1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Getunede TDCI echt zuiniger?

Discussie in 'Performance' gestart door FocusKabouter, 6 aug 2013.

  1. [MENTION=12800]jpmr2[/MENTION] lever jij ook chiptuning dan?
     
  2. Yep, heb hier oa de Focus3 van @FormerAR driver mogen doen.
     
  3. Duidelijk, al is het wel zo dat ik met koude motor dus bij ca 1900 toeren automatisch van de 3 naar de 4 in een laag toerental bereik en daardoor de kracht toch redelijk van ver moeten komen...
     
  4. [MENTION=12800]jpmr2[/MENTION] heb je daar informatie over? Op je site kan ik er niks over vinden.
     
  5. Ik deel deze mening 100%
     
  6. Anton: wat is anders aan de opvatting van JPMR dan die van mij? Daar je het nu met 'm eens bent? Ik overigens ook, dat heb ik al meer op 't forum geschreven.
     
  7. #28 antig01, 9 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2013
    JPMR heeft het over het complete blok.

    Bovendien ben ik het ook wel met je eens dat het minder goed ik voor het vliegwiel.
    Alleen Lars geeft aan dat het vliegwiel er dan "uit-rammelt" maar dat vind ik dan weer onzin.
     
  8. Anton; vandaag op aanraden van jouw tip ook de krukaspoulie eens bekeken, ding vertoont wel (veel) vliegroest (schijnt een teken van slijtage te zijn). Maar het rammelen bij het uitzetten lijkt daar niet vandaan te komen.
    Verdachte; nog steeds het vliegwiel. Zeker i.c.m. het dippen bij 't optrekken en het kleine beetje nadieselen bij het uitzetten. Voorlopig vind ik het wel goed, de wagen schakelt en rijdt verder nog prima.
    Wel hou ik de krukaspoulie goed in de gaten. Thnx voor de tip.:thumbs:
     
  9. Hallo allemaal, dit vind ik een interessante discussie dus hier wil ik me ook even bij aansluiten;
    Ik rij zelf met een 2.0 tdci en ben ook een lage toeren rijder. Nooit bij stilgestaan dat erg lage toeren slecht zou kunnen zijn voor het vliegwiel. Zou bovenstaande verhaal ook gelden voor de 2.0 tdci (type 2 fase 2), iemand ervaring mee/verhalen van gehoord?
     
  10. Beste medeclubleden,

    Ik zou graag willen weten waarom een vliegwiel kapot gaat met het nieuwe rijden, het enigste wat ik kan bedenken dat je onder de toeren optrekt. Ik pas het nieuwe rijden wel toe en heb geen problemen met het vliegwiel (km stand 193.000km)
    Als men onder de toeren gaat rijden, dat hoor je toch ook. Ik zit nu met een gemiddeld verbruik van 4.3/100km en trek niet verder door dan bij 2100 toeren. (dan zit ik precies met het opschakelen op de max. koppel) Als ik op de snelweg zit waar je 130 mag dan rijd ik het ook (op navigatie dan wel te verstaan, dan zit ik wel op 2700 toeren) Ik tank wel meestal duurdere diesel om de boel schoon te houden.
     
  11. Ik rijd met een gechipte Caddy 1.9TDi, en heb gereden met een gechipte Fiesta
    1.4 TDCi, en eigenlijks nooit de behoefte gehad, en mijn vrouw ook niet, om
    het nieuwe rijden toe te passen.
    Resultaat:
    Fiesta voor: 1:18 na: 1:19
    Caddy voor: 1:11 na 1:13+

    ja ik weet dat de cijfers van de Caddy erg laag liggen, maar zoals ik al zei, ik rijd
    nog oude stijl, korte stukjes (max 10 km) en de wagen ligt aan zijn max gewicht vol
     
  12. Op zich niet verkeerd. je hebt geluk of pech met wat betreft de vliegwiel
    pas je het nieuwe rijden toe dan is het niet goed, vlam je van de ene versnelling naar de andere is het ook niet goed.
    beste is rustig te rijden en bij diesel rond 2500 of iets hoger te schakelen. bij benzine beste om rond de 3000rpm te schakelen. heb je turbo dan tussen de 2500 en 3000rpm

    snel optrekken en dan in hoogste versnelling rijden dat mogelijk is het beste, voor je brandstof verbruik en de motor/auto.
    snel optrekken is dan fractie boven het nieuwe rijden. bij 3000rpm of iets hoger.

    zit je achter een beladen vrachtwagen dan doe je dus eerder schakelen.

    het probleem is als je weinig toeren maakt dat je vliegwiel veel klappen krijgt bij elke explosie. dit kan resulteren in schade aan de demping in vliegwiel.

    bij defecte demping in vliegwiel kun je onder de 2000rpm niet lekker optrekken met de motor, schokt zeer erg met optrekken dan.
    zit je wat hoger in de toeren dan merk je totaal niks.
    dus ook nooit teveel stationaair rijden. wat extra gas is dan raadzaam.
     
  13. trucker0werner;
    "het probleem is als je weinig toeren maakt dat je vliegwiel veel klappen krijgt bij elke explosie. dit kan resulteren in schade aan de demping in vliegwiel"

    Als ik het goed heb zit de max. koppel van een 1.6 TDCI op ongeveer 1750 toeren per min. In jou bewoording is dat dus niet goed. Ik heb altijd geleerd als je met een zware aanhanger c.q. caravan rijdt moet je zoveel mogelijk in je max. koppel zitten, met uitzondering daargelaten. (b.v. berg op) Als ik opschakel dan trek ik op vanaf de max. koppel, dan heeft het op toeren jagen toch niet veel zin? Ik vergelijk maar met een vrachtauto die schakelen ook op bij + 1500 toeren en dat is op dit moment met de euro 6 motoren al veel. Ik ga er van uit, als je rond de max. koppel rijdt dat het materiaal het aan kan, anders hadden ze het wel anders gemaakt.

    De trillingen in de motor (van de explosies) worden opgevangen door de trillingsdemper in de krukaspoelie en niet in de vliegwiel. Als die vast staat is het een vaste verbinding.
     
  14. #35 antig01, 13 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2013
    Helaas zit je ernaast.


    De trillingen worden deels opgevangen door de krukaspoulie, en deels door het vliegwiel.
    Echter de acceleraties van de krukas zijn bij een huidige dieselmotor zo hevig, dat er een vliegwiel met 2 los van elkaar bewegende delen nodig is om dat op te vangen, het ene deel zit aan de krukas, het andere deel aan de koppeling (en dus op de versnellingsbak). Het vliegwiel dempt deze acceleraties, dit heeft niets te maken met het uit- of ingeschakeld zijn van de koppeling. Als er een vast vliegwiel in zou zitten worden deze acceleraties doorgegeven aan de versnellingsbak, wat trillingen en geluiden tot gevolg heeft.

    Tussen deze 2 delen van het vliegwiel zit een verende inrichting, dit kunnen dus letterlijk stalen veren zijn, of dempers met daarin olie of vet.
    In deze veren wordt een deel van de energie van de acceleratie a.g.v de verbranding opgeslagen.
    Wat bij de 1.8 TDCi veel voorkomt is dat de stalen veren hun veerkracht verliezen, waardoor ze tijdens een verbranding aan hun eindpunt komen, dit resulteerd in het klapperende geluid en een trilling in de koppeling.
    De 1.6 Tdci is uitgerust met een vliegwiel met vetgevulde dempers, deze dempers kunnen minder grote acceleraties opvangen als de "ouderwetse" veren, de 1.6 is dan ook een moderne motor, met 16 kleppen ipv 8. Daardoor verlopen de verbandingen soepeler, en kan er een ander soort vliegwiel gemonteerd worden.

    V.w.b het nieuwe rijden: Naar mijn mening is het zeker niet slecht om laag in de toeren te rijden, echter als je wilt accelereren zeker als je érg laag in de toeren zit is het verstandig om even terug te schakelen. Dit geld zeker met een aanhanger/caravan en/of volle belading.

    Je wilt accelereren, je vraagt dus een bepaalde hoeveelheid energie van de motor. Als je laag in de toeren rijd, moet deze energie geleverd worden door 3000 verbrandingen (1500 RPM). Als je terugschakeld wordt dezelfde hoeveelheid energie geleverd door 6000 verbrandingen (3000 rpm) de hoeveelheid energie per verbranding is dus veel kleiner. Daardoor is de belasting op de kruk- en drijfstang lagers, zuigers, en ook vliegwiel minder.

    Als je laag in de toeren rijdt, bijvoorbeeld 1400 RPM, en je geeft een kleine hoeveel heid gas om rustig naar bijv. 2500 rpm te acceleren, is dit absoluut geen probleem.

    Ga je echter bij 1400 rpm vol gas om naar 2500 rpm te accelereren, dan wordt er veel meer diesel ingespoten, wat een hogere motorbelasting tot gevolg heeft.
     
  15. Ik denk dat hiermee alles vrij uitvoerig is uitgelegd :cool: Zuiniger rijden wil denk ik wel iedereen maar als het ten koste gaat van mechanische onderdelen van de wagen ... liever niet zo zuinig dan :mrgreen:
     
  16. #37 McGyver, 13 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2013
    Ik heb even gezocht naar een vermogens/koppel grafiek van een 1.6 TDCI. Hieruit blijkt dat het maximale koppel pas bij 2200 toeren zit.
    Het verwarrende is dat er tegenwoordig vaak wordt geadverteerd met zoiets als; Koppel: 250 Nm bij 1900-4000 toeren.
    En dan gaat men met een caravan net geen 2000 toeren rijden, omdat dan het maximale koppel al beschikbaar is. Wat men vergeet is dat de motor dan pas 70pk levert.

    Rijden met een caravan moet je niet doen op souplesse (koppel), maar op kracht (vermogen).
     
  17. Mijn ervaring met de 1.6 tdci is idd dat hij het fijnst rijdt als je tussen 2500-2800 rpm opschakelt. Koude motor uiteraard wat lager in toeren.
    Jouw verhaal bevestigt mijn gevoel dus.
     
  18. Ik heb hier niets aan toe te voegen, het blijkt maar weer hoe nuttig deze forum is. Bedankt voor jullie uitleg, weer wat geleerd.
     
  19. Ik reed met de getunede ff2.2 1.6 tdci als een bezine auto. Stevig rijden veel schakelen. Altijd door rijden. Bij mij is ook op 220.000 km het vliegwiel vervangen.
     

Deel Deze Pagina