Mijn Blauwe Focus RS-II, nieuwtjes

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Sbro.nl, 27 jul 2011.


  1. Heeft die em ingeruild voor een subaru dan ?? :schater::schater::schater:

    Dat verslagje komt er echt wel Simon kennende
     
  2. Heb hier in Almelo nog niets horen knallen of wat blauws voorbij zien flitsen:schater:
    :respect: voor alle werkzaamheden en ik hoop dat het weekje wachten beloond word met veel extra paardjes.
    Ben benieuwd naar het verslag en de reactie van Simon:cheer:
     
  3. Nog ff geduld mannen....Ik heb het al van dichtbij gezien en gehoord...verslag komt er echt...
     
  4. Ik ben benieuwd!!!
     
  5. [MENTION=11896]Rappe papa[/MENTION], ik zocht zo'n foto vanuit een ford, maar kon hem niet vinden ,:)
     
  6. Vandaag was het dan eindelijk zover, ik kon de RS weer ophalen bij Verhoeven.

    Trainingskamp was voorbij en de RS is geslaagd, hij voldoet netjes aan de door mij opgegeven waarden :cheer:

    [​IMG]

    Door toedoen van een externe leverancier duurde het wat langer dan normaal, om niet al te technisch te worden, had te maken met de originele software beveiliging van Ford.
    Daar had met een tooltje voor nodig zodat lezen en schrijven via de OBD2 poort kon en dus de ECU niet open gemaakt hoefde te worden.
    Helaas kwam deze leverancier zijn afspraken niet na en daar werd ik de dupe van :nocheer:
    Maar geduld, hoe moeilijk soms ook, in een schone zaak en is uiteindelijk dan ook beloond met mooie waardes voor mijn RS.

    Nu hoor ik jullie denken, Simon zijn RS tunen, dat zou die toch niet doen !!!!!
    Klopt helemaal, daar is geen woord aan gelogen, althans.........

    Even wat zaken op en rijtje zetten:

    Mijn visie en idee was om te kijken in hoe verre de originele software mee kan gaan met de (verbeterde) updates die ik op de auto wilde plaatsen.

    Nou dat viel me niet tegen, de grotere Airtec IC gaf de meeste opbrengst en de software kon dat ook allemaal prima aan, daarvoor een RS (laten) tunen is absoluut niet nodig.

    Het K&N 57S4000 KIT filter, die cadeau kreeg voor uitlenen van de RS voor de TüV keuring in Duitsland deed uiteindelijk wel een paar pk maar was zeker niet wereld schokkend, het geluid wat je erdoor krijgt is trouwens wel :kwijl:

    De Elevate intake Manifold die ik heb geplaatst, met custom made gravering, zit er niet alleen voor de show en de Ooo's en de Aaa's maar heeft daadwerkelijk een toegevoegde waarde, al zie je dat misschien niet rechtstreeks terug in de waardes hij is een stuk sterker dan het plastic oem ding wat Ford/Volvo bedacht had.

    De 3'' Mongoose full exhaust + decat deed in mijn ogen de originele software de das om, buiten het geluid om was er niet echt een berg van verschil, ook in de laatste Dyno run zie je dat aan de waardes, er was zelfs wat achteruitgang, al moet ik toegeven dat het catback gedeelte tijdens die run (Nov2013) nog niet geplaatst, maar ook na de de dyno-run net voordat er nieuwe software op zou komen gaf een volledige 3'' uitlaat niet of nauwelijks winst in de PK's, wel was er wat winst op de Nm's.
    De Bosch 550cc multihole injectoren zijn pas geplaatst voordat de eigenlijk tuning plaats zou vinden en zouden een dyno run alleen maar meer kunnen verpesten, dit omdat de software niet weet dat ze geplaatst zijn en daardoor teveel brandstof zouden kunnen geven , althans dat is wat ik van het verhaal heb begrepen (correct me if i'm wrong)
    Is ook niet goed voor de motor, lucht brandstof verhouding is niet meer in verhouding.

    De wat kleinere updates, maar in mijn ogen wel belangrijke doen niet veel voor de Pk's en Nm's.
    Deze updates zijn meer upgrades, gemaakt van betere materialen en kwaliteit.
    Forge Re-circe valve
    Elevate Selenoid
    IC silcone slangen
    Intake silocone slangen
    Deatschwerks fuelpump


    Met al deze aanpassing reed de RS nog best redelijk, alleen je kon merken dat het zeker verre van optimaal was, logisch natuurlijk, er kon meer en koudere lucht in en ook de uitlaatgassen konden nu makkelijker afgevoerd worden.

    Dus na wat informeren toch maar besloten om de RS te laten tunen, maar dan wel eentje die op maat gemaakt is voor mijn RS.

    Mijn keuze viel op Verhoeven in Harskamp.
    Ervaringen van Twan en de dingen/werkwijze die ik had gezien op de Dyno-run dagen gaf voor mij de doorslag.

    Vandaag kon ik, na bijna 2weken, de RS weer ophalen, hij was afgelopen donderdag avond al klaar, helaas was ik die avond verhinderd en ging het mij niet eerder lukken dan zaterdag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wel had ik donderdag avond in de mail de grafiek en de uitslag van de tuning :baeh:

    Mijn doel van tuning, hoe verrassend :schater: , is anders dan de meeste van jullie, ik ben niet gegaan voor het maximale maar voor een performance tuning.
    Zo blijft de boel allemaal heel en blijft voor het dagelijkse verkeer perfect rijdbaar.

    Met de updates en grades kon ik ook op vergelijkbare waardes komen die Twan heeft, echter zit ik nu een stuk lager en veiliger en de RS rijdt heerlijk.

    [​IMG]

    Nu de waardes waar het natuurlijk allemaal om draait :mrgreen:

    375 Pk en 526.6Nm

    Natuurlijk heb ik ook een grafiek, met de 2 runs, blauwe lijnen is voor de tuning en de rode na tuning.

    [​IMG]

    Helaas had ik vandaag de pech met het ophalen van de RS dat zeer regenachtig weer was en dan ook nog eens erg druk op de weg, maar de auto voelt super aan en is zeer alert op het gaspedaal, en gaat als de spreekwoordelijke brandweer :rock:

    Opvallend detail, de manifold is nu gewoon koud als ik met de auto gereden heb, eerder werd die zo warm dat ik er bij wijze van spreken een eitje op kon bakken.

    Binnenkort met droog weer maar eens wat beter uittesten.

    Bedankt voor het lezen en binnenkort zal ik nog een verslag maken als er betere omstandigheden zijn.
     
  7. Kijk daar zaten we nou op te wachten!! 375pk en 526NM :kwijl:
    Sowieso is het al héél wat vermogen, en inderdaad verstandig dat je hiermee ook alles heel houdt, en 'het blauwe monster' toch nog een beest is wat onder controle te houden valt haha. Netjes hoor!! :thumbs:
     
  8. Ik had het je al gezegd maar vind het super dat de waardes waar jij op richtte behaald zijn.
    Met deze tuning en de gedane modificaties lijkt het mij een heerlijke, niet over the top RS om gewoon dagelijks mee de weg op te gaan.

    Ik heel benieuwd wat je volgende plannen met de RS zijn, want jou kennende heb je vast nog wel wat in je hoofd om te veranderen.
     
  9. Mooie resultaat Simon :thumbs:

    Volgende week :kwijl: alles effe weer in het echt aanschouwen in Almere :dance:
     
  10. mooi resultaat, max koppel over een heel lang bereik, en het vermogen veel breder en ook in de hogere toeren houdt hij die lang vast. Ziet er goed uit. Niet over the top, maar lekker bruikbaar.
     
  11. Mooie waardes ! Is er ook een plot met lambda of AFR in beeld ?
     
  12. Erg mooie wagen Simon!

    Wellicht is het interessant voor je om naar een cyclone 3 te kijken. Deze plaats je in de inlaat, de lucht toevoer gaat als een draaikolk voortbewegen waardoor de lucht met een hogere snelheid door de inlaat verplaatst.

    De verbetering ter bevordering van de prestaties is dat de auto bij direct oppakt als je het gaspedaal intrapt.

    Bij de Ford Ka die je ook hebt zal het plaatsen van een cyclone 3 helemaal een wereld van verschil zijn.
     
  13. Mooie waardes hoor, erg netjes :)
     
  14. zoww wat een waardes zeg ik had wel wat verwacht maar zoveel niet,
    als ik goed gok met de laatste dyno is dit ong. +55pk en NM weet ik zo niet.
    zeer netjes hoor!
     
  15. Mooi!

    Sportkoppeling al geplaatst?

    Goede update van die siliconen slangen , met zo'n waarden!

    Meer pk zou ik er niet inpompen .
     
  16. Ik zou gewoon een netje spaanse pepernoten aan het sleepoog hangen :rock:, dat heeft veel meer effect en blokkeert ook het vrije pad vanaf de tubulatoren in de intercooler niet.

    in de motorsport gebruikt men dergelijke restrictors (zoals de cyclone 3) om het regelementair vermogen te beperken (!) :nocheer::nocheer:
     
  17. Netjes hoor Simon. 375 pk, en dik 500 nm is echt wel lekker. Wat je wilde is daarnee gehaald en hij rijd lekker, dat blijft toch het belangrijkste. Zou graag eens een stukkie met je mee willen rijden om te weten hoe dat is. Zodra het goed weer is kan je hem echt eens testen ;)
     
  18. Bedankt voor jullie reakties :thumbs:

    Het leuke is dat ik de grafieken van eerdere metingen die tijdens de dyno dagen zijn gemaakt zijn digitaal heb.
    Ik kan dus mijn waardes over die van RSen en ST's leggen en zo de verschillen bekijken in de juiste verhoudingen.

    Hier ff een voorbeeld:

    [​IMG]
     
  19. Potver Simon! Dat heb je verstandig gedaan, en toch is het een BEEST!:thumbs:
     

Deel Deze Pagina