Eibach veren zelf eronder zetten??

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Tamer03, 23 apr 2010.

  1. Beste forumleden,

    Ik heb bijna de hele forum doorgespit maar kwam niet aan de informatie die ik zocht.
    Ben van plan om zelf een setje Eibach veren te monteren onder mijn Focus, heb al de demontage/montage spullen bij de hand en ben zelf wel heel wat technisch.
    Mijn vraag is; Is het makkelijk om zelf de veren eronder te zetten? Waar moet je rekeing mee houden? Moet je de auto naderhand laten richten/uitlijnen?

    Graag hoor ik van jullie hierover.

    mvg.
     
  2. Kan je niet helpen met de info voor montage. Maar de auto moet zeker worden uitgelijnd na montage. Je wielstand word simpelweg anders. Om over de de- en montage maar te zwijgen.

    Succes!
     
  3. Nadat je de auto verlaagd heb, even een weekje wachten met uitlijnen, zodat de veren goed ingezakt zijn. Maar inderdaad, het is wel aan te raden.

    Zelf eronder zetten kan goed, mits je verenspanners hebt. Alleen echt gemakkelijk... Tsja, voor mij absoluut niet, al kan dit ook aan mij liggen :mrgreen: :lol:
     
  4. #4 sportfan27, 23 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2010
    Dat weekje wachten is wat overdreven hoor , even een paar km rijden is voldoende, daarna kun je gelijk uitlijnen. Ik heb mijn veren laten monteren bij Peter de groot (sponsor hier) en die heeft de auto ook dezelfde dag nog uitgelijnd.
     
  5. Ik heb het ook bij P de G laten, deze hebben eerst een blokkie rond het industrie terrein gereden voordat ze gingen uitlijnen ;)
     
  6. Zelf doen is erg lastig zonder de juiste gereedschappen.
    Je hebt een veerspanner nodig en een brug.
    Want aan de achterzijde heb je anders geen ruimte om de spanner ertussen te zetten. Prutsen met oprijplaten of krikjes kan ik je sterk afraden, omdat je mogelijk wat moet wrikken en beuken om de ophanging naar beneden te trekken.
    De spanner moet overigens ook behoorlijk 'zwaar' zijn, omdat vooral de achterkant erg ver samengedrukt moet worden.

    En voor de voorkant heb je natuurlijk ook een spanner nodig.

    p.s. spanbandjes kan echt niet (tenzij je levensmoe bent) :snooty:
     
  7. Ik heb pas veerspanners bij Conrad gekocht, daarmee heb ik van onze ex-Scenic
    ze zelf vervangen, gewoon de veerpoot volledig demonteren, en op de grond de veerspanners pas gebruiken, dan kan je het zonder wrikken doen.
    Bij het opkrikken van de auto altijd wat onder de as of dorpel leggen.....
    mocht hij van de krik afschieten....dan haal je gelukkig het nieuws niet;)
     
  8. Voor de voorkant is dat idd de manier. Maar ik had het voornamelijk over de achterkant. Die is vaak 'lastiger' dan de voorkant ;)
     
  9. Heren bedankt voor alle antwoorden! :thumbs:
    Gisteren ben ik even langs geweest bij een kennis die als automonteur werkt en heb hem gevraagd hoe of wat. Hij vertelde dat het in ieder geval niet hetzelfde klusje is als ''olie verversen''.
    Had al destijds veerspanners gekocht maar nooit gebruikt.
    Na ons terugkomst van de vakantie maak ik gewoon een afspraakje bij de kwik-fit of een bekende bedrijf dan maar wat centjes extra uitgeven i.p.v. voorpagina op het nieuws :cheer:
     
  10. ik heb zelf mijn eibach setje gemonteerd. was goed te doen met het juiste gereedschap en een brug :) :)

    het is in ieder geval geen moeilijke klus. ik heb het zelf gedaan puur omdat ik het leuk vind om te sleutelen. mocht je twijfelen dan moet je het gewoon laten doen door vakmensen ;)
     
  11. Ik heb vier assteunen, veerspanners en andere gereedschap waarmee ik al vele wagens verlaagd.
    Onder mijn vorige Mazda 323 hatchback zelf een schroefset gezet van K-sport, en nieuwe dempers + verlagingsveren onder mijn Mazda 323 Coupe.

    Normaal gezien zit de topmount van de dempers vast met een centrale moer, die je er pas af moet halen als je de demper los hebt.

    Iemand een duidelijke tutorial (liefst met foto's) wat er speciaal is aan de achterkant dan ?
     
  12. Aan de achterkant is niks bijzonders. bouten van de stabilisator (volgens mij 4 in totaal) los maken. dan onderste bout van de achter draagarmen los maken met een krik onder de draagarm. nadat de bout los is, de krik rustig laten zakken (staat nl spanning van de veer op). en dan de draagarm naar beneden drukken en de veer eruit halen (trekken). thats all folks :)
     
  13. Oke, gracias :)
     
  14. @ Jul ik heb het nog nooit zelf vervangen en ook niet gezien tijdens het vervangen, als ik het gezien of vervangen had zou ik het zeker zelf doen maar heb eerlijk gezegd een beetje schrik van dat spanning op het veer. Voor de rest de normale onderhoud deed ik vroeger altijd zelf alleen distributie vervangen na, maar als er een filmpje of foto how-to aanwezig is zal ik op prijs stellen heren.

    @ Yes-n gereedschap heb ik ook in mijn bezit en brug is geen probleem alleen een beetje schrik van die spanning van veer en rond om die verhalen zeg maar, als ik het zelf had gezien of gedaan had zou ik het zelf zoen.
     
  15. @Jul

    Dat met die arm loshalen is normaalgesproken een redelijk goede optie.
    Maar....... het is bekend dat juist die bout(en) vast rotten in de bussen, bij een focus 1
    Losdraaien wil dus niet. En als het dan wel lukt, dan is meestal zowel de bout als het rubber naar de klote.

    Je hebt aan je profielfoto te zien een focus 2. Mogelijk is het probleem hier niet zo groot, vanwege de leeftijd en misschien wel vanwege een net iets andere constructie.
     
  16. #16 jaccarla, 28 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2010
    Hmm, maar hopen dat mijn bouten niet vastgeroest zitten. Komen 8 mei andere veren onder. Kan ik dus gelijk beter 4 van die rubbers bestellen bij de ford???? En ook van die bouten???
     
  17. Bij een focus 1 zijn die rubbers niet los verkrijgbaar.
    Je moet dus de hele arm vervangen. De binnenste bouten (afstelbouten) zijn meestal ook gaar.

    Het beste kan je gewoon de veerspanner er tussen zetten, en de hele arm met bijvoorbeeld een spanband naar beneden trekken. (iemand erop laten staan met flink gewicht helpt ook ;) )
     
  18. Oke, hoop dat die automonteur precies weet hoe hij het dan het beste kan doen zonder die draagarmen los te halen? Geld dit alleen voor de achterzijde?
     
  19. achter de veerspanners gebruiken is bij mij niet gelukt, te weinig ruimte.
    Op een how to van een focus heb ik een plaatje gezien waarbij ze een binnenveerspanner gebruikte. hierbij kan je de twee schotels of haken in de veerringen plaatsen en dmv de bout aan de onderkant van de draagarm de veer spannen.
     
  20. Zo ver ik weet hoef de stabbi stang helemaal niet los bij een focus 1. Tevens de schokbrekers houd de boel naar elkaar dus onderste bout schokbreker los en je kan de veren er zo onderuit halen. Snap nog steeds dus niet dat mensen de hele draagarm los willen halen. Is dus helemaal niet nodig Is bij mij dus ook helemaal niet gedaan. ???????
     

Deel Deze Pagina