1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MHEV '22 accu laadgedrag

Discussie in 'Electronica' gestart door JesseNight, 1 sep 2023.


  1. Weet je zeker dat de slaapstand van de accu op basis van een timer in de auto electronica werkt?
    Dus niet op dat de accu leeg getrokken wordt en dat dan die beveiliging in werking treed?


    Op timer zou wel wat minder stress geven….

    gr Arnold.
     
  2. Voor zover mij bekend is: beide.
    Op basis van dalend accu percentage gaat het systeem (ook rijdend) bepaalde zaken uitschakelen, zoals onder 70% de start/stop, onder 55% de keyless entry op alle deuren behalve bestuurder, onder 40% (dacht ik) de a/c en bepaalde extra verwarmingscomponenten

    Maar op basis van een tijd niet rijden, gaat de auto in een slaapstand en worden modules volledig uitgeschakeld, waaronder de keyless entry op alle deuren behalve bestuurder, de modem (dus unlocken en remote starten via Fordpass niet mogelijk), en alle verlichting en beeldschermen blijven uit bij het van slot halen totdat de motor werd gestart. Ik weet alleen niet 100% zeker of het 48 uur was, het zou ook 72 kunnen zijn (want vanmorgen deed het licht het nog en was het iets meer dan 2 dagen geleden dat ik gereden had).

    Als de auto na een rit nog steeds te laag zit qua accupercentage, zal bij het uitschakelen van de motor ook onmiddellijk alle verlichting uit gaan, en geeft het Sync beeldscherm een melding voor een paar seconden dat de auto in de besparingsmode gaat om de accu te sparen, vooraleer dat scherm ook uitschakelt.
    Dit laatste had ik dus constant aan de hand voordat het probleem was opgelost.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. #63 aapje63, 8 jan 2024
    Laatst bewerkt: 8 jan 2024
    Ik heb het alleen nog zelf bij openen van de auto ontdekt.
    Ik heb nog nooit een tekst melding in app of in de auto gehad,

    hopelijk blijft dat ook weg…..


    De auto is een maal bij de dealer geweest voor deze klacht en toen is de BMS sensor vervangen, ik weet niet waar deze zit en of deze aan/in een massa kabel zit.

    Dit heeft de monteur aan mijn vrouw verteld toen ze hem naar uitleg vroeg.

    ikzelf heb geen fordscan en ook geen verstand van zaken om in de computer dingen op te slaan.
    Of systeemwaarden van opladen accu aan te passen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. #64 aapje63, 8 jan 2024
    Laatst bewerkt: 9 jan 2024
    Jesse jij schrijft…

    De dealer zegt me dat mijn probleem "normaal" is bij de moderne wagens maar ik geloof het niet. Wellicht zijn er meer merken met het probleem, maar kan genoeg merken noemen die het niet hebben. En dan praat ik over gewone middenklasse merken in dezelfde prijsklasse.


    Kun jij zeggen welke merken en modellen dit accu probleem niet hebben, ik zie door de bomen het bos niet meer.


    Ik heb deze auto nieuw, eerste eigenaar.
    Hij is wel van 2022 maar het is een voorraad model.

    ik kom van een Opel Astra K Tourer met veel opties maar dit probleem had ik daarmee totaal niet.
     
  5. Dan heb je dus geen probleem met te ver ontladen van de accu, da's op zich goed nieuws.
    Als je het alleen hebt bij openen van de auto na een paar dagen is het dus gewoon die timerfunctie. En dat is zo geprogrammeerd in de software, dus helaas "normaal gedrag zoals bedoeld" waar we niets aan kunnen veranderen. We kunnen het bij de dealer en/of importeur aankaarten en dan hopen dat er ooit iets aan veranderd wordt op termijn.

    Dat ding dat aan de minpool van de accu zit, waar de massakabels bij elkaar komen, dat is de BMS.
    Die observeert alle verbruik en het laden van de accu. Daarom is het belangrijk als je ooit extra verbruikers aan de accu koppelt, of een druppellader, om dit NA de bms te doen. Aan het andere eind van de massakabel komt deze uit op de carrosserie, met een rubber dopje erop, dat is het punt waar je een lader kunt aankoppelen (dus nooit direct op de accu minpool, want dan raakt de bms ontregeld).

    Ik kom van een Toyota, maar die was intussen al meer dan 6 jaar oud en de laatste 6 jaar is de techniek weer enorm verbeterd (als ik het zo mag noemen, want vaak genoeg stel ik er mijn vragen bij).
    In mijn familie is Toyota nog altijd vrij populair (ook nieuwe modellen) en daar heb ik het probleem nog niet gezien.
    Mijn Focus is overigens ook een 2022, en was eveneens een voorraad model.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. @aapje63 @JesseNight
    Eigenlijk heeft elke moderne auto hier last van. Probleem is dat we teveel electronica in de auto hebben dat gevoed moet worden. Dat samen met teveel controle.

    Vroeger was het contact uitzetten en accu werd totaal niet meer ontladen. Nu duurt dat 10min tot 30min voor de auto echt pas begint te slapen.
    Tevens willen we de auto online hebben zodatw e van afstand de auto kunnen straten. Leuke functie maar dit kost ook weer meer stroom.

    Ben vooral peugeot gewend en daar was het zelfde na jaar werkt start/stop systeem niet ivm accu dat niet meer aankan. Dit door soc of andere redenen. Na 5jaar was de accu best gaar te noemen. Oftewel aan vervanging toe. Soms eerder.
    Me eerste focus mk1 door gebrek aan electronica ging die accu gewoon 9jaar mee.
    Nu in mk4 is het na 3 a 4jaar al aan vervanging toe.

    Zelf krijg ik melding als ik auto stap of als ik paar mknuten alleen radio aan heb.
    Maar ja rij net me motor warm en dan ben ik op bestemming. Keer goed accuopladen zou een idee zijn
     
    aapje63 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Thxx voor je bericht


    Toch lees ik over Toyota ook accu problemen, zoek maar eens Yaris Cross
    Die start dan gewoon totaal niet meer en kan de hulpdienst komen.
    ik zat namelijk aan een Toyota Corolla station te denken … na de Ford maar hoe deze omgaat met minder rijden…

    Of Kia Ceed.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. #68 JesseNight, 9 jan 2024
    Laatst bewerkt: 9 jan 2024
    Dat is 't nou net... Dat hoeft voor mij helemaal niet. En de manier waarop ze het adverteren ('s winters de auto voorverwarmen) is compleet nutteloos als het alleen werkt als je dagelijks of om de dag rijdt.

    Ik ben niet ondankbaar voor de functies die we krijgen, maar graag had ik er meer controle over. ZELF meer controle, en niet alles aan de genade van het softwareteam die dit schrijft. Hoe moeilijk kan het zijn om een hoop functies aan een aan/uit toggle te koppelen in het menu? Of ons te laten beslissen wat bij minder stroom beschikbaar nog prioriteit heeft om te werken? En zorgt dat voor verwarring bij sommige gebruikers, maak dan een Simple/Advanced Menu toggle zoals we dat ook in software op de pc soms hebben, die een hoop opties weergeeft of verbergt.
    Voor mij hoeft bijvoorbeeld het buitenlicht van de auto niet aan bij het openen, en de beeldschermen hoeven voor mij pas aan als ik hem start. Maar het binnenlicht graag altijd. De modem mag voor mij permanent uit, want de updates via telefoonnetwerk falen meestal en thuis sta ik niet dicht genoeg bij m'n gevel of nog WiFi signaal te krijgen.
    Maar dit soort keuzes worden ons helaas afgenomen. Had ik dit eerder geweten had ik wellicht een paar jaar oude wagen gekocht.
    Alleszins ben ik blij dat ik er geen last meer mee heb nu, dan is 't voor mij ook in orde ;) Al is dat geen garantie als updates gepusht worden wederom zonder onze controle. Mijn instelling blijft "Don't fix (or update) what isn't broken."

    Corolla station heeft mijn vader dus (niet de laatste generatie, maar eentje ouder) en die doet totaal niet moeilijk over een tijdje niet gebruiken, doet ook niet moeilijk met functies uitzetten. Nu heeft hij geen full option en ook geen wagen die altijd online is en bediend kan worden met een smartphone app, gewoon een middenklasse qua uitrustingsniveau.

    Wat je zegt over de Yaris Cross heb ik op 10 jaar tijd 1 keer meegemaakt met mijn vorige wagen, toen de accu ook echt op was en de vriestemperaturen hem over het randje duwde. Accu was toen al 5+ jaar oud overigens dus dat incident is 'm vergeven.

    Maarja ik wil niet teveel gaan promoten, want de laatste generatie heb ik geen ervaring mee. En ik heb het idee dat er zo ongeveer na 2018 veel veranderd is met alle auto's, op het gebied van modems en app functies in wagens toe te voegen. En dat heeft ook voordelen.
    Eveneens is er de noodzaak om de accu ten alle tijden boven een bepaald percentage te hebben bij moderne wagens (hoger dan vroeger), en dat is te wijten aan de hoeveelheid veiligheidsfeatures. Het is mooi dat ze zoveel airbags hebben, en zoveel functies die ons helpen, maar bij een ongeval moeten die allemaal tegelijk zonder enige vertraging in werking kunnen treden... ook als de stroomvoorziening van de motor zelf onderbroken wordt. En dat legt de lat ook wat hoger op de minimumgrens van accu's tegenwoordig.
     
    aapje63 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Volgens mij kun je de modem wel grotendeels uit schakelen in sync zo ook de wifi module, maar dan ben je wel alle andere functies van de app ook kwijt. Voordeel/nadeel er worden ook minder gegevens naar ford gestuurd.
     
  10. De auto had vanaf Zaterdag middag 16.00 uur stilgestaan.
    En het vriest lekker.
    vanochtend moest mijn vrouw weg rond 10.20 en jawel alles deed het.
    Toch 90 uur stilgestaan.

    Keyles bijrijder en alle verlichting.
    Na starten kon ze ook gewoon alles op Max zetten en de voorruit verwarming aan.

    Dus.. iets positiefs
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Da's mooi! En je had niets veranderd intussen? Of misschien zaterdag een flinke afstand gereden waardoor die helemaal vol was?
    Bewijst ook dat ik ernaast zat met 48 uur op de timer, sorry. Ik weet dat die timer er is/was maar wellicht zal 't dan misschien 4 dagen zijn... Minder dan 5 is het zeker (tenzij dit recent is aangepast).
    Alleszins goed nieuws, gezien de koude!

    Da's helaas de tijd (kijk maar naar smartphone apps, kan het nog duidelijker?)...
    Je "koopt" iets, maar als je je informatie niet deelt kun (mag) je 't gewoon niet of beperkt gebruiken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. #72 aapje63, 10 jan 2024
    Laatst bewerkt: 10 jan 2024
    Ik was het weekend niet lekker dus Zaterdag is mijn vrouw alleen naar de verjaardag schoonzoon geweest.
    Dat zal Max 25 km heen en weer zijn geweest.
    Dat is dus best weinig.

    Daarvoor ritje Hilversum denk 70 km op en neer had hij 3 dagen stilgestaan voor het weekend en de 25 km.
     
  13. Tja heel eenvoudig als je de modem uit zet kan de server van ford niet meer met de auto communiceren dus werkt de app ook niet meer
     
  14. Dat is natuurlijk logisch ja.
    Ik doelde meer op het feit dat je information sharing ook in de Sync menu's kunt uitschakelen, maar dan stoppen bepaalde functionaliteiten op je Sync systeem gewoon met werken. Niet dat die jouw gegevens nodig hebben (behalve locatie wellicht in geval van navigatie). Maar het is alles of niks en daar nemen ze het van (bijna ieder bedrijf tegenwoordig overigens).

    Het zal moeilijk precies te verklaren zijn zonder in detail de werking te kennen, of te kunnen observeren.
    Ik zoek nog steeds naar de bron van mijn informatie. Ik meende dat ook de buitentemperatuur een rol speelde in hoe snel die in accubesparing gaat, maar dat verklaart jouw verhaal natuurlijk helemaal niet. Al moet ik zeggen dat vooraleer de herstellingen aan mijn auto, het hele accubesparingsprogramma nogal onbetrouwbaar leek... Als in veel te vlug inschakelen en vaak niet meer eruit komen (maarja als de laadstroom niet goed was is dat te verklaren).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. #75 aapje63, 12 jan 2024
    Laatst bewerkt: 12 jan 2024
    Mijn dealer vertelde vandaag dat het doormiddel van een timer werkt en door ontladen van de accu. En de temperatuur beïnvloed ook de snelheid van de slaapstand.
     
  16. Ik vraag me af of ik het ook bij mijn dealer gehoord heb, kan het in de handleiding niet meer terugvinden. Wat je zegt komt inderdaad overeen met wat ik gehoord of gelezen heb.
     
  17. Zoals vermeld zijn na accu vervangen de problemen weer terug…
    Ik zal bij de dealer vragen naar de massakabel deze keer. Ben inmiddels wel klaar met de focus, aangezien dit niet de enige problemen zijn met dat ding. Helaas zit ik vast aan een options contract anders was die allang de deur uitgegaan. Al sinds ontvangst van de auto alleen maar mankementen gehad
     
  18. Zou eens met de dealer gaan praten dan. Als je zo een pakket heb mag je toch verwachten dat je een goede auto krijgt en als dat niet zo is moet dat gewoon netjes opgelost worden. Desnoods door een andere auto als het niet anders kan.
     
  19. Ik heb al een klacht gestuurd naar ford klantenservice. Duurt weken voordat die een reactie geven.
    Heb 1x een tegoedbon gekregen van ze, maar de problemen aan de auto houden er niet mee op . Binnenkort idd in conclaaf met de dealer, ontbinden van het contract zou ik het liefst willen en geld terug krijgen, maar denk dat dit lastig word.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Ontbinden zal misschien wel lukken, geld terugkrijgen lijkt me erg moeilijk.
    Bovendien heb je de wagen gedurende die tijd ook gewoon gehad, en ben je dus huurgeld verschuldigd.
    Een compensatie voor de hinder heb je dan al gehad met die tegoedbon gaan ze aanhalen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina