1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eibach veren zelf eronder zetten??

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Tamer03, 23 apr 2010.

  1. #21 jul, 3 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2010
    Ik heb een foto van het forum geplukt (FoCuS_1600) en heb omcirkelt welke bouten ik heb losgemaakt om de veren te vervangen. Het is de achterophanging van n focus 1, maar deze is nagenoeg hetzelfde als van de focus 2
    De rode cirkels zijn de bouten van de stabi stang.
    De gele cirkels zijn de bouten van de draagarm.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. En kreeg je ze allemaal goed los?
     
  3. jep, had er geen problemen mee.
    eerst ff inspuiten met wd40 en goed gereedschap gebruiken :)
     
  4. toch kunnen de bouten van de draagarmen soms muurvast zitten, in dat geval moet je ze laten zitten, en me de veerspanner de veer ertussenuit pakken.
    Dat doe ik overigens altijd, hoef je achter niets los te maken..
     
  5. heb ik geprobeerd, maar er is geen ruimte om met twee veerspanners de veer eruit te halen.
    En deze manier ging supersnel.
     
  6. Jul bedankt voor de foto's en uitleg. Dus als ik het goed heb om de veren aan de achterzijde te vervangen de volgende stappen;
    -auto op de krik
    -wielen eraf halen
    -aan beide zijde 4x schroeven/bouten met WD 40 inspuiten
    -de schroeven/bouten losdraaien
    -met een beetje kracht de veren eruit halen
    -nieuwe veren erin zetten
    -de 4x schroeven/bouten weer vast maken
    -wielen erop
    -auto van de krik
    -wielen vast draaien

    Moet je de achterzijde van de auto ook laten uitlijnen of geldt dit alleen voor de voorzijde en moet je perse van die sportdempers eronder hebben of doen de orginele dempers met eibach veren ook goed?
    Tevens heb ik mijn veren binnen gekregen, ik krijg nu al de kriebels denk dat ik toch maar eens aan ga beginnen denk ik.
     
  7. #27 jul, 4 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2010
    ja bijna helemaal :)
    je zal de bout van de draagarm niet zomaar loskrijgen omdat de spanning van de veer erop is. gebruik daar twee assteunen om de auto omhoog te houden.
    dus t wordt
    -auto op de krik
    -assteunen onder de auto plaatsen
    -wielen eraf halen
    -aan beide zijde 4x schroeven/bouten met WD 40 inspuiten
    -twee bouten van de stabi losmaken
    -met de krik de draagarm iets optillen
    -de bouten v de draagarm losdraaien en eruit halen
    -de krik laten zakken
    -met een beetje kracht de veren eruit halen
    -nieuwe veren erin zetten
    -met de krik de draagarm weer wat optillen
    -bout weer in de draagarm
    -de bouten weer vast maken
    -wielen erop
    -etc etc

    na het verlagen van de auto is het idd nodig om de auto uit te lijnen, maar gebeurd alleen aan de voorzijde.
    de originele dempers doen t prima met de eibach veren.
    ga je lager dan 40 mm verlagen dan is het wel aan te raden om sportdempers te monteren.
     
  8. Dan moet ik helaas concluderen dat je het niet kan ;) :baeh:
    Zoals Antig01 zegt, kan prima met een veerspanner.
     
  9. je schokbreker houd zeker niet de draagarm op zijn plaats, de onderste draagarm moet gewoon los als je de veren er zonder binneveerspanner uit wilt halen.
    dat is wel de beste optie zo'n binnespanner, maar aangezien je die niet hebt.

    ik ben zelf ook de mist ingegaan door zelf mijn fofo1 te verlagen, voorkant ging goed maar bij de achterkant draaide ik dus die bout in 2en.
    uiteindelijk de auto naar de garage gebracht en het daar op laten lossen.
     
  10. Even om verwarring te voorkomen. Maar moet een focus 1 fase 2 achter ook uitgelijnd na verlagen met andere veren?
     
  11. Ik heb na het plaatsen van andere veren bij mijn vorige auto (focus 1 fase 1 hatchback) mijn auto uit laten lijnen en daarbij werd zowel de voor als achterkant uitgelijnd. Juist bij de achterwielen bleek het hard nodig te zijn.
     
  12. elke auto moet uitgelijnd worden na verlagen in mijn opinie.

    Ps, je moet eerste de auto opkrikken en op assteunen zetten, dan vervolgens de krik met geringen kracht onder de draagarm zetten voordat je de bout eruit haald, anders schiet hij omlaag, en sloop je je demper..

    Met alle respect, maar verlagen is echt geen klus die je moet doen als je niet weet waar je mee bezig bent, draagarmbouten moet je ook weer op moment vastzetten, of in ieder geval met een slagmoersleuten..
     
  13. ...
    Met hulp van deze how to ben ik vandaag aan het werk gegaan. En ik heb al redelijk wat auto's verlaagd. Maar met mijn eigen
    Focus lukt het dus totaal niet...:???:

    Eerst de achterkant. Want dat is meestal een b*tch om te doen.

    De bouten van de stabi had ik vrij snel los. Maar de bouten die in de draagarm zitten.... Uiteindelijk heb ik er 1 los gekregen. Maar wat los sprong, was de moer die op de draagarm gelast zit. (ZAT)

    Nu is dus de moer eraf, en dacht ik "even" de moer eruit te tikken. Ook niet dus... Na het een en ander geprobeerd te hebben. Heb ik de rubber die om die bout heen zit ook kapot gekregen. (dus daar moet zowiezo een nieuwe voor komen...)

    Nu heb ik net maar weer alles weer vast gezet. En laat ik de auto maar staan, totdat mijn garage tijd heeft om alles in orde te maken. Ik durf mijn vriendin zo niet weg te sturen met dat kapotte rubber. Er zit teveel speling op de draagarm nu...
     
  14. @ Rene: dat is minder kerel, vorige weekend heb ik de auto (achterzijde) ff op de krik gezet en grondig gekeken kwa bouten/schroeven valt wel mee bij mij dan. Vandaag met bandenboer gebeld die wist mij te vertellen dat ze na de verlagingsveren van eibach geen garantie gaven met aanlopen omdat ik 18 inch velgen eronder heb wel adviseerde hij mij om de dempers ook mee te vervangen zodat deze wat stugger gaat veren dan normaal.
    Zit momenteel met wat vraag tekens na het verhaal van de bandenboer of dat hij gelijk heeft of dat hij gewoon meer wilt verdienen????
     
  15. @René v. K.
    dat is minder...
    heb je een focus 1 of 2 ?
    bij mij is alles zonder problemen verlopen.
    hoe probeerde je de bout los te krijgen ?? stond er niet te veel spanning op ?
     
  16. @Tamer03: rij al een paar maanden rond met de eibach veren icm standaard dempers met 18"velgen en hebben nog nooit aangelopen. Deze combinatie rijdt prima hoor. stijvere dempers is naar mijn mening helemaal niet nodig.
     
  17. Jul ga vandaag langs MCC sport in Veghel langs daar gaan ze even kijken of het eventueel aan kan lopen met de velgen die ik eronder heb.
    MCC adviseerde mij Intrax veren waren blijkbaar even goed als Eibach maar Eibach scoorde hoog i.v.m. naamsbekendheid.
    MCC doet zelf aan rally's en Tuning enzo mee met Fiat, had daar paar jaar geleden mijn Golf vr6 en BMW laten verlagen.
     
  18. Ik heb nadat ik de veren van Stationpowerrr overgenomen en gemonteerd heb de wagen niet laten uitlijnen, maar ik heb het idee dat dat ook niet nodig is.

    De wagen rijdt gewoon rechtdoor, de stand van het stuur is nog altijd goed en ik merk niet dat er ook maar iets veranderd is.

    Misschien scheelt het dat Stationpowerrrde veren al een beetje 'voorgeperst' had door ze onder zijn diesel te leggen en dat daardoor de veren direct goed zitten ?

    Het is in ieder geval niet de eerste keer dat ik veren monteer, en met het goede gereedschap was het redelijk makkelijk te doen dankzij de duidelijke foto's die ik ergens in een topic vond.

    Edit ; deze foto dus op pagina 2 :
    [​IMG]
     
  19. Het gaat om de stand van je wielen... Niet om het stuur of iets dergelijks.
    Aangezien de auto gezakt is, staan je wielen dus scheef ten opzichte van de weg en slijten je banden dus schuin af.
     
  20. Normaal zou je zoiets toch voelen ? Althans bij mijn vorige wagens voelde ik dat wel.

    Ik zal zaterdag de wagen wel eens laten controleren bij de garage, maar ik verwacht niet dat het echt heftig zal zijn eigenlijk.
     

Deel Deze Pagina