1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MHEV '22 accu laadgedrag

Discussie in 'Electronica' gestart door JesseNight, 1 sep 2023.

  1. Ik heb wat twijfels en bedenkingen over mijn accugedrag.
    Het is me niet onbekend dat er bekende batterijproblemen zijn met laatste generatie modellen, en hoewel mijn accu inderdaad nogal snel leegloopt, is dat niet het probleem wat ik hier heb.
    (en wie vond het een goed idee een 60 Ah accu te zetten in een full option wagen met zoveel electronica...?)

    Ondanks dat, leek zelfs op dagen dat ik veel reed mijn batterij te snel te ontladen erna. Ik heb FORScan met een laptop aangesloten om gedurende enkele ritten batterij- en oplaadgedrag op te nemen. Daarna heb ik hetzelfde gedaan met een '22 Fiesta van een vriend, die ongeveer dezelfde Ecoboost motor heeft alleen zonder MHEV, en die een beetje lichter bepakt is met opties.

    Mijn vriend zijn Fiesta gaf mij een mooi grafiekje wat er naar mijn idee logisch uitziet. We beginnen met -12A op de IGN ON stand, dan krijgen we een flinke dip van -127A bij het starten van de motor, daarna vliegt de stroom omhoog naar +60A om een paar minuten later naar een stabiele +30A te zakken.
    Na enkele minuten rijden zakt de stroom verder en verder tot uiteindelijk +5A, en nog 10 minuten later is die op +2A. Dit lijkt me normaal gedrag, gezien de SOC op het einde op 95% van zijn target was.

    [​IMG]


    Vervolgens kijken we naar mijn Focus. We beginnen op -20A met IGN ON (lampen, climate control, en radio uit) wat nogal veel is, maar naar wat ik lees normaal op een bijna full option versie.
    We zien géén dip bij het starten van de motor, en ik neem aan dat zaken hier voor de MHEV iets gaan afwijken. Ik weet niet hoe het allemaal werkt, maar ik kan alleen maar aannemen dat het hybride accupakket en de electromotor bijdragen aan het starten van de motor, of misschien de conventionele startmotor helemaal vervangen?
    Dat terzijde, eens de motor loopt is het voor mij niet logisch meer. De eerste 2 minuten dat de motor loopt, schommelt de stroom tussen -9A en -6A, nog steeds negatief dus. Daarna gaat die langzaam omhoog, en blijft schommelen tussen +3A en +7A met dips onder 0. Na 10-15 minuten rijden is de stroom gezakt naar schommelingen tussen +1A en +5A, wederom met veel dips.

    [​IMG]


    Na een rit van 30 minuten was de Fiesta van mijn vriend goed opgeladen, naar een hogere SOC dan waarmee we begonnen.
    Mijn Focus daarentegen had een hele magere +3% SOC op een rit van bijna een uur, met een beginnende SOC van 45% dus op een punt dat de laadstroom aanzienlijk hoger zou mogen/moeten zijn. En van die 3% was ik de helft gelijk kwijt toen ik de motor afzette en de deur opende...

    Ik weet niet veel over hoe deze nieuwe MHEV accusystemen werken, maar er zit nog altijd een loodbatterij voorin en daar gaat het hier natuurlijk om. Kan iemand dit gedrag bevestigen of ontkennen of zelfs verklaren? De lage laadstroom bij een halflege accu lijkt me allesbehalve normaal... en de hevige schommelingen in de stroomlijn vind ik ook nogal vreemd.

    Ik heb het al een paar keer aangehaald bij mijn Ford dealer, maar die blijven mij zeggen dat het normaal is op een moderne wagen met zoveel electronica en dat ik maar een acculader moet kopen. Sorry maar dat accepteer ik dus niet. Ik zou ze graag deze grafieken laten zien en om uitleg vragen, maarja ik ben natuurlijk wel voorzichtig met bewijs gemaakt met een tool die in hun software zou kunnen schrijven, op een wagen die nog onder garantie is...
     
  2. MEHV kan helpen bij het starten.
    Klopt het dat je de MK4.5 hebt, dus gewoon het laatste model focus?
    Dan is het schandalig dat de dealer zegt koop maar een acculader, ik zou heel snel een andere dealer zoeken echt onacceptabel.
    Lood (tegenwoordig cadmium geloof iik, lood mag niet meer al een tijdje) accu voorin, de gewone 12v accu bedoel je daarmee, zou dan voor de rest zijn en helaas is het bekend dat bij de laatste focussen die erg krap zoniet te klein bemeten is en vaak ook ngo op een SOC van 80% staat ingesteld. Neemt niet weg dat die gewoon bijgeladen hoort te worden tijdens een rit en als dat niet gebeurt is er iets mis. Maar daar was je zelf ook al achter.

    Maar wat ik me afvraag, wat is de reden dat je hier achter bent gekomen, want dat mis ik even in het verhaal. Misschien kunnen we aan de hand daarvan een verklaring zoeken.
     
  3. 't is toch echt een loodaccu, staat vrij groot Pb op de zijkant.
    En klopt dat ik een MK4.5 heb, laatste model ja.

    De reden is dat ik gewoon te vaak in het accubeschermingsprogramma beland. Ik denk dat dat onder 50% niveau gebeurt. En hoewel op zich geen ramp, stoort het me wel. Vooral het ontbreken van interieurverlichting want ik sta op een nogal donker gebied geparkeerd.
    Ik las veel negatieve feedback over stroomproblemen met de laatste generaties en daarom ben ik het maar eens gaan monitoren, met bovenstaande resultaat. Noem me ouderwets, maar ik vind dit gewoon onacceptabel. Als ik iedere keer wilde bijladen had ik wel een PHEV gekocht. Bovendien kan iedereen die langs loopt de lader gewoon meenemen en heb wel wat beters te doen dan op een stoel ernaast gaan zitten. Ik verwacht als ik een lange rit maak dat de accu gewoon weer vol is, of toch bijna vol. Kan dat niet meer tegenwoordig?
     
    Tom91 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Als eerst hoe wordt de fiesta gemeten en hoe word de focus gemeten.
    wat voor type accu zit er in, agm, efb loodaccu. Meet je met de fiesta niet de 48v accu, daar kan lithium namelijk veel meer leveren, bij ontladen en opladen.
    is dit nieuwe accu vs accu van paar jaar oud.

    Bij mij zelf is het ook 15A max met opladen in begin, zakt snel naar 10A. Bij me oude accu zag ik het zelf zakken naar 2A (of 0A) en dat hield in dat het nauwelijks echt bij geladen werd.
    accuspanning moet je op dat moment ook weten is deze 14.5v heel de tijd dan is de amperage het maximale wat de accu opgeladen kan worden. Dit is namelijk chemisch proces en door hogere voeding kan je dat alleen beinvloeden. echter bij 15 a 16v dan zit je te hoog en kan er waterstof in je accu komen. door het minste kan dat exploderen. Vandaar dat er afvoer buis zit en daardoor ontsnapt de waterstof. Dat is de rede dat vroeger soms de accu bij gevuld moest worden, ivm niveau hierdoor was gedaald.
     
  5. De meting is in beide wagens gebeurd door met FORScan de BCM uit te lezen. Het voltage, de stroom (inkomend/uitgaand), en de State Of Charge waarde.
    Beide wagens hebben de standaard Ford branded Varta EFB loodaccu. In mijn Focus een 60 Ah, de Fiesta weet ik zo niet. De Fiesta in kwestie is geen MHEV dus van een 48V accu is geen sprake.
    Beide wagens zijn van 2022 dus de accu is niet oud. De Focus ben ik tweede eigenaar van en de accu zou vorig jaar eind October vervangen zijn volgens de "Battery Age" parameter in de BCM module. Dwz dat die bij de eerste eigenaar binnen een jaar vervangen is... ofwel de BMS gereset is geworden.

    5A tot 10A laden zou ik tevreden mee zijn hoor (want snelladen is heel slecht voor loodaccu's). Met die stroom is die na een flinke rit ook echt wel goed bijgeladen. En dat is nu gewoon niet het geval.
    De hogere spanning om te laden is me bekend ja, dat had ik niet gemeld. De spanning op mijn Focus was tijdens het laden 13,2V. Da's hoger dan de accu zelf, maar tegelijk ook niet bijster veel om een half lege accu vol te pompen terwijl een hoop electronica ook voorzien moet worden.
     
  6. Mogelijk is vorige keer alleen gereset en niet echt de accu vervangen. Bms van fiesta is wel veel gevoeliger dan. Want die geeft ook echt de pieken weer. Al heb ik bij mijn eigen auto niet gedaan. Misschien morgen als ik er aan denk.
    Ben ieder geval wel benieuwd naar me eigen wagen wat hij doet
     
  7. Ik heb dit dus ook regelmatig met mijn mk4.5.
    Helemaal vervelend met warm weer, want de airco doet het dan dus ook niet.
    Bedankt voor dit onderzoek en uitleg, dit lijkt het dus enigzins te verklaren!
    Binnekort ook maar weer naar de dealer, kijken of ze er wat mee doen.
     
  8. Ja klopt, dat accubeschermingsprogramma schakelt functies uit. Paar weken geleden was ik ook de sigaar met de airco die het niet meer deed. Ging ik terug naar de dealer, en zo begon het verhaal dat ik merkte dat de accu gewoon veel te hard leeg liep.

    Zelf heb ik het meeste last van het interieurlicht dat niet brandt totdat ik de motor start, en dat heb ik in het donker nou juist nodig.
    Dat systeem kickt ook sneller in werking 's winters bij koude temperaturen. Grappig dat ze reclame maken dat je met Fordpass de auto vast kunt starten om op te warmen, terwijl dit in praktijk gewoon 9 van de 10 keer niet werkt want de Fordpass remote functies liggen binnen 24 uur bij kou als eerste eruit.

    Truckerowerner ik ben benieuwd, al denk ik dat dit voornamelijk een laatste generatie probleem is. Of misschien zelfs specifiek met de MHEV uitvoeringen (gezien Fiesta van hetzelfde jaar het niet deed).
     
  9. Ik dacht dat de lood accu's niet meer gebruikt worden maar ben er inmiddels achter dat dat inderdaad niet het geval is.
    Maar het feit dat je accu zo snel leeg gaat en slecht bijgeladen wordt voor een auto van een jaar oud is natuurlijk niet goed.
    Voor geen enkele auto maar van een jaar oud mag je toch ook wel wat betere service verwachten van een dealer.
    De BMS resetten kan ook gewoon gedaan zijn bijvoorbeeld start/stop werkend te krijgen en is geen garantie dat de accu ook daadwerkelijk is vervangen. Dat zou de dealer als eerste moeten doen, nieuwe en iets zwaardere accu erin en resetten. Is common sense en ik voel wel een actie aankomen met de hoeveelheid accuproblemen die ik lees. Het is een inmiddles bekend issue en Ford zal daar echt iets aan moeten doen. Als je accu is vervangen zou dat ook terug te vinden moeten zijn in de papieren en onderhoud lijkt mij. Als je daar niets in kan vinden is de kans groot dat alleen de BMS gereset is en de accu niet vervangen.
     
  10. De mhev heeft die überhaupt nog een startmotor, denk van niet lijkt me dat daarvoor de elektromotor voor gebruikt wordt en de dynamo grote kans dat die ook afwezig is ook daar zorgt de elektromotor voor op het moment dat die de 48 volt batterij oplaad hier zal ook een dc-dc lader tussen zitten die de kleine 12v accu oplaad.

    Ik verwacht dat het opladen daardoor met een stuk minder vermogen gaat, er gaat uiteindelijk ook minder uit de accu omdat er niet op gestart wordt. Verder wordt de benodigde energie bij de non mhev door de dynamo geleverd niet direct door de accu terwijl bij de mhev al de benodigde energie door de accu geleverd wordt
     
  11. Klinkt heel logisch wat je zegt, Paul. Ware het niet dat alle electronica gewoon 20A uit de "startaccu" ligt te trekken.
    Alleszins niet zo lekker geregeld, en jammer genoeg is een zwaardere accu plaatsen ook niet echt een gemakkelijke optie vanwege de BMS die alle specs moet hebben en maar een paar soorten accu's ondersteunt zonder problemen.

    Ik word er gewoon een beetje moe van. Ik hou van vooruitgang, maar zo kan ik dit toch niet noemen. Het is een heerlijke wagen als alles werkt, maar betrouwbaarheid staat voor mij hoog op de prioriteitenlijst.
     
  12. Een zwaardere accuplaatsen zal ook niet veel helpen, ja het duurt langer tot die zover leeg getrokken is maar dat moment komt als er niet voldoende bij geladen wordt..

    Denk dat je toch nog eens een deftig woordje met de dealer moet gaan maken, nadat je hem een paar keer op hebt laten komen draven voor een lege accu(liefst in het midden van de nacht).

    ik heb dan een stekker hybride maar heb ook al een paar keer gezien dat, ruim nadat de rijaccu vol was, de lader weer stond te laden, als ik dan in de app kijk geeft die de melding “ laden 12v board batterij” of iets in die strekking. Dus ook bij mij wordt de 12v accu niet helemaal vol geladen tijdens gebruik denk ik.

    Is ook meteen de reden waarom veel elektrische auto’s toch aan de stekker staan tijdens vakantie’s die langer duren omdat de 12v batterij gewoon langzaamaan leeg getrokken worden ook als de auto niet gebruikt wordt.
     
  13. Ik voel 100% met je mee. Vandaag komt mijn nieuwe accu (als PostNL het niet weer te druk heeft:(). Ondanks dat de dealer de huidige heeft gemeten en hem OK bevonden heeft, toch besloten om hem te vervangen. Ook de conclusie; "aan de lader hangen". Op het Engelse Puma forum is het accu topic verreweg het grootste. Bij velen is de originele accu al vervangen. Bij anderen wordt simpelweg gezegd dat de auto dan niet geschikt voor hen is omdat er te weinig km worden gemaakt.....
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Wat ik vroeger altijd zei. Na jumpstarten van de accu. Rij een half uur ermee om de accu op te laden. Alleen zelf is me ritje nog geen 15min per dag.

    20A is normaal dat je basis functies gebruiken.
    Bij ev autos zie ik ook dat de 12v accu niet veel meer als paar ampere laden.
    gebruiken daar 20 of 30A accu laders. Puur om alle functies van stroom te voorzien. Alleen accu opladen gebeurt nooit met die stroom misschien 5a 10A


    @paul vingerhoets
    Kan niet over alle ev autos praten. Maar degene die ik ken laat de 12v accu gewoon op. 4weken niet aan de lader is geen enkel probleem. De ev accu zakt ongeveer 1% en in de winter dubbele in soc per dag. Swinters meer om de ev accu ook warm te houden.
    Lege 12v komt pas voor als de ev accu leeg is of storing heeft dat drive rail niet aan gaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Ben nu een paar keer een bericht tegen gekomen over de Kia dat die niet meer aan ging na paar weken parkeren.denk doordat de auto in diepe slaap ging om accu te sparen. Blijkbaar zijn er die een schakelaar in de achterklep of kofferruimte hebben om via een noordsysteem de rij accu toch in te kunnen schakelen maar het fijne weet ik er ook niet van.
    De kuga zal de 12v accu ook wel normaal bijladen, maar dus soms ook via de laadkabel als die aangesloten is dan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ik mis de tijd dat "uit" ook echt uit was, en niet ik weet niet hoeveel stille systemen blijven lopen voor updates en telemetrie. Maar goed, die tijd is voorbij.

    Kan dat gewoon, zelf je accu vervangen? Want ik begreep dat ik niet zomaar elke EFB accu in een wagen met BMS kan zetten, en dat zelfs mensen die een ander merk accu nemen met gelijkaardige specs al problemen hebben met start/stop of andere systemen die niet meer functioneren?

    Dat moet ik maar eens gaan opzoeken en lezen. Gezien de Puma ook een MHEV is zal het wellicht ongeveer hetzelfde systeem zijn als de mijne. Het verhaal over de originele accu snel vervangen (soms binnen een half jaar) heb ik overigens wel al eerder gelezen, zou ergens een probleem met die Ford branded Varta EFB accu's zijn dat ze hun stroom niet behouden. Nu is dat natuurlijk niet helemaal mijn probleem, want dat was in mijn geval misleidend. Ik dacht dat die stroom verloor, tot ik erachter kwam dat de accu op een ritje van een uur niet redelijk volgeladen was.

    Ja dit duidt precies op wat mij nu het meeste stoort. Ik snap ook wel dat een accu leeg loopt bij lang stil staan en dat accepteer ik ook. Maar als ik de grafiekjes in de eerste post zie vraag ik me af hoeveel uur ik moet rijden om hem van half vol weer vol te krijgen. Wellicht ga ik eens wat meer testen als ik een bijrijder heb die live het gedrag in FORScan kan volgen tijdens een rit.
    Ik neig bijna naar de oplossing die we op oldtimers gebruiken die een lekstroom hebben. Accu loskoppelen of een hoofdschakelaar op het systeem. Maar dat zal op wagens met al die moderne electronica wel niet meer kunnen zonder storingen...

    Ja 20A is idd normaal voor deze wagen, maarja het is toch wel wat.
    Ik heb een 10A lader thuis en dat is meer dan genoeg (zolang de auto natuurlijk niet op contact staat), die heeft de accu in een paar uurtjes 90-95% vol. Maarja als ik dat wekelijks wilde doen had ik wel een PHEV gekocht. De thuissituatie is niet ideaal om een kabel uit het raam te hangen en de auto zonder ingeschakeld alarm met de kap open en een lader voor het grijpen langs de straat te laten staan, en ik ga er natuurlijk ook niet een paar uurtjes naast zitten. Meestal doe ik 't nu als ik bij familie op bezoek ga, kan die daar paar uurtjes op privéterrein aan de lader hangen.
    Maar goed, dat is een workaround en geen oplossing.

    Precies. De dealer zegt me dat mijn probleem "normaal" is bij de moderne wagens maar ik geloof het niet. Wellicht zijn er meer merken met het probleem, maar kan genoeg merken noemen die het niet hebben. En dan praat ik over gewone middenklasse merken in dezelfde prijsklasse.

    Nu is de Kuga wel een PHEV. Hebben die niet net als een FHEV een hele kleine startaccu die enkel het hybridesysteem opstart waarna die alles overneemt? Mijn vader heeft een (niet-Ford) FHEV en die werd daarom ook gewaarschuwd nooit te helpen bij jump starten (omdat die accu een startmotor niet kan voeden), en nooit lang met de motor uit op contact te blijven staan want dan trekt die heel snel leeg. Eens het hybridesysteem gestart is blijft de benzinemotor ook alleen maar draaien als het hybridepakket leeg is. Maar nooit problemen met de startaccu of met systemen die uitschakelen (airco, verwarming, interieurlicht) bij normaal gebruik met voornamelijk korte ritjes.
     
  17. Heb net ff gekeken en heb -19A op contact.
    En als ik start geen piek in daling maar daarna wel piek in laden, zelfs 127A en na enkele sec zakt het al naar 20A na 10secc zit het op 10A
    Zal latet kijken of ik de foto kan uploaden. Lukt nu niet
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Dat geeft niet, jouw beschrijving geeft me een perfect beeld dat ± 20A met de motor uit normaal is, en dat er bij jou wel degelijk sprake is van een degelijke laadstroom met de motor aan. Zal er ongeveer zo uitzien als dit gedeelte van de Fiesta die ik testte?

    [​IMG]


    Ik ga nog maar eens wat meetsessies doen... Tenminste als die niet eerst aan de lader moet.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. IMG_0077.jpeg IMG_0078.jpeg

    De accu van de kuga is niet groot maar voldoende, deze accu voedt ook alle 12v systemen en wordt geladen door een dc-dc lader vanuit de grote accu zover ik weet. Denk dat die best te gebruiken is om een andere auto op te starten zolang het geen zware diesel is, maar enige terughoudendheid is wel van belang
     
  20. hierbij me grafiek, gaat om 2019 focus 1.0ecoboost, vorig jaar nieuwe accu erin gezet (geen hybride)
    eerste is met contact 2de is met starten, gekke is dat piek omhoog staat, moet dus echt eigenlijk naar beneden staan. daarna is het 50A dat hij laad
    Laatste is na 30sec.
    Na minuut is de amperage gezakt naar 4A
    Na 30minuten had ik vaak 0 a 1A maar.
    In 30min SOC van 69 naar 71% gegaan. Echter vaak is dat je tijd moet wachten voor de juiste SOC gegeven kan worden. SOC zie ik eigenlijk nooit veel hoger dat 75% de keren dat ik heb gekeken. Ben net week terug van oostenrijk en terug reis was dus constant dat hij bij kon laden. Maar zoals je ook ziet in mijn grafiek met 1A zal dat ook heel lang gaan duren. Accuspanning is 14.4V nagenoeg constant. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Denk dat deze accus naar verloop van tijd verzadigd zijn met laden en dan niet echt door laden. Dit ivm inwendige chemische reactie. Want de voedingspanning is niks mis mee. Denk ook dat de motorruimte temperatuur mee te maken heeft. De rede dat bij sommige wagens de accu achterin staat. Niet zozeer voor de ruimte maar dat hij koeler staat. Nadeel is de dikke kabels naar voren om te kunnen starten.
    [​IMG]
    Het is wel dat me accu 327dagen geleden vervangen is, samen met juiste accu type ( zit maatje groter in) en ook SOC maximaal laden is verhoogd. Wat precies durf ik zo ff niet te zeggen uit me hoofd
    [​IMG]
    Zoals je hier ziet is zelfs bij kamertemperatuur de accu na 5jaar qua max SOC ingezakt
    https://batteryuniversity.com/article/bu-403-charging-lead-acid
    hier staat wat meer over de batterij. met correcte batterry charger krijg je max 14.4V waar hij zijn max amperage zal leveren door verzadiging van de accu zal dit afnemen (de amperage en niet de voltage)
    precies wat met de auto ook gebeurt
     

Deel Deze Pagina