Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Zoveel zal het niet schelen ;) max zal ie niet halen hoor.
     
  2. Hoeft ook niet.
     
  3. Op hoeveel moet ie normaal staan dan?
     
  4. Boven min en onder max.
     
  5. Gewoon wat water bij doen. Ik heb ergens vorig jaar een halve liter water ofzo bij gedaan en dan eens gemeten en kwam nog rond de -35.
     
  6. Zojuist het kv reservoir vervangen n.a.v. Geconstateerde beginnende haar scheurtjes. Niet heel ernstig maar voor 18 euro wil ik geen stress..

    Het vervangen is prima zelf te doen. Ik was ongeveer 15 minuten bezig. Daarna even een proefrit gemaakt. Alles oké.




    [​IMG]


    Het verschil is goed zichtbaar...

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Zo die ziet er behoorlijk slecht uit als je het mij vraagt. Mijne was ook zoiets, maar op 1 stuk was hij bij mij zelfs door. Liep gewoon koelvloeistof uit!
    Ziet er nu weer netjes uit Jjonker! :)
     
  8. Koelvloeistof tank kapot

    Hier nog een kapotte koelvloeistof tank (focus 1.0 uit 2012 118.000km).

    2 jaar geleden het bekende slang probleem gehad. Gelukkig was het me opgevallen tijdens het controleren van de olie en hoefde er "maar" 1,5 liter bijgevuld te worden. Toen is er ook een nieuwe slang gemonteerd. Daarna geen problemen meer gehad tot gisteravond.

    terug gereden van het werk (100KM) niks aan de hand, auto thuis geparkeerd. 1 uur later de auto gepakt voor ritje van 3KM. Opeens zag ik de temperatuur van de motor oplopen richting het rood, auto meteen uitgezet. Bleek dat de koelvloeistof bijna helemaal leeg was. Naar een tankstation gegaan (niet met deze auto :P ) en bijgevuld tot de max (ging 2,5 liter in). Daarna wilde de auto niet meer starten, volgens anwb monteur geen compressie.

    ANWB gekomen (ford gold assistance), eerste wat de man deed was de slang controleren, deze was goed. Daarna het reservoir, bleek dat de auto onder het reservoir al nat was. conclusie scheur in de onderkant van het reservoir.

    Ik heb 4 of 5 weken gelden de motorkap nog open gehad toen was er niks aan de hand. Hoe kan het zijn dat zoiets op zo'n korte tijd stuk gaat en dat je auto hier geen enkele melding van geeft. Mijn temperatuur meter heeft zelfs het rood nooit bereikt.

    Auto staat nu bij de garage ik beef bij de gedachte (na het doorlezen van dit forum) wat de diagnose gaat zijn.
     
  9. Foto ter (leed)vermaak (onderkant van tank).

    [​IMG]

    En dit was niet de enige plek waar de scheuren zaten, maar volgens de anwb monteur wel diegene waardoor hij is leeggelopen.

    Als dit een bekend euvel is dan zou je van een merk dealer toch verwachten dat dit iedere beurt gecontroleerd wordt. lijkt mij 1 minuut werk.
     
  10. Het koelvloeistof reservoir is officieel geen bekend probleem. Bij de koelvloeistof retour slang is dit wel het geval en hier is zelfs een terugroepactie voor opgezet.

    Gezien het optreden van (haar)scheuren in het koelvloeistof reservoir geen bekend probleem is acht ik persoonlijk de kans groot dat veel dealers dit niet weten en er dus ook niet op letten.

    Zoals gezegd is op de koelvloeistof retour slang een terugroepactie van toepassing en een coulance regeling. Bij het koelvloeistof reservoir is dit niet het geval. Het is dus maar de vraag of en hoe coulant Ford hiermee omgaat.
     
  11. Dat wist ik niet, dus de mensen op dit forum lopen voor op de dealers :cool:

    Toch blijf ik het vanuit een technisch oogpunt raar vinden. Ik vraag me dan af hoe zo'n ontwerp en test proces van zo'n nieuwe motor is geweest.

    Het kan mijn inziens niet anders zijn dat of er een serie tanks is met een productiefout of dat de druk en of temperatuur van de ECO boost motoren hoger zijn dan alle modellen die eerder van dit type tank gebruik hebben gemaakt (niet goed of lang genoeg getest?).

    Ook verbaasd het me dat er geen enkel systeem (behalve het oplopen van de temperatuur is, maar dan is het al te laat) dat je hiervoor waarschuwt. Ik ben geen auto technisch persoon, olie bijvullen en lampje verwisselen lukt nog net. Maar dit had ik nooit zien aankomen. En het zure is dat het ook nog maar een onderdeel van een paar euro is.

    De tijd zal het ons gaan leren of dit een tweede terugroep actie wordt. mijn auto was geloof ik 1 van de eerste leveringen van 1.0 auto's. ik zit nu bijna aan de 120.000 en ben geen sportieve rijder en maak 50/50 snelweg/binnendoor kilometers. Ga graag in de alpen en in italie op vakantie, maar heb geen trekhaak.
     
  12. #512 jweetje, 29 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jul 2016
    Nog even een update van mijn kant. Afgelopen week naar dealer geweest waar auto 4 weken geleden gekocht is.
    Vooraf werd er aangegeven dat ze nog nooit van dit probleem gehoord hebben........ Bij inleveren van de auto waren ze niet zo enthousiast om te vervangen maar na inspectie wel. Onder het mom van: 'kost amper iets en als het u gerust stelt doen we dat'. In ieder geval rijd ik een stuk rustiger rond. :dance:
     

  13. Het koelvloeistof reservoir dat op een aantal van de huidige Focus 3 motoren wordt toegepast (en dus ook op de 1.0 en 1.6 ECOboost) wordt al sinds 2003 (C-max) gebruikt. Voor zover ik kan terugvinden zijn er door de jaren heen nagenoeg geen wijzigingen geweest (bij een wijziging veranderd het onderdeelnummer).

    Voor zover mij bekend treden de problemen vrijwel alleen op bij de 1.0 en 1.6 ECOboost motoren. Persoonlijk vermoed ik dat dit komt door de hogere koelvloeistof temperaturen t.o.v. conventionele atmosferische motoren waardoor de rubbers en kunststoffen van onderdelen van het koelsysteem vroegtijdig verouderen en het uiteindelijk begeven.

    Dat de temperatuurmeter niet oploopt wanneer er een koelvloeistof lek optreed is logisch te verklaren. De sensor meet namelijk de temperatuur van de koelvloeistof. Wanneer de koelvloeistof relatief snel weglekt meet de sensor lucht. Gezien de temperatuur van de lucht die wordt gemeten nooit zo snel oploopt als van de koelvloeistof wordt de (te) hoge motortemperatuur niet gedetecteerd. Dit had mijns inziens vrij eenvoudig voorkomen kunnen worden door naast de temperatuursensor ook een niveau sensor in het reservoir te plaatsen. Ford heeft er echter voor gekozen om dit niet te doen.

    Dat je auto geen trekhaak heeft betekent tevens dat deze ook niet is voorzien van de extra elektrische koelwaterpomp. Deze pomp heeft als doel om de motor na te koelen nadat deze is stilgezet en de motortemperatuur nog hoog is. Deze pomp is bij de 1.0 ECOboost welke zijn geproduceerd voor 05-05-2014 alleen aanwezig bij auto's die af fabriek zijn geleverd met trekhaak. Na 05-05-2014 is deze pomp standaard gemonteerd op alle 1.0 ECOboost motoren. Persoonlijk ben ik van mening dat Ford dit niet voor niets heeft gewijzigd. Ik heb zelf dan ook (ondanks dat ik geen trekhaak heb) preventief de extra elektrische koelwaterpomp geplaatst. Zelfs na rijden onder normale belasting/omstandigheden merk ik regelmatig dat de pomp blijft nadraaien nadat de motor is afgezet.
     
  14. Geldt dit probleem overigens voor allen focus modellen of alleen bij mk3
    heb zelf een focus 2 fase 1
     
  15. #515 jking140, 29 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jul 2016
    Net even grondig gecontroleerd en heb ik toch maar even onderaan een lekje gevonden :nocheer:.
    Gelukkig wel mooi op tijd want een ritje naar fordfair zou er geen goed aangedaan hebben!

    Wat boven zo onschuldig lijkt....
    [​IMG]

    Onderaan...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus iedereen best eens onderaan kijken of laten kijken!
     


  16. Mocht dit nog van toepassing zijn dan ben ik wel geïnteresseerd. Zag dat mijn reservoir ook scheurtjes begint te vertonen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  17. Naar aanleiding van dit topic, een collega van me die in het bezit is van een ff3.2 1.6 ecoboost, gezegd dat hij dit moet controleren..
    Gelukkig maar;
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  18. Als je reservoir vervangt, geen kans meer dan dat het fenomeen toch terugkeert?
     
  19. Je zult het in de gaten moeten blijven houden.
     
  20. Best om de 2 a 3 jaar preventief vervangen
     

Deel Deze Pagina