1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MHEV '22 accu laadgedrag

Discussie in 'Electronica' gestart door JesseNight, 1 sep 2023.

  1. Niet dat me is opgevallen, maar ik heb de kabel vantevoren ook nooit nauwlettend geïnspecteerd gezien de wagen nog vrij nieuw was (minder dan een jaar).
    Mijn dealer is Ford Driesen in Genk, Belgisch Limburg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dat kan ik helaas niet lezen (ben geen FB lid). Gaat het over een recente update of iets van vorig jaar al?

    Ik ben voor mijn updates toch aangewezen op de dealer. Ik zie dezelfde update al maanden worden aangeboden op mijn scherm maar ik durf doorgaans niet op accepteren te klikken terwijl ik aan het rijden ben, want ik heb geen idee wat dat gaat doen. De keren dat ik thuis was en accepteerde, mislukte het steeds via OTA. De handleiding zegt dat de updates soms te groot zijn voor OTA, maar de auto staat buiten te ver van mijn Wifi router af dus ook dat gaat niet lukken hier.
    De auto is vorige maand binnen geweest voor 2-jaarlijks onderhoud, ik weet niet of een software check en update daar in deze tijd ook bij hoort?
    Anderzijds hoeft het voor mij ook niet. Ik ben een sterke aanhanger van "Don't fix if it isn't broken". En gezien die updatemelding in de auto ging over een Alexa update (ben geen Apple user) in landen waar ik nooit kom, ben ik meer geïnteresseerd in het wegkrijgen van die melding. Komt ook altijd middenin een rit ergens... :roll:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Hoi ik weet niet precies welke updates, maar die gast heeft via mijn vin nummer kunnen kijken bij mijn auto en zag voorbij geen software updates. ik krijg in mijn scherm geen meldingen van updates, ik hoef dus niets weg te drukken. Misschien heeft hij voor de deur zelf een update gedaan?hij heeft voor mijn deur wel internet, ik sta ……. Altijd voor mijn deur.

    voor de rest niets veranderd 4 dagen gaat goed 5 dagen is het in donker instappen.
    Meer als een week staat hij niet stil of het moet door mijn gezondheid zijn…
    Zit er niet op te wachten dat m.n airco het straks dan niet doet.

    Ik baal wel dat ik de Ford gekocht heb wat dit betreft.
    Maar wat zou je nu moeten kopen, welke autoheeft dit niet…
    Geen fijne gedachten over een auto die lekker rijd en mooi is en welke je 7 maanden hebt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Ja dat in het donker instappen na 5 dagen is dus normaal en zo bedoeld, onderdeel van de "deep sleep" die helpt voorkomen dat de accu te ver ontlaadt... maar dat is op dat moment nog zeker niet het geval. Het is vervelend, maar zo geprogrammeerd en nog geen teken dat de accu leeg is. Dus daar zou ik me niet druk om maken, al is het wel vervelend.

    Als de batterijspanning zakt, is het eerste dat ermee stopt de motor start/stop functie (te herkennen aan [A] met een streepje erdoor op het dashboard zichtbaar) en dan is die nog 65%-70% vol als ik goed herinner. Ik dacht dat je al onder 40% of lager moet zitten voordat airco en verwarmingselementen zich niet meer laten bedienen.
    Als lange stilstand (regelmatig meerdere weken, of enkel zeer korte stukjes rijden) een optie moet zijn dan blijft de enige mogelijkheid ofwel afkoppelen van accu, ofwel een druppellader. Met de voorkeur voor het laatste wellicht zodat de BMS niet opnieuw de status van de accu moet gaan inleren bij terug aankoppelen.

    Dus ja ik heb maar geaccepteerd dat instappen in het donker regelmatig een ding is, en als je blindelings de startknop vindt word je gelijk na het starten op licht getrakteerd.

    Er zijn auto's die dit niet hebben, maar dan lever je natuurlijk wel een beetje in op opties en slimme electronica. Mijn keuze voor Ford (na voorheen andere merken) was gebaseerd op het meest complete en mooie totaalpakket voor mijn budget dat ook effectief leverbaar was.
    Wil je effectief controle over energieverbruik zou je naar pre 2018 modellen moeten kijken, toen ze nog niet volgeladen werden met smart electronica die dingen blijft registreren en beheren als die "uit" staat, en toen enkel het alarm en optionele deursensor aan bleven. Of nog verder terug naar de 1980s, toen boordcomputers op veel modellen nog geen ding was en alles puur mechanisch was! Al heb je op zo'n oudje dan wel mogelijk last van lekstromen (had ik op mijn hobby '89 Escortje enorm veel last van helaas).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. @JesseNight
    Doe maar pre 2010, hierna zie je opmars van bms sensor. Dus deze ellende.

    Wat me opviel is volgende
    -60-70% start/stop
    -50% ongeveer werkt voorruitverwarming niet
    -30-40% lager werkt keyless entry alleen nog maar op bestuurdersstoel.

    Wat betreft airco nooit meegemaakt, dit kost ook geen stroom. Dus niet echt belasting op de accu.

    Hieronder overzicht voor de afgelopen anderhalve week, via home assistent en dan addon die de fordpass data uitleest, gebeurt alleen wanneer motor niet loopt, voor en na de rit
    [​IMG]
    Oranje is wanneer ik bezig was geweest met me auto en aan de druppellader had hangen, 96% SOC gaf hij toen aan. Volgende morgen toen ik naar werk reed was SOC gezakt naar 62% om na 15min rijden op 63% te komen. Echter toen ik naar huis ging was het al weer 55% (gele cirkel).
    Groene cirkel was na 30min rijden. 46 naar 48% en op terug weg van 48% naar 50% gegaan.

    Wat opvalt is puur dat SOC een getal is. 12.8V is 100% SOC en 12V is 10% SOC, als voorbeeld.
    Of de lijn lineair loopt of anders geen idee.
    Dit houdt ook in dat als je accu reset doet of op laad SOC wel naar 95%-100% gaat. Alleen dat het echte SOC pas na een dag of langer wordt weergegeven.
    Vandaar dat accu reset in mijn ogen niks echt doet. Want uiteindelijk meet de sensor zelf de SOC/voeding.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Dank je voor dit overzicht! Dat komt inderdaad wel overeen met mijn ondervindingen.
    Airco heb ik wel degelijk meegemaakt. De eerste keer dat ik de wagen binnen bracht was omdat de airco middenin de zomer niet meer werkte, en de vaststelling was toen dat de batterijspanning te laag was. Zo begon het hele verhaal waarmee ik erachter kwam dat dit probleem een feit was. Het zal dus neem ik aan toch wel wat stroom verbruiken...

    Het is mij ook bekend dat de SOC in relatie staat tot de gemeten spanning. Wat de BMS nog meer doet of "leert" heb ik geen flauw idee van, maar ik denk dat er een complexere formule achter zit dan enkel de spanning meten hoor. Er is toch ook een reden dat een lader of toegevoegde apparaten altijd achter de BMS geplaatst moeten worden, en nooit direct op de minpool van de accu.

    Als ik naar het gedrag van jouw accu kijk is dat toch echt niet in orde. Van 96% naar 62% op 1 enkele nacht doet me vermoeden dat de batterij op dat moment niet meer in orde was. Tenzij dit continu monitoring natuurlijk stroom aan het verbruiken blijft, want ik neem aan als wij info van Fordpass blijven requesten, dan Fordpass dat ook van de auto blijft doen?
    Helaas zijn korte ritjes vaak dan ook niet genoeg om even goed bij te laden, al is +2% na een half uur rit wel erg weinig. En dat brengt me terug bij waar ik toen ook last van had: niet zozeer leeglopen, maar niet voldoende bijladen zelfs niet na een uur rijden.

    Volgens mij zit er echt wel iets niet helemaal lekker in de software van een hoop van onze recentere wagens...
     
  7. Mijn wagen moet 22 maart binnen voor verdere controle, ik ben benieuwd.
     
  8. @JesseNight
    mijn accu is niks mis mee, is jaar oud.
    Dat het van 96% naar 62% zakt is puur omdat de 96% op dat moment aan de acculader heeft gehangen. Die heeft accu van 50% opgeladen naar 96%, althans daar is de voeding naar toe gestegen, dat gelijk staat aan 96%.
    Dat is dus terug gezakt naar 62% echte procenten. Dat is ook de rede dat ik zeg dat accu reset totaal overbodig is. Want je zegt accu is 100% SOC maar na nacht en tijdje rusten zie je dat het terug zakt naar wat het wel exact is.
    Peugeot daar is het accu vervangen en pas na 24uur werkt start/stop wel/of niet. Puur ivm accu dan zichzelf niveleert.

    BMS sensor is niks meer als amperage meter en temperatuurmeter eventueel voltmeter.
    Wat de computer mee doet is eigenlijk checken of het aan de juiste waardes voldoet om SOC te meten voor de functies.
    Want is me opgevallen dat opladen van de accu eigenlijk standaard protocol volgt en niks bijzonders doet. Ja misschien als accu 100% aantikt dat het stopt met opladen maar daarvoor laat hij altijd op.

    Accu is in basis 12 volt leeg en 12.8v vol.
    alles boven de 13.5V wordt de accu opgeladen.
    met lopende motor zie je dat die van mij 14.5V haalt. Dus laat maximaal bij.15-15.5V is een optie op ctek lader maar dan brand je de cellen intern schoon.
    Het is namelijk chemisch proces, hierdoor stijgt de weerstand van de accu met gevolg dat accu niet veel echt bijlaad.
    Elders op forum heb ik afbeelding staan. Daar zie je dat het na starten 60A laad, maar binnen goeie minuut zakt naar 10A en dan binnen paar minuten 1-2A. Dat wil zeggen dat intern in accu chemische proces het opladen tegenhoudt. Je kan niet meer voeding op zetten want met 14.5-15V zit je op max.

    Vandaar dat hele software ook niet veel hier aan kan doen. Is accu paar jaar oud dan stijgt de weerstand bij begin van opladen misschien sneller, met gevolg laat minder bij.
    Punt is ook dat vroeger we nooit de accu zo gebruiken als nu. Toen was er geen sensor en werd accu opgeladen zoals ik hierboven vermeld. Dat chemisch proces is misschien iets anders met conventioneel accu en EFB of AGM accu. Al zit daar geen wereld verschil in. Niet zoals met lithium accu.
    Tegenwoordig zit er ook meer verbruikers op als de motor niet loopt. Vroeger was contact uit en alles stond uit.

    En nee fordpass stuurt alleen gegevens door als je auto opent en op slot doet. Daar tussen in krijg ik geen data door. en tijdens rijden maakt het ook niet echt uit. ivm meeste stroom van de dynamo komt. Accu is alleen dan om de spanning te stabiliseren.
     
  9. Ik heb het idee dat uw Focus III toch iets anders werkt dan mijn IV, aan de hand van uw verhaal.
    14,x Volt laadspanning is mij zeker niet onbekend bij wagens die ik voorheen heb gehad (waarvan mijn laatste een pre 2012 model was). Maar in de Focus IV meet ik helemaal niet zo'n hoge laadspanning.
    Als ik een externe lader aansluit zie ik ook de SOC niet snel naar het maximum gaan en uren later weer inzakken. En ik vermoed dat dat wellicht iets te maken heeft met het feit dat de negatieve aansluiting van de lader aan een voorzien carrosseriepunt moet worden aangesloten en nooit direct aan de minpool van de accu (en daarmee de bms omzeilt). Ik weet niet in detail hoe het allemaal werkt, maar met de auto op de externe lader zie ik de SOC langzaam stijgen, en waar die eindigt staat die een dag na afkoppelen van de lader nog binnen een paar procent.
     
  10. Is ook afhankelijk van de lader die je gebruikt, een zware snelle lader zal de accu vlugger vullen, maar na een aantal uren zal de ladingstaat weer wat gezakt zijn omdat alleen de buitenste delen van de accu geladen zijn.
    Met een lichte langzame lader wordt de accu gelijkmatiger geladen en zal dan na een rustperiode dus minder zakken.

    langzaam laden over een langere tijd heeft dus de voorkeur
     
  11. Hoe je het ook wend of keert het blijft wel vreemd dat moderne auto’s dus eigenlijk minimaal om de dag moeten rijden omdat er anders functies uitvallen of je moet er een druppellader aanhangen.
     
  12. Nou sinds al die storingen zijn opgelost kan ik hem gerust een week tot 10 dagen laten stil staan en alles werkt nog, inclusief motor start/stop. Wel natuurlijk op voorwaarde dat de eerstvolgende rit weer lang genoeg is om hem goed op te laden. En daar lag voorheen het probleem, dat dat niet goed gebeurde (slechts +3-4% op een rit van een uur is absoluut niet normaal).
     
  13. @paul vingerhoets
    Ja en nee, grotere lader maakt niet veel uit als de accu zelf niet fijn vindt om opgeladen te worden. Bedoel of je nu 20A of 3A lader hebt. ze zullen allebei max 14.5-148V afgeven.
    Dan kan het zomaar zijn dat zelfs de grote lader niet hoger komt dan 3A. Ivm het puur gaat om hoe de accu reageert.
    Al is wel zo dat als de grote lader 14.5v a 20A levert de kleine lader zakt tot het max 3A stroom levert. Dat kan dan 13V zijn.
    Uit ervaring kan je zeggen dat dit alleen gebeurt als je contact aan hebt staan en dan diverse functies worden gebruikt op de auto.
    Bij software update werd dit dan gebruikt ivm dynamo niet voor stroom levert en accuspanning niet te ver mag wegzakken wat anders wel mogelijk is. Zelfs dan zie je de wijzer ook niet echt veel hoger gaan dan 10-15A. dat is inc verbruikers aan.

    Zelf kan ik wagen lange tijd stil laten staan. Alleen langste dat het stilstond was met carnaval, 7dagen.
    MK3 stond met corona periode 6weken stil en daar was accu toen 8V dus heb ik de volgende dag nieuwe ingezet.

    @JesseNight
    wat bedoel je met 3-4% per uur.
    Bedoel je daar mee dat SOC stijgt. Dit is eigenlijk wel normaal. Ivm na 10minuten de amperage zakt naar 0-3A. na 30minuten zie je net 1A soms.
    dit is met 14.5V accuspanning.
    Als je even aan het opladen is dan blijkt de weerstand van de accu omhoog te gaan waardoor hij minder oplaad.
    Al moet ik wel eerlijk zeggen. Accuspanning is gemeten door computer. Nu vraag ik me ook af wat het daadwerkelijk is. Zelfde geld is de massakabel of voedingskabel niet geweldig. en dat je hierdoor spanning verlies hebt. Hierdoor dus ook dat dynamo mooi 14.5V levert maar accu dus 13.5V krijgt om zo maar ff iets te zeggen. Degene met dikke versterkers achterin, doen eigenlijk altijd de bestaande kabels vervangen voor dikkere ivm ze merken dat accuspanning bij versterker teveel op en neer gaat.
     
  14. @trucker0werner Nou moet ik toch even iets vragen. Als je spreekt over SOC, lees je die dan uit de BCM via een tool zoals Forscan, of bereken je die zelf a.h.v. het voltage? (want dan geeft natuurlijk het hogere voltage tijdens opladen geen goed beeld van effectieve SOC van de batterij)

    Ik heb nog nooit meegemaakt dat de SOC van de batterij van eender wat voor auto slechts 3%-4% omhoog ging op een uur rijden en dus opladen (overdag zonder lichten en verwarming). Dat zou ook absurd zijn want dan zou je meer dan 12 uur moeten rijden om een half lege accu volledig op te laden.

    En ja het klopt dat de weerstand van de accu omhoog gaat. Als een accu verder leeg is gaat het eerste stuk opladen vrij snel en aan hoge stroom, het laatste stuk wordt die stroom veel lager en gaat dus ook trager. Dat is compleet normaal.
     
  15. @JesseNight
    Soc is gemeten door autozelf, waarde komt namelijk van ford pass programma.
    Deze data haalt home assistant uit de gegevens dat verstuurt worden door auto/app.

    Dat 96% komt puur omdat je hem op contact zet net nadat je de lader er af haalt dan is de accuspanning hoog en nog niet tot rust gekomen. Dat is de volgende dag dus normaal dat deze weer stuk lager is.

    Dat het maar 3% soc op uur bij komt ja dat is de vraag hoe bij andere is.
    Weet zelf dat bij me mk3 ook niet veel sneller gaat en bij andere forumlid zelfde was dat na goeie 30min er maar 1A wordt bijgeladen.
    En ja met druppellader is 12uur laden normaal. Dat lijkt in de auto dus ook te gebeuren.

    Zoals eerder gezegd is accuspanning van 14.5v wel goed. Dit is dan wel uitgelezen door forscan. Exact meten op de accupool is nog nie gedaan.

    Ivm de wagen rijdt dus ga je daar nie snel naar kijken maar kan het nu wel met home assistant beter in de kaart brengen hoe het gaat over loop van tijd. Al moet ik opnieuw beginnen ivm oude image crashte en geen backup meer kon bemachtigen
     
  16. Ja een druppellader is ook eerder bedoeld om hem vol te houden, niet om hem van leeg op te laden. Veel laders zijn ook een combinatie van een lader die overschakelt naar druppelladen wanneer vol. Dus ja dat duurt dan inderdaad een aantal uurtjes.

    Voor het opladen door de auto zelf is dat absoluut niet normaal als ik het vergelijk met mijn ervaringen met andere auto's (en ook andere merken) voorheen. Zou ook gek zijn, want bij het starten wordt flink wat stroom getrokken en niet iedereen rijdt bijna dagelijks meerdere uren om dat weer bij te laden. En als je ziet dat het openen van een deur al 10+ lampen aanschakelt (2 interieurlampjes, 2 binnenkant deur, 2 onder spiegels naar grond, en de voor- en achterlichten rondom) en de SOC bij "op het gemak" uitstappen alweer 1%-2% zakt op die tijd, dan zou je dus inderdaad niet zonder externe lader meer kunnen.

    De MK 4.5 van mij haalt geen spanningen van boven de 14 Volt met draaiende motor, ligt maar rond de 13,2V. Ja dat is naar mijn idee ook erg laag voor een laadspanning, al kan het zijn dat dingen bij een MHEV daar net iets anders werken misschien. Daar weet ik helaas te weinig vanaf.
     
  17. @JesseNight
    wat betreft het laad gedrag, zie eerste pagina van dit topic.
    Jij beschreef toen exact hetzelfde als dat ik meet met mijn wagen. Beide berichten zijn met duidelijke grafieken over hoe en wat.

    Gekke is idd waarom je steeds maar 13.2V laad gedrag krijgt. Dan zou je accu dus toch op ingestelde SOC moeten staan.
    Ivm die van mij nu op50% rond zwerft waar die in september nog op 70%zit/zat.
    Wil dus zeggen dat ik in de praktijk in 6maanden tijd gemiddeld 3% SOC per maand ben verloren.
    Dit is dan ook vooral ivm ik voornamelijk ritjes heb van nog geen 15min.
    Dan laat de auto (zie grafiek pagina 1 post20) het hardst, voldoende om de energie terug te stoppen van het starten, maar niet voor de accu ook echt bij te laden. Door stil staan verliest het deels SOC dat gaat er makkelijker eruit dan erin.
    Dit houdt in dat met de hedendaagse belasting als het van contact is, je dus echt achteruitgang ziet. en dus met druppellader geregeld bij moet laden
     
  18. Heeft iemand al eens geprobeerd andere batterij van een ander merk te plaatsen vb Varta
     
  19. De meeste hebben het al vervangen voor de varta d54
     

Deel Deze Pagina