1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Verkleuring en de vorming van (haar)scheuren komt voor bij de 1.0 ECOboost en de 1.6 ECOboost. Bij de 1.5 ECOboost ben ik zelf nog geen berichten over dit probleem tegengekomen maar mogelijk dat deze hier ook last van heeft.

    Op de 1.0 ECOboost, 1.6 ECOboost en 1.5 ECOboost in zowel de Focus 3 als de C-max/Grand C-max 2 wordt tot op heden hetzelfde koelvloeistof reservoir gebruikt. Dit reservoir wordt al sinds 2003 gebruikt op de Focus 2/C-max 1 voor verschillende motortypes. Hierbij zijn voor zover ik weet geen problemen bekend. Voor zover ik kan zien zijn er sindsdien geen wijzigingen voor dit onderdeel geweest.


    Persoonlijk ben ik van mening dat de verkleuring en de vorming van (haar)scheuren in het materiaal van het koelvloeistof reservoir wordt veroorzaakt door de relatief hoge koelvloeistof temperatuur van de ECOboost motoren. Dit zorgt er voor dat het materiaal van het koelvloeistof reservoir vroegtijdig verouderd.

    Naar mijn mening zijn problemen met het koelvloeistof reservoir vrij eenvoudig te voorkomen door het reservoir (ook aan de onderzijde) regelmatig te controleren op de vorming van (haar)scheuren. Indien (haar)scheuren zichtbaar zijn is het verstandig om het reservoir preventief te vervangen.
     
  2. Wat ik mij afvraag: is er voor het reservoir, net als voor de slang, ook een modificatie gekomen? Anders krijg je met een nieuw geplaatst reservoir meteen weer hetzelfde gedoe, toch?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  3. Voor het keolvloeistof reservoir is geen gemodificeerde versie beschikbaar. Het onderdeelnummer van het koelvloeistof is tot op heden volledig gelijk gebleven.

    In tegenstelling tot de beruchte koelvloeistof retour slang is verkleuring en het vormen van (haar)scheuren in het koelvloeistof reservoir geen door Ford erkend probleem.


    Na vervanging van het reservoir zal deze dus wederom vroegtijdig kunnen gaan verouderen. Veel meer als het regelmatig controleren van het reservoir op de vorming van (haar)scheuren en het preventief vervangen van het reservoir in geval van (haar)scheuren kan je dus niet doen.

    Overigens zijn eventueel aanwezige verkleuringen of zichtbare haarscheurtjes nog niet meteen reden tot paniek. Dit zijn slechts de eerste symptomen waarbij het in de meeste gevallen nog geruime tijd kan duren voordat het reservoir uiteindelijk echt scheurt. Wanneer echter het reservoir scheurt zal dit in veel gevallen resulteren in een nieuwe motor.
     
  4. Even foto gemaakt van mijn resevoir. Dit is van een diesel. Lijkt een ander model dan die ik in deze posts zie.[​IMG]
     
  5. In ieder geval in de gaten houden dus, op het lijstje met periodieke controles.

    Zakelijk heb ik een Focus 3.1 diesel en privé een C-Max 1.5 Ecoboost.
     
  6. Bij mijn 1.6 tdci wordt het koelwater volgens de demo modus van de tellerunit niet warmer dan 82 graden en 87 graden tijdens de regeneratiecyclus.
     
  7. #667 paulw, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2017
    Heb gister bij de proefrit hier ook naar gekeken en foto gemaakt, zie hieronder. Tankje lijkt er goed uit te zien. Heb de verkoper gevraagd om hem in ieder te laten inspecteren en anders een nieuwe te laten plaatsen. Nu ik dit gezien heb, zal ik dit ook even doorsturen en ook al ziet hij niks toch vragen om hem maar preventief te vervangen. Auto is nu bijna 4 jaar oud.

    Deze is het geworden (https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/36362563)

    [​IMG]

    Stel dat je het zelf zou doen, er stond hierboven dat dit vrij eenvoudig was. Is er mogelijk een handleiding ergens hiervan beschikbaar?

    Gr Paul
     
  8. Nette auto! Zou zeker tankje laten vervangen. Klant is koning lijkt mij.
     
  9. Klant is koning, maar dat is maar beperkt het idee van de verkoper en ik betwijfel of die een reservoir gaat vervangen als er niets aan te zien is al zal het niet zo veel kosten ding zit niet geschroefd en de leidingen kun je er ook relatief gemakkelijk vanaf halen dus werk is het niet.
     
  10. Zo ziet het reservoir er uit bij onze C-Max van juli 2016 met bijna 24000km.

    Bij mijn Focus 3.1 uit 2014 lijkt hij iets verkleurd maar dat kan ook door vuil komen, zal hem eens schoonmaken en dan nog eens bekijken. Na bijna 138000km is een motorruimte best vuil.[​IMG]
     
  11. #671 Poleon, 21 aug 2017
    Laatst bewerkt: 19 sep 2019
    error
     
  12. Vandaag te horen gekregen bij de dealer dat ze uit voorzorg nog een koelvloeistofslang willen wisselen.
    Als het gebeurd zal ik foto's maken.
    Het gaat dus niet om de retourslang die in dit topic besproken wordt.
     
  13. Ben benieuwd. Mijne gaat volgende week naar de dealer voor een koelvloeistoflekkage check. Hij stinkt naar koelvloeistof
     
  14. Ben benieuwd. Zijn er bij de 1.5 ook al problemen van deze aard bekend of zijn die nog te nieuw?
     
  15. denk dat bij de 1.5 de nieuwe type slang gebruikt is.
    de beruchte slang is alleen op de eerste focus mk3 gebruikt mogelijk dat dus bij mk3.2 het al gefixed is
     
  16. Tijdens vakantie in Frankrijk in juli is mij het volgende overkomen. Wilde na een afdaling doorrijden toen bleek dat ik geen vermogen meer had en de temperatuurmeter tussen 60 en 120 graden op en neer ging. Auto laten uitrollen naar een P en zag het laatste restje koelvloeistof uit de tank verdwijnen en een plas onder de auto vormen. In de Ford garage zei men dat er niets aan de hand was, systeem afgeperst, tankje weer gevuld. Daarna nog 2000km met caravan gereden en geen problemen meer gehad. Voor mij is dit een raadsel. Focus 2012 ecoboost 150 Pk. groet Jeff
     
  17. Is er ooit een reparatie uitgevoerd aan de auto. Dat er een lucht bel in zit/zat.
    Tevens wanneer de druk te hoog wordt lan het langs de dop weglipen. Maar dan zal alles nat zijn daar.

    Denk dat he nu elke tankbeurt bijvoorbeeld kijkt of het goed is.
     
  18. Dank voor je bericht.
    Heb de afgelopen steeds gecontroleerd en geen verschil in niveau van de koelvloeistof vastgesteld. Misschien toch een bel, ik heb de wagen pas een jaar. Was mogelijk eenmalig........
     
  19. [MENTION=14980]paulw[/MENTION] alle slangen zitten zichtbaar aan het tankje geklikt. Dus dat is gewoon een kwestie van losklikken en vast klikken.
    Ik heb de slangen zo veel mogelijk rechtop gehouden en het tankje dusdanig dat de kvs in het tankje er niet uit kon stromen. Ik ben nog geen 10 minuten bezig geweest.
     
  20. Hier ook een reservoir met de eerste scheuren. Voor de vakantie naar Frankrijk nog in orde, er na de eerste scheuren zichtbaar.

    Vandaag nieuw reservoir gehaald. Gevraagd om het te installeren..... Vroegen ze 81 euro voor.... Mafkezen.

    Ondeugdelijk reservoir installeren, en vervolgens na drie jaar 81 euro vragen voor vervangen. Van Mossel doet zijn naam eer aan!!!

    Voor de experts onder jullie, kunnen jullie op de foto zien of ik al de juiste/gemodificeerde slang er op heb zitten???[​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn MI 5 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina