1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kuga verschillend trekvermogen ?

Discussie in 'Algemeen' gestart door paul vingerhoets, 18 jun 2022.

  1. Dat klopt is al jaren zo. In de praktijk ook gehad.
     
  2. Ja dat verhaal klopt....

    Het kan nog sterker: Onze Ventana mag 1600KG wegen (MTM).... met de C-Max ervoor (die 1500KG mag trekken) heb ik het MTM van de caravan terug laten zetten naar 1500KG...Ik zat teon precies op 3475 KG totaal = B

    Nu met de nieuwe KUGA die zwaarder is én 2000KG mag trekken, het MTM van de Ventana weer op 1600 KG laten zetten. Totaal gewicht is nu boven de 3500KG = BE
    Die moest ik dus halen en dat is 3 maanden geleden (gelukkig!) ook gelukt.... (overigens de wachttijden van het CBR wordt je ook niet vrolijk van)

    Ik blijf het vreemd vinden dat je het MTM van een aanhanger terug mag zetten om zo óf met je auto de aanhanger te mogen trekken óf onder de 3500KG blijft en dus met alleen B mag rijden :think:
     
  3. en daar begint vaak de verwarring al.

    dat is ook raar en krijg je van die vreemde combinaties te zien (busje met daarachter een trailer die je met BE rijden mag :loco:)
     

  4. Dat is ook raar maar de regelgeving voorziet daar gewoon niet voldoende in.... Ik heb zoiets van stel BE nu gewoon verplicht als je met een aanhanger van boven de 750KG rijdt..dan is het duidelijk. Blijft natuurlijk wel staan dat je je dan wel dient te houden aan het maximaal toegestane trekgewicht van de auto maar dat is simpel terug te vinden op de kentekencard.

    Overigens met heel veel mensen flinke discussie over gehad hoor wat nu wel en niet mag (vaak op campings als ik met onze caravan en C-Max aan kwam, mensen geloofden niet dat de combi met B-rijbewijs mocht)

    (plaatje bij het praatje)

    [​IMG]
     
    stronk en gerardTDCI vinden dit leuk.
  5. Zelfde geleuter als ik met onze camper en trailer aan kom.

    Camper: MTM van 3500 en onze aanhanger mag max 750 kilo wegen. Daarmee mag ik met mijn B rijbewijs rijden. Toch zijn er nog steeds mensen (waaronder een rijschoolhouder) die beweren dat je dit niet met een B rijbewijs mag rijden. Voorbeelden genoeg op overheidswebsites waaruit blijkt dat je tot 750kg altijd mag rijden. Omdat het alles bij elkaar toch een behoorlijke combinatie is van een meter of 11 heb ik wel een lesje BE gehad maar ik heb geen zin en geen behoefte om de mallemolen in te gaan. Een eigen verklaring betekent voor mij gelijk bezoek aan een arts en dat doe ik wel weer als ik mijn rijbewijs toch moet verlengen.
     
  6. On topic: blijft bij mij nog steeds de vraag hangen wat het verschil is tussen een Kuga half september 2021 en eentje van half oktober 2021 en waarom je dan je Kuga (sept 2021) niet op 1500kg kan zetten. Ik ga dat nog eens navragen.
    Off topic: BE kreeg je vroeger voor niks zonder met een kar te hebben gereden. Scheelt mij weer nadenken en rekenen over wat ik wel of niet mag trekken.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Nog sterker de kuga met 1.5 ecoboost motor zonder phev mag 1800 kg trekken.

    nu denk ik dat beide hetzelfde onderstel hebben waardoor de remmen bij de phev zwaarder belast worden en de marge dus kleiner is geworden op de remcapaciteit , maar daar zegt ford niets over verder wel is het zo dat de emissies omhoog gaan bij trekken van een aanhanger.
    Dus als ford nu een 1.5 phev maakt die 1800 mag trekken net als de Volvo xc40 dan is de keuze snel gemaakt
     
  8. Normaal gezien worden de remmen juist veel minder belast bij een hybride of PHEV.
    Wat wel meespeelt is dat bij de hybrides het opgegeven maximum vermogen niet continue beschikbaar is. Op een gegeven moment heb je alleen de benzinemotor over. Niet dat het veel voor zal komen maar een fabrikant wil wel op safe spelen.
     
  9. Het extra gewicht aan accu’s en elektromotor incl de (denk ik) wat zwaardere 2,5 liter motor is extra belasting voor de remmen tov de 1.5 motor, dat de remmen minder belast worden is afhankelijk van de gebruiker, maar voor de testen zal anders bekeken worden lijkt me, daarbij zal het maximale trein gewicht ook wel hetzelfde zijn en dan blijft er minder over voor aan de trekhaak (niet gecontroleerd)
    De 2,5 l motor lijkt me alleen ook Capabel genoeg voor het gewicht.

    maar hoe dan ook gaat m voorlopig niet worden, net nu het veto van de vrouw eraf is jammer
     
  10. De motor is een Atkinson cycle motor dus relatier minder vermogen maar inderdaad zou die het alleen ook prima moeten doen.
    Ik ben zelf nog steeds verbaasd hoe lang de remmen mee gaan bij mijn Corolla hybride.
     
  11. @paul vingerhoets
    kan idd zomaar zijn dat hybride pakket voor extra gewicht zorgt. dat totale treingewicht al vast staat en daardoor gewicht dat auto zwaarder is geworden van de aanhanger afgaat.

    @meeder
    cijfertjes blijven het leukst dat het zo hoog mogelijk liggen.
    op brandstofverbruik na, die willen ze maar zo laag mogelijk hebben.
    het is altijd hoe rem je. Als je goed anticipeer rem je af op de elektromotor, regenereer je weer energie om mee te rijden.
    Ben je van laat remmen dan zal idd door het extra gewicht je remmen iets sneller slijten.

    Wie weet kijken ze dan ook naar een noodstop situatie. vandaar dat totale treingewicht gelijk blijft (gewicht dat aanhanger lichter maakt naar de auto is gegaan ivm hybride pakket)
    Dan heb je nauwelijks dat je regenereert aan energie
     
  12. Vandaag bij dealer geweest en gereden met de kuga phev

    kan verklappen dat die toch aardig goed rijdt.

    volgens de verkoper is het verschil tussen de oude en nieuwe kuga 1200 versus 1500 kg trekvermogen een verandering in de software :think: of dit achteraf aan te passen is incl aanpassing op kenteken weet ik niet( heb mijn twijfels)

    kan een eigenaar van een kuga de breedte van de kofferbak intern op kunnen meten ? We hebben een hondenbench in de focus en die zou ook in de kuga moeten gaan passen heb al op de ford site gezocht maar kan nergens interne maten vinden
     
  13. #33 stronk, 25 jun 2022
    Laatst bewerkt: 25 jun 2022
    Ga ik voor je doen. Ben straks thuis.
    Wij hebben 3 australian sheperds/border collie in de achterbak. Dat past prima.

    104 tussen de wielbakken
    85 vloer
    69 rugleuning tot klep
    73 hoogte

    [​IMG]
     
    M.Blaak en Rykers vinden dit leuk.
  14. Toppie, bedankt voor de maten, de bench is 90 breed dus dat gaat ruim passen.

    voor nu is de financiële afdeling ermee bezig eens kijken of we het rond kunnen krijgen.
    Voor nu zijn de kuga’s hybrid die 1500 kg mogen trekken nog zeldzaam
     
  15. Welk model? Vignale, ST-Line of Titanium. Daar zit nog wat prijsverschil in.
     
  16. Weinig keuze er zijn er maar een paar en zwart en grijs zijn onbespreekbaaar. als het rond komt een st-line + met winter pack en fabrieks trekhaak
     
  17. #37 paul vingerhoets, 29 jun 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2022
    Zoals het er nu naar uit ziet wordt het een blauwe titanium X

    maar zou er graag een elektrische wegdraaiende trekhaak onder hebben nu lijkt die via de ford niet leverbaar als •••.

    iemand toevallig die wel een mogelijkheid weet voor deze trekhaak @JW
     
  18. Mooi! Ik heb een afneembare trekhaak. Dat vind je niet oké?
    Elektrische wegdraaiende bestaat wel (Sutherland Kuga ST-Line) maar je zegt dat Ford het niet kan leveren?
     
  19. Die van mij is er gewoon bij de dealer ondergezet hoor.
     
  20. Apart, een afneembare is op zich geen probleem zij het dat er een hondenbench achterin komt te staan en ik dus maar lastig onder de bodem kan komen en dat stuk ijzer zal ergens een plekje moeten krijgen. En dan is een elektrische onder de auto wel zo gemakkelijk altijd bij de hand en gaat niet rond slingeren in de auto.

    @Rykers , heb je daar toevallig enige documentatie van die ik mag gebruiken zoals een bestelde of zo iets.
    de verkoper is wel ford garage maar geen directe ford dealer. Misschien dat daar het probleem is of ze kijken verkeerd
     

Deel Deze Pagina