1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Mag altijd via de via via weg in mijn richting uitkomen hoor ;)
     
  2. Gaaf, ik heb me een aantal jaren geleden ook wel eens verdiept in een cloon VCM (voor de s-max), echter de ellende die ik erover las en de componenten/printen die er wel of niet in moeten zitten werd me toch te onduidelijk.... waar heb je deze vandaan als ik vragen mag ?!
     
  3. #423 JW, 28 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Het grootste probleem bij aanschaf van een VCM 2 kloon is dat het vooraf zeer lastig is om te bepalen welke kloon wordt aangeboden en wat de kwaliteit hiervan is.

    Grofweg zijn er 2 verschillende soorten klonen die momenteel veel worden aangeboden.


    Om te beginnen is er de SP177 serie. Dit is een serie klonen waarvan verschillende VCM 2 varianten beschikbaar zijn.

    [​IMG]

    Tussen de verschillende versies zit verschil in de automerken die ze ondersteunen en de kwaliteit van de printplaat (A of B kwaliteit). Verder zijn er versies met of zonder WIFI ondersteuning. Sommige versies hebben geen WIFI ondersteuning maar wel WIFI voorbereiding. Hierbij is de WIFI functionaliteit te realiseren door de optionele WIFI dongels (2 stuks) aan te schaffen.

    De SP-177 kloon is technisch gezien 100% gelijk aan de originele VCM 2. Deze kloon heeft net als het origineel 2 printplaten waarbij alle componenten ook op de printplaat aanwezig zijn. De componenten die gebruikt zijn op de printplaat zijn identiek aan het origineel.



    Verder is er nog de SP239 serie. Deze serie is onder te verdelen in 2 verschillende soorten interface.

    Ten eerste is er de SP239-B interface. Dit is wat uiterlijk betreft een kloon van de originele VCM 2. Intern is de interface echter compleet anders als het origineel. Zo is er een eigen, enkele printplaat toegepast welke visueel gezien al veel minder componenten heeft als het origineel.

    Ten tweede zijn er de SP239 interface en de SP239-W (WIFI) interface. Deze interfaces worden ook wel VCXdiag of VCXnano genoemd en zien er totaal anders uit als de originele VCM 2. Voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn de SP239, SP239-B en SP239-W interfaces technisch gelijk.



    Tenslotte zijn er nog klonen welke gebaseerd zijn op een van bovengenoemde series. Feitelijk is dit dus een kloon van een kloon (of zelfs een kloon van een kloon van een kloon). Hierbij zijn dus klonen die net als het voorbeeld identiek zijn aan het origineel en dus prima werken maar heel vaak ontbreken er componenten of is er gebruik gemaakt van goedkopere componenten. Bij deze klonen zijn de merk en typenummers op de componenten vaak onleesbaar gemaakt.



    Een groot nadeel is dat bovengenoemde nummers vaak niet door aanbieders worden vermeld. Je weet dan niet met welke kloon je te maken hebt. Wel is het zo dat veel aanbieders ook foto's van de printplaten in de advertentie plaatsen. Aan de hand hiervan is wel redelijk goed te bepalen om welke kloon het gaat.

    Zelf heb ik de volgende criteria gebruikt voor het zoeken naar een goed exemplaar:

    * Foto's van printplaten in de advertentie.
    * Printplaten hetzelfde als van het origineel.
    * Merk/type van componenten gelijk aan het origineel.
    * Positieve feedback van andere kopers.


    Aan de hand hiervan heb ik bij een aanbieder op de AliExpress website een exemplaar gevonden dat op het eerste gezicht aan alle criteria leek te voldoen. Ondanks dat het niet in de advertentie stond vermeld was mijn vermoeden dat het om een SP177 versie ging (dit bleek uiteindelijk ook zo te zijn). Gezien de prijs ook nog eens zeer scherp was (de prijzen verschillen vaak per dag) heb ik gewoon de gok genomen en de VCM 2 gekocht. Inmiddels wordt deze VCM 2 niet meer door de betreffende verkoper aangeboden.
     
  4. Zo, bedankt voor je uitgebreide uitleg ! :cool:
    Ben wel benieuwd naar de update's die je hebt bedacht waar je die VCM voor nodig hebt :kwijl:
     
  5. De afgelopen tijd viel me enkele keren op dat de elektrisch inklappende buitenspiegels wat moeizamer inklapten als voorheen. Dit was ook te horen aan de motortjes die meer lawaai maakten en het dus hoorbaar zwaarder hadden. Gezien ik op een ander forum al eens eerder foto's voorzij heb zien komen van een Focus 3 waarbij het draaimechanisme in de spiegels kapot was gegaan als gevolg van een gebrek aan smering heb ik besloten om dit maar eens preventief aan te pakken.

    Vandaag heb ik de buitenspiegels dus maar eens uit elkaar gehaald om het mechanisme te kunnen smeren. Na het verwijderen van de spiegelglazen en de spiegelkappen bleek al snel dat het draaimechanisme totaal niet gesmeerd was. Aan de bestuurderskant zal weliswaar een klodder vet op het draaimechanisme maar deze zat op een plaats waar het totaal geen nut had. Aan de passagierskant was nergens enig teken van vet te ontdekken.

    Vervolgens heb ik alles netjes schoon gemaakt en ruimschoots gesmeerd met dry lube wat ik ook gebruik voor mijn mountainbike. Het voordeel hiervan is dat het bij het aanbrengen dermate dun is dat het overal tussen loopt en wanneer de oplosmiddelen zijn verdampt een smerende film tussen de onderdelen creƫert die er ook bij hoge temperaturen niet tussenuit loopt.

    Het gevolg is dat de spiegels nu veel soepeler inklappen en dat de motortjes weer mooi stil zijn.
     
  6. Onlangs kwam ik tijdens het surfen op internet wat informatie tegen van het Ford MyKey systeem. Hiermee is het mogelijk om per sleutel/handzender de volgende restricties in te stellen:

    * ESP altijd aan of selecteerbaar
    * Maximum snelheid van 130 KM/H of onbeperkt
    * Waarschuwing bij overschrijding van een bepaalde gekozen snelheid.
    * Volume audiosysteem begrenst op 45%.


    Vervolgens heb ik me hier wat meer in verdiept. Ik was altijd in de veronderstelling dat de MyKey functie alleen werkt in combinatie met KeyLess start en de teller met het grote display. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Tijdens mijn zoektocht kwam ik afbeeldingen tegen van het MyKey systeem in de huidige Transit Connect i.c.m. met de teller met het kleine display. Gezien de Transit Connect elektronisch gezien veel gelijkenissen vertoont met de Focus 3 had ik het vermoeden dat dit op de focus 3 ook mogelijk zou moeten zijn.


    Mijn Focus 3 fase 1 is (nog) voorzien van de teller met het kleine display. Daarnaast heb ik een normaal contactslot. Als test heb ik de MyKey optie geactiveerd in de centrale configuratie van de auto.

    De MyKey optie heeft nummer #239 My Key. Deze instelling is aan te passen met het FoCCCus programma of IDS (alleen in Engineering Mode). Bij het FoCCCus programma is de instelling aan te passen maar staat niet beschreven welke instelling wat is (dit was destijds nog onbekend). Standaard staat deze instelling op 01 met de beschrijving Unknown. Na het vergelijken van mijn configuratie met die van een auto met MyKey ben ik erachter gekomen dat de instelling voor MyKey als volgt moet zijn:

    #239 MyKey 02 Unknown.


    Vervolgens heb ik de gewijzigde configuratie in de BCM geladen en hierna alle foutcodes gewist. Na het contact een keer uit en weer aan te hebben gezet is het MyKey menu verschenen in het instellingen menu van de teller. Door de MyKey functie te selecteren en vervolgens de OK knop enkele seconden ingedrukt te houden wordt de MYkey functie actief op de contactsleutel of handzender die op dat moment wordt gebruikt. Vervolgens kom je in een menu waar je de gewenste instellingen/restricties kan selecteren. Vervolgens is de MyKey functie actief op deze sleutel en zullen de instellingen/restricties telkens worden geactiveerd als de betreffende sleutel wordt gebruikt.

    De MyKey functie is vervolgens alleen weer uit te schakelen met een andere sleutel zonder MyKey restricties. Dit is dan feitelijk de hoofdsleutel.



    De MyKey functie is dus op elke Focus 3 te activeren ongeacht of deze een normaal contactslot of Keyless start heeft. Daarnaast maakt het ook niet uit of de auto een teller met klein monochrome display of met het grote full color display heeft.
     
  7. Kijk, deze moet ik onthouden. M'n oudste zoon is bezig met rijlessen, een aparte sleutel met "beperkingen" kan handig worden.
     
  8. Goed speurwerk weer ! Bedankt voor het delen.
     
  9. Met 130 door de bebouwde kom;-)
     
  10. :schater:
     
  11. #431 JW, 19 dec 2015
    Laatst bewerkt: 13 okt 2019
    Inmiddels heb ik in IDS ook het Engineering Menu werkend gekregen. Hierdoor zijn er binnen het IDS programma extra functies en instellingen beschikbaar die in de standaard IDS niet beschikbaar zijn. Welke functies en instellingen dit precies zijn verschilt per model auto. Hierdoor is het mogelijk om alle parameters van de auto te configureren. In het standaard IDS programma is het aantal configureerbare parameters beperkt.


    Dit menu is te activeren door de volgende procedure uit te voeren:

    Ga binnen IDS naar het tabblad systeem hulpmiddelen en selecteer de functie "Update/Speciale Functies".

    [​IMG]

    Nadat je op het vinkje hebt geklikt kom je in een scherm waar een wachtwoord ingevoerd moet worden. Dit wachtwoord is 60274.

    [​IMG]

    Vervolgens klik je weer op het vinkje en kom je in een scherm met de voertuigkeuze.

    [​IMG]

    Voor de Focus 3 selecteer je bijvoorbeeld model C346. Klik vervolgens op OK. Nu kom je in het module reprogramming menu.

    [​IMG]

    Wanneer je nu vanuit dit menu de programmeer functies uitvoert zullen er meer functies en configuratie instellingen mogelijk zijn als standaard.

    Zo zijn alle mogelijke instellingen van de centrale voertuigconfiguratie te wijzigen waaronder ook instellingen die normaal gesproken verborgen zijn zoals bijvoorbeeld het VIN nummer.
     
  12. Wat kun je met dat menu zoal doen in jou geval ?
     
  13. Vanuit het Engineering Menu kan je elke mogelijke optie van de auto configureren. Normaal gesproken kan je vanuit IDS slechts een beperkt aantal opties configureren.

    Vooralsnog heb ik altijd gebruik gemaakt van een ELM327 interface en het FoCCCus programma om instellingen te configureren. Het FoCCCus programma kent echter niet de betekenis van elke parameter (dit was destijds niet bekend of is nooit geleverd in Rusland). Daarnaast zijn de laatste Focus 2 fase 1 en alle Focus 2 fase 2 modellen voorzien van modules met een verbeterde beveiliging waardoor deze niet te configureren zijn met het FoCCCus programma.

    Met het IDS programma zijn ook deze voertuigen en opties vanuit het Engineering Menu te configureren.
     
  14. Welke functies en instellingen heb jij erbij gekregen?
     
  15. Naast de opties die ik vorig jaar meteen na aankoop al geactiveerd had heb ik vooralsnog alleen de MyKey optie geactiveerd.

    Wat er allemaal te activeren is is natuurlijk ook afhankelijk van wat er in de auto is voorbereid en/of wordt ondersteund. Ik ben van plan om in de toekomst nog het een en ander werkend te krijgen maar hiervoor zullen dan eerst de benodigde onderdelen moeten worden ingebouwd.
     
  16. Ik gok op keyless start ....
     
  17. Leuke auto, maar ik ga nu snel lego star wars spelen. Hier heb je namelijk ook geweldige voertuigen.
     
  18. :spam:
     
  19. Donder gauw op dan.

    Ontopic, ik had het ook al gevonden op de Russische site, ook op onze IDS werkt het. Nu hopen dat ze het WW niet wijzigen.
     
  20. Gezien het wachtwoord al jaren online op diverse websites te vinden is en al die tijd hetzelfde is gebleven verwacht ik persoonlijk niet dat ze dit snel zullen veranderen.

    En zelfs als ze het veranderen zal er in Rusland ongetwijfeld wel weer iemand zijn die dit weet te achterhalen.
     

Deel Deze Pagina