Het systeem is 13 polige jager en de trekhaak is fabrieksaf gemonteerd gaat om een elektrische wegzwaai haak, maar ik vind die 4 volt spanning vreemd, maar goed meten is weten
Zou die 4 volt misschien te maken hebben met de detectie of er een aanhanger aan is gesloten? Er zit voor zover ik weet geen schakelaartje in de originele Ford stekkerdoos om de mistlampen van de auto uit te schakelen als de aanhanger er achter zit. Als ze een klein signaal op die pen zetten kunnen ze detecteren dat de stekker er in zit.
Heb het doorgemeten en nu geen 4 volt meer te bekennen♂️, 7 polige van de caravan afgehaald en 13 polig erop gezet aangesloten een klaar. Vreemd maar ga het even in de gaten houden, bedankt iig voor het meedenken
Zo hij zit eronder hoor, vorige week een afneembare trekhaak besteld, was toch ff zweten wat ze zouden wegzagen in de bumper. Na goed overleg was ik overtuigd, net de auto opgehaald en tot mijn verbazing zag ik helemaal niks. Je moet er helemaal onder liggen dan zie je iets heel kleins. Er bestaat een standaard instructie hiervoor, zelfs met een mal. Maar dan wordt er teveel weggezaagd. Ze hebben eerst de bumper eraf gehaald en dan kijken ze wat er uitgzaagd moet worden. Bij het ophalen van de auto netjes uitleg gekregen, zelfs geholpen met de fietsendrager, lampen gecontroleerd. Bij deze even een dik compliment voor de Ford dealer Wensink in Elst (gld). [emoji106].
Zo ziet het er bij mij uit. De inkeping is duidelijk met een mal gemaakt. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb nog even een vraagje over de stekkerdoos, dit wilde ik eigenlijk vragen bij de Dealer maar helemaal vergeten. Wanneer staat hier eigenlijk stroom op? - Altijd, kan me het bijna niet voorstellen, accu leegtrekken? - Als het contact aan is? - Als de auto aan is? - Als de stekker van de fietsendrager/ aanhanger aangesloten zit? Was hier even benieuwd naar, bedankt Rob.
Als het goed is heb je 1 pen met een constante plus 1 pen met een geschakelde plus Een 3 tal pennen massa En de rest is voor de diverse verlichtingen
Thanx voor je antwoord. Gaat je accu dan niet leeg met die ene pen? Of is dit hetzelfde als bij de accu. Daar staat ook altijd spanning op maar die wordt pas gebruikt als je hem start., contact aan etc. Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Als het een constant spanning is dan loopt je accu leeg als je er een verbruiker op zet (bijv koelkast van de caravan).
Inderdaad zolang je niets aansluit zal de accu ook niet belast worden (een lamp brand ook niet als de draden niet aangesloten zijn.) meen koelkast in een caravan zit normaliter niet op de constante stroomdraad aangesloten maar op de geschakelde spanning en die wordt pas ingeschakeld als de motor loopt (ofwel als de dynamo spanning levert ) Een overmatig gebruik van verlichting en stroom in de caravan kan wel een dingetje zijn om in de gaten te houden als die aan de auto hangt
Dat van de koelkast dat klopt. Maar was enkel ter illustratie zodat het duidelijk is. Interne verlichting van de caravan zijn soms wel (niet altijd) op de constant spanning aangesloten evenals het waterpompje.
Ik ben ook eens aan het kijken of de, volgens Etis aanwezige, trekhaakvoorbereiding er ook echt is. Maar als ik het kapje van de zekeringenkast in de motorruimte haal, dan kom ik alleen twee dikke kabelaansluitingen tegen en geen enkele zekering. En ook achterin zie ik die stekkers zo niet naast het reservewiel liggen. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik een enorme noob ben op autotechniekgebied (toen de Wegenwacht bij mijn Fiesta ooit begon over de bobine heb ik dat eerst moeten googlen... [emoji15]) en daardoor vrij benauwd dat ik beschadig. Maar hoe kan ik die zekeringen bekijken en die kabel (als hij er inderdaad is) vinden?
Ik had zekering 91 ook erin zitten, maar geen trekhaak voorbereiding. Je moet de bekleding aan de rechter zijkant van je achterbak weghalen om de kabels te vinden. Als die er zijn, dan is de voorbereiding aanwezig.
Bij mij schakelde BLIS niet uit na het aansluiten van de aanhanger. Na wat as-builts uitpluizen heb ik het volgende gevonden. SODL/SODR module: 7C4-01-01 Bxxx xx 7C6-01-01 Bxxx xx Deze stond bij mij en sommige andere auto’s die geen fabriek af trekhaak / trekhaak voorbereiding hebben op 3 of 9. Door het aan te passen naar B werkt het automatisch uitschakelen.
Vraagje voor de kenners. Onder de Kuga zit een trekhaak. Nu zit er in de achterklep een stickertje met daarop "MAX 50 KG" Ik vind dat bar weinig....met de caravan wil ik de kogeldruk rond de 80 kg hebben.... Iemand een idee waarom die kogeldruk zo laag is aangegeven?