1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 1 Haagse rode Focus Mk2 1.6 automaat - het boek is dicht!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door en_voyage, 10 apr 2023.

  1. Ik denk dat jouw aanname correct is, even door laten meten.
     
  2. even de A-stijl los halen en op het dashboard leggen?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Helaas, ook op het dashboard vindt de GPS antenne geen satellieten. Het lijkt wel een typisch ding met deze auto: radio en navigatie gaan problematisch, er is altijd wel iets. Nog niet eerder meegemaakt met onze vroegere Peugeot 107 en Focus 1 Wagon.

    Ik geef het op, dan maar zelf zingen in de auto en het Shell stratenboek in het dashboardkastje, hahahahaha
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Heb ik ook gehad met een goedkope Fakra GPS antenne, die van Ali-expres kreeg ik ook niet goed aan de praat.
    Later een duurder op een Nederlandse webshop werkte perfect in het kastje bovenop het dashboard.
     
  5. Ik heb nog een andere GPS antenne liggen van de Android radio. Die deed het zelfs in het dashboard, maar heeft geen FAKRA en kan dus niet op de Travelpilot. Even kijken of daar overloopjes voor zijn.

    Vanavond even met hulp van mijn aanstaande de accu doorgemeten. Niks geks te zien: rustspanning (dus geen contact, motor uit en niks in de auto aan) was 12,5-12,6 V, spanning bij starten motor 11,4 V, bij draaiende motor 14,5 V. Prima waardes, en starten ging weer soepel want de motor was koud. Eerder op de dag na een tussenstopje wilde de motor in eerste instantie weer niet starten, had 2 pogingen nodig. Het is dus echt enkel met warme motor.

    Accu streep ik dus even af als verdachte. Wat zou het nog meer kunnen zijn? Bougies, bobine? Iets met brandstoftoevoer?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Volgens mij zet jij daarmee je bruiloft op het spel :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

    Maar vwb het starten, het lijkt er op dat als hij bij warme motor slechter start er dus iets uitzet alleen wat. Ik zou het echt niet weten, sorry.
     
  7. Niet of slecht starten bij warme motor zou de bobine kunnen zijn.
     
  8. @Edgar Focus : valt wel mee hoor. Ik zing beter dan m'n aanstaande :mrgreen:

    Ik las trouwens in oudere berichten op dit forum iets van een update aan de software van de PCM bij de 1.6 en 1.8 motoren die met name het matig warm starten zou verhelpen. Misschien rij ik ergens komende week even langs Hedin in Den Haag, kijken wat zij voor me kunnen betekenen zonder dat dat de hoofdprijs mag gaan kosten. De haperende warme start schijnt bij met name de 1.6 dus vaker voor te komen. Wordt vervolgd!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Zo, een poos niks gepost hier! We waren even iets drukker met andere dingen, zoals onze bruiloft en de badkamerverbouwing die nu in volle gang is. Volgend project in huis is het herstellen van onze inpandige garage, de vorige bewoners hebben daar een wand in geplaatst om een extra kamer te maken. Die moet er uit, want we willen de auto binnen hebben! Parkeren in de wijk is lastig, en het is beter voor onze auto op leeftijd.

    De problemen met warm starten hebben zich opgelost van de één op de andere dag. Geen idee wat het is geweest, accu is goed en verder geen gekkigheid gezien. Misschien was toch een accupool te los aangesloten of maakte deze te weinig contact, na het doormeten was het issue weg. Het zal wel, de gremlin is verjaagd en de Focus start als een zonnetje onder alle omstandigheden.

    Omdat we volgende week zonnepanelen krijgen, zijn we wel aan het nadenken over onze automobiele toekomst. Onze Focus automaat lust wel een slokje (8,5 liter op 100 km), mede door veel stadskilometers. Mijn kinderen zitten vanwege een co-ouderschap op school in Wassenaar (daar woont hun moeder), wat behoorlijk wat stadskilometers oplevert. De afstand is ongeveer 15 km, dus op een dag twee retourtjes van in totaal 60 km. Per week gemiddeld drie keer voor school, dus 180 km. Om de week komen er kilometers bij voor ritten naar scouting en voetbal die ook allebei in Wassenaar zijn. Dus per maand 4x 180 = 720 schoolkilometers, plus 120 km voetbalretourtjes (2x 2 retourtjes) en 120 scoutingkilometers (2x 2 retourtjes). In totaal dus 720+120+120= 960 kilometers naar en van Wassenaar. Daar zitten soms nog wat extra kilometers bij voor invalbeurten, ouderavonden en ga zo maar door, dus afronden op 1000 km per maand is heel realistisch. Per jaar praten we dus over 12.000 km met gemak. Los van 'eigen' kilometers zoals 'grote' boodschappen en bouwmarkt, uitjes, vakanties, en ga zo maar door. Om een indruk te geven: we hebben sinds aanschaf in april al 14.000 km met de Focus gereden, alles bij elkaar.

    Kortom: we vragen ons af of de Focus wel bij ons past qua energieverbruik. De reden voor aanschaf van de auto waren mijn schouderproblemen, waardoor schakelen veel zeer deed. We wilden ook compact, in verband met parkeerproblemen in de wijk. Nu we besloten hebben de garage te ontruimen, kunnen we opeens tot en met het formaat Mondeo stationwagen kwijt! Combineer dat met de zonnepanelen (wallbox) en we vragen ons af of het niet beter is naar een andere wagen te kijken.

    Liefst blijven we bij Ford, en we hebben een budget tot 17.000 maximaal. We willen een automaat met elektrische of plug-in hybride aandrijving, zodat we de zonnepanelen in kunnen zetten. Een elektrische Focus Mk3 valt af, want snelladen kan niet. De update na 2017 wel, maar die is nooit in NL geleverd. De C-Max hybride valt ook af vanwege te weinig kofferruimte. Mondeo's rond onze prijsklasse zijn er niet als plug-in hybride. Zie ik iets over het hoofd? Of gewoon stug door blijven rijden met de Focus Mk2?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Tja dan blijft er weinig over in het ford landschap en hybride
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. De Mondeo hybride is geen plug-in.
    Als je perse Ford en plug-in wil gaan is de C-Max de enige optie, maar of dat ook een juiste optie is?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. En de kuga, maar ja dan zal er wat extra bij het budget moeten komen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Kennelijk hebben we wat hard te kraken noten op onze zang. :D

    De C-Max Hybrid hebben we afgelopen weekeinde bekeken in Zoetermeer. Rijk uitgeruste auto, mooi zonnedak, maar: onmogelijk kleine kofferbak door de batterij. Bij een weekendje weg heb je geen zorgen over het bereik, wel of alles in de auto past!

    De Kuga is inderdaad nog een brug te ver qua budget. En ik ben bang ook wat aan de kleine kant voor ons gezin (twee volwassenen, twee kinderen, regelmatig vriendje/vriendinnetje mee in de auto).

    Zit nu wel te kijken naar alternatieven van VW (vloeken in de kerk, ik weet het). De e-Golf van na 2017 heeft een redelijke range en kan snelladen, maar is wat krap. Vond 'm zelfs krapper dan onze Focus Mk2. Dan de Passat GTE. Mooie aandrijving, lekker ruim. Maar: de DSG-bak van de Passat GTE kent storingen. Voor ons budget kun je er nauwelijks eentje onder de 200.000 km vinden en als de bak kapot raakt, ben je serieus aan de beurt qua kosten!

    Nog maar even verder zoeken en puzzelen. Onze rode Focus tuft onderwijl vrolijk zijn rondjes en vandaag hebben we 'm uitgelaten voor een retourtje Schoorlse Duinen. Ging zonder problemen, op het betalen bij de tankbeurt na. Sinds vorige keer tanken 438 kilometer gereden met 38,3 liter Euro 98. Dat maakt 1:11,4. Auw.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Je kunt ook de gulden middenweg kiezen, een c-max met 1.0 ecoboost en 125 of 150 pk maar dan niet hybride. Of een MK 3.5 niet hybride met 1.0 ecoboost. Niet heel zuinig bij veel stad maar bij veel snelweg haal ik 6.4/100km. ZIjn voor een leuk budget wel te vinden en hou je geld over voor een eventuele chiptune waardoor hij net wat zuiniger kan lopen. de 125 pk kan meestal naar 145pk en kost niet de hoofdprijd. Kan met een racechip maar daar zijn de meningen over verdeelt, kan ook met originele Ford Software maar dan moet je even contactopnemen met Dutchguy of Anton. Vanuit Den Haag beide ongeveer 1,5 uur rijden enkele reis maar van iedereen die het heeft gedaan hoor ik alleen maar positieve verhalen. Als je dezelfde rijstijl aanhoudt als voor de tuning ga je zeker zuiniger rijden omdat de motor minder toeren maakt. Alleen met dat beestje extra vermogen ga je toch vaak onbewust meer gebruik maken van dat vermogen. Zou dan zelf kiezen voor een titanium uitvoering
     
  15. Huh? mis ik iets? Er veranderen toch geen versnellingsbakverhoudingen?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Nee maar als je 100 rijdt in zesde versnelling met 125pk of met 140pk maakt je motor minder toeren of ben ik gek?
     
  17. Helaas het toerental blijft hetzelfde, de motor kan het alleen wat gemakkelijker af
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Nog even excuus van mijn kant: ik bleek de Kuga verward te hebben met de Puma. De Puma is inderdaad te klein voor ons gezin, maar de Kuga is wel degelijk groot genoeg! En kan eigenlijk precies hetzelfde als wat ik bij een Golf/Passat GTE voor ogen had: de suffe stadskilometers tussen Den Haag en Wassenaar elektrisch rijden.

    Ik hik wel enorm tegen de prijs aan. Een leuke PHEV-uitvoering kost gebruikt met 150.000 km op de teller nog steeds zo'n 25.000 euro. Dat is 8.000 euro boven budget! Eens kijken hoe en of we dat mogelijk gaan maken. Tegelijk: we krijgen er een jonge auto voor terug (ca. bouwjaar 2020) en de aandrijflijn schijnt probleemloos te zijn. Klinkt toch beter dan een DSG-automaat die makkelijk kaduuk gaat en duur is in reparatie.

    Het begint te kriebelen...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina