1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MHEV '22 accu laadgedrag

Discussie in 'Electronica' gestart door JesseNight, 1 sep 2023.

  1. Met welke resultaten ?
     
  2. dag Jesse , ik heb mijn wagen sinds donderdag in de garage. Ze hebben alles onderzocht en vinden niks zeggen ze . Nu op aandringen van mij hebben ze de wagen een dag langer gehouden en hebben ze batterij opnieuw gemeten. Met als resultaat savonds 96% in de batterij na opladen in de gararge en een dagje later nog 60%. Ik heb de wagen niet meegekregen , omdat ze dit ook niet normaal vinden . Dus afwachten wat er deze week uit de bus gaat komen.Nu heb ik nog een vraagje ,kan ik uw chassnr krijgen , als ge wilt natuurlijk . Ik ken namelijk iemand die aan de hand van deze nr kan zien wat er met uwe wagen gebeurd is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Varta wisselen krijg je eigenlijk dezelfde resultaten.

    Accu opladen en direct erna meten dan kom je aan 96% SOC.
    Echter het kan normaal zijn dat het 60%SOC is de volgende dag.

    Simpele rede is accu opladen/ontladen gaat aan de hand van chemisch proces. dit proces is altijd in beweging. Zelfde als je eigen inspant en hoge hartslag hebt. zal met rusten dit zakken.
    Hiernaast is de vraag hoe en wanneer het gemeten is.
    [​IMG]
    Kijk je naar grafiek, per type loodaccu kan het iets afwijken, maar het komt heel dicht in de buurt .
    Na opladen is de accu altijd ergens rond de 12.6/12.8V. Laat je de accu staan zal de spanning nog iets zakken. Dit is normaal.
    Zoals in grafiek staat er bij no load. dus buiten de auto.
    Sluit je hem aan kan met een simpele stroom afname de spanning al naar beneden gaan. Met 20A load ( als je auto op contact staat met muziek aan) dan zakt de spanning dus verder.
    SOC is puur voeding op dat moment omgevormd naar SOC getal.
    Dus ja als je hem net oplaad is het 96% maar kijk je de volgende dat is het 60%.

    Sterker nog dit gebeurde bij mij precies hetzelfde.
    Accu opgeladen (onbekend of hij al vol was volgens ctek mx5 lader. 96%
    Volgende dag 62%
    zie https://www.focusclub.nl/index.php?...accu-laadgedrag.122750/page-6#post-1821959092
    opladen was begin maart en tot nu toe. Door ritten van 10-15min blijft accu veel rond zelfde getal hangen. Heb ik keer veel gereden gaat het die dag paar procent omhoog
    Hele maand varieert het tussen de 46% en 54% eigenlijk. 1x opgeladen echter onbekend of dit vol is opgeladen ivm wegen repartie geregeld auto op en dicht heb gedaan. en dus eigenlijk heel de tijd netwerk actief is geweest.
    Uiteindelijk was laad proces dus van 46% naar 96% toen accu weer tot rust kwam, was het weer 52%

    Accu die je net opgeladen hebt of die je net gemonteerd hebt. meest exacte SOC weet je pas na enkele uren. Dus meet je direct dan zal hij hierna altijd verder zakken
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. #124 JesseNight, 1 apr 2024
    Laatst bewerkt: 1 apr 2024
    Maar gezien de target SOC meestal op 80% staat (en als we die 96% a.h.v. voltage even negeren want dat moet nog inzakken dan), is 20% daling op slechts 1 dag nog steeds erg veel. Ik heb SOC niet gemeten a.h.v. voltage, maar uitgelezen in de BCM. Daar zie ik niet die pieken van 96%, en daarom vermoed ik ook dat de BMS een iets complexere formule gebruikt dan enkel het voltage, gezien die ook verbruiks- en laadstromen meet.
    De precieze formules weet ik ook niet... Maar de spanning (voltage) is voor meer dingen gevoelig dan enkel de SOC. Omgevingstemperatuur speelt een rol (lage temperatuur --> lagere spanning), en verbruikers ook als die aan staan (ook al weten we het niet).
    En ja het klopt dat bij een nieuwe accu, de BCM enkele uren nodig heeft om de SOC te leren. Maar daarna, zolang de BMS niet gereset wordt en de accu niet losgekoppeld, zou die vrij accuraat moeten blijven.

    Als alles okee is zou die na 1 dag (bij een goede accu en normale omstandigheden) misschien op 75% mogen staan, maar normaal gezien nog daarboven. Nogmaals ik kan de mijne nu gerust 2 weken stil laten staan met standaard accu en Target SOC niet verhoogd.

    @jozef05 Ik meen gelezen te hebben dat er in het begin van de MK4 facelift problemen waren met "lekstromen" omdat niet alle modules correct afsloten, en sommige die bleven lopen andere modules terug zouden wekken uit hun slaap, wat zou leiden tot een flink stroomverbruik dat niet zou mogen gebeuren. Dat zal intussen via software updates wel zijn opgelost, maar het lijkt erop dat iets gelijkaardigs mogelijk nog steeds bij u gebeurt?
    Goed dat u ze de auto een dag hebt laten houden en ze het probleem met eigen ogen gezien hebben, nu hopen dat ze de oplossing vinden!
    Mijn VIN ga ik niet openbaar online zetten, sorry.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Je kunt je vin eventueel via een privé bericht sturen dan ziet alleen de ontvanger hem.
     
  6. als dat mogelijk is
     
  7. Ik wil eerst even uitzoeken of dat veilig is, want ik heb geen idee of er privégegevens van de eigenaar aan het VIN-nummer gekoppeld zijn, of enige risico's dat het voor fraude gebruikt wordt als het ergens in online caches blijft hangen. Het is me niet ontgaan dat dat toch al een tijdje niet meer open in het zicht achter de voorruit zit zoals vroeger...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ok , ik begrijp u. alvast bedankt .Normaal is hier geen risico aan verbonden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. @JesseNight
    Soc is gekoppelt aan de voeding, is idd kortste antwoord. Echter welke grafiek het gebruikt is vooral aan de hand van gekozen type accu. Bedoel alleen al tussen onderhoudsvrije accu en open accu zit al 0.2v verschil in. https://naturesgenerator.com/blogs/news/lead-acid-battery-voltage-chart
    12.69v is al 100% waar het bij ander 12.84% is.
    Andere variabel die er zijn brengen geen groot verschil met zich mee. Als ik kijk naar mijn accuspanning op basis van grafiek in vermelde link, dan klopt dit eigenlijk precies. Health van loodaccu is afhankelijk van meer factoren. Dit reken je uit met een accutester. Mogelijk door een vaste verbruik te trekken, kan hij aan de hand van het dalen van de spanning aangeven wat de conditie van de accu is.

    Loodaccu is eigenlijk alleen gemaakt om de auto mee te starten en niet om langdurig iets van stroom te voorzien. Samen met dat bij starten de accuspanning het meer zakt dan bij de lithium accu. Daar blijft spanning wat stabieler. Rede kan zijn dat brick vaak uit meer cellen bestaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ik denk dat je een beetje teveel CSI kijkt ;) Je VIN is trouwens voor iedereen zichtbaar als je wagen ergens geparkeerd is want dat is gewoon afleesbaar aan de voorruit. En neen, aan de hand daarvan gaan ze geen gegevens over jou terugvinden.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Ik kijk helemaal geen TV eigenlijk, ik weet gewoon niet hoeveel info achter een VIN nummer zit. Alleen dat 't een unieke ID voor de wagen is, en dat fraude wel degelijk bestaat in de wereld. En dat wat je op internet post nooit meer eraf gehaald kan worden. Dusja liever iets te voorzichtig dan net niet genoeg ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Als ge u daar niet goed bij voelt , dan hoeft het niet voor mij.
     
  13. Het klopt dat idd op basis van de vin nummer de dievenbende in staat zijn om sleutel na te maken, echter met keyless sleutels is het voor ze nog eenvoudiger gemaakt.
    Staan bij je huis en versterken de signalen van je sleutel naar de gene die bij je auto staat. Hij opent de auto en stapt in om zonder probleem de auto te starten aan de hand van de sleutel die binnen hangt.

    Rede dat velen briefje tussen de vin en de dashboard plaatsen. Alleen op basis van je kenteken komen ze bij dezelfde data. Bedoel open rdw, online autozaak, verzekering etc. je geeft je kenteken door en ze weten om wat voor voortuig het gaat.
    Dit is niet misschien direct aan de hand van de vin nummer. Maar dat is wel gekoppeld aan je kenteken. Elke garage waar je bent geweest, typen je kenteken in en krijgen eigenlijk al de vin nummer te zien. ( verkoper en de dealers bijvoorbeeld)

    Dus ja begrijp Jessenight wel deels. Rede dat we beide ook profiel foto van auto hebben zonder kenteken.

    @jozef05
    heb je auto nu terug of weet je meer. Neem aan dat ze afgelopen 2dagen wel iets hebben gedaan of afgewerkt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Ik mag hem morgen gaan afhalen ,hopelijk is het opgelost. Meer weet ik nog niet.
     
  15. Jij loopt ook al enkele jaren achter de feiten aan. Ford heeft namelijk al enkele jaren sleutels die in slaapstand gaan en dus geen signaal meer uitzenden. En dus werkt de truk met het oppikken en versterken van het signaal niet. Pas wanneer je de sleutel opneemt en die beweging waarneemt zal hij weer signaal uitzenden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Zou je dan niet beter van het forum blijven? Wat als iemand je IP traceert en voor je deur staat? ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Waarschijnlijk op het forum met toe browser en via een vpn en of Apple wachtwoord of speciaal gemaakt e-mail adres alleen voor het forum. Daarmee wil ik overigens niemand belachelijk maken want dit is een realistisch scenario voor sommige mensen. Maar dan gaat het gesprek een hele andere kant op.
    Laten we hopen dat het probleem met de stroom is opgelost.
     
    gerardTDCI en SB-01 vinden dit leuk.
  18. @SB-01
    Dat is zeker oud nieuws voor me. Wouw verhaal nie te lang maken.
    Betreffende sleutel is gekomen vanaf 2019. Alle ford na 2021 hebben sleutel die na 40sec in slaap valt. Zover ik me herinder kon sleutel niet op mk3 geprogrammeerd worden. En de eerste mk4 hadden nog oude sleutel. Als je nieuwe wouw moest je due zelf er bij kopen.

    Naast dit is ook een knoopcel batterij met zelfde soort slaap functie.
     
  19. #139 JesseNight, 4 apr 2024
    Laatst bewerkt: 4 apr 2024
    Bedankt voor de hele uitleg!
    Ja de gevaren van keyless entry zijn me bekend. Tip is ook je sleutel in een sluitbaar blik te bewaren, dat blokkeert het signaal.
    Al kunnen ze nog steeds een scanner nabij je auto plaatsen die het signaal detecteert op het moment dat je zelf instapt om te gaan rijden, om scanner (en auto) later op te halen.

    Ohja, dat was ik ook alweer vergeten! Ze blijven wel alleen in slaapstand zolang ze niet bewegen. Heb je ze (zoals mij) in een lade liggen die voor meer dingen soms eens open moet is dat natuurlijk ook geen oplossing.

    Ik ben geen expert, maar als ik kijk op die websites die me lokken om een VPN abo te starten door mijn IP en locatie te laten zien, is de locatie toch altijd mis. Lijkt de locatie van m'n ISP's datastation? Helaas wordt door veel websites tegenwoordig ook altijd automatische taalkeuze gedaan op basis van die locatie en krijg ik alles standaard in het Frans, terwijl ik toch echt in Vlaanderen woon!
    Moet er wel bij zeggen dat DSL connecties in België doorgaans geen vast IP aan klanten geven. Een herstart van mijn router geeft me een nieuw vrij IP adres. Altijd zo geweest hier, alleen business klanten of tegen bijbetaling krijg je vast IP. Ik heb 't alleszins niet nodig.

    Op zich is dat niet belachelijk. Ik weet nog goed toen internet net begon dat iedereen gewaarschuwd werd geen privé-informatie te delen. En nu ineens leven we in een tijd dat veel mensen zich compleet bloot geven online (zowel figuurlijk als letterlijk) en alles maar delen, met alle gevolgen en risico's vandien.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina