Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Als je het vermogen van de auto gaat wijzigen en er naar gaat rijden, kortom je zoek de grenzen op, dan zal de slijtage vanzelfsprekend toenemen. Weet je jezelf te beheersen en behandel je de FoFo met enige aandacht, bv goed warm rijden voordat je flink gas gaat geven, dat zal het met de toename van slijtage echt wel meevallen.

    De heren, en dames natuurlijk ook, techneuten onder ons kunnen je vast het één en ander vertellen t.a.v. de verschillen tussen de 1.6 en 2.0 TDCI. Voor zover mij bekend ik de 1.6 een PSA motor en de 2.0 een Ford, maar zeker weten doe ik dat niet. Wat de remmen betreft, alles kan beter maar Ford levert standaard hele behoorlijke remmen dus daar hoef je je niet echt druk over te maken ;)
     
  2. Zijn de 1.6TDCI en 2.0TDCi motoren niet van PSA en was enkel de 1.8TDCi motor niet een Ford?

    Dacht et wel :)
     
  3. Zou zomaar kunnen, ik zei het al ik ben geen techneut :mrgreen: één ding weet ik zeker de motor welke ik in het vooronder heb komt bij Volvo vandaan ;)
     
  4. Chippen blijft natuurlijk een gok. Maar als het goed gaat heb je natuurlijk wel lekker wat meer vermogen.
    Levert het chippen ook bij lage toeren meer vermogen? Ik vind dat als ik wegrij in de 1 mijn focus niet vooruit te branden is.
    1.6 en 2.0 zijn van PSA zie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine#DW10
     
  5. Ben gechipped via Bluefin en ik merk dat de auto al begint te "trekken" vanaf het stationaire toerental (1000-1500 tpm), daar waar ik vroeger pas de paardjes voelde vanaf een dikke 2800 tpm.
     
  6. Aha kijk heb ik weer wat geleerd ;)

    Ik moet natuurlijk objectief blijven en het geheugen even activeren door terug te gaan naar de tijd dat ik nog een TDDI had welke ik ook voorzien had van een tuning. Als ik kijk naar wat ik nu heb dan is de FoFo ook zonder tuning behoorlijk rap weg vanuit stilstand :mrgreen:

    Hoewel ik de TDDI nooit echt langzaam heb gevonden kon ik voor de tuning geen vuist maken tegen het geweld van een Golf 1,9 TDI. Nu is een Focus geen stoplicht sprinter maar na de tuning kon ik een niet echt oplettende Golfrijder toch aardig verrassen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit ook geld voor een TDCI. Het feit blijft wel dat je meer winst zal vinden in het doortrekken in de 3e,4e en 5e versnelling, iets wat het maken van een inhaal manoeuvre een stuk plezieriger en uiteindelijk veiliger maakt.
     
  7. In hoeverre is het nog aan te raden om een 1.6 TDCi 109pk uit 2005 met 203.000km op de teller te laten chiptunen? Ik weet dat de turbo en injectoren van dit blok nogal 'gevoelig' zijn om het zo maar even te zeggen, maar tot op heden is er nog geen enkel motorisch probleem met mijn motor geweest (bij de 200.000km-beurt vorige week is de distributieriem vervangen).

    De EGR-klep heb ik bij ongeveer 165-170.000km van een plaatje-met-een-gaatje voorzien, en sindsdien roet hij lang niet meer zoveel. Hopelijk heeft dit de turbo nog enigszins behoed voor al te veel roetschade. Tevens heb ik sinds aanschaf (bij 156.000km) meer dan gebruikelijk de olie laten verversen.

    Dus: zou het nog kunnen bij deze km stand of niet? Ik zit dan te denken aan Bluefin of anders Ziptuning oid.
     
  8. Persoonlijk zou ik het niet doen met dit kilometer aantal op de teller.
     
  9. Op zich hoeft een hoge kilometerstand geen probleem te zijn. Volgens mij zorg je goed voor de auto gezien je regelmatige olieverversingen. Je kent de auto verder goed omdat je aardig wat (probleemloze) km's gereden hebt.

    Zelf heb ik naast mijn ST170 een Clio diesel uit 2003 voor mijn woon werk verkeer. Die heb ik 12000km geleden laten chippen van 65pk naar 85pk. Dat was bij een kilometerstand van 206000. En ik heb er (nog) geen enkel probleem mee. Ik rijd er per week ongeveer 1100km mee.

    Persoonlijk zou ik niet naar Ziptuning gaan. Ik ben in het recente verleden bij 3 verschillende tuners geweest (Ziptuning, Bullpower en Tunex).

    Omdat het om een 'standaard' software aanpassing zal gaan maakt het in principe niet echt veel uit waar je heengaat. Maar persoonlijk vond ik Bullpower en Tunex beter.

    Bij Bullpower heb je voor hetzelfde geld ook nog een Dynometing voor en na tuning. Dus dan weet je wat het tuningresultaad is. Tunex heeft een aanbieding waardoor je zo'n 40% minder betaald. Een collega van mij is er met een Mondeo diesel geweest, en was er enorm over te spreken. En hij heeft best veel verstand van motortechniek. Ik zal hem trouwens eens vragen met welke km stand hij 'm heeft laten tunen.

    Ziptuning vond ik verhoudingsgewijs net een postorderbedrijf. Maar ach, dat was mijn gevoel in vergelijking met die anderen.

    Maar verder zou ik geen probleem zien in tuning bij hoge km stand.
     
  10. Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Iemand al hier die dit al heeft gedaan?
     
  11. Wat de luchtfilter betreft voor een 1.6 TDCI. Verkrijgbaar bij K&n. Wel een vervangelement dat in de originele filterbehuizing komt. Geen kelk of open element.
    Greetz en have fun
     
  12. heren is er ook iemand die mij een paar zaken of adresjes kunnen opgeven in de buurt van zeeland waar ik me ford zou kunnen laten chiptunen?

    alvast bedankt
     
  13. google ken je dat vast wel vertellen

    laat maar ik doe het wel hier
     
  14. Lekker zelf doen ;)
     
  15. Wat zijn de mogelijkheden bij een Focus MkII 1.6 16v Benzine motor?
    Twee jaar geleden gingen we op vakantie naar Kroatië en in de Oostenrijkse bergen had onze Focus het erg moeilijk om de 1150kg + bagage (dakkoffer van 480liter en kofferbak vol) en onze twee persoontjes de berg op te krijgen.
    Aangezien we dit jaar naar Noorwegen gaan vraag ik me af of het nut heeft om hem te laten chippen.
     
  16. #176 McGyver, 7 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2011
    Daar kijk ik ook al een tijdje naar, maar een atmosferische motor tunen is vrij kostbaar ten opzichte van het aantal extra PK's.
    Bluefin heeft er wel een oplossing voor, deze kost £249. het voordeel van deze optie is dat je het zelf kunt doen.
    Je zou kunnen beginnen met een K&N inlegfilter (33-2877). Hiermee win je ongeveer 2 PK, maar het gaat vooral om het makkelijker oppakken van de motor in de lage toeren.
     
  17. 309 euro inc verzenden. Voor ong 5-10 pk sja... ik weet het niet
     
  18. Heeft er iemand een idee of het "gevaarlijk" is om te chippen met een Powershift transmissie?

    De C-Max die ik op het oog heb, is een 2 liter diesel, met Powershift transmissie en daar op had ik ook graag de bluefin chipping.
     
  19. http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=57-0635
    Deze past volgens K&N zelf.
     

Deel Deze Pagina