1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk 1.0 Ecoboost 125pk vs 1.6 Ecoboost 150pk

Discussie in 'Performance' gestart door Berrychello, 7 sep 2017.

  1. Goedenavond,

    Ik ben serieus aan het rondkijken naar een Focus 3.1 wagon om mijn Punto Evo mjet op te volgen. Ik stap weer over naar benzine en heb graag een stationwagon.
    Het aanbod 1.6 Ecoboost is wat beperkt in NL, daarvoor zou ik naar DLD moeten. Maar de 1.0 Ecoboost 125pk lijkt me ook geen gek ding. Heb al eens een stukje gereden met een 1.0 Ecoboost 100pk, maar vond dat toen niet heel snel. Te verwend misschien?
    Ik heb nu ook een Golf VR6 erbij, en dan merk ik dan een leuk geluid en snelheid wel leuk is. Maar aan de andere kant: voor de Punto had ik een Golf 4 2.0 benzine, 115pk. En dat ging ook meer dan prima.

    De 1.0 Ecoboost 125pk begint nu tweedehands goed op de markt te komen (uit de lease voornamelijk). Ik werk bij een leasemaatschappij, maar bij ons rijden er helaas niet zo veel.

    Mijn vraag: wie heeft er ervaring met beide motoren en wat zijn de ervaringen? De 1.6 heeft 25pk extra (al is chippen naar 180pk niet lastig), maar is natuurlijk een compleet andere motor. Hoe verschilt de beleving, is het meer fun?
     
  2. Het is dat ik wat extra vermogen nodig heb voor een caravan te trekken, anders had ik de 1.0 125pk genomen. Er is al aardig wat geschreven hierover op het forum ;) even zoeken.
     
  3. #4 jjonkie, 7 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2017
    Er is maar 1goed advies, ga eerst eens rijden in een 125 PK,

    Het bevalt je vast en zeker.

    Voordelen: zuiniger en onder de 1250 kilo, dus goedkoop in MRB en verzekering ivm nieuwwaarde.

    Is het te traag ? Valt het tegen ? Dan pas gaan rijden in een 1.6.

    Voordelen: POWERRRR, gemakelijk te voorzien van 182 pk software voor nog meer fun :-)

    P.s.: Ben zeer tevreden over mijn 100 pk 1.0, 25 pk extra en een 6 bak is wel fijn als je veel rijdt.
     
  4. Kijk, dat is wel een goed advies :)
    Gewicht en 'verzekerde waarde' is inderdaad ook wel een dingetje.

    Daarnaast, mijn Punto mjet heb ik gechipt en ik lees dat dat met de 1.0 Ecoboost 125pk ook kan. Mocht het na een tijdje toch wat te traag aanvoelen bijvoorbeeld. En ik werk ook in Amersfoort, waar Unlimited Tuning zit, dus dat komt goed uit :D
     
  5. ik zou dan voor bluefin gaan. Dan kan jezelf via OBD de software inladen wanneer je wilt. Kwalitatief heel goede aanpassingen heb ik me laten vertellen. ( geen eigen ervaring )

    Bij garantie dingetjes kan je de tuning er weer afhalen als je deze naar de garage brengt en er later weer op zetten.
     
  6. Mocht je voor een 1.6 ecoboost gaan en een 150pk versie willen, laat die voorzien van de originele 182pk software. Buiten dat dan de kans op een slechte tuning nihil is, is het gewoon zonde geld om een 150pk te laten chippen door een tuner. Wanneer je de originele 182pk software laat plaatsen en je tankt bijv. Euro 98 of zelfs 102 dan haal je dezelfde waarde als bij de tuners. Op 't forum zijn er wel een aantal die dat kunnen.

    Wat betreft de 1.0 en tunen; bedenk wel dat de versnellingsbak niet bestand is tegen al teveel extra koppel.

    Qua rijden:
    - de 100pk in de Focus is prima in NL mits je geen haast hebt.
    - de 125pk in de Focus past veel beter bij de auto, maar nog steeds geen echte strepentrekker. Motortje loopt wel lekker.
    - de 1.6 150pk in de Focus op zich voldoende vermogen, echter na 4500rpm is de fut er wel uit.
    - de 1.6 182pk in de Focus is een perfecte combi. In vergelijk met de 150pk versie wordt de auto veel levendiger en doet het allemaal heel wat makkelijker. Ook na 4500rpm blijft ie doorhalen.
     
  7. Dankjewel Marco! Duidelijke uitleg. Na een spaardieseltje vind ik het belangrijk dat een blok soepel is, dat zal bij de 1.6 meer het geval zijn dat bij de 1.0 denk ik. Maar qua specs is de 1.0 ook heel niet gek.
    Ik las dat de zesbak iets meer aan kan dan de vijfbak, dat is wel fijn. De 1.6 zou ik idd altijd laten voorzien van de originele 182pk software.
     
  8. goedendag vraagje hoe kom ik dan aan de originele software van 182 pk
     
  9. #10 jjonkie, 9 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2017
    Aanvulling op het verhaal van Marco.

    De 1.0 125 pk heeft een sterkere 6 bak die wel een hoger koppel aan kan. Daardoor heb je ruimte voor tuning.

    De 100 pk zoals ik heb heeft een 5 bak en zit al richting het max koppel dat ie kan hebben. Met tuning ga je daar ruim over heen met de kans dat je je bak kapot trekt.

    Zijn wel topics over te vinden dit onderwerp.
     
  10. Welke omgeving woon je?
     
  11. Ik heb de 1.0 / 125 pk. Met de bluefin tuning rijdt dat goed hoor! Vooral de extra trekkracht is goed te voelen. Ik ben hier zeer tevreden over:dance:
     
  12. Ik heb inmiddels 2x een 150pk gehad en rij nu een 125pk, maar als ik nu moest kiezen wanneer ik weer een andere auto zou kopen dan zou ik voor de 150pk gaan.
    De 125pk rijd zeker niet slecht maar de 150pk geeft je meer beleving. Die 25pk meer maakt zeker een groot verschil.
    De 125pk is wel goedkoper in verzekering, wegenbelasting en verbruik
     
  13. Als je de 125pk chipt zit je op 145pk
    Wordt gezegd dat 100pk ook naar dezelfde waarde gaat

    1.6 is bekend dat die zo naar 182pk gaat met ansere software.

    Me pa heeft een peugeot met 1.2liter 3cil turbo.
    Motor rijdt zeker niet verkeerd . Zit genoeg kopprl in. Enig nadeel is de 5bak.
    80 moet in zijn 4 ivm in zijn 5 niet lekker loopt.
    120 in zijn 5 zit je aan hoge toerentallen.

    Vandaar dat ik 6bak wou.
    Kan nu zelf 50 in zijn 5 rijden. Je kan niet acceleren maar wel constant rijden. Je voelt niet dat motor niet aankan.

    Mijn advies als je 6bak ziet het zeker tot optie moet zijn.
    Denk wel dat die alleen op de 125pk zou kunnen zitten en dat 100pk alleen 5bak is.

    Qua verbruik op snelweg is het bij mij 1op16 me pa doet 1op 17.5
     
  14. #15 Berrychello, 9 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2017
    Klopt, de 100pk is de vijfbak en de 125pk de zesbak. Daarom zit er bij de 125pk ook wat meer 'rek in' qua chippen. Eerst maar standaard rijden, en dan later misschien chippen, wie weet.
    Ik was vandaag even bij Ardea Amsterdam kijken, daar staat een gave bronskleurige. Verder niet heel speciaal uitgerust, wel weinig km, maar ook aardig aan de prijs en geen trekhaak. Dat laatste wil ik wel. Maar mijn bastuba past achterin, dat is fijn! Wil nog wel een keertje rijden, dat kwam er vandaag niet van. Dus wellicht eens bij een ander exemplaar.
    [MENTION=948]Kees37[/MENTION]: dank voor je reactie! Iemand die beide motoren gereden heeft, fijn!
     
  15. als je met trekhaak wilt is de vraag wat wil je er mee trekken
    uit mijn hoofd was de 1.0 max 1200kg ongeremd
    en de 1.6 max 1600kg ongeremd. maar kan me erin vergissen in de exacte waarde.

    heb zelf zonder trekhaak gekocht maar die kan ik ook zelf altijd een keer onder monteren.
    in jouw geval zou dat ook altijd een optie samen met chippen kunnen zijn die je later uitvoert.
     
  16. 1.0 Ecoboost is 1200kg inderdaad en de 1.5/1.6 Ecoboost mogen 1500kg trekken.
     
  17. Om een goede keuze te kunnen maken is het raadzaam om met beide motoren te gaan rijden (en dan bij voorkeur niet met 1 exemplaar van elk motortype).

    Zelf rij ik nu bijna 3 jaar naar volle tevredenheid met een 125 PK 1.0 ECOboost. Ik heb echter ook met enige regelmaat met de 1.6 ECOboost (150 PK welke ik heb voorzien van de originele 182 PK software) van mijn ouders gereden. Daarnaast heb ik in mijn vakantie ook weleens een 1.6 ECOboost (150 PK) gehuurd.

    Persoonlijk vind ik de 1.0 ECOboost een prettigere motor als de 1.6 ECOboost. Naar mijn mening is de 1.0 ECOboost wat levendiger als de 1.6 ECOboost. Door de vermogensopbouw van de 1.6 ECOboost (zeker de 150 PK versie) heb ik zelf nooit het gevoel dat ik met een auto met 150 PK rij. Sterker nog wanneer ik vanuit de 150 PK 1.6 ECOboost direct overstap naar mijn eigen 1.0 ECOboost heb ik gevoelsmatig niet het idee dat deze langzamer is.

    Overigens heb ik ook wel eens met een leenauto gereden welke was voorzien van de 125 PK 1.0 ECOboost. Deze motor liep veel minder mooi als de motor in mijn eigen auto en had merkbaar minder vermogen. De reden hiervan weet ik niet maar wanneer dit mijn eerste ervaring met de 1.0 ECOboost zou zijn geweest zou ik waarschijnlijk niet voor dit type motor hebben gekozen.
     
  18. JW, dank voor je reactie. Grappig dat je de 1.6 Ecoboost wat minder vlot vindt aanvoelen dan je eigen 1.0 Ecoboost. Het kan inderdaad per auto verschillen. Toen ik nog auto's waste bij een Lexus dealer had de verkoper een IS200. Dat exemplaar voelde bijna aan als een IS300, zo heerlijk pakte ie op. Goed ingereden denk ik?
    Goede tip om meerdere exemplaren te rijden, helaas zijn dealers en handelaren niet zo happig op proefritten. Ze bieden het vaak wat laat aan vind ik zelf. Misschien ook eens met een nieuwe demo gaan rijden? Dat gaat vaak makkelijker en de motor is gelijk toch?

    Ik vind zelf dit exemplaar heel interessant: https://www.autoscout24.nl/aanbod/-...or een ST wagon, dan laat ik de eis vallen :D
     
  19. 100 pk maar maar 1000 kilo trekken overigens maar ik geloof dat je die sowieso al links laat liggen toch ?
     

Deel Deze Pagina