1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote trekhaak topic [MK4]

Discussie in 'Exterieur' gestart door ing_BRW, 12 jan 2021.

  1. #1 ing_BRW, 12 jan 2021
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    Iedereen loopt weleens tegen een muur op als het om trekhaken gaat.
    En dan niet vragen als:
    • Vast of afneembaar;
    • Indien afneembaar: horizontaal, verticaal of zelfs diagonaal;
    • Zelf inbouwen of laten doen;
    • 7-polig of 13-polig.
    Maar meer vragen als:
    • Wat moet er naast de trekhaak nog meer gebeuren aan de auto;
    • En is dit zelf te doen?

    Waar ik tegenaan gelopen ben is het feit dat de ene Ford dealer zegt dat de de 1.0 EcoBoost motor aanpassingen nodig heeft aan het koelsysteem. En de andere Ford dealer zegt weer van niet.

    Mogelijk dat dit meer een ding was voor de MK3. Want op www.ford-accessoires.nl is het volgende verschil waar te nemen:

    Ford Focus hatchback 01/2011 tot 03/2018
    [​IMG]

    Ford Focus hatchback 04/2018 tot heden
    [​IMG]

    Hier wordt dus duidelijk aangegeven dat de Focus 3 een aanpassing aan de motor nodig heeft, maar bij de Focus 4 staat deze vermelding niet.


    Stel dat het niet nodig is, maar je wil zelf de trekhaak monteren, is dat dan wel te doen met bijvoorbeeld Forscan?
    Dat is een vraag die voor mij nog onbeantwoord is. Maar zie dit als een groeiend topic. Dus met ieders input en ervaring kunnen we het antwoord mogelijk formuleren.

    Het is natuurlijk van belang dat met een aangekoppelde aanhanger de parkeersensoren, achteruitrijdcamera en het anti-slingersysteem wel naar behoren functioneren. Een partij als bijvoorbeeld TrekHaakCentrum neemt hiervoor een kostenpost van €69,- op met de omschrijving:
    Boordcomputer updaten
    Bij deze auto is het noodzakelijk om de boordcomputer te updaten, zodat functies als ESP, parkeersensoren, mistlampuitschakeling, lane-assist, e.a. correct blijven werken.
    Jammer genoeg vermelden ze exact hetzelfde bij de Focus 3 en Focus 4 en zegt men niets over aanpassing van de koeling.

    Heb jij achteraf een trekhaak laten plaatsen op een Focus MK4 (1.0 Ecoboost) of deze eventueel zelf geplaatst.
    Deel het hier. Ik probeer zoveel mogelijk de gegevens te verzamelen in de start-post om de gegevens te bundelen. Wellicht dat dit ook meer inzicht geeft voor mensen die ook een trekhaak overwegen.


    ***UPDATE***
    --- 10 april 2021 ---

    Kort samengevat is het haalbaar een trekhaak als fabrieksorigineel achteraf te plaatsen.
    Om te bepalen wat je kan en moet doen is het van belang te weten of de bekabel al (deels) aanwezig is. Hiervoor heb je twee indicatoren om dit eenvoudig te achterhalen.

    Stap 1 - Bepalen of de trekhaakvoorbereiding aanwezig is
    Check of de aanwezigheid van de zekering op positie 91 in de motorruimte.
    [​IMG]
    En check rechtsachterin de kofferbak de aanwezigheid van de twee stekkers.
    [​IMG]

    Als dit aanwezig is, dan is de Focus voorzien van de trekhaakvoorbereiding. Op de stekkers in de kofferbak wordt uiteindelijk de trekhaakmodule aangesloten. In mijn geval was de module voorzien van het nummer JX6T-19H378-AB

    Stap 2 - Trekhaak uitzoeken
    Als de voorbereiding aanwezig is, zou je daarop je trekhaak kunnen uitzoeken.
    Ik heb gekozen voor een Ford-originele afneembare trekhaak afkomstig van een demontage/sloopauto.
    Deze trekhaak was van Westfalia, maar dat kan dus ook een Oris of Brink trekhaak zijn Ford gebruikt ze allemaal door elkaar.
    [​IMG]

    Probeer bij een gebruikte trekhaak deze zoveel als mogelijk compleet over te nemen. In mijn geval ontbraken twee bouten à € 17,- per stuk. De blauw omcirkelde platen zijn niet los leverbaar, dus dat vereist ook wat aandacht.

    Stap 3 - Trekhaak montage
    De trekhaak monteer je volgens de handleiding van de trekhaak. Bij een gebruikte trekhaak kan je altijd online een handleiding raadplegen van een vergelijkbare trekhaak. Bijvoorbeeld die van Westfalia >> link <<
    [​IMG]

    Stap 4 - Aanpassen computer(s)
    Om de trekhaak volledig functioneel te krijgen moet het systeem weten dat een trekhaak gemonteerd is.
    Dit kan je met FORScan doen. De eenvoudige aanpassingen doe je in de APIM, BdyCM en IPC (niet in de asBuilt-data).

    In FORScan selecteer je de computers een voor een.

    In de APIM zoek je op trailer en zet de volgende functies op Enabled:
    • Trailer Sway Control
    Trailer Blind Spot zet je alleen op Enabled als je Focus is voorzien van BLISS.
    [​IMG]

    In de BdyCM zoek je op trailer en zet de volgende functies op Enabled:
    • Trailer Outage
    [​IMG]

    In de IPC zoek je op trailer en zet de volgende functies op Enabled:
    • Trailer Sway Control
    • Trailer Tow Lighting
    Trailer Blind Spot zet je alleen op Enabled als je Focus is voorzien van BLISS.
    [​IMG]

    Vervolgens moeten nog aanpassingen gedaan worden in de PAM.
    Deze computer laat zich alleen bewerken als asBuilt. Dus wees bewust wat je doet en dat een back-up vooraf aangeraden wordt.

    Kort samengevat moet je vooral het volgende goed onthouden voor je met het voorbeeld bij jezelf aan de gang gaat. De laatste twee tekens van elke regel betreft een checksum. Deze wordt gevormd uit de som van alle voorgaande cijfers. Komen bij jouw (na wijziging) de cijfers niet volledig overeen, dan moet je een andere checksum hebben. Sommige zeggen dat FORScan de checksum automatisch kan genereren. Maar daar heb ik geen ervaring mee, in mijn geval kon ik direct een correcte checksum handmatig invoeren.

    Dit is de asBuilt data van de PAM van mijn Focus was
    Code:
    736-01-01    5003    3000    8042
    736-02-01    A8A8    6380    0F82
    736-03-01    C81E    1E44    8009
    736-04-01    0000    0000    0042
    Dit is gewijzigd naar:
    Code:
    736-01-01    508B    3000    80CA
    736-02-01    A8A8    6380    0F82
    736-03-01    C81E    1E44    8009
    736-04-01    0000    0000    0042
    Op adres 736-01-01 is **03 **** ** gewijzigd naar **8B **** ** en is de checksum veranderd van 42 naar CA.

    [​IMG]

    Zonder deze wijziging blijven je achteruitrijdsensoren actief met aan aangekoppelde trekhaak (inclusief het eindeloze gepiep). Na wijziging krijg je bij het inschakelen van de achteruit dus een mooi symbool van een trekhaak op de camera met bijkomende meldingen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Fighter, FocusSTL en Gitzo vinden dit leuk.
  2. Ik ben zelf ook nog bezig met een afneembare trekhaak voor de MK4 Wagon. Zo loop ik tegen dezelfde vragen aan. De dealer wist mij ook te vertellen dat er wat aan de koeling aangepast moest worden. De rede dat ik de installatie nog even uitgesteld heb is omdat er volgens de dealer een uitsparing in de achterbumper moet komen bij een ST-Line. Daar zit ik dus niet op te wachten.

    Via trekhaak centrum heeft mhr-zip het laten doen en daar was geen uitsparing nodig.
    Foto van zijn trekhaak:
    [​IMG]
    Helaas heb ik nog geen ST-line kunnen spotten met een af-fabriek afneembare trekhaak om te zien hoe storend de uitsparing in.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  3. Aftermarket, afneembaar en geen uitsparing zichtbaar!
    E333D952-EA60-42AF-A1AA-4EA1A7A19DF9.jpeg
    99F85B2C-DC1F-478F-9CD4-6DF01D122052.jpeg
     
  4. #4 Gitzo, 13 jan 2021
    Laatst bewerkt: 13 jan 2021
    Wij hebben wellicht in de toekomst interesse voor een elektrische trekhaak. Ik zie alleen maar afneembaar?
    Bij elektrisch 'klappen'ze toch weg onder je auto? Kan dit ook bij een ST Line? Zonder zagen in de bumper [emoji51].

    rob.
     
  5. Ik heb mijn trekhaak bij de dealer laten plaatsen ook ivm gezeur om garantie. Ik heb betaald 1095,00
     
  6. Vergeet niet als je dit zelf gaat doen dat er ook een TRM module moet worden geplaatst en dat je met Forscan of zoiets nog wat dingen moet activeren.
    Er moet dus ook nog e.e.a. geprogrammeerd worden voordat het op de juiste manier werkt.

    Bij mij had de dealer ook de trekhaak geïnstalleerd, bleek later dat de programmering niet goed werkte, deze zelf met forscan aangepast, daarna werkte het wel goed.
    Ik moest in BdyCM Module de trailer outage op enabeld zetten, resultaat is dat als je er een stekker inplugt (trekhaak wcd) dan krijg je een melding dat er een aanhanger is gekoppeld en bij achteruitrijden worden de parkeer sensoren uitgeschakeld.
     
  7. Ik haak ook aan in dit topic. Op mijn vorige auto heb ik ook zelf een afneembare trekhaak gemonteerd.
    Prima te doen wat mij betreft.
    Is er een manier om erachter te komen of mijn MK4 trekhaakvoorbereiding heeft of niet, zonder de achterbumper te demonteren?
    Moet uiteindelijk toch wel gebeuren maar doe ik liever pas als die trekhaak er echt onder gaat.
     
  8. Zonder een account aan te maken in Etis kan ik niets vinden over een mogelijke trekhaak voorbereiding.
    Maar in mijn motorruim is zekeringspositie 91 (trekhaak) wel bezet. Dus ik ga maar eens een keertje kijken of ik de stekker in de kofferbak kan vinden.
     
    benjaminLD vindt dit leuk.
  9. Ander model (Cmax), maar wellicht nuttig ter info: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/cmax-trekhaak-en-koelvin-dealer-fout.116586/.

    Uitgebreide discussie gehad met dealer. Blijkbaar geldt de 'extra te plaatsen koelvin' niet voor de Cmax. Voor de Focus is er wel een TSB uitgegeven (TSB 35/2012) >> geldt voor "Focus 2011.25 (12/2010–04/2015) - with 1.0L EcoBoost engine (74kW/100PS)(90kW/120PS) and without towbar only."
    Bij een 2013 1.0 ECOboost dient bij het achteraf monteren van een trekhaak de extra elektrische koelwaterpomp te worden gemonteerd.
    Ik heb veel aan de kennis en het uitzoekwerk van @JW gehad!
     
  10. Zoals het hier staat omschreven geld dit niet voor de MK4, net als in de openingspost.

    Is er iemand die volledige toegang heeft tot dit TSB? Misschien zit die pomp standaard al in de MK4?
     
  11. Rob,

    ik heb de elektrisch wegklapbare af-fabriek. Kan gewoon op een ST-Line en volgens mij zit er geen uitsparing in de bumper. Ik zal anders wel een foto maken. Ik weet niet of je de elektrisch wegklapbare achteraf kan laten monteren. Volgens mij levert de dealer dan een afneembare zoals hierboven al een aantal maal afgebeeld. Het programmeren is ook al uitvoerig besproken elders. Dit moet bij de MK4 door de dealer gedaan worden of iemand die daarvoor de juiste spullen heeft. Even simpel met FORScan wat veranderen is niet het geval.

    Bernd
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  12. In Etis kan je gewoon een gratis account aanmaken. Dan kan je alle opties zien. Ik wil het ook wel even voor je controleren maar dan moet je me even je VIN nummer of kenteken sturen per PB.
     
  13. Is inderdaad prima zelf te doen. Even controleren in Etis of je al voorbereiding hebt, dan weet je ook meteen welke kabelset je moet kopen. Heb je het niet , dan zal je ook kabels naar voren moeten leggen door de dorpel. Je kan het niet zien als je de bumper eraf haalt.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
    benjaminLD vindt dit leuk.
  14. Waar zie je precies in ETIS of je die voorbereiding hebt?
     
  15. https://www.etis.ford.com/
    Account aanmaken als je die niet hebt en dan inloggen.
    Auto zoeken, gaat op VIN nummer of kenteken. Dan onder secundaire bijzonderheden kan je zien welke opties je auto allemaal heeft of niet heeft.

    [​IMG]

    Dan moet je zoeken naar de volgende:

    [​IMG]

    Spreekt voor zich. Als er staat Incl, dan heb je de voorbereiding. Als er staat Excl. dan heb je pech...
     
  16. Zag je kenteken. Heb al even gekeken voor je. Jij hebt geen voorbereiding!
     
    benjaminLD vindt dit leuk.
  17. benjaminLD vindt dit leuk.
  18. Dank je Bernd,, duidelijk verhaal :thumbup:.
     

Deel Deze Pagina