1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Getunede TDCI echt zuiniger?

Discussie in 'Performance' gestart door FocusKabouter, 6 aug 2013.

  1. Hoi,

    Ik overweeg om mijn focus TDCI (nu 74kw, dus 100pk) te laten chiptunen. Dat zou een winst van 30pk en 75Nm geven, volgens ATM. Het schijnt dat de motor ook zuiniger wordt. Dus theoretisch gezien, zou je een deel van de investering terugverdienen door besparing op brandstof.

    Kan iemand uit ervaring aangeven hoeveel zuiniger zo'n motor wordt?
     
  2. #2 FormerAR driver, 6 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2013
    Met onveranderde rijstijl kan de auto idd zuiniger worden. Alleen de praktijk wijst uit dat je toch je vermogen op zoekt omdat het zo "lekker" is. Ik ben na tuning en pipercross-filter ong. 0.5l/100km zuiniger gaan rijden. Maar dan moet ik al zeker geen zware voet hebben.
     
  3. Is 30 PK meer niet heel veel voor 1.6 tdci welke qua turbo al niet echt over bemeten is? Deze waardes geven ze ook op voor de 109pk versie.
     
  4. In de praktijk merk ik niet heel verschil veel kwa verbruik met de tuning. Die paar tiende heb je echt niet snel terug verdiend na de tuning.
     
  5. als je je blind staart op het feit dat je de tuning via brandstofbesparing terug gaat verdienen dan kun je het beter maar niet doen.
    mijn ervaring is dat je weinig tot geen brandstofbesparing hebt als je veel stadsverkeer rijdt zoals ik.
    en zoals John al zei, je gaat het vermogen toch aanspreken, niet vaak mss maar dat levert dan toch weer net dat beetje meer verbruik op wat je net had bespaart :schater:
     
  6. Mij is door een ervaren Ford monteur verteld dat dit prima kan. Volgens mij wordt de turbodruk ook niet hoger, maar dat weet ik niet zeker. De motor wordt in principe efficienter afgesteld waardoor er meer rendement wordt gehaald bij dezelfde druk lijkt mij.
     
  7. Ok, dus de verwachte besparing op brandstof is te verwaarlozen. Nou ja, het gaat mij toch meer om de vermogenswinst. Zo duur is een chiptuning nou ook weer niet: 350,- euro. Ik wel nog een ton gaan rijden met dat ding, dus dat is nog een paar jaar extra rijplezier. Dat is ook wat waard ;-)
     
  8. Dat is net het punt. Als je echt zou blijven rijden als voorheen dan zal de besparing op zo'n 10 - 15% uitkomen.
    Ik heb mensen die er een sport van maken en die halen een besparing van over de 30%. Dat is echt wel merkbaar in de maandelijkse uitgaven hoor ;)

    Juist in stadsverkeer kun je veel besparen. Je moet echt het extra koppel gaan gebruiken wat de motor heeft gekregen. Hierdoor kun je zelfs "sneller" zijn als voorheen én blijven besparen.
    Ik heb veel rijscholen die met onze chips rijden en die rijden volgens "het nieuwe rijden" dan is met een gechipte motor perfect te doen.
    Dan ben je, en vlot bij het stoplicht weg en je verbruikt minder brandstof dan voorheen.

    We halen dit niet alleen op diesels maar ook op een 1.3 Fiesta uit 2004, die doet gewoon ruim 40km meer op een tank :dance:
     

  9. Moderne diesels vinden het sowieso niet fijn om volgens het "nwe rijden" bereden te worden. Zeker de 1.6 tdci niet.
     
  10. De nieuwste generatie kan dit prima hoor.
     
  11. De motor vast wel, maar je vliegwiel rammelt er nog steeds uit.
     
  12. Idd correctie: het motortje kan het wel... Vliegwiel vindt het niet lekker...
    Zelfs bij de Audi A4 2.0 tdi (common rail diesel) uit 2008 wordt het nwe rijden door de dealer afgeraden i.v.m. het vliegwiel. Althans dat is wat ze een kameraad (die heeft zo`n ding) van mij vd week hebben verteld.
     
  13. 1x een defect vliegwiel gezien bij een 1.6 tdci, dus dat is echt bullshit
     
  14. #14 dutchguy, 7 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2013
    Ik al vaker, en werk niet eens bij een dealer.... ;)
    De 1.6 tdci rammelt sowieso al wat harder, dus misschien valt het minder op :mrgreen:
    Het is natuurlijk net zoiets als een 2.0 duratec dmv, die gaan ook nooit.... Heb er toch echt een in mijn handen gehad.
     
  15. Anton weet niet wat je probleem is, maar blijkbaar zit het je hoog.
    Laten we voorop stellen dat het zeker geen bullshit is dat de vliegwielen het "nwe rijden" niet fijn vinden. Getuige ook het kapotte vliegwiel van de 2.0 16v Focus II Fase II na nog geen 48.000km. (Had jij toch ook nooit meegemaakt?).

    Dat jij 1x een kapot vliegwiel van een 1.6 tdci hebt gehad, wil niet zeggen dat er niet meerdere zijn die last hebben van een klapperend vliegwiel. Zeker als je nagaat dat de wagens dan vaak hogere kilometerstanden (150.000 en meer) hebben en dan wellicht in bezit zijn van particulieren (die begrijpelijkerwijs) die dingen niet bij een dure dealer laten vervangen.

    Zelf merk ik bij onze 1.6 tdci, waar met name mijn vriendin in rijdt (en helaas volgens het "nwe rijden") dat het vliegwiel begint klapperen, de wagen dipt bij optrekken en dieselt wat na bij uitzetten. Onze 1.6tdci heeft nu 170.000km gedraaid.
     
  16. Ik heb geen probleem, maar roepen dat van het nieuwe rijden het vliegwiel van een 1.6 tdci defect raakt vind ik bullshit. Dat heet een mening.

    Maargoed jullie zullen er wellicht erg veel ervaring mee/verstand van hebben.

    Wij hebben een grote klant die al jaren veel 1.6 diesels heeft, allemaal gaan ze minimaal 250dkm mee. Aan deze auto's heb ik werkelijk van alles aan kapot zien gaan maar nog nooit 1 vliegwiel. Vermoedelijk omdat er dempers met vet inzitten ipv mechanische dempers. De krukas poelie is wel mechanisch, wellicht is die bij de auto van je vriendin slecht. Maar als jij er graag een nieuw vliegwiel inzet be my guest.
     
  17. Jongens jongens, laten we het wel leuk houden.. Ieder zo zijn eigen ervaringen toch? Ik heb van mijn schoonvader ook geen klachten gehoord over het vliegwiel en hij komt toch heel wat tdcis tegen.

    Maar wat is dan nu een goede rijstijl voor zo'n blok? Ik schakel normaal op bij 2k toeren en bij een warme motor trek ik eens door tot 3k, maar voor de rest trek ik nooit ver door... Ook rijd ik 50 in de 4 en 70 in de 5 bij constante snelheid.
     
  18. Dit wordt wel een interessante discussie. De vraag van HokusFocus vind ik wel een mooie. Wat is nu een goede rijstijl voor dat 1.6 TDCI blok? Ik ben benieuwd naar het antwoord.
     
  19. Ik laat altijd het turbo-punt een belangrijke rol spelen dat zo rond 1800 toeren is, volgens mij is het nog altijd een punt dat je zeker voorbij moet om wat gezond te zijn voor de onderdelen. Zelf heb ik een 1.8TDCI en bij koude motor ga ik tot een 2000 toeren maar wel steeds rustig aan.
    Bij warme motor tot een 3000-3500, daar tussen ongeveer. Ik rijd nooit in te lage toeren in een versnelling (minstens 1300-1500 toeren)

    Ik denk dat in te lage toeren in een versnelling rijden niet zo gezellig is voor je vliegwiel, zeker niet als je dan ineens vermogen vraagt en hij dus van heel diep moet komen.
     
  20. Volgens mij krijgt een blok het meest op z'n broek bij accelereren vanuit lage toerentallen.
    50 in z'n 5 is geen enkel probleem, maar als je dan op wilt trekken moet je een tandje terug. Dat zeggen ze er natuurlijk mooi niet bij.
    Een motor heeft er geen enkel probleem mee om lage toeren tallen te draaien, maar wel om vanuit deze toerentallen omhoog te klimmen. De belasting in het blok is dan heel erg hoog, veel hoger dan op hele hoge toerentallen. Ik kan me dan voorstellen dat het dubbelmassa vliegwiel dat niet fijn gaat vinden.

    Dus constante snelheid op lage toerentallen = prima.
    Accelereren vanuit lage toerentallen = niet doen.
     

Deel Deze Pagina