1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MHEV '22 accu laadgedrag

Discussie in 'Electronica' gestart door JesseNight, 1 sep 2023.

  1. #21 JesseNight, 3 sep 2023
    Laatst bewerkt: 3 sep 2023
    Dank je!
    Ja is super duidelijk, even die piek na het starten (wazig dat die omgekeerd lijkt) en dan loopt het langzaam af. Ook duidelijk een laadspanning ruim over de 14V, terwijl die bij mij maar 13,2V bedraagt en da's erg laag.

    Dat komt wellicht omdat de Target SOC parameter bij de meeste wagens op 80% staat ingesteld. Geen idee waarom, maar dan laadt die dus niet hoger dan 80% en blijft de bovenste 20% ongebruikt, behalve wanneer je een externe acculader gebruikt.
    De laatste % laden gaat altijd het langzaamste, dat is normaal. Wellicht lijkt die daarom bij 75% niet vlot meer vooruit te gaan.

    Ik vind het wel wazig dat de accu's hier zo snel verslijten. Zal wel onderdeel van de consumptiemaatschappij en de geplande slijtage zijn, want we weten allemaal dat het ook anders kan. Zelfs nu nog. Mijn vader zijn wagen (geen Ford) loopt al 6 jaar op dezelfde accu en laatste keer doormeten was die nog steeds in prima staat.

    Dit alles ter zijde, heel erg bedankt voor jullie input en ik ga de garage toch nog maar eens lastigvallen. Er waren vorige week nog andere electronicaprobleempjes dus nog even kijken wat er de komende tijd gebeurt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Wat vervelend, ik herken dit totaal niet. Heb inmiddels vanaf Februari tot nu 8.074 KM gereden zonder problemen! Ik rij wel iedere dag een driekwartier heen naar de zaak. En een uur tot anderhalf uur terug naar huis. Ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben. Maar ik neem aan als er veel korten stukken of nauwelijks met een auto wordt gereden. Dit niet best is voor de accu capaciteit. Neemt niet weg dat het moet functioneren zoals het hoort.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Vanmorgen de oude eruit en de nieuwe er in. De auto is zo`n half uur 12v spanningsloos geweest. Geen enkel probleem, alle instellingen zijn ingesteld gebleven, zelfs die van de radio. Het moet zo zijn dat de 48v batterij de instellingen vasthoudt.:D
    Het was even prutsen, de nieuwe is 3 cm langer. Gelukkig is hier rekening mee gehouden. Na een tijdje rijden de BMS gereset. Nu maar hopen dat na 4 november weken in de Schiphol garage de auto start.
     
    SB-01, Edgar Focus en Paul_U vinden dit leuk.
  4. Mooi!
    @MaxH Ik bedoelde met mijn vraag dat ik vaker heb gelezen dat in een wagen met BMS enkel identiek dezelfde accu gezet zou mogen worden omdat dat voor de BMS heel nauw zou komen en anders een hoop systemen gewoon stoppen met functioneren. En dat zomaar een zwaardere of een ander merk plaatsen niet goed zou komen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Meestal kun je middels een instelling in de bms dat gewoon aanpassen naar niet nader gespecificeerd of een vooringestelde keuze die er het dichtstbij zit. Zolang je de bms maar reset zou een andere accu gewoon moeten kunnen.
     
  6. Het is een andere accu. Origineel een 60Ah Rombat, nu een 65Ah Varta. Met Forscan alleen uit Varta te kiezen. Er stond af fabriek dus ook al "Unknown". De 65Ah stond er ook niet bij, dus zo gelaten.
     
  7. Dat dus
     
  8. Terug naar een andere dealer, ik denk dat het probleem bij jouw auto in de software zit en deze ge-update moet worden. Bij de mk4 MHEV was er een probleem met de BMS sensor maar dit zou bij zo'n jonge auto niet meer van toepassing zijn denk ik.

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  9. Zou kunnen hoor, het is een vroeg 2022 model, een van de eerste MK4.5 die bij mijn dealer was geloof ik. En ze komen uit de fabriek ook niet altijd met de laatste versies van alles.
    Wat overigens vreemd is... De dealer heeft preventief de massakabel vervangen op aanraden van Ford, en beweerde dat er een verkeerde in zat. Hebben ze dan toch zelf gedaan in de fabriek... Maar goed we kijken het eens aan. Aannemende dat de vorige dik genoeg was en goed contact maakte zie ik niet in wat het verschil maakt. En ja ze hebben ook dingen geupdated, al zie ik via Sync geen nieuwe versie- of buildnummers. Wat op zich wel jammer is want build 21333 van Sync 4 heb ik ook al verhalen over gehoord dat daar problemen mee zijn, maar de nieuwere versies die de laatste auto's hebben lijken voor de mijne nog niet beschikbaar in de vorm van een update.

    Maar goed ik dwaal af, ik ga het wederom weer een tijdje aanzien wat er nu gebeurt. Tot zover geen foutmeldingen meer en wat me enorm opvalt is dat de computer sneller en soepeler opstart. De animaties op de schermen bleven voorheen vaker hangen of stotteren en duurde lang voordat mijn interface in beeld kwam, nu gaat het soepeler en sneller.
    Ook opvallend is dat het verbruik met contact aan en motor uit van 20A gedaald is naar 15A. Is dus wel degelijk een en ander veranderd.
     
  10. De BMS zit in de massakabel dus dat is de reden dan die vervangen is. Maar is de BMS toen ook gereset is de vraag. Anders alsnog even doen..

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  11. De sync software staat los van alle andere software. Sync is voor radio en navigatie ed.
    Updates van de auto staan daar los van
     
    MaxH vindt dit leuk.
  12. Ja dat hebben ze gedaan, batterij ouderdom stond terug op 1 dag.
    Mij was altijd verteld de BMS niet te resetten als de accu niet effectief vervangen is omdat de BMS dan alles wat die over de accu geleerd is (inclusief ouderdom en slijtage) weg is. Weet zelf niet hoe belangrijk dat allemaal is, daarom stiekem blij dat Ford het gedaan heeft, dan kan ik er zelf niet mee in de fout gaan ;)

    Ja klopt, ik dwaalde een beetje af. Toch jammer dat we de nieuwe versie niet krijgen als een update.
     
  13. Als je bms reset het enige dat je doet us teller oo 0 zetten. En je accu wordt opnieuw bekeken wat de soc is. State of life wordt niet gedaan door software/bms.

    Bij peugeot werd nooit iets gereset na vervangen van de accu.
    Want elke keer als 12v ontbrak werkte de start/stop systeem voor 24uur lang niet meer. In die periode wordt gekeken wat de werkelijke soc is. Dus eigenlijk werd hij op die manier gereset.

    Enkele hebben na accu vervamgen dat start/stop werkt ivm de auto ziet dat soc hoger ligt.
    Dit geld ook voor als je extern de accu buiten de auto oplaad.
     
  14. Ik heb veel gelezen over start/stop problemen, en moet bekennen dat ondanks de stroom- en laadproblemen mijn start/stop altijd feilloos werkte (mits accu vol genoeg natuurlijk).

    Is het trouwens te verklaren waarom standaard de Target SOC maar op 80% staat? Ik lees dat veel mensen dat zelf verhogen maar ik ben anderzijds een beetje terughoudend gezien de wagen nog zo nieuw is.
    Al zou het me niet verbazen als 20% van de accu gewoon puur verspild wordt om commerciële redenen, heeft Ford hier weinig baat bij want die bieden zelf geen grotere accu's aan als een upgrade.
     
  15. Over het algemeen wordt bij accu’s een lager dan maximale capaciteit ingesteld, ten behoeve van een langere levensduur.
    Ken het niet zo zeer van auto’s, maar ken het wel van zowel HP als Dell laptops, die dat ook doen wanneer ze veel aan de adapter worden gebruikt.
    Accu’s gaan daardoor minder snel kapot, omdat ze minder volledige laad/ontlaad cycli ondergaan.

    Nu zijn de accu’s van laptops vaan LiPo (lithium-polymeer) of Li-Ion, dus niet volledig met een autoaccu te vergelijken, maar de gedachte er achter zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.
     
  16. Van lithiumbatterijen in laptops, telefoons, en in de RC hobby is het bekend dat helemaal vol evenzeer belastend is als helemaal leeg, en ze ideaal rond de 50-60% geladen worden opgeslagen (en daarom ook zo geleverd worden met een nieuw toestel).

    Loodaccu's in auto's zijn een ander verhaal, volgeladen bewaren is daar juist ideaal en hem zoveel mogelijk boven 70% houden komt de levensduur enorm ten goede. Hoe voller hoe beter, en hoe langer ze meegaan omdat er anders kristalvorming plaatsvindt ten koste van de levensduur.
    En ja, de accu voorin is nog steeds een loodaccu (herkenbaar aan de "Pb" die groot op de zijkant staat).

    Zelfs Ford (en andere garages) raadde aan een druppellader erop te hangen om hem altijd volgeladen te houden bij langere tijd niet gebruiken.
    Waarom de fabriek het op 80% target zet is een mysterie voor me.
     
  17. Maar dan heb je het over langere tijd niet gebruiken, dat snap ik dan ook volledig, het advies van de druppellader, zo stond mijn motor ook in winterstalling.

    Bij dagelijks gebruik van je laptop, zeker wanneer je die het grootste gedeelte van de tijd aan de oplader gebruikt, wordt een maximale lading van 80% aangeraden.
    Zonder dit te kunnen onderbouwen qua techniek, kan ik me ook bij een auto accu voorstellen dat het niet maximaal gebruiken van de capaciteit een langere levensduur met zich mee brengt. Nogmaals, ik kan dit qua techniek niet hard maken, maar kan me er wel iets bij voorstellen, zeker als je veel langere stukken rijdt, is het continue maximaal volladen misschien niet heel goed?
     
  18. Ik weet helaas ook niet de hele technische uitleg erachter, alleen dat een loodaccu heel anders in elkaar zit dan een lithium accu. Ik kan zo (of morgen, 't is al erg laat) even googlen over correcte omgang met loodaccu's, wellicht word ik daar iets wijzer van.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Nou vanochtend bij de dealer geweest voor het probleem wat betreft dit topic.
    En er is een nieuwe accu in geplaatst omdat de andere blijkbaar toch al slecht was (na 1,5 jaar!?)
    Ben benieuwd of het euvel is opgelost.
     
    SB-01 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Het gaat mij elektrotechnisch boven mijn pet, maar ik heb nu eenmaal een lege accu gehad, terwijl ik de dag daarvoor gewoon 100km gereden had. Op camera's gekeken, auto gaat keurig op slot (contact uit/spiegels klappen in, binnen/buitenverlichting uit..

    Vervolgens ff naar m'n buurman met z'n kia C'eed '05 vragen of hij mijne aan wil slingeren met startkabels.

    *Buurmannen eruit gecamoufleerd;) *[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina