1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCi afdoppen EGR-klep

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door skyflyer, 14 nov 2009.

  1. Het afdoppen ga ik ooit zelf wel een keertje proberen :-) .....
    Maar wel een andere vraag:

    Wat zijn jullie ervaringen na langere tijd?
    En dan met name...

    Rijdt de 1.6 cdti (2008) vrolijk door met dat gaatje van ca 6mm? Of komt er na verloop van tijd toch een P-storing?

    Mijn garage verwacht namelijk storingsmeldingen, ook met gaatje?!!

    Gr
     
  2. Ik rijd nu bijna 100.000km probleemloos met een gaatje van 6mm.
     
  3. ok, klinkt goed.

    heb nu weer eerst wat foutmeldingen (u0073 en u0416), eea staat al in een ander tooic.

    als eea opgelost is ga ik het ook doen
     
  4. Wie kan de egr klep afsluiten van mijn c-max 16tdci?2004.
    Plaatje heb ik reeds.
     
  5. Ik wil het best doen, maar dan moet je wel naar het mooie Zeeuwse kust komen.
     
  6. #46 Mukkel, 5 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2013
    Hoi,

    Ik heb dit topic al een tijdje als gast gevolgd.
    Zelf rijd ik een 1.6TDCI focus II station uit eind 2005.

    Vanaf afgelopen winter ging er random (bij het starten) het motor management lampje branden. Na uitlezen bleek dit code P1412 (EGR valve Frozen). Dus dacht, als de EGR er toch af moet voor een schoonmaak beurt dan kunnen we hem gelijk afdoppen :)

    Plaatje besteld op ebay, voor die paar euro doe ik de moeite niet om er zelf een te maken :P
    De EGR was makkelijk los te krijgen zoals beschreven in de tutorial van de TS. Het plaatje heeft een gaatje van 5mm gekregen en het fordje rijd perfect zonder melding.

    Echter vind ik raar dat er niets gezegd wordt van de klem tussen de EGR en de koeler.
    Bij voorhand had ik al een verse klem gehaald bij de dealer.
    Los is geen probleem, maar vast... Dat lukt je amper met een gewone tang.
    Het is uiteindelijk wel gelukt, maar het vastzetten van de klem duurde net zo lang als heel het schoonmaken ect. bij elkaar.
    Het zal vast heel simpel gaan met een speciale tang (?) maar die heb ik dus niet.
    Vandaar dat ik even geregistreerd ben om dit te melden voor de volgende doe-het-zelver :)

    Het gaat om klem 9F481 in het volgend plaatje.
    http://autopartmaster.com/en/?action=catalog_show&cat=ford&t_id=7937&id_pic=14383


    Er kwam trouwens aardig veel roet uit de klep. Vooral bij het draai gedeelte.
    Alles uitgeblazen en schoongemaakt met remreiniger.
     
  7. Waarschijnlijk komt dat door, dat niet bij iedereen een EGR koeler zit. Bij mij dus ook niet. Ik heb het laatst gezien bij een Volvo V40. Ik kon dat EGR klep loshalen met de 2 boutjes en dat was voldoende om een plaatje tussen te zetten. Dit heb ik gedaan nadat de EGR klep was vernieuwd. (onder garantie)
     
  8. #48 Mukkel, 7 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2013
    Inderdaad het plaatje is vrij gemakkelijk tussen de EGR en je motor te schuiven zonder de EGR helemaal los te maken.

    Alleen moest hij er hier nog uit voor een schoonmaak beurtje..
    Waarschijnlijk hebben ze bij Ford of random garage bedrijf een speciale tang om deze klemmen goed maar vooral gemakkelijk dicht te krijgen.

    Ik heb er ondertussen al weer enkele KM's opzitten na het plaatsen.
    Het fordje rijdt toch merkbaar anders op een goede manier :)
    Hij reageert vlotter op het gaspedaal en m'n "dipje" na het schakelen rond de 2500rpm is weg. Ook het lichtjes schommelen van de rpm (stationair bij koude start) is verdwenen.

    Of het verbruik iets gewijzigd is moet nog blijken, Ik heb hem gisteren pas volgegooid.
    Ik zal het wel posten als ik hier meer over weet.
     
  9. [MENTION=12981]Mukkel[/MENTION]

    Dank vd waardevolle aanvulling...
    Wel erg sympathieke instelling om je daarvoor te registreren!

    De mijne gaat binnen enkele weken dan ook eindelijk afgedopt worden. Ook een plaatje van RVS met gaatje van ca 6 mm.

    Misschien een minder briljante vraag :D ....maar..
    Laat je nou het standaard plaatje dat er al tussen zit (soort stalen "pakking") ook nog tussen zitten of verwijder je die?

    Greets
     
  10. Thanks!
    Die pakking heb ik eruit gelaten.
    Dat heeft toch weinig nut als de anderenkant van je plaatje geen pakking heeft :)
    Met een beetje aandraaien sluit het plaatje goed af tussen de EGR en je motor.
     
  11. Ondertussen heb ik een plaatje besteld van ebay. Net een nieuwe egr klep gekregen onder garantie, dus dan kan die mooi "afgedopt" worden. Leuk klusje voor volgende week:mrgreen: Ben benieuwd of ik wat ga merken..
     
  12. Bij mij zit hij er ondertussen ook tussen, maar merk er niks van. Was ik ook niet van uit gegaan, het bespaart nu de EGR:p
     
  13. nee? geen enkel verschil?

    Gaatje van 6mm?

    ok.
    Mijne dinsdag...garage doet het voor me.
    Rijd al een week met losse stekker...ben inhouden in z,n 5 rond de 100 kwijt voor mijn gevoel.
    Ook die van mij (egr) is onder garantie vorige maand vervangen...zelfde verhaal dus.
    Lekker idee in ieder geval.
     
  14. Gewoon fatsoenlijk rijden met de auto ook, dus niet zo zuinig mogelijk maar gewoon dat ding op zn kloten geven en turbodruk gebruiken, dan vreet die de egr gassen wel op ipv dat ze neer kunnen slaan op de klep
     
  15. Ik heb altijd geleerd dat als je zuinig met je spullen omgaat dat het langer meegaat. Het op de klote geven heeft ook in dit geval niet veel zin, omdat het inlaattraject vuiler wordt dan als je er rustig mee omgaat. Hoe meer je de motor op de klote geeft hoe meer onverbrande uitlaatgassen in je inlaattraject krijgt. Nu zal bij volgas geven de egr klep zich sluiten, dan komt er ook geen uitlaatgassen langs, en wat denk je van de turbo, die is al niet van de beste kwaliteit en als je dan veel de max. turbodruk gaat gebruiken dan zal de turbo het ook niet lang volhouden.
     

  16. FOUT,

    Als je gewoon doorrijd met een auto die warm is, vreet die de egr rommel op, dat komt ook door de warmte die dan door de egr gaat, overigens regelt die idd ook minder, juist de mensen die denken dat ze zo zuinig mogelijk rijden en zo de motor sparen verkoop ik een egr klep!
     
  17. Okee, maar de turbo dan? Die gaat wel veel eerder stuk lijkt me
     

  18. Waarom dan? Mensen denken te vaak dat een auto niets kan hebben, je moet met beleid met je spullen omgaan en netjes af laten koelen, maar eenmaal op temperatuur kan het gewoon maximaal vermogen leveren hoor.
     
  19. dat hoop ik wel, gebruik 'm precies zoals jij het omschrijft Elco :thumbs:
     
  20. #60 Mukkel, 19 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2013

    Ik ben zelf niet echt een zuinige rijder, ik rijd gewoon door.
    Redelijk vaak op de snelweg met CC erop rond de 140 en af en toe gewoon even max omdat het kan :)
    Bij stoplicht / stad verkeer trek ik ook lekker door. Helaas weet het CJIB dit ook :YMCA:

    Toch stond ik er nog van te kijken hoeveel meuk er uit de klep kwam.
    Vandaar dat ik hem hier gelijk na het schoonmaken voor m'n P1412 code afgedopt heb. Waarschijnlijk is dit ook de eerste keer dat de klep schoongemaakt is (162K)
     

Deel Deze Pagina