bij gas loslaten en remmen gaat lamje accu branden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gonzo, 9 mei 2012.

  1. Hallo allemaal, ik ben hier nieuw. Ik ben een trotse bezitter van een Ford Focus station 2002.
    En ik heb het volgende probleempje. Als ik bijv 80 km rijd en ik kom op een kruising aan en ik trap de koppeling in en rem dan gaat het lampje van de accu branden en slaat de auto bijna af.

    Ik heb de dynamo en accu gecontroleerd en die zijn goed. Ik weet dat deze auto een aantal jaar met de verkeerde olie heeft gereden. Er zat 30W40 in. Ik heb dit vervangen door 5W30 en heb een toevoeging bij ingedaan om de kleppen, hydraulische klepstoters etc schoon te maken. Ik had begrepen dat er misschien een klep open bleef staan. Maar vandaag brande het lampje weer. Heeft de toevoeging wat langer nodig om zijn werk te doen, of is het misschien de stationair regelklep die schoon moet worden gemaakt of defect is? Wie kan me helpen?
     
  2. Als de motor op verkeerde heeft gelopen en je hebt dit nu vervangen voor de juist. Dan zou ik hiermee een kortere interval aanhouden en dan de olie weer verversen. Dit omdat de (losgekomen) vervuiling, ook door de toevoeging, in de olie gaat zitten.

    Wat het motorlampje beteft heb ik geen idee.
     
  3. Het lijkt erop dat het toerental bij terugvallen naar stationair te laag word.
    Dit word geregeld door de stationair-regelklep.
    ik zou beginnen met deze te vervangen of schoon te maken.
     
  4. Het acculampje heeft betrekking op de dynamo of de accu.

    Een focus uit 2002 heeft geen hydraulische klepstoters.
    Verkeerde olie veroorzaakt niet dit soort problemen.

    Ik denk eerder dat (in het geval van een benzine motor) de stationair regelklep vervuild of versleten is. Dat is een bekend probleem.
    Of je dynamo is bijna overleden...
     
  5. Kijk maar eens wat je toerental doet op dat moment, duikt hij echt ruim onder
    de 900 tpm, dat is de kans groot dat het een vervuilde of defect rakende
    stationairregelklep is....staat genoeg geschreven hier op het forum,
    even de zoek zoek zoekmachine activeren
     
  6. Bedankt iedereen voor de reakties. Een focus van 2002 heeft zeker wel hydraulische klepstoters! Ik heb vanmiddag gebeld met de ford dealer en die vertelde mij dat de verkeerde olie een doodzonde is voor de hydraulische klepstoters.

    En het is niet het motorlampje wat er brand maar het accu lampje. Heb daarom de dynamo en de accu opgemeten en die zijn perfect.
    Als het de stationairregelklep is dan moet ie toch ook een foutcode geven? Want dit geeft ie niet namelijk. Het lijkt ook wel dat als ie koud is dat ie dat niet doet.
    Waar zit de stationairregelklep op mijn focus en hoe maak ik m schoon?
     
  7. Ook voor jouw een fototje om het zoeken te vergemakkelen:

    [​IMG]
     
  8. Dan mag deze dealer zijn kennis wel eens gaan updaten, een focus heeft namelijk echt geen hydraulische klepstoters.

    Kleppen moeten ook gewoon gesteld worden dmv plaatjes, echter uit ervaring kan ik vertellen dat het meestal niet nodig is als de auto goed onderhouden is.
     
  9. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
     
  10. De dealer is Broekhuis in Steenwijk en deze beste man ( Geert) werkt al ruim 25 jaar voor ford, dus ik snap het dan ff niet. Ik heb dus een nieuwe stat. regelklep besteld en ga hem morgen erin zetten. Heb er vandaag op gelet en hij valt echt in toeren naar beneden. Laat het wel weten als het is opgelost.
     
  11. Neem van mij aan dat er echt geen hydraulische stoters in zitten ;)
     
  12. En wie ben JIJ dan wel? Heb JIJ soms alle wijsheid in pacht? Denk jij dat je het beter weet dan een Forddealer die al 25 jaar in het vak zit? :mrgreen::middelvingers::schater:.

    Zonder gekheid de Focus heeft geen hydraulische klepstoters. De oudere Fordjes (zoals Escortjes e.d.) kunnen die wel hebben.
     
  13. Nee je hebt helemaal gelijk. Ik weet er niks van en ben een prutser ;)
     
  14. Waarom een nieuwe???
    je had hem ook eerst kunnen reinigen, dat is vaak voldoende....;)
     
  15. Dealers weten ook niet alles, wel veel maar niet alles. En ook dealers (mensen die 25 jaar in het vak zitten) kunnen fouten maken.
     
  16. Heb de auto vanmorgen naar de dealer gebracht. Kon er niet bijkomen namelijk. De foto die hier staat komt echt niet overeen met mijn focus. Bij die van mij zit het onder het inlaat spruitstuk. Bij één boutje kom je er wel bij via dde bovenkant maar bij de onderste niet en moet je de auto op de brug zetten. Ook heb ik weer de hydraulische klepstoters bij hem aan gekaart. En helaas mannen, hier hebben jullie ook ongelijk in. We hebben de kleppendeksel eraf gepakt en echt waar hydr. kl.stoters. en geen plaatjes. Lijkt er nu wel op dat de auto weer top is.
     

  17. Wat voor blok heb je? 1.6 16v? Of 1.4 16v? Als je het topic van problemcar doorleest, dan zie je dat alleen de 1.4 16v schijnbaar hydraulische kleppen heeft. De 1.6 16v, 1.8 16v en de 2.0 16v hebben absoluut GEEN hydraulische klepstoters.
     
  18. Hahahaha. ;)
     
  19. #20 dutchguy, 11 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2012
    :schater::haha:

    Die discussie heb je blijkbaar niet goed gelezen ;)
    Men is het uiteindelijk nog steeds niet eens met topicstarter, sterker nog: een gebruiker genaamd "Punt" wijst er op dat er nog net een dubbele rand zichtbaar is van de stelplaatjes.
    Alle technische documentatie (van Ford) zegt dat de kleppen stelbaar zijn; dus zijn ze automatisch niet hydraulisch.
    Het Ford onderdelensysteem heeft ook alleen vaste stoters met stelplaatjes op de tekeningen staan.

    De laatste versie van de 1.8/2.0 zetec-e die hydraulische stoters had is te herkennen aan het zilveren kleppendeksel.
    Deze is voor het laatst geleverd in 1998 in een Escort. Alle nieuwere blokken zijn te herkennen aan de zwarte plastic kap.
     

Deel Deze Pagina