@Beun : een trekhaak is altijd makkelijk, het is meer de vraag of ik de investering in een nieuwe trekhaak nog zou willen doen. Hoe ingewikkeld is het om er zelf eentje te plaatsen die van de sloop af komt? Let wel, ben thuissleutelaar, heb geen brug of iets dergelijks.
Zo, de vakantie is voorbij, en iedereen is... blij? Nou, toch niet helemaal, want ik ben bang dat ik snel iets aan de roest moet gaan doen. Het begint nou wel héél snel te blazen, en ik wil voorkomen dat het voorbij de lip van de wielkast het chassisplaatwerk in trekt. Verder hebben we de investering gedaan in zonnepanelen, die komend najaar worden geplaatst. Héél voorzichtig denken we nu na over een elektrische auto. Helaas zijn er van Ford weinig betaalbare elektrische auto's te vinden. Wel een Focus Electric (FE), maar daar kan ik hier op het forum weinig over vinden. Voordeel van de FE is dat het een logische opvolger van onze Focus 2 zou zijn, want de FE is een Focus 3 met elektromotor. Nadelen: een grote accubak in de kofferbak. Verder is het bereik niet denderend, en de in Nederland geleverde versie kan niet snelladen. Even naar Arnhem en terug zou al problematisch worden, of op zijn minst lang duren. Bij een update is dat opgelost, maar die is niet in Nederland geleverd en zou ik uit Duitsland moeten importeren. Zucht. Voorlopig de markt maar verkennen en ondertussen lekker doorrijden met de Focus 2. Ook geen straf hoor, totdat je aan de pomp staat...
Ik ben ook een thuis sleutellaar doe alles bij mij voor de deur trekhaak is zonder brug te monteren Maar eens raak de spaarpot leeg en moet je keuzes maken
Is het een kwestie van de trekhaak ergens met bouten aan vast zetten, de stekker monteren en dan ergens in de auto inpluggen? Of is het ingewikkelder dan dat?
Het ligt er aan of jouw auto al voorbereide kabels heeft liggen. Als je die niet hebt is het wat meer werk dan als ze er wel liggen. Heb alleen geen idee hoe je dat kunt controleren want geen ervaring met trekhaken.
Kijk, dat van die voorbereiding wel/niet wist ik niet eens, dus je hebt me alweer een stapje verder geholpen. Eens kijken wat ik op andere fora kan vinden. Op de Britse sites staat vaak veel info, maar het helpt dan als je weet waar je naar moet zoeken. Thanks!
U bent welkom. Als je toch naar de sloop gaat zou ik gewoon de volledige kabelboom meenemen zodat je zeker dat dat het gaat lukken
Ben alweer een poos niet op de sloop geweest. Misschien staat er nu wel een Focus 2 met trekhaak, dan kan ik inderdaad de relevante bedrading er uit halen. Ben er niet zo zeker van dat ik de voorbereiding heb, want de 12 volt aansluiting voorbereiding voor in de kofferbak mis ik ook.
Tenminste: ik heb de oranje stekker voor 12 volt niet kunnen vinden, ook niet vastgetaped. Nou moet ik wel zeggen dat het lastig kijken was, met bekleding op spanning en amper ruimte om echt goed te kunnen zien wat er wèl aanwezig is. Misschien duik ik komend weekend nog eens in de auto om wat paneeltjes echt goed los te halen en te zien wat er achter zit. Tijdens de vakantie is de 12 volt aansluiting op de achterbank overigens niet gemist. De Nintendo Switch heeft een behoorlijke accuduur en daarna lagen de koters toch in dromenland. Daar heb je geen 12 volt voor nodig!
Gisteren met de auto bezig geweest, blijkt de tankdop niet meer vast te zitten aan de auto: plastic kringeldingetje gebroken. Ik vind het geen issue, maar mijn eega wel. Dus: op naar de sloop, of zijn die dingen betaalbaar nieuw origineel bij Ford? Ik moet sowieso langs de dealer, want de vier plastic schroefjes in de bevestigingspunten voor de dakdragers zijn zo gaar als boter. Prutsysteem, maar ja. Iemand een onderdeelnummer van die schroefjes?
Zo, tijd voor weer wat updates! Heb de zwarte vulschroefjes gevonden via Ford. Gek genoeg kwamen ze compleet met de lasstukken met de schroefgaten er in, en waren ze er onmogelijk heel uit te krijgen. En bedankt, Ford! Ik ga op zoek naar korte M6 boutjes. Met wat vaseline schijnen die ook erg goed te werken. Vorige week heb ik bij de huissloper (Weteringbrug) voor een tientje een zonnebrillenhouder uit een C-Max gehaald. Voor de zekerheid heb ik de metalen clips met schroefgaten gehaald. Wel uit een jonge Mondeo waar de hemel al uit was, dat scheelde weer loshalen (clips zijn identiek). Vanavond tijd gevonden om 'm er in te zetten. Ben tevreden over het eindresultaat! Nog even een overzicht van de heerlijk rustige cockpit Nog even wat anders: ik heb even achter de kofferbakbekleding aan de linkerkant gekeken en zag enkele stekkers. Zijn dit degene voor de trekhaak (indien voorbereid)? Of moet ik op zoek naar andere stekkers?
En toen konden we weer aan de bak met de Focus! Ik stapte net in de auto en zag een enorm spinnenweb in de voorruit! De wagen stond vannacht op het afgesloten achterterrein, waar amper spelende kinderen komen. Wel stond de Focus deels onder bomen, dus ik vermoed dat een ekster iets heeft laten vallen. We hebben meerde eksterpaartjes achter zitten, en die beesten willen nogal eens wat laten vallen aan gevonden zooi… Dat levert wat vragen op: - De auto is enkel WA verzekerd. Wat kost een nieuwe voorruit? - Zou het mogelijk zijn om er een voorruit met verwarming in te laten zetten, en zelf de bediening af te werken (knopje van sloop, misschien wat stekkers)? Of gaat dat ingewikkeld worden? In de vorige Focus vond ik de verwarmde voorruit namelijk wel fijn, en als we toch bezig zijn… Alvast dank!
Licht aan je verzekering meestal wel ben ook wa verzekerd maar heb ruit dekking met eigen risico van 70 euro even je polis na kijken denk dat een ruit 400 /euro kost Maar weet niet zekers
Ruit schade is bijna altijd meeverzekerd met een eigen risico. Verwarmde voorruit erin laten zetten kan maar zul je de meerkosten zelf Moeten betalen en dan nog werkend krijgen
Toch benieuwd wat die rare vogel heeft laten vallen, een steen kan schade geven maar dit is wel erg rond en groot
Het is mogelijk, (tis mij ook gelukt, met hulp) 1: voorruit met verwarming laten plaatsen 2: relais van 70 amp 3: 2 zekeringen 40 ampere 4: schakelaar in middenconsole (heb er nog 1 liggen voor je) 5: activeren via ELMconfig
Ik keek er ook van op, maar ik vermoed dat het een forse steen is geweest waar je eksters wel vaker mee ziet slepen. Navraag leerde dat een buurman enkele weken precies hetzelfde heeft gehad met zijn VW Up op hetzelfde terrein. Tijd voor het dubbelloops jachtgeweer...
Dat is de million dollar question. Iemand een idee hoe ik dat kan zien? Zit er dan een afgeplakte stekker achter het paneel met de knoppen voor airco, achterruitverwarming e.d.?