1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Wagon van Silver Baron. And now the end is near

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Marco Morello, 1 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Die gaat tot nu toe als de brandweer ;)
     
  2. Die van mij ook... de frisse dempers geven mij eindelijk weer een scherpe focus terug... bochtje bij Westenholte ging rond de 120-130... de Fofo kan daar meer aan dan wat ik durfde... Lekkah!!!!:thumbs::schater:

    Als ik het geld had ging ik de hele dag door van dat soort bochten zoeken hahaha. :schater:
     
  3. dan wordt het echt tijd voor een schroefset Marco!:rock:
     
  4. en een rally helm!:p
     
  5. Welk bochtje bedoel je in Westenholte???? Die vanaf de nieuwe brug over het kanaal richting Stadshagen (bij Bert Wieten)??????

    Duckmole
     

  6. Idd... komende vanaf de ijsselallee, rotonde over hopen op groen licht ter hoogte van het opslag terrein van Scania. Iets links dan rechts aanhouden, je gaat dan de brug op, hier stuur goed vasthouden er zit hier een hobbel die je goed moet nemen... gas erop en naar beneden... 150-160 is makkelijk te halen... Links positioneren, iets afremmen insturen naar rechts en dan van buiten naar binnen en weer naar buiten sturen....

    Heerlijk..... :thumbs::thumbs:

    Ohja... het was wel iets vochtig... met droog en goed weer zou het harder kunnen...
     
  7. Laatste onderhoudsbeurt??

    Zaterdag weer een lekker klusdagje gehad aan verschillende auto`s.

    S`ochtends eerst mijn fofo snel een beurtje gedaan. Olie wissel met filter, stationair regelklep gereinigd en het spruitstuk weer(!) gelast. Volgens mij kunnen die OEM dingen niet tegen goed heet stoken.... :nocheer:Dit is spruitstuk nummer 3... Anyway ding zit weer dicht. :nocheer:

    Wat betreft de oliewissel, als het meezit de laatste voor dit blok.
    Het blok heeft nu zo`n 270.000km gedraaid, het is de bedoeling om in de zomermaanden een frisse 1.6 terug te hangen. Dan zal de km-stand van dit blokkie wel rond de 290.000 liggen.

    Nadat die van mij weer klaar was, de Fofo II van mijn neefje onderhanden genomen. (Samen met Mikey en Lars). Betreft een Fofo II Fase I met de "beruchte" 1.6 TDCI. Lars en ik hebben het ding een week of 2 terug een onderhoudsbeurt gegeven, bij de oliewissel ging de oude olie schuimen..Oftewel diesel bij de olie, kortom lekkende verstuivers.
    Hierdoor wordt de olie te schraal en de smering dus minder met als gevolg turboschade als je er niet op tijd bij bent.

    Plus een carterventilatie die verrot was (wat een K*t constructie, franse slag zeg maar) en een verrotte turbobuis. De onderdelen besteld en afgelopen zaterdag vervangen. Turbobuis en carterventilatie was redelijk snel gedaan. De verstuivers was iets meer werk. Daar hebben wij de brandplaatjes samen met de pakkingen en klemmen vervangen. Ook zijn de verstuivers zo goed als mogelijk schoongemaakt. De originele brandplaatjes deden niks meer en lekten dus behoorlijk. Met als gevolg dat de verstuivers versmeerd waren. Zal nog wel een foto plaatsen.

    Nadat de verstuivers weer terug waren gezet, wilde we het ding starten.... met namen wilde... Eerst niet aanslaan totdat Lars het idee kreeg om remmenreiniger in de luchtinlaat te spuiten en tada na 2 - 3x rommelen sloeg ie aan. Na deze reparaties was de auto niet meer te herkennen qua rijden. Nu gebeurt er tenminste wat als je het gas intrapt.

    Toen dit klaar was, stond er een A3 (2009) van Lars zijn zwager, waar nog parkeersensoren in moesten. Vergde nog wel een paar kleine aanpassinkjes, met name het weer pas krijgen van de afsluitringen. Er moest nog wel wat overtollige verf worden weggeschuurd. Toen nog iets met afstellen en een verkeerde draad....:mrgreen:. Eind goed al goed. :thumbs:

    Ondertussen waren Lars en Mikey al druk bezig met het hok van Mikey. Zie dit topic. http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=12363&page=105
     
  8. was weer een mooi dagje zaterdag:dance:

    en bedankt weer voor hulp en gezelligheid :D
     
  9. Leuk knutselen zo met dit trio..!:thumbs:

    Is het niet wat om een soort van Focusmagazijn.nl op te richten o.i.d.?

    Waarom geen 1.8i swap Marco?
     
  10. @Niels:

    1.8i swap.. vergt veel meer aanpassingen. Aanbouwdelen passen niet, ECU + kabelboom, uitlaat. Etc. Kost zoveel dat je dan beter naar een andere auto kan kijken. En dat geld is er niet en wil ik ook niet. Deze auto rijdt fijn en stap er elke dag weer met veel plezier in, ondanks dat ik m bijna 5 jaar/ 120.000km heb.

    Heb andere opties in gedachten gehad, dat ging van een 1.6 optimaliseren (andere timing etc.) tot aan een 1.7 16v (puma blok) swap. Blokken zijn hetzelfde, qua bekabeling e.d. zou het kunnen echter zit je dan weer met een herkeuring (zoveel procent vermogenstoename) en ik heb de auto elke dag nodig voor het werk. Daarbij zijn de puma blokken ook oud en veel kilometers.

    Grote kans als ik dat zou doorvoeren, dat ik tegen kinderziektes aanloop en dat kan dus niet omdat ik de auto niet kan missen. Een ander hok ernaast trek ik financieel niet. Dus wordt 'gewoon' een straight 1.6 swap.
     
  11. Duidelijk verhaal! Dat van de Puma zou ook wel leuk zijn denk ik, maar inderdaad zoals je zegt 'te oud'.;)
     
  12. #512 Marco Morello, 2 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2012
    Dat Puma blok was een zeer reële optie. Blok is gewoon precies hetzelfde, zelfs het uitlaatspruitstuk zou passen. Maar de leeftijd (de jongsten zijn van uiterlijk 2002) en de vaak hogere kilometerstanden is voor mij ondermeer de reden om dit niet te doen.

    Ook zou er wat moeten worden aangepast aan de kabelboom (tellers werken op een andere manier) en de ecu zou vervangen moeten worden. Geschatte kosten: 2000-2500 euro. Dat is dus incl. blok, ecu, aanpassingen en mogelijke extra onderdelen. Geschatte kosten 1.6 swap: Max. 1500 euro. Incl. bijkomende onderdelen.
     
  13. Voor €1000 haal je een hoop brandstof!:rock:
     
  14. #514 Marco Morello, 2 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2012
    Voor 1000 euro kan ik de Fofo aan de buitenkant ook weer fris maken. Dat heb ik dan liever. ;).

    Het plan is om de Fofo 1st technisch weer op te zetten, daarna de buitenkant. Motorswap is daar een heel belangrijk onderdeel van. Bak en ophanging zijn goed. Al staat een mooi setje eibach veren nog wel op de nominatielijst.
     
  15. Ook weer lekker bezig geweest Marco. Netjes hoor.

    Wat is de reden dat dit uitlaatspruitstuk constant 'kapot' gaat?
     
  16. @Wiljon... zeg het maar... De 1e is er onderweg gegaan omdat het felxibele deel kapot was (kan gebeuren na 10 jaar). Toen 1tje van de sloop met iets van 150.000km achter de kiezen, die heeft er 2 jaar onder gehangen (wel met tussendoor een aantal keer lassen). De laatste kwam onder een fofo van 2001 weg welke 70.000 had gedraaid.

    Wat mij opviel bij dit en het vorige spruitstuk dat het staal van het spruitstuk blauwig is en het felxibele deel een beetje gelig... Dat was bij montage niet zo. Dus of ik stook de spruitstukken te warm... of de uitlaat hangt niet helemaal tof waardoor er een stresspunt ontstaat. De spruitstukken waren over het algemeen rond dezelfde plekken kapot....

    Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat met name het 1e een belangrijke factor is....:nocheer:.

    Zodra het frisse blok er in hangt, maar een rustigere rijstijl aanmeten (heb ik sinds een paar weken al wel aangeleerd... ).
     
  17. Marco moet eigelijk een Focus hebben met Impreza-techniek...:lol: Dan blijft het tenminste heel met de rijstijl die je er op nahoudt lol!
    (en nee, ik ga niet weer een Japanse auto discussie met je aan; daar hebben we een speciaal topic voor!:mrgreen:)
     
  18. Die discussie hoef je niet met mij aan... Er zijn best wel Japanners die ik zou willen. Maar ook wel een mooie Italiaan (die 159 blijft g.e.i.l.)

    Impreza techniek is ook duur... erg duur, helemaal bij onderhoud. Moet zeggen dat de Fofo I echt wel sterk is. De 1.6 loopt niet verschrikkelijk hard, maar kan wel veel hebben. Maar ja is ook Japans blok he. ;)
    Mijn vader zegt al: Het is maar goed dat de Focus 1.6 zo sterk is, elk ander merk/blok had je al gesloopt...

    Maar voordat het beeld ontstaat dat ik altijd als een randdebiel rondrij, dat zeker niet. Maar vindt het wel leuk om af en toe een beetje te scheuren, bochtjes en toeren maken.
     
  19. Je schrijft dat jouw blok van de zomer 290.000 heeft gelopen. Dat is 20.000 km meer.

    De zomer, dan neem ik juli of augustus, dus nog 3,5 tot 5 maanden.

    Dat is een jaarkilometrage van bijna 50.000 tot bijna 70.000 per jaar. Kun je niet beter diesel gaan rijden?
     
  20. In december 2010 stond de fofo op zo`n 190.000km. Nu dus 270.000km. Afgelopen jaar heb ik idd zo`n 60.000 km gereden.... dit jaar zal dat niet veel minder zijn. Laten we het er maar op houden dat een diesel voor mij op dit moment niet uit kan. ;).
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina