1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCi afdoppen EGR-klep

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door skyflyer, 14 nov 2009.

  1. Wel een hele stellige opmerking :mrgreen:
    Maar idd gewoon rijden (en niet het nwe rijden) is beter voor je wagen.
     
  2. Ben ik het ook mee eens.
    Veel problemen bij moderne diesels zijn terug te leiden naar een dichtgeslibde motor door (te) voorzichtig rijden.
    De boel moet zo nu en dan goed op temperatuur komen om schoon te stoken.
    Aftrappen is dan weer niet de bedoeling, maar daar hebben we het niet over ;)
     
  3. Dus eindconclusie:
    Het is beter voor de motor om de EGR af te sluiten.
    Maar om APK problemen te voorkomen moet er wel een gat in van +/- 5 mm.

    Heb zelf een 1.8 TDCI met 220k op de teller. Heeft het dan nog zin??
     
  4. Je boort er een gat in om foutcodes van de motor te voorkomen :) niet voor de APK.

    Een EGR klep zorgt ervoor dat de NOX (stikstofoxide) omlaag gaat, door uitlaat gas terug naar je inlaat te sturen. Hierdoor krijg je een lagere verbrandingstemperatuur en dus minder NOX. Een nadeel is dat je dan roetvorming krijgt.

    Dus het afdoppen van je EGR heeft een positief effect op je roetmeting bij APK en het schoner houden van je motor.

    Volgens mij wordt de NOX (nog) niet gemeten bij de APK.

    (correct me if i'm wrong)
     
  5. vandaag de grote dag....egr wordt afgedopt.

    Begrijp vd garage dat het verwachte uurtje al 3 uur geworden is |%`$¦^[$]&¦¦ wat een klus.
    Bouten schenen mega vast te zitten en geleverde plaatje zou vrijwel niet passen.

    Ben erg benieuwd....
     
  6. hehe ja.
    Hadden ze de motor ff warm moeten laten draaien :)
    Das even warm aan de buik, maar dan gaan de bouten wat makkelijker.

    Ben benieuwd wat dan de kosten gaan worden van dat afdoppen.
    3uurtjes garage tikt aardig door..
     
  7. Gelukt! Kan tussen de oren zitten....maar heb het idee dat ie vlotter trekt...met name van 0 naar....
    Lage toeren dus.
    75 euro... bleek effectief maar 2 uurtjes, alleen ff dit en ff dat tussendoor waardoor ie 4 uur bezig was.
     
  8. Volgens mij zit het tussen de oren, want ik merk er werkelijk helemaal geen ruk van:p Al heeft die van mij al heel snel een dip zo rond de 2200 toeren trekt ie al niet echt meer lekker door. Als ik bij 17 a 1800 toeren het gas intrap krijg ik even het koppel te voelen wat dus na 2200 bijna direct weg valt...
     
  9. Ik had juist voor het afdoppen een dip rond de 2300-2400rpm (vooral voelbaar in de 3de versnelling) die is nu weg. Ook pakt de motor gelijk op als op CC rijd en gas geeft. Voorheen zat hier een "vertraging" in.

    Misschien scheelt het ook per motor. Ik heb hier een 1.6TDCI 90PK versie.
    Ik weet niet of een roetfilter ook invloed heeft? 90pk heeft deze niet, de 109pk versie wel.
     
  10. ach..dan maar tussen de oren ha ha ha...rijdt als nieuw :-)
     
  11. #71 kolere, 27 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2013
    Hoe slechter de egr was hoe meer verschil je voelt. Bij mij merkte je ook verschil laag in de toeren. Last van een dip heb ik niet, onder de 1800tpm is die wat ingetogen boven de 2000tpm trekt die lekker vloeiend door naar 4000tpm.
     
  12. totaal geen last van, mss omdat die van mij gechipt is ;)
     
  13. Daar gaat het om toch!:D Ik heb sowieso net een nieuwe egr er in zitten, dus echt merkbaar wordt het dan ook niet denk ik..
     
  14. wat doet de motor als je enkel de stekker van de egr afhaalt?
     
  15. Ik denk dat de egr dicht blijft staan, maar dat je allemaal storingen krijgt en misschien in de noodloop gaat.
     
  16. In eemnes zit een tunings bedrijf die de egr klep softwarematig kan afsluiten.Zijn er,die daar ervaring mee hebben?
     
  17. zoals al in een ander draadje aangaf heeft mijn EGR met grote regelmaat storingen.
    en af en toe blijven ze weg, dus ik vermoed dat hij na 125k beetje vervuild is.

    denk dat ik hem vande week maar eens ga demonteren/schoonmaken en afdoppen.
    komt het terug nieuwe klep en afdoppen.

    jullie horen van mij de resultaten :rock:
     
  18. Bij mij was de egr na 11k naar de knoppen, dus het is goed mogelijk. Nieuwe en dan afdoppen is dan inderdaad een goede optie, heb ik ook gedaan en werkt tot nu toe prima! Gaatje van 6mm heb ik er in geboord.
     
  19. heb laatst met een computer hersteller (om hem zo ff te noemen)
    repareert de eindtrap voor ons vaak als de egr niet op tijd vervangen
    daardoor wordt de eindtrap in de computer overbelast
    kom je dus voor apk om de storing op te lossen dan kan hij in veel gevallen het nog maken.
    heb wel al paar keer meegemaakt dat dit echt niet lukte

    maar goed met hem ook overgehad om de egr softwarematig eruit te schrijven.
    hij zegt zelf dat dit haast onmogelijk is. de motor is als 1 compleet onderdeel bedacht en geschreven.

    wat de tuning bedrijf doet is gewoon de melding van egr storing er tussen uit halen.
    je ziet dus met die computer niet meer dat je egr storing hebt.
    gevolg dat je diverse andere problemen krijgt en je niet weet waar je moet zoeken.
    totdat je een andere computer er aan hangt.

    moet zeggen dankzij de laatste egr-kleppen en software voor computers zie ik bijna geen enkele met problemen terugkomen

    zelfde als afdoppen. klinkt leuk maar de computer merkt het wel. gaat inspuiten voor x aantal lucht dat hij binnen krijgt. maar ziet dat samen met de stand van de egr zoveel lucht binnen krijgt dat dit niet mogelijk is. gevolg storing en noodloop


    goed onderhouden auto is en blijft het beste. lapmiddelen lijken te werken maar niet op langer termijn
     
  20. Dat gaatjes boren heeft wel degelijk zin. Je gaat op de grens zitten dat de computer de egr hoeveelheid nog acceptabel vindt. Geeft hij storing op onvoldoende doorstroming, dan boor je het gaatje groter.

    Echter de computer meet minder egr, dus gaat de egr klep weer verder op zetten. Veel mensen zeggen het dichtzetten van de Egr te merken, en dat klopt ook. Echter na 200 km heeft de computer zichzelf bijgeleverd en is dat verschil weer weg.
     

Deel Deze Pagina