1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. [MENTION=142]JW[/MENTION] hoe heb jij die bumper leds nou geschakeld? Gaan ze met je gewone verlichting mee? of gaan ze net als je DRL'S aan als je de PowerKnop in drukt?
     
  2. De verlichte bumper reflectoren zijn parallel aangesloten op de achterlichten. De LED's branden dus tegelijk met de achterlichten.
     
  3. Waarom heb je daar voor gekozen? Ipv ze aan te sluiten net als je DRL?
     
  4. Dat is puur een kwestie van smaak.

    Tot op heden is het niet toegestaan om verlichting aan de achterzijde te voeren i.c.m. dagrijverlichting. Persoonlijk vind ik dit ook het mooiste. Momenteel wordt er gesproeken om de regels aan te passen zodat het wel mag. Dit komt voornamelijk omdat sommige auto's een typegoedkeuring hebben waarbij dagrijverlichting i.c.m. verlichting aan de achterzijde is opgenomen. Bij deze auto's is het dus wel toegestaan.
     
  5. #405 thecure, 12 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2015
    @JW
    wat heb jij betaald voor de olie en het filter en waar heb je deze gekocht als ik vragen mag?
     
  6. Ik heb voor de olie en het oliefilter (beiden origineel Ford) €46,90 + €16,90 verzendkosten betaald. Ik heb de olie op Ebay.de bij de aanbieder Myparto besteld. Deze was op dat moment het goedkoopste.

    Toen ik de olie en het filter ontving zat er op beiden een sticker van een Duitse Ford dealer. Deze onderdelen zijn dus gewoon bij een Ford dealer vandaan gekomen.
     
  7. #407 JW, 21 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    In verband met het voorbereiden van een aantal toekomstige updates heb ik begin vorige maand besloten om een ander diagnosesysteem aan te schaffen. Tot dusver heb ik me kunnen redden met een ELM327 interface en het FoCCCus programma maar dit heeft zo de nodige beperkingen. Een aantal functies die ik in de toekomst nodig denk te gaan hebben zitten niet in het FoCCCus programma dus ben ik gaan uitzoeken welk systeem deze mogelijkheden wel heeft.

    Na de nodige research waarbij ik ook onder andere de Russische UCDS en ADS diagnosesystemen heb overwogen heb ik er uiteindelijk voor gekozen om het Ford IDS systeem aan te schaffen.

    Nadat ik dit besluit had genomen kon de zoektocht en de verdere research beginnen. Ford werkt bij het IDS systeem al geruime tijd met de VCM 2 diagnose interface. Een nieuwe originele (Bosch) VCM 2 kost zo'n €1500,- en dan heb je nog een licentie nodig. Als hobbyist is een originele VCM 2 dus eigenlijk niet te betalen. Zeker als je bedenkt dat je het maar sporadisch zal gaan gebruiken.

    Wanneer je echter online gaat zoeken kom je letterlijk duizenden aanbieders tegen die klonen van de originele VCM 2 aanbieden voor interessante prijzen. Hierbij zitten Nederlandse aanbieders die exemplaren op Marktplaats aanbieden, wat Engelse aanbieders maar verreweg de meeste aanbieders komen uit China. Het grote probleem is echter dat er ontzettend veel verschil in kwaliteit zit tussen de verschillende klonen. Van buiten zien ze er vrijwel allemaal hetzelfde uit maar inwendig zijn er vaak grote verschillen. Zo zijn er klonen die een directe kopie zijn van de originele VCM 2 maar er zijn ook klonen waarbij componenten missen op de printplaten of die een eigen ontwikkelde printplaat hebben. Dit heeft vaak ook invloed op de werking en functies die wel of niet worden ondersteund. Vanzelfsprekend maakt dit het enorm lastig om vooraf te bepalen met welke kloon je te maken hebt.

    Na de nodige research heb ik aan de hand van foto's van de printplaten en goede recensies een VCM2 kloon bij een Chinese aanbieder besteld.


    [​IMG]


    Nadat ontvangst enkele weken later heb ik de VCM 2 meteen maar even open geschroefd om te kijken of de aanbieder inderdaad heeft geleverd wat ik aan de hand van de foto's en recensies heb besteld. Dit bleek gelukkig ook het geval te zijn.

    Vervolgens bleek het installeren van de software nog heel wat voeten in de aarde te hebben. Na het installeren van de meegeleverde CD's met software en handleiding bleek de installatie op mijn laptop zeer onstabiel te zijn. Uiteindelijk ben ik heel wat tijd kwijt geweest met het opnieuw installeren van mijn laptop totdat ik een stabiele installatie had.


    Nadat dit uiteindelijk was gelukt was het vanmorgen tijd om het systeem uit te proberen en de functies die voor mij belangrijk zijn te testen. Eerst heb ik de interface maar eens verbonden met de laptop en de OBD poort en de software gestart. in tegenstelling tot een eerdere poging is het systeem nu wel stabiel. Na wat met het systeem te hebben geëxperimenteerd was het tijd om de software update functie uit te proberen. Bij veel VCM2 klonen is deze functie niet beschikbaar of werkt deze niet (goed). Nadat de software update functie gewoon beschikbaar bleek te zijn ben ik maar eens begonnen met het updaten van de deurmodule van de passagiersdeur. Dit vanwege het feit dat dit een van de minst belangrijke modules is voor de werking van de auto en ik toch nog een reserve exemplaar heb liggen als het mis mocht gaan.

    De update bleek probleemloos te verlopen. Vervolgens heb ik ook de deurmodule van de bestuurdersdeur en de radio unit succesvol voorzien van nieuwe software.


    Vooralsnog lijkt het systeem dus probleemloos te functioneren. Binnenkort dus ook maar eens de overige in de auto aanwezige modules controleren op nieuwe beschikbare software en het voorbereiden van enkele updates aan de auto.
     
  8. Netjes! Doet de aangepaste ELM327 het nog? Wil ik dan wel van je overnemen :cool:
     
  9. Mooie update die led's!
     
  10. #410 maniactheman, 21 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2015
     
  11. Het inleren van het type accu en de diagnose hiervan is voor mij geen enkel probleem. Zoals hierboven te lezen is ben ik zelf in het bezit van het Ford IDS diagnosesysteem. Daarnaast heb ik ook de beschikking over een geschikte professionele accutester voor dit type accu.


    Vooralsnog ziet het er echter naar uit dat de accu gewoon goed is. Volgens de accutester is er weinig mis met de accu en vandaag heb ik geruime tijd met het Ford IDS systeem "gespeeld" zonder dat de accuspanning noemenswaardig zakte. Na ruim 2 uur met het contact aan gestaan te hebben was de accuspanning nog ruim boven de 12 Volt en startte de auto probleemloos.

    Binnenkort de rest van het systeem maar eens nakijken.
     
  12. Dat is wel makkelijk;)
    Bij veel auto's kan de start/stopfunctie ook uitgeschakeld worden.
     
  13. Mijn start/stop systeem werkte na levering ook niet meer. Rij veel stadsverkeer en af en toe stukjes snelweg. Pas in Duitsland geweest en rara hij deed het weer. Nu een weekje verder doet het systeem het weer niet. Raar systeem.
     
  14. Dit is wellicht niet het juiste topic hiervoor!!!verplaats het maar wanneer nodig.
    Maar mijn inzien nu is dat de computer het zo regelt dat het pas werkt wanneer de accu voor 100% in staat is om dit alles aan te sturen!!
     
  15. Euh, maak jij dat uit?...:baeh:
     
  16. Mijn start/stop werkt nog perfect ! Met nog de originele accu. Voorwaarde is wel dat de spanning op peil blijft. Als je accu vervangt, moet het een AGM zijn. Deze ontlaadt langzamer.
     
  17. #417 JW, 26 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Afgelopen week heb ik nog wat geëxperimenteerd met de VCM 2 en de Ford IDS software.

    Bij het Ford IDS systeem is het zo dat de softwareversie van het programma moet matchen met de softwareversie van de VCM 2. Als dit niet het geval is krijg je hiervan een melding en werkt het systeem niet. Om dit op te lossen moet de software van de VCM 2 worden geüpgrade (of gedowngrade) zodat deze matcht met de versie van het programma.

    Bij een VCM 2 kloon werkt het upgraden/downgraden echter niet altijd. Of het wel of niet werkt is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de kloon. Over het algemeen werkt dit alleen bij een 100% kopie en zelfs dan kan het nog misgaan.

    In mijn geval werd de VCM 2 geleverd met IDS versie V96.01 en was de VCM 2 dus ook voorzien van een software versie die hier mee matcht. Nadat ik dit uitvoerig heb getest en tot de conclusie ben gekomen dat alle functies prima werkten heb ik de gok genomen om te updaten naar versie V97.01 en later naar versie V97.05.

    Zoals verwacht kreeg ik na het opstarten van het programma een melding dat de software van de VCM 2 niet compatible was en moest worden geüpgrade. Na hiermee te zijn begonnen en het proces al aardig ver gevorderd was kreeg ik een foutmelding en werd de procedure afgebroken. Vervolgens heb ik (met zweet in de bilnaad) een recovery uitgevoerd i.c.m. versie V96.01. Dit werkte prima en hierna functioneerde de VCM 2 weer prima met de meegeleverde versie V96.01.

    Vervolgens heb ik op een andere PC wederom de upgrade naar versie V97.01 uitgevoerd en deze keer verliep het proces probleemloos.

    [​IMG]


    Vanavond heb ik alles wederom getest en nadat alles goed bleek te werken de ABS module geüpdate naar de laatste software versie. Zoals verwacht verliep dit ook zonder enig probleem.

    Op dit moment is versie V98.01 de laatst uitgebrachte versie van het IDS programma. Echter is hier momenteel nog dermate weinig over bekend dat ik het nu nog niet aandurf om naar deze versie te upgraden. Vooralsnog heb ik met versie 97.05 een recente versie in handen die aan al mijn eisen voldoet.



    Verder lag er begin deze week een pakketje uit China in de brievenbus. Ik kon me niet herinneren dat ik onlangs iets besteld had en vroeg me dus af wat het in vredesnaam zou kunnen zijn. Na het pakketje te hebben geopend bleken het de bumper reflectoren met LED te zijn die ik ruim 3 maanden geleden heb besteld en niet zijn aangekomen.

    [​IMG]


    Aan de poststempels te zien die her en der op het pakketje zaten is het pakketje daadwerkelijk ruim 3 maanden onderweg geweest. Gezien ik destijds meteen mijn geld heb teruggekregen na de verstreken leveringstermijn en ik al een andere set in mijn auto heb gebouwd heb ik dus nu een reserve set liggen. Mocht er dus onverhoopt water in de reflectoren komen kan ik ze dus vervangen als dat nodig zou zijn.
     
  18. Is de IDS software ook legaal of kun je dat gewoon gebruiken? Op dit moment wordt er langzaam aan weer afgestapt van IDS en gaat het uitlezen en herprogrammeren vanaf Euro 5 via FDRS. (Etis Online ) euro 6 auto's kun je al vrijwel niets meer met IDS. Wel leuk dat je nu bij originele software uitkomt terwijl ik dacht dat je met bijvoorbeeld Focccus meer kunt aanpassen.
     
  19. De IDS software die ik gebruik is gewoon de originele versie die vanaf de Motorcraft website te downloaden is (dit is dus geen gekraakte versie) . Met wat kleine tweaks (welke ik hier niet zal vermelden) is deze software prima te gebruiken.

    Ik ben me ervan bewust dat er inderdaad steeds meer via FDRS gaat. Echter voor mijn Focus 3 en wat ik ermee van plan ben volstaat het IDS programma.


    IDS heeft wat configuratie van de Focus 3 betreft dezelfde mogelijkheden als het FoCCCus programma. Standaard heeft IDS dit niet maar dit is te activeren door het engineering menu binnen IDS te activeren. Wanneer dit menu actief is heeft IDS veel meer mogelijkheden als in de standaard versie. Ik heb dit zelf alleen nog niet geprobeerd omdat ik deze functies (nog) niet nodig heb.
     
  20. Oh, nou ik blijf volgen, want de engineering functie lijkt me wel handig.
     

Deel Deze Pagina