Elektro probleem, Koelfan & olietemperatuur

Discussie in 'Electronica' gestart door mello st, 29 jan 2011.

  1. Ik heb sinds een paar dagen een vreemd probleem met mijn Focus ST ;

    Als ik de auto start gaat het toerental meteen naar 900 toeren en de fan staat ook te blazen. Let op de auto heeft dan een nacht in de garage gestaan!
    Als de auto warm is geeft de boordcomputer 130 graden aan onder Engine temperature en mijn koelvloeistof is dan 90 graden met een buitentemperatuur van 0 graden.

    Wat er nog eens bij is gekomen is dat de olietemperatuurmeter ook niet meer aangeeft als 50 graden (minimale waarde)..de meter zelf lijkt wel te werken,maar het is net of dat er geen signaal komt...

    Iemand ideeen ?
     
  2. Al een keer je accu losgehaald??
     
  3. nee de accu niet losgehad...ik heb de auto eens een tijdje op contact laten staan met de motortemperatuur in beeld...na een halve dag stilstaan was deze nog 55 graden ongeveer.
    Ik had alleen de boel wat lang aan laten staan,zodat de focus maar net rondkwam met starten. Zodoende maar even een ritje gemaakt (want dat is nooit geen straf!) om 12 uur in de nacht...
    Rij ik precies een fuik in voor alcoholcontroles,maar wel met een lieve,knappe agente ! Prima en doorkarren met de mededeling erbij dat ik een leuke speelgoedje bezit ! Dank je wel agent !
    Na een rit van 30 km besluit de olietemperatuurmeter weer te gaan werken, erg fijn ! Eenmaal thuis valt me op dat de koelfan niet meer continue koelt,probleem lijkt verdwenen.
    Zonet de garage in en even de temperatuur bekeken van de motor, Engine temp = 44 graden ?? 12 uur in de garage bij een temperatuur rond vriespunt...dat lijkt me nogal hoog.
    Focus gestart en ik had weer verhoogd toerental,maar niet zo hoog als hoort als je het mij vraagt...rond de 1300 toeren. Ik dacht altijd dat bij een koude motor het toerental rond de 1500 lag...
     
  4. Als hij na een paar uur stilstaan 44 graden aangeeft denk ik dat je een probleempje hebt met een temperatuur sensor, hierdoor zou de computer dus denken dat de motor warm is en daardoor dus ook het toerental minder verhogen bij koude motor.

    Dit verklaard alleen niet de verkeerde werking van de olie temperatuur sensor.

    Ik zou zeggen, lees de auto even uit. Gewoon om te kijken of er misschien storingen in staan.
     
  5. Motortemperatuur is nu nog 44 graden en was vandaag na een korte loop stationair 60 graden toen ik de motor afzette
    Motor heeft 8 uur stilgestaan....
    Zal morgen eens langs de dealer karren
     
  6. Wil er misschien iemand met een koude ST even voor me in zijn boordcomputer kijken wat de engine temperature is van zijn auto ? Heb ik weer iets meer om mee naar de dealer te gaan ! Alvast bedankt !
     
  7. Ik wil best voor je kijken wat de motortemperatuur is als ik smorgens mijn ST uit de garagebox haal. Dat is dan een vergelijkbare situatie voor jou. Alleen kan jij mij aangeven hoe ik de motortemp. kan oproepen op de boordcomputer?
     
  8. Ja, dat zou ik ook wel héél graag willen weten!
     
  9. #9 mello st, 31 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2011
    Dat is vrij simpel, hou de knop van je boordcomputer (SET volgens mij, kopse kant van de hendel) ingedrukt terwijl je het contact aanzet,wacht tot het woord TEST verschijnt op je display en je kunt de knop loslaten. Met dezelfde knop kun je door alle gegevens heen scrollen....Gauge sweep, LED test, LCD test, digitale snelheid,volts, engine temp enz..

    als jullie willen mag je ook even kijken als je motor warm is,als je in testmodus je auto start blijft deze aanstaan. Pas als je de motor stillegt ,zal de volgende keer alles weer normaal zijn.

    Zonet gaf de bordcomputer 42 graden aan, bij een temperatuur van -2 graden...

    http://www.youtube.com/watch?v=o72oYNoeKR8
     
  10. Er is zelfs een heel topic over;)
     
  11. Geeft de boardcomputer de temperatuur niet aan in graden Fahrenheid? Dan is 42 graden namelijk 5.5 graden Celsius, dat lijkt mij heel goed mogelijk. Binnen is het wellicht wat warmer dan buiten.:idea:
    Overigens werd in het verleden van veel motoren de koelvloeistof temperaturen ook in Fahrenheid weergegeven.
     
  12. hey hocus pocus, mijn auto staat in de garage,maar daar is het net zo koud als buiten :).
    Je hebt wel een punt,waar ik niet bij stil heb gestaan !
    Maar aan de andere kant is dan 130 graden op bedrijfstemperatuur ,dan weer 54,5 graad celcius.....:think:
     
  13. Tnx man! :grin:
     
  14. Ik vind 54 graden celcius niet zo gek, de motor wordt toch gekoeld waardoor de meeste warmte wel in de koelvloeistof en olie moet komen? Mijn blok (hoewel diesel) is aan de buitenzijde nergens zo heet dat ik mijn vingers brand bij bedrijfstemperatuur. (tenzij je de turbo of uitlaat vastpakt, dan zit je vel er wel los op...) Ik weet niet wat of waar de tempsensor meet, maar ik meende dat de motorolie in het carter ongeveer 80 graden kan worden. Als hij de temperatuur van de cilinderkop meet lijkt het mij wel te kloppen. Daar stroomt contstant koelvloeistof door.
     
  15. De 1.8 TDCi heeft inderdaad de temperatuursensor in het blok zitten (Cilinder Head Temperature als ik me niet vergis). De koelvloeistof heeft zo'n 90 graden en daarom denk ik dat de motor zelf warmer zal zijn. Als die 55 graden zou zijn, krijg je de koelvloeistof niet warmer dan dat;).
    Ook staat er 125 C in het scherm, dan mag ik aannemen dat die dan 125 graden Celsius is.
     
  16. Ik weet niet precies welke sensor het is, maar de waarde die bij mij bij engine temperature staat is op bedrijfstemperatuur tussen de 100 en 130 graden. Ik kan deze waarde realtime uitlezen met de scangauge, temperatuur schommelt behoorlijk tijdens accelereren. Volgens mij is een benzine eerder warmer dan kouder, dus die waarde kan bijna niet kloppen.

    Het lijkt mij ook sterk dat bij jouw auto de data in fahrenheit wordt weergegeven, of je auto moet geimporteerd zijn of zo;).
     
  17. Wat me opviel vandaag is dat zodra de motor gestart is de temperatuur meteen oploopt (vanaf 42 graden),dus zou de motor in 1 seconde van 0 tot 42 graden opwarmen ??
    Voor de rest blijft de temperatuur tussen de 129-134 graden schommelen...
     
  18. ik zal zo op de terugweg van mn werk ff kijken
     
  19. netjes warm gereden (50 in zn 4) en kwam op een eindtempratuur van 130 graden
     
  20. Vanmorgen koudstart in mijn onverwarmde garagebox: 46 gr celsius
    (stilgestaan vanaf 18.00 uur gisteravond)
    Na 20 minuten rijden/15 kilometer: 130 gr celsius
     

Deel Deze Pagina