1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kuga verschillend trekvermogen ?

Discussie in 'Algemeen' gestart door paul vingerhoets, 18 jun 2022.

  1. waarom mag een kuga met 1.5 motor 1800 kg trekken en de hybride met 2,5 liter motor maar 1500 kg kan iemand dat uitleggen ?

    wil graag wat meer trekvermogen dan de focus die we nu hebben
     
  2. Het maximaal trekgewicht van een auto / motor combinatie wordt op basis van 2 criteria vastgesteld:


    Door middel van een trekproef als onderdeel van de typegoedkeuring:

    Hierbij is de eis dat de auto + trekgewicht op een helling van 12% 5-keer in 5 minuten vanuit stilstand weg moet kunnen rijden waarbij de handrem het totale gewicht moet kunnen houden en de koppeling niet slipt.


    Vanuit de visie van de autofabrikant:

    Op basis van eigen testresultaten kan de fabrikant er voor kiezen om een lager (of zelfs geen) trekgewicht in de typegoedkeuring op te laten nemen als hetgeen bij de trekproef wordt vastgesteld. Redenen hiervoor kunnen bijvoorbeeld technische eigenschappen zoals bijvoorbeeld dat het koelsysteem niet afdoende is waardoor de motortemperatuur (of accu temperatuur bij een hybride of EV) te hoog oploopt.


    De enige die een volledig antwoord op je vraag zou kunnen geven is de fabrikant (Ford in dit geval).
     
    peter194 vindt dit leuk.
  3. Tja snap je beredenering,
    Maar de 2,5 liter motor is alleen al sterk genoeg om 1800 kg te kunnen trekken lijkt me, koppeling zit er niet in dus ook dat lijkt me geen probleem

    dan zou dus eigelijk alleen de accu/elektromotor voor een beperking kunnen zorgen jammer aangezien bv de volvo xc40 wel 1800 kg mag trekken
    Toch eens een mailtje naar ford aan wagen misschien krijg komt er een reactie
     
  4. De eerste uitvoeringen van de Kuga PHEV mochten zelfs maar 1200 kg trekken.
     
  5. Het hybridesysteem van Ford is nauw verwant aan de systemen van Toyota.
    Wat ik van Toyota heb begrepen is de beperking primair de koeling en met name die van de transmissie.
    Dat is bij Toyota de reden dat je een AWD versie nodig hebt van de RAV4 om meer dan 800kg te mogen trekken.
     
  6. Tja toyota, 2 keer geprobeerd daar een nieuwe auto te kopen zonder succes, maar dat kan aan de betreffende dealer gelegen hebben..

    De 1e en 2e series prius mochten niets trekken en dat was volgens de dealer puur een garantie verhaal, Toyota kon de levensduur toen niet garanderen. Hadden toen geen caravan dus was op zich niet aan de orde.

    en met de huidige regelgeving snap ik wel dat fabrikanten vreemde keuzes maken
     
  7. Wij hebben juist enorm goede ervaringen met Toyota dealers, in tegenstelling tot de Ford dealers.
    Toyota is sowieso altijd redelijk conservatief qua trekgewicht dat kan ongetwijfeld met het zoveel mogelijk op safe spelen te maken hebben. Ik heb daar verder geen moeite mee, liever iets dat zonder grote problemen veel kilometers kan maken.
     
  8. #8 stronk, 19 jun 2022
    Laatst bewerkt: 20 jun 2022
    Klopt. Kuga's geproduceerd vanaf oktober '21 is het trekgewicht 1500kg. Ben wel benieuwd naar het verschil tussen september '21 geproduceerd en oktober '21 geproduceerd.
    Aangezien mijn caravan op een seizoensplaats staat en 2x per jaar de schuur in gemovered wordt op de camping heb ik mij neergelegd bij 1200kg Kuga trek versie. En heb ik ook geen rekening meer gehouden met het rijklaargewicht (1392kg) en max toelaatbaar gewicht (2000kg) van mijn nieuwe caravan. De oude caravan heb ik omgeruild door een nieuwe met de grote Sprinter camper van @Spades
     
    Rykers en meeder vinden dit leuk.
  9. Hierbij het antwoord van ford


    Geachte heer Vingerhoets,

    Hartelijk dank voor uw reactie.

    Er zitten heel veel zware berekeningen achter waarom het ene voertuig iets wel kan/mag en het andere niet. Het hangt voor een groot deel af van de emissieklasse waarin het voertuig volgens de Europese typegoedkeuring valt. Dit heeft weer te maken met gewichten. Alle uitkomsten worden vastgelegd in het ETG, en dit is leidend voor toelating binnen Europa.

    In dit geval is de Ford Kuga 2.5 Hybrid duidelijk zwaarder dan de Ford Kuga 1.5 Ecoboost.

    Bij hetzelfde trekgewicht zou er bij de Ford Kuga 2.5 hybride een hogere CO2 uitstoot zijn en zou het voertuig niet meer voldoen aan de emissie-eisen, waardoor het binnen Europa de weg niet meer op mag.

    Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groeten,

    Nikki de Wit
    Customer Relationship Centre, Nederland

    het is dus voornamelijk een milieu probleem
     
  10. Helder verhaal. Roept bij mij wel vragen op (niet direct aan jou Paul: in het algemeen). Mondeo's (als voorbeeld) uit Duitsland mogen veelal 1800kg trekken. Zelfde auto in NL 1600kg....
    En wat is het wezenlijke verschil tussen een Kuga PHEV van 25 september 2020 en 5 oktober 2020?
     
  11. Misschien aangepaste software waardoor de emissies misschien net even anders komen te liggen of regelgeving die op de een of andere manier net anders uit vallen..

    uit het verhaal begrijp ik wel dat de 2,5 phev capabel genoeg is voor een hoger trekgewicht, maar ja wat kun je ermee als het niet op de papieren komt..

    de jeep renegade had een paar jaar geleden ook zoiets mocht standaard iets van 1200 kg trekken, maar als je na aankoop 500€ extra over maakte mocht ie na aanpassing van het kentekenbewijs 1500 kg trekken (kocht je hem op grijs kenteken dan mocht ie meteen 1500 kg trekken

    maar of dat met de kuga gaat lukken ?
     
  12. Nog een vraag gesteld aan ford
    Dank voor uw antwoord,
    Ik begrijp uit uw verhaal dat de kuga phev wel de capaciteit heeft voor meer trekgewicht.

    Bestaat er een mogelijkheid om na aanschaf het max trekgewicht te verhogen op kentekenbewijs ?
    Met vriendelijke groet,


    Antwoord van ford
    Hartelijk dank voor uw reactie.

    Iedere autofabrikant is verplicht om bij de productie van een auto te voldoen aan strenge Europese richtlijnen, welke zijn vastgelegd in de Europese typegoedkeuring van het voertuig. In de typegoedkeuring van het voertuig staan specifieke technische gegevens van het voertuig waar Ford als fabrikant aansprakelijk voor is. De waarden die in de typegoedkeuring vermeld staan, zijn de door Ford afgegeven maximale waarden.

    Een verhoging van deze gewichten wordt niet door Ford ondersteund. Een ‘verklaring van geen bezwaar’ zal bij een eventuele test van het RDW ook niet worden verstrekt.

    Wij hopen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groeten,

    dus voorlopig einde kuga voor ons met 1500 kg max is gewoon te krap de caravan is in standaard vakantie uitrusting al 1450 op de as kogeldruk een kleine 60 kg en dan zit er geen kleding ed. In en ik wil er ook nog graag eens een mover onder.

    of ik moet een beetje de gok nemen om wat meer te laden, de kans op controle onderweg is gering
     
  13. De kans op controle is misschien klein. Maar verzekeringstechnisch kan zoiets wel vervelend uitpakken.
     
  14. #14 paul vingerhoets, 23 jun 2022
    Laatst bewerkt: 23 jun 2022
    Verzekeringstechnisch zal wel mee vallen tegen de tijd dat verzekering nodig is zal er weinig van de caravan over zijn om te bepalen wat het gewicht was

    al is het niet de bedoeling om overmatig over beladen te zijn

    ter info de caravan heeft een technische Max Massa van 1800 kg
     
  15. Ze kijken dan naar het kentekenplaatje wat ergens op straat ligt en daar staat op dat ie meer mag wegen dan het trekgewicht, dus ben je in overtreding.
     
  16. Verzekering zal idd kijken naar de max gewicht van aanhanger. Dat ligt boven wat de auto maximaal mag trekken.
    Maar ja probeer ze dan maar wijs te maken dat de wagen op zich gewicht prima zou mogen trekken maar dat de emissie dan te hoog zal zijn.

    Emissie verhaal vindt ik niet echt rede. Want met aanhanger rij ik standaard schadelijker. Dan is de aanhanger nog leeg. Met me 1.6ecoboost ging ik van 1op 15-20 naar 1op10 met lege dubbelasser.

    Denk meer aan hellingproef.
    Dat de wagen op de zwakste aandrijfving weg moet kunnen rijden.
    Dit is dan ook de rede dat hybride niet met trekhaak mocht. Puur omdat elektromotor te zwak was ervoor.
    En ja voor fabrikant speelt warmte ontwikkeling en garantie dan een rol.

    Want eerste ev auto mocht ook niks trekken. Dan kan emissie niks mee te maken hebben.
    Puur techniek alleen
     
  17. Kenteken gewichten zijn van toepassing op het noodzakelijke rijbewijs. mij mag met de focus (1500 kg) een caravan trekken van 2000 kg op kenteken zolang het daadwerkelijke gewicht (gewogen) maar niet boven de 1500 kg uit komt.

    Dus kijken naar de kentekens heeft geen uitslag voor verzekering zolang de bestuurder maar voorzien is van een geschikt rijbewijs.

    als de kuga een hoger trekgewicht zou krijgen gaat ook de berekende uitstoot omhoog en moet de prijs omhoog door een hogere bpm en btw op de auto
    Ook kan het dus zoals ford schrijft dat er geen type goedkeuring gekregen kan worden voor de auto.
     
    meeder vindt dit leuk.
  18. Er zijn twee verschillende dingen.
    Allereerst heb je de gewichten die bepalen welk rijbewijs je nodig hebt. Dan wordt er gekeken naar wat de auto maximaal mag wegen en naar wat de aanhanger mag wegen.

    Voorbeeldje van onze vorige auto:
    Auto mocht 2000kg wegen en de caravan 1300kg. Bij elkaar dus 3300kg => B-rijbewijs.

    Huidige auto:
    Auto mag 2270kg wegen en de caravan 1300kg. Bij elkaar 3570kg => BE-rijbewijs.

    Daarnaast heb je de wat de auto mag trekken volgens het kenteken. Daarbij wordt gekeken naar wat de aanhanger op dat moment weegt. Ik mag dus rustig een 2000kg aanhanger achter onze auto hangen die 1650kg mag trekken zolang de aanhanger niet meer weegt dan 1650kg.

    Rij je zonder het benodigde rijbewijs zal de verzekering zeker moeilijk gaan doen.
    Rij je overbeladen dan gaat de verzekering ook moeilijk doen alleen is de controle na een aanrijding soms moeilijk te doen.

    Mocht je bovenstaande (de overbelading) ook nog voor je werk doen dan pleeg je zelfs een economisch delict.
     
  19. ik ben in de veronderstelling dat ze altijd uitgaan van het gewicht van de aanhanger PLUS het laadvermogen en dan kijken of dat onder B of BE valt :shrug:
     
  20. Dat klopt voor het bepalen van het rijbewijs, dat heb ik ook zo geschreven.
    Of het achter de auto mag en welk rijbewijs nodig is zijn twee verschillende dingen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina