bij gas loslaten en remmen gaat lamje accu branden

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Gonzo, May 9, 2012.

  1. Die zelfde starter heeft hier een zelfde topic voor gestart:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=18382

    Ook daar de discussie gehad.
     
  2. Raar allemaal.....maarrrrr mijn probleem is tenminste opgelost. Iedereen in ieder geval bedankt!!!!!!
     
  3. HELAAS!!!!! Dacht dat het was opgelost maar vanmorgen dook ie weer onder de 600 toeren en ging weer het lampje branden. Dus was het niet de stat. regelklep. Iemand nog ideeën? De dynamo is het niet want die is ogemeten net als de accu. Het lijkt wel of ie ff warm moet worden voordat het probleem er is.
     
  4. merk ook dat als ie gewoon stationair loopt ook onregelmatig loopt. Zou er dan toch door de verkeerde olie een klep niet goed sluiten?
     
  5. FF een suggestie:

    heb je de bougie kabels al een doorgemeten, of laat dat ff doen, waarschijnlijk geeft er een teveel weerstand
     
  6. Kan helaas de bougiekabels niet doormeten. De schacht van de kabel is te lang kom er met mijn pennetje van de multimeter er niet in.

    Ik heb wel andere waardes:
    Accu - 13 V
    Accu met draaiende motor - 14.7
    Accu draaiende motor met alle verbruikers aan - 12,5

    Heb een Amperetang om de bougiekabels gedaan:
    bougie 1 - 0,74
    bougie 2 - 0,47
    bougie 3 - 0,68
    bougie 4 - 0,74

    De range van de multimeter zal wel niet goed staan.

    Heb net weer een rondje gereden. Hij dook nu niet meer onder de 700 toeren maar bleef zelfs af en toe een paar seconden op 1500 toeren hangen en zakte daarna net onder de 1000. Word steeds vreemder ofnie?
     
  7. controleer de bobine eens op haarscheurtje, dit wil ook nog wel eens voorkomen en dan loopt de motor ook niet echt lekker
     
  8. Heb je zelf de accu opgemeten of heb je dat bij de dealer laten doen? De accu kan wel 13v geven maar bijvoorbeeld weinig vermogen meer hebben.
    De getallen die je bij de bougiekabels noemt, is dat Ohm of Ampere?
     
  9. ik heb zelf de accu doorgemeten. De getallen zijn Ampere's. Alleen ik was vergeten de Range goed te zetten.
     
  10. Weerstand meet je in Ohm;)
    Verder is het handig om de accu te laten testen bij een bedrijf wat accu's verkoopt, zij kunnen met de meetapparatuur de accu onder belasting testen. Klinkt misschien wat raar, maar als de accu op zijn eind loopt kan het voltage nog wel goed zijn terwijl hij misschien qua vermogen al wel te laag is. Ik heb het bij mn vorige Focus ook gezien. 13v met de multimeter bij de dealer bleek hij toch op nog maar 35% van zijn origineel kunnen te zitten.
     
  11. Ik weet dat je weerstand in ohm meet. Maar zoals ik al zei kan ik de weerstand niet meten omdat ik met de voeler niet in de schacht van de bougiekabel kan komen omdat deze te diep is. En daarom heb ik met de Ampere tang de Amperes gemeten.
    Ik heb deze accu net twee jaar. Ik weet dat dat weinig zegt. Zelfs een nieuwe accu kan kapot gaan. Maar de "symptomen" die de auto heeft geloof ik niet dat het aan de accu ligt. Zoals ik al eerder zei eerst dondert ie bij elke keer dat ik de koppeling intrap en afrem in toeren naar beneden. En nu doet ie juist het omgekeerde. Hij gaat naar de 1500 toeren en pas na een paar seconden dondert ie in toeren omlaag.

    Net weer alle (vacuum) slangetjes bekeken, en niets raars ontdekt. Ik starte net de auto, dan loopt ie een paar minuten goed en dan opeens donderd ie omlaag in toeren dat ie nog net niet afslaat en dan loopt ie onregelmatig en het lijkt alsof ie af en toe een klonk klonk klonk geluid ergens maakt. Kan niet achterkomen waar vandaan. Dit is geen konstant geluid.
     
  12. #32 B@Zzz..., May 12, 2012
    Last edited by a moderator: May 13, 2012
    weerstand is dus wel te bepalen. hoeveel spanning geeft een bobine? 10.000V?

    Bij 10.000V heb je de volgende weerstanden:
    bougie 1 - 13.5 kOhm
    bougie 2 - 21.2 kOhm
    bougie 3 - 14.7 kOhm
    bougie 4 - 13.5 kOhm

    Dan geeft de bougiekabel 2 toch zo'n 50% meer weerstand dan de overige 3.

    Is dat niet te veel verschil?
     
  13. Controleer je koppelings schakelaar eens in gemonteerde positie.
    Misschien wordt deze niet goed bediend , of is hij zelfs defect.
     
  14. Ik vond dat ook wel raar dat bougie 2 zo laag was.

    Koppelingsschakelaar? Sorry kom ik dom over als ik vraag waar die zit en hoe en wat ik deze kan controleren.:confused:

    Ik kreeg een tip om de kleppen te stellen. Maar als de kleppen niet goed staan dan zou ik dat toch ook moeten vernemen als ik 80, 90 rijd, en niet alleen bij stationair? Toch?
     
  15. weet iemand ook of ik die nieuwe stationair regelklep moet inleren?
     
  16. De koppelingsschakelaar zit bovenop je koppelingspedaal.
    Een nieuwe stationair-regelklep hoef je normaalgesproken niet opnieuw in te leren.
    Je zou kunnen proberen de accupool er even af te halen, dan is het motormanagement gereset; meer kan je er niet aan doen.

    Kleppen stellen? Je hebt toch hydraulische klepstoters? :thumbs:
     
  17. Ja dat kleppen verhaal is me toch duidelijk dat dat echt niet kan. Hydraulische dus. Begrijp van meerdere mensen dat het met busjes gaat.

    Ik heb de accu dus 1,5 uur losgekoppeld. Daarna de motor 10 min. stat. laten draaien. Daarna een stuk gereden. Maar wat ie nou doet is dat ie m heel hoog in de toeren gooit.
    Als ik bijv in de 2 rijd kan ik mijn voet van het gas afhalen en hij blijft doorrijden zonder dat de motor afslaat. Blijft op 1500 toeren draaien. Als ik in de 2 of 3 rijd en ik trap het koppelingspedaal in dan b lijft ie op 1500 toeren draaien. Maar als ik dan stil ga staan blijft ie een paar seconden op 1500 toeren en dan plotseling zakt ie naar 800/900 toeren.
     
  18. Nullast regelklep? Die was ook te zien op het vorige plaatje.
     
  19. wat is dat toch met focusclub en kleppenstellen? :weetikniet:
     
  20. Hoezo? Mits je niet op gas rijdt, komt het bijna niet voor dat er kleppen gesteld moeten worden. Ondanks het voorschrift van Ford. Ff voorbeeldje bij de 1.6 16v van de Focus MKI schrijft Ford voor bij 160.000km controleren, bij mij is dat gedaan rond een kilometerstand van 250.000km, niks aan de hand. Waardes waren nog als nieuw.
     

Share This Page