1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCi afdoppen EGR-klep

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door skyflyer, 14 nov 2009.

  1. Gister wilde mijn fofo in eens niet meer starten,
    Uitlezen en foutcode p0698 kortsluiting in de 5v bedrading (inwendig kortsluiting op de egr klep)

    Even unlimited tuning in Amersfoort gebeld en zijn hebben vanmiddag de egr weg geschreven uit de ecu nu even afdoppen en nooit meer gezeur met dat stomme nutteloze ding
     
  2. Als hij weggeschreven is en je de stekker eraf trekt hoef je hem toch niet ook nog af te dichten?
     
  3. Ja juist wel want je weet niet of hij open of dicht staat.
    Bovendien zal hij nooit 100% staan af fabriek is dit volgens mij 95%
    Dit staat in verband met het gaatje wat je moet maken in de pakking.

    Maar omdat hij bij mij nu weg geschreven is kan ik hem helemaal afdoppen.
     
  4. Een egr in ruststand is 100% dicht. Kijk maar eens als je hem eraf hebt.
     
  5. Ik ga morgen even kijken hoe hij eruit ziet.

    Ik hoorde vandaag wel iets wat interessant is voor de diesel rijders onder ons!!
    Wanneer je de egr afdop kan je motor de verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes niet meer verlagen hierdoor kan je catalysator of roetfilter verstopt raken!!

    Je motor regelt de luchttoevoer af en wanneer hij moet regeneren pomp hij meer zuurstofarme lucht naar binnen via de egr waardoor je verbrandingstemperatuur afneemt.

    Dus als je hem hebt afgedopt zal je af en toe een middeltje aan je brandstof moeten toevoegen om de temperatuur te verlagen.
     
  6. Hij moet juist warmer worden tijdens regenereren, na de egr zit vaak een warmtewisselaar die de hete uitlaatgassen enigzins afkoelt. Daarnaast zit de luchtinlaat en de egr uitgang op hetzelfde traject dus luchttekort zal er niet zijn. De auto spuit extra brandstof in hierdoor stijgt de uitlaatgas temperatuur.

    Ik,denk dat het geen probleem vormt.
     
  7. #107 antig01, 7 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2014
    Wat je zegt klopt niet [MENTION=10987]maniactheman[/MENTION]

    Opzich klopt het wel dat van de Egr de verbrandingstemperatuur daalt. Echter tijdens regeneren wil je juist dat deze stijgt. Daarom staat de Egr tijdens regeneren dicht.

    De verbrandingstemperatuur van roetdeeltjes is normaal 550 tot 600 graden. Die wordt verlaagd door het additief wat in de brandstof vermengt wordt.
     
  8. #108 maniactheman, 7 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2014
    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie
    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/roetfilter

    Volgens mij klopt het wel alleen zijn er meerdere mogelijkheden bovendien had ik de info van een klant van mij (dieselbuchli)
    Bij mijn auto word de verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes verlaagt door extra uitlaatgassen te mengen.

    En ik weet nog niet precies waarom maar hij zij ook dat als ik hem volledig zou afdoppen of uitschakelen dat ik dan mijn olie niveau in de gaten moest houden.?
     
  9. Dit is toch zelfs de enige functie, om zo de nox uitstoot te verminderen?
     
  10. Ben van plan mijne ook eens preventief schoon te maken en af te doppen met een 6mm gat in het plaatje. Na 160K zal er wel wat roet opgebouwd zijn lijkt me.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen de klem waar de EGR mee aan de koeler zit los en vast hebben gekregen? Is dit te doen met een een normale tang of moet je echt ergens speciaal gereedschap zien te krijgen?
     
  11. ik heb hem heel voorzichtig geforceerd met een platte schroevendraaier.
    en terug gezet met een nijptang.
     
  12. Dat is dus wel te doen zonder de boel te vernielen?
     
  13. Even een update voor de geïnteresseerden.

    Vandaag mijn EGR er af gehaald voor een reinigingsbeurtje en een plaatje er tussen geplaatst met een 6mm gat.

    Ik heb het gedaan met het verwijderen van de parafaan en je kunt er dan prima bij! Klemmetje los was echt nog geen 30 seconden werk met een kleine platte schroevendraaier. Alles er af en schoongemaakt, maar de klep zelf zag er niet uit alsof hij er al bij de geboorte op zat, was redelijk schoon van binnen en buiten. Plaatje er tussen en weer terug hangen was even prutsen omdat je niet wil dat de pakking en het plaatje weg vallen maar gelukt!

    Klemmetje vast was ik bang voor maar was ook maar 1-2 minuten prutsen met een knijptang/vlechttang en hij klikte netjes vast!

    Uiteraard stukje gereden maar merk niet echt iets noemenswaardigs, in elk geval een fijn gevoel dat de vervuiling een stuk gereduceerd is :D
     
  14. zie dat zijn goede dingen... en inderdaad ookal merk je niks dan nog heb je wel minder vervuiling!! ik merkte wel een goed verschil onderin en met stationair lopen maar misschien hebben ze dat in een fase 2 (anders) opgelost.
     
  15. Na vandaag nog weer 2 ritjes gemaakt te hebben moet ik denk ik toch bekennen dat ik verschil voel in de lage toeren! En dan niet eens zozeer wanneer je veel vermogen vraagt maar de motor loopt gewoon lekkerder/rustiger vanaf stationair toerental en lijkt er bij langzaam rijden ook minder moeite mee te hebben als je door de wijk heen tokkelt.
    Sationair liep hij altijd al wel rustig, daar merk ik toch weinig aan geloof ik. :)
     
  16. Ik ervoer precies hetzelfde, het verschil is heel subtiel en alleen laag in de toeren.
     
  17. Ik rij al meer dan een jaar rond met een volledig afgedopte EGR, zonder problemen.
     
  18. Waarschijnlijk heeft AMT bij jou de EGR ook weggeschreven zodat je ook geen foutmeldingen krijgt?
     
  19. #119 Albert, 18 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2015
    Dat heb ik mezelf ook al eens afgevraagd toendertijd mbt het beugeltje. Echt een helder antwoord was er toen niet. Wellicht is dat met wat gefriemel weer her te gebruiken.

    edit; ik lees nu ook dat het met een nijptang lukt.
     
  20. 5 of 6mm nog verschil? denk het niet he?
     

Deel Deze Pagina