Elektro probleem, Koelfan & olietemperatuur

Discussie in 'Electronica' gestart door mello st, 29 jan 2011.

  1. Jawel, want de olietemp wordt niet daadwerkelijk gemeten maar uitgerekend aan de hand van andere parameters zoals water temp, buitentemp, engine load. Dus als er met water temp niet klopt, gaat het met olietemp ook mis.
    Tenminste, zo heb ik het begrepen.
     
  2. Ik zal ook voor je kijken vanmiddag en morgenochtend. Als ik 'm in de testmodus krijg.... mij is het nog niet gelukt ondanks RTFM.
     
  3. Dank! :dance:
     
  4. Bedankt voor jullie hulp, blijkbaar is er niks mis met mijn engine temperatuur ook niet als de motor koud is.
    Problemen zijn sinds de nachtrit weggebleven, ik heb weer verhoogd stationair toerental bij een koude motor,olietemp werkt weer en de koelfan ,koelt alleen als dat moet.

    Blijft al met al erg vreemd......

    Olietemperatuur zal wel problemen blijven geven zo nu en dan,dat is altijd al geweest...
     
  5. #25 HokusSpocus, 1 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2011
    Mooi dat je problemen opgelost zijn, wellicht toch gevolg van de lage accuspanning.

    Ok, temperatuur is dus duidelijk in Celcius, niet in Fahrenheid! Dank voor de opheldering! Wisselende temperaturen bij accellereren direct gevolg van meer warmteproductie, dus dat klopt. Ik heb begrepen dat dit sofwarematig weggefilterd wordt in de koelwatertemp weergave.

    Veel plezier met de ST!
     
  6. Koelwatertemperatuur is denk ik een andere sensor, deze schommelt bij mij na een half uur rijden tussen de 76 en 80 graden.
     
  7. Same here! Exact hetzelfde zelfs

    Eindelijk in testmodus weten te krijgen, erg interessant om mee te klooien...
     
  8. Ik vind het handig, kun je zien wanneer je motor op zijn minst warm is, onder de 130 graden gewoon niet knallen met die ST...in combinatie met de olietemperatuur geeft het een mooi beeld wanneer het gas erop kan :)
     
  9. Ja, precies! Blijkt overigens dat 'ie toch wel vrij snel opwarmt, kan ook bijna niet anders met zo'n verbuik :mrgreen:
    Olietemp duurt langer dan die van koelwater, dus die gebruik ik altijd als indicator. Min een minuut of 5 op constant niveau, en dan mag 'ie los!
     
  10. @kaz, hebben jullie noot problemen met die olietemperatuurmeter dat deze geen waarde weergeeft (werkt wel,want hij komt op naar zijn minimale waarde) ?
    Het komt zelden voor bij me, maar weet iemand waar de signalen vandaan komen voor die olietemperatuurmeter ?
     
  11. Ja, dat heb ik af en toe wel eens. Tot nu toe 2-3 keer opgemerkt onderweg. Dan gaat de olietemp en oliedrukmeter even raar doen. Olietemp naar 0, oliedruk naar max. Als je dan even flink boost opbouwt, is het bij mij daarna weer goed.
    De olietemp wordt (zover ik weet) afgeleid uit een aantal andere parameters zoals koelvloeistoftemp, buiten temp, engine load (toeren, brandstof hoeveelheid) en waarschijnlijk nog wel wat.
     
  12. Vandaag hetzelfde probleem. Bij thuiskomst nog een tijdje stationair gedraaid. Omdat ik zelf buiten de auto ff stond te praten, keek ik (toen ik de motor uit wou zetten) nog even naar de olietemperatuur en de oiliedruk. De temperatuur was helemaal terug naar beginstand en de druk stond bij stationair op 4 bar. Bij een beetje gas ging ie naar 5 bar. Gelijk de motorkap open gegooid en olievuldop verwijderd. Hier kwam een heel licht sissend geluid vanaf. Niet zoals bij een geklapt membraam, denk ik.
    Hierna fouten uitgelezen maar die stonden er niet in :confused:

    Wel viel me op dat de motor onregelmatig liep. Stationair schommelde een beetje op en neer.
    Komt jullie dat ook bekend voor?
     
  13. Heel licht sissen hoort volgens mij zo. Als membraan stuk is, trekt 'ie bijna vacuum en is het net of je een colafles opendoet (maar dan andersom!).
    Heb ook geen foutcodes als de meters raar gedaan hebben. Vanochtend nog even codes gecheckt voordat ik 'm wegbracht naar Ford. Niets aan de hand, 0 codes!
    Op focusstoc is er een hele berg aan ST rijders die het 'probleem' hebben gehad. Maar nooit als gevolg van mechanische problemen. Wel stekkertjes los, of anders accu nachtje los om t op te lossen. Dus meer electrisch, zo lijkt het.
    Bij mij is het kwestie van ff vol boost opbouwen, dus je zou bijna denken dat het met de MAP sensor te maken heeft...
     
  14. Zal morgen het ook eens proberen op te lossen door vol boost op te bouwen. Vervelend;)
    Mocht dat niet werken, gooi ik idd ff de accus los.

    Waarom verdenk jij de Map-sensor er eigenlijk van? Dan zou je juist problemen moeten hebben met de boostdruk(uitlezing) toch?
    Ik weet overigens niet of dat metertje het wel naar behoren doet......niet op gelet:oops:
     
  15. Ja, vervelend he! Kan je je groot licht schakelaar weer even gebruiken :mrgreen: (zie je eigen topic).

    Wat je zegt is wel zo idd. Boost doet het juist wel normaal dan... dus da's niet logisch die MAP sensor. Wat de tendens op focusstoc is wat ik gelezen heb: iets mis in de software, dan wel iets electrisch in 'een' stekker. Maar 'de' oorzaak is er niet.
     
  16. Is het jouw/jullie ook opgevallen dat (tijdens "probleem") de auto onregelmatig stationair loopt?
     
  17. Ik heb het alleen gehad terwijl ik op de snelweg reed. Had toen geen probleem met hoe de motor liep, maar stationair niet gecheckt.
     
  18. Oke, ik zie dat jullie probleem exact hetzelfde is als het mijne. Bij mij stond ook bij een warme motor de druk op dik 6 bar en toen de olietemperatuur begon te werken ineens een bar lager.
    En ja paar keer flink boost erop helpt,behalve de laatste keer toen niet.

    Ik vind het heel dom van Ford,om de gegevens niet real-time weer te geven op de meters.
     
  19. Ik denk dat het een centenkwestie is geweest... Weet ook niet of het blok uberhaupt een aansluiting voor een echte oliedruksensor heeft?
     
  20. Helaas heeft vol boost opbouwen niet geleid tot een oplossing. Vanmiddag maar even de accu loshalen....


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

Deel Deze Pagina