1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MHEV '22 accu laadgedrag

Discussie in 'Electronica' gestart door JesseNight, 1 sep 2023.

  1. 'k weet niet of die accu al oud was? Anders kan dat normale slijtage zijn. Bij goede omgang kunnen ze wel 6-7 jaar mee gaan maar ken er genoeg die na 3-4 jaar al aan vervanging toe waren.
    Helaas is diepe ontlading vaak het begin van het einde met loodaccu's en dus kans dat het dan vaker gebeurt.
     
  2. Auto is van feb'23*

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  3. Oh, ja da's wel héél snel.
    Misschien ook eens laten uitlezen of updaten onder garantie, hoorde dat sommige met oudere software wel eens last hadden dat een module niet in slaapstand ging en vervolgens andere modules ook wakker hield.
     
  4. O echt..ik heb bijvoorbeeld infotainment van mk 4, omdat de facelift infotainment die niet leverbaar was op dat moment. Geldt ook voor analoge klokken i.p.v. virtual display (of hoe het ook wordt genoemd)

    Wellicht heeft het daar een relatie mee..goed punt!

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  5. Zou best kunnen, die nieuwe digitale systemen worden steeds complexer en een bugje dat hier of daar erin zit is niet ongewoon, al zullen sommige grotere gevolgen hebben dan andere.
    De oudere versies van Sync 4 hadden ook issues las ik ergens, maarja dat zal wel een keer opgelost worden hopen we dan. Jammer genoeg zie ik de nieuwere versies die in de auto's die vandaag geleverd worden nog niet in de vorm van een update voor de mijne.
     
    Stefan94 vindt dit leuk.
  6. #46 aapje63, 3 jan 2024
    Laatst bewerkt: 3 jan 2024
    Heftig, hier vergelijkbaar, na een paar dagen niet rijden, doet veel het niet meer.
    Achterklep binnen verlichting, interieurverlichting, tellerbak verlichting, bijrijders Keyless entery, buiten verlichting welke normaal ook aangaat bij ontgrendelen..
    Na starten werkt het wel, maar het werkt pas echt (dus ook met motor en contact) uit na stukje rijden. Auto aug 2022. Gekocht aug 2023 Had 23 km gelopen. Was een voorraad auto. Nog met kleine Navis scherm. Ik hoop op oplossingen ik baal er enorm van. Mijn vrouw bv in stikkedonker instappen.
    Hij is ervoor bij de dealer geweest, de zei dat het bij de Focus vaker voorkwam en widt waar hij zoeken moest. Heeft iets vervangen maar dat heeft hebben wij vanochtend ontdekt helaas niets geholpen. (Wat er vervangen is?) accu was goed zei men. Dus morgen weer de dealer bellen. Heb nu 2600 km met de auto gereden. Ik krijg geen meldingen van deepsleep of zo in de app. Ook geen meldingen in de auto.

    Ik heb geen dagelijks woon-werkverkeer verkeer. Auto staat wel vaak een paar dagen stil,
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Ik heb een tijdje niets gepost, het zijn nogal drukke maanden geweest.

    Wat betreft de auto kan ik concluderen dat het laadgedrag (of het gebrek aan voldoende laden) inderdaad absoluut niet normaal was. En Ford's opmerking in het begin ("Koop maar een acculader, dit is normaal.") ook niet echt.
    De wagen heeft een paar keer serieuze electronicastoringen gehad, tot het punt dat ze er een week mee bezig zijn geweest preventief onderdelen te vervangen, resetten, en updaten. Ik kreeg uiteindelijk foutmeldingen van de ESC, adaptive headlights, pre-collision assist, hill start assist, en a/c.

    Lang verhaal kort... Er was electronisch iets serieus mis. En hoewel ik niet op papier heb gekregen wat er uiteindelijk allemaal gedaan en vervangen is geworden, lijkt het accuprobleem en het gebrek aan laden sinds toen volledig van de tafel.
    De accu laadt nu goed op na een rit, en op dit moment staat de wagen al 3 weken stil met slechts 2 ritjes van 10 minuten en nog steeds bevindt de accu zich boven het niveau waar het accubeschermingsprogramma in werking treedt.
    Let op: zoals de handleiding vermeldt, schakelt het nog steeds in na 48 uur niet rijden, dat is normaal. Maar daarna schakelt het ook onmiddellijk weer uit mits de accu boven het vereiste niveau is.

    Ja, na 48 uur niet rijden is dat helaas normaal. Ik ben er ook niet blij mee dat het interieurlicht onder deze categorie valt want dat vind ik nu net het absolute minimum dat wél zou moeten werken, maarja da's door de softwaredivisie zo beslist helaas, en buiten hen kan niemand dit veranderen.
    Keyless entry werkt overigens wél, maar enkel aan de bestuurderszijde.
    Ja, dat is de "deep sleep" mode, maar de app is soms wat traag om de status te updaten omdat het geen direct contact is tussen auto en app, maar via externe servers en soms zit er gewoon vertraging in. Als ik via de app een unlock of een remote start doe, duurt dat vaak ook minuten en soms komt er na 5 minuten gewoon een foutmelding, dus die app gebruik ik eigenlijk totaal niet meer.

    Helaas heb ik geen antwoord voor u wat er uiteindelijk bij mij vervangen is, daar waren ze ook niet echt duidelijk over en kreeg het helaas ook niet mee op papier zoals ik hoopte.
    Ik hoop dat het uiteindelijk bij u ook hersteld wordt. Het kán dus wel, dus blijven hopen en dat ze bij de garage nog maar wat verder zoeken dan!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Dank voor je bericht. Dat je laadprobleem is opgelost is top.
    Dat andere vindt ik minder dat van die 48 uur. Dus dan kun je in aarde donker instappen.. en de airco en voorruit verwarming gebruiken na een stuk rijden?
    Of valt de airco en voorruit verwarming daar niet onder? Of werkt dat wel na starten?
    En waar staat dat in de handleiding van Ford ik vindt het niet

    Alvast dank
    Arnold
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Dat irriteert mij dus ook mateloos. Sinds de covid lockdowns is dagelijks rijden voor werk niet meer aan de orde, maar ik vertrek doorgaans wel vroeg en nog in het donker en dan is dat erg vervelend. Zit ook net lekker in het midden tussen 2 straatverlichtingen met een boom die het meeste licht daarvan blokkeert, dus is altijd even zoeken naar de startknop.

    Er zijn ook systemen die met de motor aan niet meer werken indien de SOC (State Of Charge, kortweg batterijniveau) langdurig te laag is. Rond de 70% stopt het start/stop systeem ermee meen ik, rond de 55% schakelt keyless entry uit op alle deuren behalve de bestuurdersdeur, en ik meende ergens rond de 40%-50% range dat verwarmingen en a/c er ook mee stoppen. Maar zolang de accu gezond wordt opgeladen tijdens een rit is dat natuurlijk niet echt een probleem. Tenzij je altijd met alle verwarmingen (+stoelen en stuur en ruiten) constant aan rijdt, want die verbruiken natuurlijk wel wat stroom.
    Gek genoeg is het maximum gewenste batterijniveau (en dus waar het opladen stopt) door de Ford software ingesteld op slechts 80%. Daarom dat veel mensen met Forscan dat zelf op 95% zetten, want voor een loodaccu geldt nog altijd hoe voller hoe beter.

    Da's een goeie vraag, ik kan het eens opzoeken maar dat zal voor morgen worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ja thxx vooral due 48 uur waar je het over hebt. Dat vindt ik wel erg kort hoor... dat is een weekend
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Ja precies. En door de week hoef ik doorgaans ook nog maar 2 keer de deur uit dus dat schiet dan niet op.
    Was mooi geweest als dit gewoon een optie was die we zelf in de hand hadden. Helaas lijken we steeds minder controle te hebben over onze moderne eigendommen...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Veel over voorgaande zul je niets van vinden in de gebruikershandleiding.

    misschien eens via forscan eens door het systeem struinen en alle instellingen omtrent de accu eens bekijken cq aanpassen
     
  13. Zou eerst via forscan de bcm op 90 zetten ipv de standaard 80 dat zou al kunnen helpen
     
  14. Ik moet bekennen dat ik dat sinds het terugkrijgen van de wagen nog steeds niet gedaan heb, en al zal het helpen is er volgens mij toch meer onderliggend aan de hand. De instelling staat nog steeds op 80 voor mij sinds de resets en updates bij garage, en nog steeds is alles top.

    Ik ben sindsdien een beetje terughoudend geworden met instellingen veranderen, want na die eerste keer ging het toen goed mis met al die storingen. Wellicht gewoon een stom toeval want ik heb alles precies volgens instructies gedaan met de kabel door FORScan aanbevolen, maar ben toch wat voorzichtiger geworden zolang de wagen nog onder garantie is...
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. Als hij nog onder garantie is snap ik dat dan ook wel weer. Ik zou toch eens informeren of er niet gewoon een zwaardere accu in kan. Meerdere mensen hebben er een wat zwaardere accu in gezet en dat kost veel problemen op
     
  16. Advies dealer, hang de auto aan een druppelaar, hoe dan…. Ik woon in een rijtjes woning dus geen oprit. Je mag niet eens een laadpaal kabelover de stoep.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Gezien het aantal problemen met accu’s in de mk4 zou je toch verwachten dat er bij iemand binnen ford een lichtje gaat branden en een oplossing voor komt.
     
  18. Dat schijnt nogal een populair advies te zijn bij dealers voor dit probleem, ik kreeg maanden geleden precies hetzelfde te horen. Pas toen ik nader ben gaan onderzoeken (accu- en laadgedrag monitoren met FORScan, zie eerste post) kwam ik erachter dat het probleem niet was dat de accu snel leeg liep van stil te staan, maar dat die gewoon niet correct werd bijgeladen na een rit (uur rijden en accuniveau was nauwelijks toegenomen).

    In het begin twijfelde ik, want ik weet niet hoeveel de nieuwste auto's moeten bijladen, en of een MHEV zich anders gedraagd m.b.t. het opladen van de loodaccu voorin. Dus kocht ik een druppellader en zette de target SOC op 90% met FORScan, maar het zat me toch niet lekker.

    Pas nadat mijn electronica helemaal op hol sloeg en de auto een week binnen is geweest voor testen, resets, updates, en een paar "preventieve vervangingen" waarvan enkel de massakabel (en misschien daarmee ook de BMS?) mij duidelijk verteld werd, kwam er verandering. Ze zeiden me ook dat de massakabel niet conform de Ford specificaties was, en dat was gewoon de originele uit de fabriek.
    Daarna was mijn batterijprobleem ook opgelost. De accu laadt nu correct op en met de target SOC nog steeds op de standaard 80% kan ik hem gerust 2-3 weken stil laten staan, en met een flinke rit voldoende bijladen wat voorheen dus niet gebeurde.

    Het 48 uren slaapprogramma blijft bestaan, juist om de accu te sparen en diepe ontlading bij lang stilstaan te voorkomen. En helaas zit de binnenverlichting daar ook onder. Een druppellader zal hier ook geen verandering bieden want deze functie staat op een timer, en niet enkel op de accu SOC als die beneden een bepaald niveau zakt.

    Ja... Jammer genoeg worden die beslissingen genomen op een niveau waar wij als klant nooit contact mee krijgen, dus we zijn aan hun genade overgeleverd. Het helpt ook niet dat Ford modellen per werelddeel en soms ook per land afwijken naar de wensen en noden van mensen in dat gebied.
    Langs de andere kant... Misschien is er wel een oplossing nu, misschien heb ik geluk gehad dat ze net het juiste onderdeel vervangen hebben.
    Je kunt natuurlijk altijd bij de dealer eens pushen verder te zoeken. Vermeld desnoods dat je iemand kent waar het werd opgelost nadat een massakabel (en nog een paar andere onderdelen) vervangen werd. Ik zal nog eens proberen wat informatie los te krijgen wat er toen allemaal gebeurd is, moet er over een paar weken toch nog eens langs.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Ik heb de auto gekocht bij een niet ford dealer en had ook problemen met de accu, dit gemeld bij de garage en deze hebben contact gehad met de ford in Alphen aan de Rijn. Deze gaven het advies om de massa kabel te vervangen, dit is gedaan door de garage en al 2 maanden geen problemen meer
     
  20. In mijn eerder bericht. Zij ik al dat het niet of nauwelijks rijden met de Focus.
    De accu niet ten goede komt. Ik heb er inmiddels weer aardig wat kilometers bij gereden. En herken deze problemen zeker niet. Echter is er natuurlijk nog steeds garantie op de auto. En zou ik eens buiten de dealer om contact opnemen met Ford Nederland. En daar het probleem voorleggen. Want zeggen zet hem maar aan de druppellader is natuurlijk van de zotte!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina