1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk Is mijn auto zo onzuinig?

Discussie in 'Performance' gestart door dkawa, 16 apr 2014.

  1. [​IMG]

    Zie foto.. 45 liter getankt en maar een actieradius van 480km. Dat is toch te weinig? Ik heb een 2.0 16v C-Max uit 2008...
     
  2. Zou zomaar kunnen.
    Mijn Focus 1.6 uit 2008 rijdt ongeveer 1 op 12 รก 13.
    1 op 10 voor een zwaardere C-Max 2 liter zou prima kunnen kloppen.
     
  3. Meerjarige gemiddelde van mijn vorige auto de Focus met 2 ltr motor 7,9/100.
     
  4. Gewoon de liters tussen het tanken met de km stand ff uitrekenen en dan weet je ook je gem verbruik.
     
  5. De actieradius van mijn ST na een tankbeurt: tussen de 610 en 630 km.

    Dus dit lijkt me niet te kloppen... Nou is de BC ook meer indicatief. Ik ga zelf ook altijd uit van het ouderwetse dagteller / liters. Die geeft bij mij trouwens een betere waarde dan de BC.
     
  6. #6 Blauwitje, 16 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2014
    Volgens mij als je gem verbruik reset heb je ook een minder geeikte meting dan je hem zoveel mogelijk km's laat berekenen.
    en zou je dit ook weer terug zien in je max actieradius.
     
  7. Wij rijden veel in de stad en het verbruik is 1 op 11 tot 1 op 13. Focus met 2.0 16v. Hiervoor hadden wij een Fiesta st en die was iets zuiniger maar wij maakten ook meer lange ritten.
     
  8. Ik zeg altijd: geniet van je auto en het rijden en maak je niet druk om het verbruik want daar wordt je niet vrolijk van.
     
  9. 480 km is inderdaad wel erg weinig voor een 2.0 16v Duratec HE. Maak je veel korte ritten?
     
  10. Het type tellerunit dat in de Focus 2 fase 2, C-max 1 fase 2 en Kuga is toegepast is gedeeltelijk adaptief. Dit betekend dat sommige functies zich aanpassen aan de rij omstandigheden. Hierbij wordt onder andere de verwachte actieradius aan de hand van actuele waardes en waardes uit het verleden berekend.

    Wanneer er in het verleden veel korte stukjes met de auto zijn gereden (wat een relatief hoog verbruik als gevolg heeft) zal de teller deze waardes naast de actuele waardes gebruiken voor het berekenen van de actieradius. Wanneer er opeens zuinig met de auto wordt gereden als in het verleden kan het weleens enige tijd duren voordat de verwachte actieradius omhoog gaat. Afhankelijk van de kilometerstand van de auto kan het vrij lang duren voordat dit zich aanpast.

    Aan de hand van de weergegeven verwachte actieradius kan je dus niet altijd bepalen wat het verbruik is. Het is dan nauwkeuriger om naar het gemiddelde verbruik te kijken dat in de teller wordt weergegeven of het verbruik zelf uit te rekenen.



    Persoonlijk vind ik een verbruik van 1 op 10 voor een relatief zware auto als de C-max met een 2 liter motor helemaal zo slecht nog niet. Wanneer er vrij veel korte stukjes met de auto worden gereden zit je hier al snel aan. Bij veel snelwegkilometers is wel een wat lager verbruik te behalen maar verwacht niet dat het een zuinige auto wordt.
     
  11. Mijn Focus 2.0 verbruikt ca 8.5L/100km.
    Het verbruik dat jouw boordcomputer laat zien, verbruikt die van mij als er een caravan achter zit.
     
  12. Van die cijfers kan ik alleen dromen. Zuinigste tot nu toe 9.9/100km
     
  13. Bedankt allemaal voor jullie duidelijke input. Het gaat idd om stadsritten, veel korte ritjes.

    Ik had de teller gereset (alles) maar dit heeft de teller niet doen stijgen...
     
  14. Dat doet ook niet maar doordat je dat iedere keer doet berekend hij je verbruik van het gereden km's na de reset dus hoemeer km's je heb gereden hoe stabieler en nauwkeuriger je gebruik zou moeten worden! Mits je dat niet steeds reset bij iedere tankbeurt.
     
  15. [MENTION=7712]Blauwitje[/MENTION]: dus ik moet nu niet meer gaan resetten? Wel de dagteller maar de rest niet?
     
  16. 8.1/100km hier...
     

  17. Bij veel stadsritten denk ik persoonlijk niet dat het verbruik veel lager zal worden. Ik heb zelf een 1.6 (100 PK) en rij hier ook relatief veel korte ritjes mee. Hierbij heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 11. Bij langere ritten daalt het verbruik aanzienlijk.

    Het resetten van de teller heeft geen invloed op het geheugen dat de teller gebruikt voor het bepalen van onder andere de verwachte actieradius. Dit geheugen is niet te resetten. Als het verbruik veranderd al de teller zich vanzelf aanpassen maar dit kan best wel langere tijd duren voordat dit merkbaar is.



    Deze zelfde symptomen treden ook op als je een andere tellerunit plaatst die afkomstig is uit een andere auto met ander type motor. De teller heeft zichzelf dan ingesteld op dat type motor en gebruikt die gegevens die in het geheugen staan. Dit resulteerd dan vaak in een verwachte actieradius die totaal niet klopt en een brandstoflampje dat al gaat branden bij 150 tot 200 nog te rijden kilometers. Afhankelijk van de kilometerstand van de teller kan het zeer lang duren voordat dit zichzelf aanpast aan de nieuwe omstandigheden.
     
  18. Mijn fiets verbruikt enkel wat inspanning van mij ...
     
  19. Yep en de inspanning die kun je alleen doen als je eet, en de boodschappen haal je zeker weer met de auto.
     
  20. #20 Steff, 17 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2014
    Nee. In Delft is het in de binnenstad best vervelend met de auto. Doe ik lekker op de voet.

    Ach, waar het om gaat: laten we vooral ST motoren met de Duratec HE gaan vergelijken. Ik zou me trouwens pas zorgen maken als de boordcomputer elke keer deze afstand aangeeft.

    PS: Geniale avatar Marco :D
     

Deel Deze Pagina