1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Nou, lekker!! Ik hoop dat het allemaal wat betrouwbaar blijft, dan heb je er een mooie koop aan gedaan!
     
  2. De DCi 120 zou zo'n beetje bulletproof moeten zijn, neemt niet weg dat het Frans is....
    Moet ik wel zeggen dat mijn 205 een van de betrouwbaarste auto's is geweest die ik heb gehad dus het kan goed gaan :mrgreen:
     
  3. Vandaag een klusje aan de Master gedaan die volgens veel verhalen tegen valt en waarom ik hem vorig weekend ook door had geschoven: het vervangen van het dieselfilter.
    Hier hangt het slachtoffer:
    [​IMG]

    Wat veel mensen doen is de grille en de koplamp verwijderen om er goed bij te komen.
    Nu vond ik dat je al behoorlijk de ruimte hebt met alleen maar de motorkap open en dacht ik het dus eerst maar eens zo te proberen.
    Filter kwam zo los uit z'n houder, connector en de leidingen eraf en het ding meegenomen. Even leeg laten lopen en er kwam geen troep uit gelopen.

    Slachtoffer op de operatietafel:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nieuwe filter zit er op de bovenstaande foto alweer in.
    Ring aan de bovenzijde moet vervangen worden net als een rubbertje om de bout waarmee je het deksel van het filter weer vast draait.
    Bij het uit elkaar halen even goed opletten hoe het deksel zit, deze is in heel wat richtingen te plaatsen en dat scheelt je de boel weer loshalen als je het verkeerd doet.
    Ik kwam erachter dat bij de laatste beurt het filter volgens mij ook vervangen is. Degene die eruit kwam (Bosch net als de nieuwe) was nog te schoon om echt oud te zijn.

    Vervolgens het ding weer terug gehangen in de houder, leidingen er weer op vast klikken, connector vast en pompen met de balg net zo lang totdat het filter vol zit.
    Motor starte bijna direct weer, even laten lopen/kijken. Kort ritje de straat op en neer, motor uit en weer aan en 1 tik van de startmotor en keurig lopen.
    Erover schrijven is haast nog meer werk dan het wisselen :lol:

    Daarna besloten nog eens naar de schuifdeur te kijken.
    Plaat aan de binnenzijde verwijderd en toen kwam ik wat stelschroeven tegen om de hoogte van de achterkant bij te regelen.
    Beetje mee zitten pielen en de deur hangt in mijn ogen nu goed. Hoger kan ie niet en het is een 200% verbetering met hoe hij daarvoor hing.

    [​IMG]

    Gisterenavond hebben we alles opgemeten voor de isolatie. Zijn alles bij elkaar nog best wat vierkante meters die je moet bedekken :whistle:
    Ligt al een ongeveer boodschappenlijstje klaar en ik heb al wat dingen opgezocht/opgeslagen zodat we binnenkort kunnen bestellen en beginnen.

    Hoop vandaag de kabeltjes nog te krijgen om de radio te kunnen wisselen en dan hebben we volgens mij een aardige start gemaakt zo.
     
    Ecobeast, Paul_U en Tom91 vinden dit leuk.
  4. Lekker bezig dus. Zo zie je maar, met dat filter, dat niet alles op internet waar is:shut:.

    Wat ik mooi vind aan je verhalen is dat je de bus als een luxe auto behandeld. Ik zie de pakketjesboeren hier dagelijk door de straat vliegen, die hebben werkelijk nog nooit nagedacht over een schuifdeur 2 of 3mm hoger.

    Heerlijke verhalen, ik blij ervan genieten. Dank.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Mee eens, ondertussen een Facebook groep gevonden die over het onderhoud van deze auto's gaat en waar veel informatie is te vinden en anders wel te vragen.

    Die Master is ondanks dat het een bus is wel de dagelijkse auto en dan moet ie gewoon goed zijn vind ik.
    Mevrouw komt ermee bij haar klanten en ook als we straks een hoop tijd en geld in de ruimte achterin besteden is het zonde als je dan dingen hebt zoals een scheve deur.
    Tenminste, zo zit ik in elkaar :D
     
    Edgar Focus, Ecobeast en gerardTDCI vinden dit leuk.
  6. Ondertussen nog een klein beetje tijd aan de schuifdeur besteed, achter bleek ie iets "open" te staan en dat is nu ook verholpen.
    Ik weet niet wat ze ooit hebben geraakt met de deur maar werkelijk iedere afstelling lijkt wel verschoven te zijn.
    Hangt nu in ieder geval naar wens en er staat een zoekopdracht uit naar eventueel een andere deur met raam erin.
    Heerst twijfel of we deze deur wel gaan gebruiken, andere optie is een andere nette deur en daar een raam in maken. Wordt vervolgd maar voor nu is alles in ieder geval strak sluitend :)

    En toen....
    Kwam er een verloopkabel binnen om de oude radio te kunnen vervangen.
    Van navigatie met stembediening....
    [​IMG]

    Naar een Caliber met bluetooth die ik af en toe in de schuur gebruikte. Daar komt nog wel een keer wat anders voor in de plaats.
    [​IMG]

    Moet nog een keer op zoek naar een adapter voor de antennekabel, voor nu geen FM radio die amper tot nooit wordt gebruikt.
    Geluidskwaliteit is al 200% verbeterd en er komen nog andere speakers in de deuren.
    Van een 2 keer 20 watt vermogen naar 4 keer 75 en kennelijk vinden de fabrieksspeakers dat ook wel leuk.
    Mevrouw kan in ieder geval haar podcasts luisteren en Spotify streamen :)
    Geleerd dat ze in Frankrijk een ander idee hebben bij een enkeldin radio, ik heb wat randjes uit het vak moeten vijlen voordat het frame van de Caliber erin paste.

    Verder zijn we op dit moment even in afwachting van een bedrijf dat een MaxxFan in kan bouwen in het dak.
    Zouden we zelf kunnen doen, echter vind de dame het een prettig idee als dat voor ons wordt gedaan. Ook prima en scheelt een dag werken op "hoogte".
    Enige wat we dan nog zelf moeten doen is het ding aansluiten op het 12 volt systeem.
    Aankomend weekend gaat de Renooit voor 5 dagen mee naar Limburg dus gebeurd er weinig aan en wordt het vooral kilometers maken.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Fransen en radio’s of eigenlijk Fransen en standaarden. Altijd wel een dingetje. Peugeot had aan de radio wel een iso stekker maar dat was alleen de vorm. De complete bedrading was anders en zonder verloop kans op gekke storingen. Standaard vak was 1 din maar inderdaad net iets te smal. Kon je een tussenstukje wegzagen kon je een 2 din plaatsen. Not. Heb toen het weggezaagde stukje moeten gebruiken om de onderkant op te vullen. Was een 307 uit 2005.
     
  8. Bekabeling van de Master leek ook sterk op Iso, net wat jij zegt het klopte allemaal net niet en de aansluiting was net een paar millimeter te groot.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. De beruchte Franse slag
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  10. Zat gisterenavond laat wat rond te zoeken op internet en via een totaal andere zoekopdracht dan verwacht kwam ik een nette schuifdeur tegen voor een Renooit Master H2.
    Wit en mét raam :cheer:
    Gisteren direct een mailtje naar het demontage bedrijf gedaan, hun eigen website werkte vanaf mijn telefoon niet goed en vanmorgen zag ik dat de voorraad ook niet klopt op hun site.
    Paar mailtjes en een telefoontje verder springen we straks in de auto om het ding op te halen.
    Ligt op een goed uur rijden dus die halen we nog gauw even op.

    Deur zal er nog niet direct in gaan, wil eerst een setje nieuwe rollers bestellen zodat alles straks nieuw is en we daar voorlopig niet meer naar hoeven te kijken.

    Hangt eindelijk de oude deur volledig naar m'n zin.... :mrgreen:
     
  11. En dan kom je er straks bij de ombouw achter dat een raam in de deur niet handig is :mrgreen::mrgreen:maar daar heb jij dan ook wel weer een oplossing voor:thumbup:
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  12. De oude schuifdeur er weer terug in? :mrgreen:

    Het was een grote wens om hier een raam in te hebben dus is een gevalletje winwin geworden.
    Morgenochtend het ding uit de auto halen en even tijdelijk opbergen op een plek waar ie niet om kan vallen.
    Was het ritje waard :)
     
    Paul_U vindt dit leuk.
  13. Lekker man! Zulke mazzeltjes heb je soms nodig, in t leven
     
  14. #314 Fredhead, 10 jun 2023
    Laatst bewerkt: 11 jun 2023
    Nou precies dat! :)
    Ruim een week een zoekopdracht open gehad bij de onderdelenlijn en daar kwamen of de verkeerde deuren uit of voor de hoofdprijs en gezegd dat we binnenkort nog wel een keer zouden kijken.
    Donderdagavond was ik naar iets heel anders op zoek en kwam ik op een Belgische site uit met allerlei demontagebedrijven, toch even gekeken en hier bleken ook Nederlandse bedrijven op aangesloten te zijn. In dit geval zijn we gisteren naar Friesland geweest.
    Had ze donderdagavond snel een mail gestuurd omdat de deur op hun eigen site ontbrak maar hij was er echt.

    Gisterenmiddag gauw in de auto gesprongen en met een "lijk" achterin weer richting huis :cheer:
    [​IMG]

    Vanmorgen nog een beetje doorgepakt en onderstaand lijstje besteld:

    - Armaflex 19mm isolatie in genoeg meters om alle vlakken goed te kunnen doen
    - Armaflex 6mm isolatie voor de "uitstekende" plaatwerkdelen omdat dit makkelijker te gebruiken is.
    - Antidreun plaatjes
    - De dashcam met spiegelding en camera voor de achterzijde
    - Kenwood composetje voor de voordeuren met bijpassend setje verloopkabels

    Binnenkort nog langs de houthandel voor wat balken/latten en dan hebben we alles compleet om te gaan beginnen met isoleren waar nu mogelijk.
    En een setje nieuwe rollers voor op de schuifdeur en dan kan die ook vervangen worden.

    Heb de vrouw voor 5 dagen uitgezwaaid dus als ze terug komt gaan we eens aan de slag met wat dingen en het laatste puzzeltje compleet maken betreft een Maxxfan voor in het dak en al dan niet nog een klein dakraampje of 2 kleine raampjes hoog aan de zijwanden.
     
    gerardTDCI, Paul_U en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. zo al met al wordt het een leuk project :thumbup:, ook om te volgen ;)

    Ferdi, moet je met het bouwen nu ook al rekening houden met de gewichten? (balken, keuken, bed enz?)
    jaaaren geleden was er iemand bij ons in de buurt die een verhoogde T3 om ging bouwen, maanden mee bezig geweest en bleek aan het einde bij de keuring dat het ding veel te zwaar geworden was.
    was ook niet heel gek, hij gebruikte vooral 18mm multiplex onder het mom van: moet wel stevig zijn :schater:
     
    Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  16. Dan baal je wel om het netjes te zeggen :weird:

    Wij hebben op kenteken 1400 kilo om mee te spelen qua inbouw.
    Hoeft geen volwaardige camper te worden in de zin van dat je er weken mee op pad gaat en dat zal hier en daar wel wat kilo's schelen.
    Ik gok dat als ie een kilo of 600 zwaarder wordt we er wel zo'n beetje zullen zijn.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  17. Tijd voor een mini-projectje tussendoor genaamd grille.

    Ik irriteer me al een tijdje aan het feit dat de Plastidip daar al los begint te laten en er de nodige kleine plekjes zijn waar het chroom van de grille er weer doorheen komt.
    Vanmorgen het ding uit de auto gehaald en aan de slag.

    Alle chroomdelen los geschroefd want dat werkt een stuk gemakkelijker:
    [​IMG]

    En begonnen met losschrapen, het eerste kleine stuk al verwijderd en dat ging best vlot.
    Stuk met het logo erin kan je goed zien welke plekjes ik bedoel:
    [​IMG]

    Alles is nu kaal, ontvet en staat in de plastic primer.
    Met een klein uurtje gaan we beginnen met een paar laagjes matzwart en heb als het goed is nog matte blanke lak in de kast staan.
     
    Edgar Focus, Paul_U en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. gaat weer netjes worden zie ik al :thumbup:
    het logo wordt dan ook zwart?
     
    Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  19. Het logo blijft chroom, vind het wel leuk als dat er een beetje uit steekt.
    Zijn ook nog covers te krijgen om hem rood te maken wat me ook wel grappig lijkt.

    Antraciete gedeelte er omheen maak ik dit keer ook matzwart.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Ik wilde net zeggen, rood zou ook wel gaaf zijn.
     

Deel Deze Pagina