1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cmax trekhaak en koelvin: dealer fout?

Discussie in 'Performance' gestart door Michel van B., 1 okt 2020.

  1. #1 Michel van B., 1 okt 2020
    Laatst bewerkt: 1 okt 2020
    Ik zit met een probleem. Eind juli bij dealer een C-max gekocht uit 2013 compleet met trekhaak. Tijdens koop duidelijk gemeld dat de auto moet kunnen trekken. Een middelzware vouwwagen tot 800kg + 5 personen en bagage. Geen probleem volgens dealer. Deze zomer inderdaad zonder issues in NL op vakantie gegaan.

    Ik merkte toen pas dat de trekhaak niet af fabriek was. De vraag is of de dealer deze heeft gemonteerd. Ik twijfel... P sensoren bleven nml aan met aanhanger. En module is niet aangemeld. Verder gekeken via Etis en vermoede klopt. Na deze week een bericht te hebben gelezen over de koelvin issue, ga ik dus überhaupt twijfelen of er wel een koelvin in zit, iets wat voor deze series en modellen (2013, 1.0, 125pk) door Ford wordt aangeraden.

    Ik heb de dealer vandaag een bericht gestuurd met deze vraag maar ben bang dat die koelvin er niet op zit.

    Als ik dit geweten had had ik deze niet gekocht. Hij moet nml elke vakantie iets trekken en in de toekomst mss wel een zwaardere caravan bergje op. De dealer heeft nooit iets gezegd over de beperking en zelfs bevestigd dat ie 1200kg mag trekken.

    Dealer heeft nog niet gereageerd maar wil graag voorbereid zijn.

    What tot do?
     
  2. simpel in nl worden er nauwlijks tot geen auto's of bedrijfswagen met af-fabriek trekhaak geleverd.
    dit is altijd als optie achteraf erop gebouwd. dit scheelt iets in bpm en monteur heeft ff werk eraan.

    dat trekhaakmodule niet ingeleerd is lijkt me sterk. dealer gebruikt nadrukkelijk eigen spul (tenzij het ff niet kan) dus die weten heel goed dat het aangemeld moet worden.
    het blijven mensen dus een foutje kan er altijd in sluipen.

    verder koelvin is iets wat er apart bij gekocht moet worden als dit niet af fabriek op zit. dit zit niet in pakket van trekhaak inbouwen.
    of je het hebt of niet, de auto kan in alle gevallen zonder probleem 1200kg trekken. extra koelvin is er voor om de extra warmte dat vrij komt van de turboo (die moet door het gewicht extra werken) beter kwijt te kunnen.
    als je het niet hebt wordt inlaatlucht wat warmer dan zonder aanhanger, dit levert wat minder vermogen op.

    de trekhaken die ik ingebouwd heb waren van dealer zelf tot aftermarket. documentatie is nooit goed of volledig.
    forumgebruiker had elders gehoord over extra warmtewisselaar voor de automaat bak. echter na lange weg kwam van een engineer eindelijk de onderdeelnr naar voren. heel ford nl wist er niks van.
     
  3. Dank @trucker0werner . Als ik hem uitlees met Forscan dan is de module niet aangemeld. Vandaar mijn vermoeden dat de dealer de trekhaak niet heeft gemonteerd maar de vorige eigenaar dat ergens anders heeft laten doen....

    Mijn probleem is of de dealer dit had moeten melden na mijn vraag of ie probleemloos 1200 kg kan trekken...

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
     
  4. Bij ons is de trekhaak door de dealer gemonteerd en waren ze in eerste instantie ook vergeten de trekhaak goed aan te melden.
    Er is een origineel Ford kabelset gebruikt (er staat FoMoCo) op de module.
    Onze auto was inderdaad de bewuste met de extra oliekoeler voor de automaat ;) Ik heb overigens nooit iets gehoord of er nu een TSB van is gemaakt wat ze wel zouden doen.
     
  5. @meeder geen originele hier. Een van ECS....

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
     
  6. ah zo dacht bij aankoop dat ze een trekhaak hebben gemonteerd.
    dan is de kans groot dat vorige klant heeft gedaan.
    wat wel eens gebeurd is bij 2de hands dat ze juist voor aftermarket kiezen. dit ivm prijs te drukken. echter dan zou je op aankoopbon van de auto, ook hebben staan dat er achteraf trekhaak is gemonteerd.
    anders zat deze er dus onder door de vorige klant gedaan.

    nee dealer hoeft dit niet te melden. als er trekhaak onder zit, dan zit deze eronder en voldoet het alle eisen om 1200kg te trekken. tuurlijk wel met de gedachten dat er deugelijk spul is gemonteerd.

    ECS is bekende aftermarket trekhaakmodule. is anders doet nauwlijks onder de orginele. beide gevallen kan de module probleemloos met de auto communiceren om aan te geven als er een lamp defect is van de aanhanger.
    Het enige dat wel gecheckd moet worden is of alles aangesloten is op de 13polige stekker. vaak wil het voorkomen dat juist de constante plus en geschakelde plus niet aangesloten zijn en dan alsnog apart aangesloten dienen te worden.
    met carvan en koelkast aanboord is dat dan wel handig dat het gekoeld wordt, tijdens het rijden
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  7. Bij een 2013 1.0 ECOboost dient bij het achteraf monteren van een trekhaak de extra elektrische koelwaterpomp te worden gemonteerd.

    Wanneer de auto deze elektrische koelwaterpomp niet heeft is de trekhaak niet conform de Ford voorschriften gemonteerd en kan je de verkopende dealer hierop aanspreken.

    Bij een 2013 1.0 ECOboost is de koelventilator op de intercooler wel standaard aanwezig. Deze is pas later wegbezuinigd.


    ECS kabelset zijn verkrijgbaar via het Ford accessoire programma en worden dus vaak toegepast wanneer een trekhaak achteraf door de dealer wordt gemonteerd.
     
    Michel van B. en meeder vinden dit leuk.
  8. Dank @JW . We gaan eens kijken hoe dealer reageert.


    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
     
  9. De laatste nieuwe Ford (Tournee Connect) die ik heb gehad werd ook door de dealer met trekhaak geleverd. Niks aangemeld en zelfs niet gekeurd. Omdat deze redelijk intensief werd gebruikt zijn we er redelijk rap achter gekomen.
    Ook tijdens de installatie diverse clips van de bekleding kapot of niet meer gebruikt en ook was een van de twee kofferbaklampjes kapot gemaakt.
    Het kan dus ook anders...
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  10. gewoon voorleggen aan hun met het verhaal wat je hier leest.
    wellicht heeft de dealer aangenomen omdat er een trekhaak opzit dat deze ook de koelwaterpomp heeft.
    denk dat je er samen met de dealer wel uitkomt.

    keep us posted :thumbup:
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  11. En wat staat er op het kenteken dat je mag trekken?
     
  12. 1200kg...[emoji51]

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus met Tapatalk
     
  13. Zoals Gerard al schreef, overleggen met waar je de auto hebt gekocht. Op een normale manier, face to face komt je meestal het verst. Aannames van internet schiet niet op ;)
     
  14. Tja wat wil je de dealer aanrekenen,
    Je hebt een 2e handse auto met geplaatste trekhaak gekocht, op kenteken mag die 1200 kg trekken en de dealer gaat dat niet controleren die gaat er vanuit dat alles klopt zoals het erbij hangt.

    mijn inziens vriendelijk navraag doen of hij de trekhaak alsnog wil aanmelden in de auto, of het zelf doen aangezien je hem blijkbaar ook kunt uitlezen. En vragen of hij wil controleren of de koeling aangepast is volgens ford specs dus met de extra ventilator en pomp. Of ook dit zelf eerst even controleren onder de motorkap.
    @Hollender trekhaken worden al lang niet meer gekeurd na montage in nederland fabriekant geeft een goedkeur af voor de trekhaak zelf de gebruiker moet zorgen voor een deugdelijke montage of laten doen..
     
  15. Dank @paul vingerhoets. Logische gedachte. Feit wil dat volgens de dealer, de auto door hem nieuw is geleverd aan vorige eigenaresse en zijn hele leven bij deze dealer in onderhoud is geweest. Dus hij moet zo kunnen oplepelen hoe en wat.

    Je zou zeggen dat het logisch is dat deze dealer trekhaak en complete vin geplaatst heeft. Maar daar heb ik dus mijn twijfels over en dat de trekhaak alleen als fietsendrager is geplaatst.
    Als dat zo is dan lijkt mij dat de dealer verzuimd heeft de status te melden.

    Ik kan inderdaad uitlezen met Forscan maar heb een beetje koudwatervrees om te rommelen in de BCM en de PAM module...

    Ik ga er vanuit dat het goed zit, maar heb een onderbuikgevoel omdat bij en na aflevering de dealer steken heeft laten vallen... o.a. ontbreken witte kentekenplaat, verkeerde navigatie, afgebroken hoedenplank beugel, kapotte airco/parafan...

    Tot op heden geen reactie van de dealer.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus met Tapatalk
     
  16. Rij gewoon even langs morgen. Persoonlijk praat makkelijk dan via een mail of app. Dat weet je gelijk hoe en wat. Navigatie is trouwens normaal dat ze die niet standaard upgraden tenzij je dat afgesproken hebt tijdens de koop. De rest is ook zelf nakijken tijdens de proefrit. Je hebt zelf ook onderzoekplicht he ;)
     
  17. Thanks @Patman. Ik had een hele lijst die bij aflevering gedaan en geleverd moest worden incl nieuwe navigatie software. Driekwart had de de dealer dus niet gedaan of geleverd. [emoji51] Vandaar....

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus met Tapatalk
     
    Patman vindt dit leuk.
  18. Slordig. Geeft geen goed gevoel, zo’n start.
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  19. Onderbouw dat eens? Heb je cijfers? Want in mijn optiek is dit onzin.
     
  20. In de lease snap ik het (ivm fiscale waarde / bijtelling) maar particulier maakt het niets uit.
     

Deel Deze Pagina