Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Vandaag heb ik de DRL set ontvangen. Dit is binnen een week nadat de verkoper de set vanuit China heeft verzonden. Mijn ervaring is dat verzending vanuit China de laatste tijd behoorlijk snel is. Afgelopen weekend heb ik zelfs een pakketje vanuit China ontvangen welke slechts 5 dagen onderweg is geweest.


    Vanavond heb ik het pakketje maar eens open gemaakt. Alles was goed verpakt en heeft de reis vanuit China ongeschonden doorstaan. De set is van het merk LEAD en bestaat uit de volgende onderdelen:

    * Rechter driehoek in mat zwart.
    * Linker driehoek in mat zwart.
    * Rechter DRL lamp.
    * Linker DRL lamp.
    * DRL controller module.
    * Kabelboom rechts en links.


    De DRL lampen waren tijdens het transport in de driehoeken geschoven maar zaten niet vast. Na alles te hebben uitgepakt ben ik tot de conclusie gekomen dat de driehoeken en DRL lampen er netjes uit zien en kwalitatief hoogwaardig aanvoelen.

    Het kunststof van de driehoeken ziet er identiek uit als de originele driehoeken die in mijn auto zitten. De driehoeken waren alleen wat vlekkerig. Dit heb ik meteen maar even opgelost door ze te behandelen met Valma Plastishine wat ik nog heb staan.

    De DRL lampen hebben aan de achterzijde een zwart gepoedercoate aluminium behuizing en zijn voorzien van een kunststof glas. Aan de achterzijde is de behuizing voorzien van een ontluchtingsgaatje dat met fijn gaas is afgedicht om zo eventueel aanwezig condens af te voeren.

    De DRL controller module is voorzien van een Engelstalige sticker met hierop gegevens zoals fabrikant en specificaties. Volgens de specificaties heeft de controller een beschermingsgraad van IP67 (volledige bescherming tegen stof en geen water indringing indien ondergedompeld gedurende 30 min op 1 m). Nu zijn er wel meer Chinese fabrikanten die dit op hun producten zetten dus heb ik uit nieuwsgierigheid de controller maar even open geschroefd. Deze blijkt volledig te zijn afgegoten met epoxy hars en is dus ook daadwerkelijk vochtbestendig. De controller is voorzien van 2 draden om de DRL verlichting naar wens op 50% te laten branden of volledig uit te laten gaan wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld.

    De kabelbomen zien er ook netjes uit en de dikte van de bedrading is ook voldoende (dit wil bij Chinese producten nog weleens anders zijn). Het enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken is dat de afdichtrubbertjes in de connectoren niet helemaal goed afsluiten rondom de draden. Dit los ik nog even op door de connectoren te voorzien van krimpkous.


    Op dit moment heb ik nog geen tijd gehad om foto's te maken dus deze volgen nog.


    Nu alleen komende week nog ergens tijd zien te vinden om de set te plaatsen.
     
  2. #302 McGyver, 25 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 aug 2015
    Met zo'n mooie beschrijving heb je geen 'unboxing video' nodig. ;)
     
  3. #303 JW, 26 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Zojuist had ik even tijd om nog eens goed naar de DRL set te kijken en meteen wat foto's te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het materiaal van zowel de driehoeken als de DRL lampen voelt hoogwaardig aan en is netjes afgewerkt.


    [​IMG]

    Alle connectoren van de set zijn voorzien van rubbers en dus (spat)waterdicht.


    [​IMG]

    De DRL lampen zijn voorzien van een DRL codering en E4 codering.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    DRL controller module. Deze module is voorzien van 4 draden. Een gezekerde plus (rood), een min (zwart) en 2 draden (blauw en wit) om de DRL verlichting naar keuze uit te schakelen of 50% te dimmen wanneer de dimlichten branden.


    Verder heb ik meteen wat kleine aanpassingen gedaan. Alle kabelbomen zijn voorzien van een kunststof bescherm mantel die ter plaatse van de connectoren gewoon open is. In theorie zou hier dus water of vuil in kunnen lopen. Als extra bescherming heb ik stukken krimpkous geplaatst zodat de ruimte tussen de connectoren en de mantel ook is afgesloten en er dus geen water of vuil in de mantel kan komen.

    Daarnaast was het deksel van de DRL controller module voorzien van een gat. Door dit gat is de epoxy hars in de behuizing gegoten. Er is echter nog behoorlijk wat loze ruimte in de behuizing waar geen epoxy zit. Hier zou in theorie ook water of vuil in kunnen komen. Om dit uit te sluiten heb ik het gat in de behuizing voorzien van een blindplug.
     
  4. Ziet er inderdaad heel deftig uit!

    Mooie beglazing!
     
  5. #305 JW, 27 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Een paar weken geleden ben ik me eens wat gaan verdiepen in een short shifter. Mijn auto is voorzien van de Durashift B6 versnellingsbak met 6 versnellingen (Getrag 6mtt250).

    Als je gaat zoeken op de zoektermen "Focus" en "B6" kom je wat short shifters betreft maar weinig tegen. Dit type versnellingsbak is echter ook in de Fiesta ST geleverd. Met deze zoektermen is het aanbod een stuk groter.


    Er zijn diverse fabrikanten die een short shifter aanbieden die geschikt is voor de B6 versnellingsbak zoals Mountune, Boomba Racing en FSWERKS. Alle deze merken leveren een adapter welke op de bestaande schakelarm van de versnellingsbak wordt gemonteerd.

    om de Mountune adapter te kunnen monteren moet de originele kogelkop worden verwijderd. Dit is dus niet even snel ongedaan te maken.

    De adapter van Boomba Racing en FSWERKS zijn wat principe betreft identiek. Deze hebben een uitsparing welke over de originele kogelkop heen valt. Dit is dus zonder problemen weer snel ongedaan te maken.


    [​IMG]
    De adapter van Boomba Racing.


    Na mezelf hier wat meer in verdiept te hebben en ook diverse ervaringen en recensies te hebben gelezen heb ik besloten om zelf een short shifter adapter te maken. Hierbij heb ik ervoor gekozen om een adapter te maken welke gebaseerd is op hetzelfde principe als de bovenstaande adapters.

    Aan de hand van de afmetingen van de schakelarm op de versnellingsbak heb ik de volgende adapter gemaakt.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vooralsnog is dit een prototype. Hier en daar zullen dus mogelijk nog wel wat aanpassingen moeten worden gedaan. Wanneer alles dan goed werkt en volledig naar mijn zin is maak ik pas de definitieve versie.


    De adapter past perfect op de schakelarm. Echter had ik tijdens het passen van de adapter vorige week nog geen kogelkopje en heb dus nog niet kunnen testen hoeveel de schakelweg hierdoor wordt verkort. Volgens mijn berekeningen zou dit zo'n 20% moeten zijn maar ik heb dus nog niet kunnen testen of dit ook daadwerkelijk zo is.
     
  6. Heb je die 3D geprint?
     
  7. Nee, dit prototype heb ik gemaakt uit 25 mm dik Pertinax plaat. Dit is zeer sterk en goed te bewerken. Naderhand heb ik de adapter gestraald en mat zwart gespoten.
     
  8. #308 JW, 29 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Gistermiddag was ik vroeg klaar met werken en heb ik meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de DRL set te plaatsen.

    Eerst ben ik maar eens begonnen met het verwijderen van de originele bumper driehoeken. Ik heb ervoor gekozen om de driehoeken buiten vandaan voorzichtig los te trekken. Dit is niet eenvoudig maar als je eenmaal een begin hebt komen ze wel los. Vervolgens heb ik de koplampen verwijderd en alle bevestigingen van de boven grille verwijderd.

    Toen alles er toch uit lag heb ik meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de voorbumper even te wassen. Vooral achter de driehoeken zat behoorlijk wat vuil.

    Hierna heb ik uitsparingen gemaakt in het schuim achter de bumper. De DRL lampen vallen een stuk dieper als de standaard driehoeken waarbij het schuim dus in de weg zit. Hierbij heb ik het schuim ruim weg gehaald zodat er rondom de lampen voldoende ruimte is.. Veel mensen kiezen ervoor om zo min mogelijk weg te halen maar dan loop je het risico dat de DRL lampen aan de achterzijde de warmte niet voldoende af kunnen voeren.

    Vervolgens heb ik de kabelbomen achter de bumper langs naar beneden laten zakken. Hierna heb ik de driehoeken met de DRL lampen op de kabelbomen aangesloten en in de bumper geklikt. De pasvorm van de set is hetzelfde als de originele driehoeken. De driehoeken sluiten dus overal netjes aan.

    Aansluitend heb ik de kabelbomen vastgezet aan de originele kabelboom die achter de boven grille loopt. Op deze manier zijn de kabelbomen mooi weggewerkt en is er als alles weer gemonteerd zit niets van te zien. De connectoren van beide kabelbomen komen dan precies ter plaatse van de linker koplamp uit. Dit was dus ook de locatie waar de DRL controller module geplaatst moest worden (een andere keus was er simpelweg niet vanwege de kabellengte). Ik heb ervoor gekozen om de module naast de koplamp op de kunststof balk van het voorfront te monteren. Hiervoor heb ik 3 gaten in de kunststof balk geboord en de module vervolgen met M4 boutjes, ringen en borgmoertjes vast gezet.




    Vanmorgen heb ik me maar eens bezig gehouden met het aansluiten van de bedrading.

    De DRL controller module is voorzien van een kabelboom met 4 draden. De plus draad (rood) welke voorzien is van een zwevende zekering, De Min (zwart) en twee signaaldraden (wit en blauw) om de lampen naar keuze uit te schakelen of 50% te dimmen.

    Deze kabelboom is aan de korte kant om netjes aan te kunnen sluiten. Daarnaast moeten de signaaldraden maar de koplampstekker worden geleid terwijl de plus en de min richting de zekeringkast moeten. Derhalve heb ik ervoor gekozen om de mantel van de kabelboom te verwijderen en deze aan te passen. Ik heb de zwevende zekering verwijderd en de plus kabel verlengd zodat deze lang genoeg was om in de zekeringkast te kunnen komen. De min kabel was precies lang genoeg om op de aardebout onder het luchtfilterhuis te kunnen worden aangesloten. De plus en de min kabel heb ik weer voorzien van de mantel en vastgezet aan de andere bedrading richting de zekeringkast. De plus draad heb ik vervolgens door het rubber van zekeringkast naar binnen gevoerd. Deze draad heb ik vervolgens voorzien van een mini steekzekering splitter zodat deze op zekering F42 kan worden aangesloten.

    [​IMG]


    Beide signaal draden heb ik voorzien van 2 lagen krimpkous en vervolgens rechtstreeks vanaf de module naar de linker koplampstekker laten lopen. De witte draad (om de DRL uit te schakelen) gebruik ik niet. Deze heb ik dus geïsoleerd en later met de overige bedrading in de mantel van de koplamp bedrading geplaatst. De blauwe draad (om de DRL 50% te dimmen) heb ik op de geel/blauwe draad van de koplamp connector (pin 12) aangesloten. Ik heb alle verbindingen gesoldeerd en voorzien van krimpkous. Tenslotte heb ik de koplampbedrading weer voorzien van tape en in de mantel terug geplaatst.

    [​IMG]

    Nadat ik alle onderdelen weer heb gemonteerd is er onder de motorkap vrijwel niets te zien van de set. De DRL controller module is eigenlijk het enige dat zichtbaar is. Verder is alles weggewerkt.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort alleen nog een keer kijken of ik nog een schakeling kan maken waardoor de DRL lampen meteen gaan branden bij het openen van de auto en blijven branden tot de follow me home verlichting uit gaat.
     
  9. Mooi hoor, als OEM!
     
  10. Staat hem Goed zeg.
    Ik zeg Top Update.:dance:
     
  11. netjes gedaan weer Wilco, ook een mooi verslag geschreven :thumbs:
     
  12. Mooie update weer.
     
  13. Netjes hoor, maar kon je de led balk in de koplampen niet als drl schakelen?
     
  14. Dat had ook gekund maar persoonlijk vind ik de LED balk in de koplampen hiervoor niet fel genoeg. Daarnaast is de LED balk in de koplampen slecht te dimmen (wat ik persoonlijk mooier vind bij DRL). Ik heb al eens geprobeerd om deze te dimmen d.m.v. PWM maar dan begint de balk al snel te fl*kkeren en is niet mooi egaal meer verlicht.
     
  15. Mooie update!
     
  16. Dat ziet er goed uit!
     
  17. Zowel de koplampen als de drl vind ik erg mooi. Als ik een Focus 3 zou hebben komen ze er bij mij ook in.
     
  18. Aan de voorzijde is de auto wat verlichting betreft nu volledig naar mijn zin. Mogelijk dat ik aan de achterzijde nog een keer LED achterlichten plaats of de bestaande achterlichten voorzie van LED verlichting maar dat zie ik tegen die tijd wel een keer.

    Tevens wil ik de reflectoren die in de bumperstrip zitten nog voorzien van LED's zodat deze ook (zwak) verlicht zijn in het donker. Hier zijn ook kant en klare oplossingen voor te vinden (deze worden zo nu en dan op Ebay aangeboden) maar die vind ik persoonlijk te fel.
     
  19. Zien die led achterlichen er ook anders uit??
     
  20. hoeveel Kelvin zijn die DRL's die je nu hebt, ik kan alleen maar 6000K setjes vinden. Ik zou ze graag in 4300 ~ 4500K willen !?
     

Deel Deze Pagina