1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Getunede TDCI echt zuiniger?

Discussie in 'Performance' gestart door FocusKabouter, 6 aug 2013.

  1. Wauw! Ik stel een vraag een getunede motor echt wel zuiniger zou worden. Daar heb ik een antwoord op gekregen, maar door dit topic heb ik nog veel meer geleerd! Dank allemaal! Volgende maand laat ik mijn focus tunen. En voorlopig zal ik eens wat beter op mijn schakelgedrag gaan letten. ;-)
     
  2. Laat weten hoe het je bevalt! Ik zit er ook stevig over na te denken (al heeft Gerard me ook al goed over gehaald :mrgreen: )
     
  3. Vaak is brandstof besparend rijden uiteindelijk niet de voordeligste manier van rijden. ;)
     
  4. sorry....:lol:
     
  5. Het zij u vergeven:thumbs:
     
  6. [MENTION=12492]HokusFocus[/MENTION]: Ja, dat laat ik weten.
    [MENTION=1693]McGyver[/MENTION]: je hebt gelijk, het is wel duidelijk geworden in dit topic dat TE fanatiek toepassen van het nieuwe rijden niet goed is voor het materiaal. Maar een constante snelheid in lage toeren kan zeker geen kwaad ;).
     
  7. Voel ik hier een groupbuy dieseltuning aankomen? :cool: Goed bezig!
     
  8. Ik heb je om meer info gevraagd [MENTION=12800]jpmr2[/MENTION] , maar jij reageert niet... ;-)
     
  9. [MENTION=2745]Guido[/MENTION] Niks gezien..... hoe? DM? Mail?
     
  10. [MENTION=12800]jpmr2[/MENTION] : Hier
     
  11. Overheen gelezen.... ik stuur je ff een pm met de gegevens in.
     
  12. #52 FocusKabouter, 15 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2013
    Ik heb het gemiddelde verbruik berekend van voor- en na het tunen: het maakt geen fluit uit in het gemiddelde verbruik. Vermoedelijke verklaring: bij een constante snelheid draait de motor nu lagere toeren voor die snelheid, dat werkt enigszins besparend op de snelweg. Het nadeel is dat ik nu voor exact 50km/u en 70km/u net in een lagere versnelling moet blijven hangen (resp 3 en 4) dan voorheen, waardoor de motor weer meer toeren maakt voor de snelheid dan voorheen. In de stad betekent voor mij nu vaker schakelen en vaker hoger in de toeren, vanwege verkeer voor me die exact de max. snelheid op de teller rijdt. Lagere verbruik op de snelweg wordt hierdoor weer teniet gedaan.

    Maar ach, het fordje rijdt nu wel een stuk prettiger. Hij pakt beter op.
     
  13. Dit zal dan een gevoel zijn, want wat je hier boven aangeeft is NIET mogelijk. De versnellingen hebben een vaste verhouding tov de motor. En die veranderen niet met een tuning.
     
  14. Wat is het essentie van het motortuning? Volgens mij heb je maar 2 redenen voor om te tunen, 1. meer vermogen dus ook meer koppel en meestal ligt die ook gunstiger dus je kan harder in wat voor opzicht dan ook. 2 Meer vermogen/koppel om zuiniger te gaan rijden. Zoals Mc Gyver al vermeld verandert de toeren niet t.ov. de snelheid, of je moet de versnellingsbak verhoudingen wijzigen. Wil je zuiniger gaan rijden dan moet je meer gebruik maken van je koppel en niet vermogen. Het voordeel moet je dus zoeken in het eerder opschakelen van je versnellingen, dus bij lagere toeren omdat je koppel gunstiger is geworden of bij dezelfde aantal toeren omdat je koppel hoger is dan voorheen, dus meer trekkracht, waardoor sneller op snelheid. Nu zullen er wel mensen melden dat het slecht is voor je motor, maar als je alles met beleid doet dan gaat er niets kapot.
     
  15. Wat de verklaring ook is, verbruikscijfers zijn niet echt veranderd. Ik laat het er zo bij ;-)
     
  16. Das wel raar, mijn Focus is namelijk wel zuiniger gaan rijden na de tuning met dezelfde rijstijl :shrug:
     

Deel Deze Pagina