1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. #281 JW, 25 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2015
    Achteraf gezien is het redelijk eenvoudig. Je moet alleen even precies weten hoe je deze functie kan activeren.

    Voor zover ik begrepen heb is het in veel gevallen niet eens nodig om de firmware van de teller te updaten. Wel is van belang welke firmware versie de ABS module heeft. Wanneer de firmware van de ABS module te oud is werkt het ook niet goed. Voor zover ik begrepen heb is het updaten van de firmware bij sommige firmware versies van de ABS module nogal risicovol. De kans is groot dat dit fout gaat en de module onbruikbaar wordt.

    Ik ben zelf ook redelijk lang aan het zoeken geweest om te bepalen welke firmware versie ik voor de teller nodig had. Aan de hand van de Firmware versie die er oorspronkelijk op stond kwam ik niet verder. Per toeval kwam ik op het Russische forum enkele screenshots tegen van iemand die de teller heeft geupdate. De teller van de persoon had oorspronkelijk exact dezelfde firmware en kalibratie versie als mijn teller. Aan de hand hiervan heb ik eerst gekeken of dit nog steeds het nieuwste firmware bestand is en vervolgens heb ik deze bestanden gedownload.


    Vooralsnog wil ik eerst even verder testen om te kijken of alles nu wel goed werkt. Als dit het geval is zal ik hier een HowTo van maken.
     
  2. #282 Mirko, 25 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2015
    Correctie, het is SYNC2 in de huidige Focus :) (zie oa benaming op prijslijsten/brochures).

    SYNC3 ziet er neteen tikkeltje anders uit volgens deze site :) - http://www.ford.com/technology/sync/
     
  3. Het is in ieder geval erg onduidelijk. Hier in Nederland wordt het inderdaad SYNC 2 genoemd. Daarentegen ben ik exact hetzelfde systeem op ford websites uit andere landen tegen gekomen waar het toch echt SYNC 3 werd genoemd. Hetzelfde geld voor SYNC met APPlink. Dat wordt hier SYNC 1.1 genoemd terwijl ik ook al Ford websites tegen ben gekomen waar het SYNC 1.5 werd genoemd.



    In de toekomst wil ik in ieder geval de mogelijkheid bekijken om een origineel systeem met touchscreen in te bouwen. Op dit moment is de navigatie versie van het Amerikaanse SYNC with MyFord Touch systeem online te vinden voor zo'n €400,-. Om dit in te bouwen moet wel behoorlijk wat worden aangepast. onder andere de bedrading is grotendeels anders.

    Het Systeem uit de Focus 3 fase 2 ben ik tot dusver alleen gebruikt tegengekomen voor ruim €1500,-. Met deze prijzen is dit op dit moment dus totaal nog niet interessant. Wanneer er over een jaar wat meer exemplaren op de sloop zijn beland zullen de prijzen wel gaan dalen.
     
  4. Het enige wat ik weet is dat Sync2 een Microsoft systeem is en dat Sync3 QNX/Blackberry is.
    In de persconferentie van Ford over de RS wordt in Europese landen Sync2 geleverd en in Amerika Sync3. Wel met het zelfde dashboard.

    Sync3 schijnt uitgebreider te zijn.
     
  5. Vanmorgen heb ik ontdekt dat er nog nieuwere firmware en kalibratie versies beschikbaar zijn voor de Focus 3 teller met het kleine monochrome display dan degene die ik er afgelopen weekend op heb gezet. Vanmorgen heb ik deze firmware en kalibratie versie er dus meteen maar even opgezet. Net als de vorige keer duurde het update proces bijna 1 uur en wederom ging dit zonder enige problemen.

    Nu is de teller dus voorzien van de nieuwste firmware en kalibratie bestanden die voor dit type teller beschikbaar zijn. Dit zijn de volgende versies:

    SW: BM5T-14C026-AAE
    PROM: BM5T-14C026-AEE


    T.o.v. de firmware die er origineel op stond zijn er in het menu van de teller wat kleine wijzigingen zichtbaar.

    * Wanneer de dagteller in het display wordt weergegeven wordt nu ook de tekst "hou OK ingedrukt om te resetten" weergegeven. Voorheen stond dit er niet.

    * De instellingen in het instellingen menu van de boardcomputer staan in een iets andere volgorde en diverse menu's zijn veranderd (onder andere het menu waarin actieve meldingen worden weergegeven ).

    * Het info scherm met de afbeelding van de boardcomputer bediening als het contact op stand 1 wordt gezet wordt niet meer weergegeven.

    * De melding dat de koppeling moet worden ingedrukt om te starten wordt niet meer weergegeven.

    * het geluid dat hoorbaar is wanneer de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld is veranderd.


    Daarnaast zou ook het sneeuwvlok symbool dat beneden de 5 Graden Celsius wordt weergegeven zijn veranderd. Voorheen werd dit symbool beneden de 0 Graden Celsius rood. Omdat dit nog weleens voor verwarring zorgde (omdat het rode lampje werd aangezien voor een rood storingslampje) is dit symbool in de latere firmware versies alleen nog maar oranje verlicht. Dit heb ik met de huidige temperaturen echter nog niet kunnen testen.
     

  6. Ik kan dit alleen maar bevestigen. Beter gezegd, mijn schoonvader is duits en die geeft het ronduit eerlijk toe. Cruise Control boeit hem niks, ook mijn vriendin gebruik het nooit. Beide tot mijn grote ergenis aangezien ze allebei dus elke keer harder/zachter rijden.

    Ik heb dus sinds vandaag officieel ook een Focus Turnier Champions Ed. met een hoop opties, behalve de cruise Control. Dus ook ik ga gebruik maken van jouw handige how to. Daarnaast begreep ik dat je nog zo'n schakelaar hebt liggen. Die zou ik graag van je overnemen. Als je de kabeltjes hebt natuurlijk die ook. Als je wilt kun je me een PB sturen dan regelen we het zo verder.

    Verder ziet je focus er goed uit! Wel gaaf met al die unieke aanpassingen!
     
  7. Vanmorgen ben ik met de auto bij de dealer geweest waar ik de auto heb gekocht om wat garantie punten te laten verhelpen. Het Start/Stop systeem werkt niet naar behoren en het Ford logo op de achterklep was (binnen 2 jaar) al sterk verweerd. Daarnaast stond er nog een service actie open met betrekking tot de (beruchte) koelvloeistof retour slang.

    De koelvloeistof retour slang bleek al het nieuwste type te zijn. Dit wist ik eigenlijk al omdat deze slang op mijn verzoek vorig jaar bij aankoop al was vervangen. Echter om er 100% zeker van te zijn dat dit inderdaad het nieuwste/juiste type is wilde ik dit ook nog door de dealer laten bevestigen.

    Het Ford logo op de achterklep is meteen vervangen. Het nieuwe logo ziet er iets anders uit als het oude logo. Het oude logo had een chrome rand terwijl de rand van het nieuwe logo meer geborsteld RVS lijkt te zijn. Hopelijk blijft dit logo langer mooi.

    Ondanks dat ik de laatste weken behoorlijk wat heb gereden en dan voornamelijk langere afstanden was de accu volgens de dealer behoorlijk ontladen. Dit zou de reden zijn van het niet werken van het Start/Stop systeem. Verder konden ze geen fouten of mogelijke problemen ontdekken. Ze konden de accu voor me opladen maar dit zou dan vrijwel de gehele dag duren. In overleg heb ik besloten om de accu thuis zelf op te laden met de accuklemmen los.

    Daarnaast bleek er een PCM update beschikbaar te zijn voor mijn auto. Deze is ook meteen uitgevoerd. Voor de update had ik PCM Firmware versie CV61-14C204-AMF en na de update is dit Firmware versie CV61-14C204-ARG geworden.



    Gezien ik het luchtfilterhuis en de accu bak er toch nog een keer uit wilde halen om deze goed schoon te maken en wat voorbereidingen te treffen voor de mogelijke inbouw van de elektrische bijverwarming heb ik de accu er thuis meteen maar helemaal uit gehaald om deze buiten de auto te laden. De accu staat nu onder lading. Ik ben benieuwd of het Start/Stop systeem hierna wel werkt. Het is voor mij geen must (sterker nog ik verwacht het niet veel te gebruiken) maar het zit er nu eenmaal op en dan verwacht ik dat het ook zou moeten werken.

    Verder ben ik nog met diverse toekomstige aanpassingen bezig waaronder dus de elektrische bijverwarming en een andere teller met het grote kleuren display. Helaas is dit vanwege tijdgebrek en andere prioriteiten voorlopig even op de lange baan geschoven. Wel kan ik melden dat het ST menu in de teller prima functioneert. Na het updaten van de firmware van de teller heb ik geen bugs of problemen meer gehad.

    Wel heb ik op dit moment een beschadigde teller met groot display om een en ander mee te testen. Wanneer ik deze teller goed werkend krijg wil ik in de UK of in de USA een teller kopen en dan van 2 tellers 1 goed werkende maken. Vooral in de USA liggen de prijzen van een teller met groot kleuren display een stuk lager als hier.
     
  8. Je zou toch verwachten dat door een aantal lange ritten te maken de accu juist goed geladen zou zijn. Dat is wat ik in de winter iig merk; na een lange rit start de auto vervolgens makkelijker.
     
  9. De accu is ook absoluut niet leeg. Ik heb hier 2 verschillende acculaders welke beiden volautomatisch zijn en wanneer de accu vol is overgaan in de onderhoudsmodus. Beide laders zijn geschikt om de EFB (Enhanced Flooded Battery) accu die wordt toegepast i.c.m. het Start/Stop systeem te laden. Deze laders laden zo'n 5 Ah en beide laders geven binnen 1 uur aan dat de accu vol zou zijn. De accuspanning is na het laden ook ruim 12,5 Volt en blijft dat vervolgens ook.

    Binnenkort met een accutester maar eens controleren wat de conditie van de accu is.
     
  10. Toen ik de auto kocht had deze bij het bestuurdersportier wat lichte krassen aan de binnenkant van de bovenste portierstijl op zowel het portier als de carrosserie. Omdat dit bij een gesloten portier niet zichtbaar is heb ik dit destijds in de onderhandelingen meegenomen en besloten om dit zelf te herstellen. De krassen heb ik destijds opgevuld en gepolijst en zijn niet zichtbaar meer.

    Later viel me echter op dat het portier aan de bovenkant ook niet helemaal mooi sloot. Aan de bovenkant van de ruit lag het bestuurdersportier zo'n 1 tot 2 mm verder naar buiten als het portier links achter. Dit terwijl het portier verder wel netjes sloot. Dit had ook invloed op het geluid. Bij hogere snelheden hoorde ik een lichte ruis welke veroorzaakt werd door de rijwind terwijl dit bij de overige portieren niet het geval was.

    De combinatie van de lichte krassen met het feit dat de bovenkant van het portier niet helemaal mooi sloot doet mij vermoeden dat het hier om inbraakschade ging.



    Gisteren heb ik dus maar eens een poging gedaan om het portier weer goed sluitend te krijgen. Om te beginnen heb ik het raam volledig laten zakken en vervolgens gekeken waar het portier wel en niet netjes sloot. Zoals ik al dacht sloot het portier alleen aan de bovenkant (waar deze aansluit op het achterportier) niet helemaal netjes. Vervolgens heb ik een houten balkje omwikkeld met een doek ter bescherming tussen het slot en de slotvanger geplaatst zodat het portier niet dicht kon. Vervolgens heb ik voorzichtig de bovenste portierstijl in de juiste richting geduwd.

    Na dit enkele keren te hebben herhaald sluit het portier nu weer perfect. Alle portieren liggen nu allemaal netjes gelijk en ook het windgeruis bij hoge snelheid is volledig verdwenen.
     
  11. alweer mooi opgelost ;)
     
  12. #292 JW, 11 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    In tegenstelling tot de Focus 3 wagon heeft de Hatchback geen 12 Volt aansluiting in de kofferruimte.

    Omdat ik een elektrische 12 Volt koelbox heb en ik het geen optie vind om deze in 1 van de 12 Volt aansluitingen in het interieur aan te sluiten (waarbij de kabel dus door de auto ligt) heb ik besloten om zelf een 12 Volt aansluiting in de kofferruimte te maken.

    Bij de Wagon is de 12 Volt aansluiting in de kofferruimte voorzien van een permanente spanning. Op deze aansluiting blijft dus gewoon spanning staan wanneer het contact uit staat en de auto is afgesloten. De bedrading voor de 12 Volt aansluiting is volledig geïntegreerd in de interieurkabelboom en loopt rechtstreeks naar de zekeringkast in de motorruimte.

    Na het bekijken van de schema's en wat verder onderzoek bleek de bedrading voor de 12 Volt aansluiting in de kofferruimte bij mijn hatchback totaal te ontbreken. Er zijn dus andere kabelbomen toegepast als bij de wagon en er is dus niets voorbereid (zoals bij de Focus 2 hatchback wel het geval was).


    Vervolgens ben ik voor mezelf gaan bepalen wat de netste en eenvoudigste oplossing hiervoor zou zijn. Eerst heb ik overwogen om de originele bedrading uit een sloopauto te halen en deze in mijn auto te bouwen. Dit is echter zeer veel werk en er moet veel voor worden gedemonteerd. Dit idee heb ik dus al snel laten varen. Vervolgens bedacht ik me dat mijn auto een zekeringkast in de kofferruimte heeft. In deze zekeringkast zitten behoorlijk wat posities die (volgens het instructieboekje) niet in gebruik zijn.

    Uiteindelijk heb ik dus besloten om de 12 Volt aansluiting aan de linkerzijde van de kofferruimte te maken en de Plus draad op een ongebruikte positie van de zekeringkast in de kofferruimte aan te sluiten. Tevens zit aan deze kant een massa punt (bout) waar de Min draad op kan worden aangesloten.


    Hierna ben ik gaan bepalen wat de mooiste positie zou zijn voor de 12 Volt aansluiting. Hierbij vond ik het belangrijkste dat de aansluiting op een goed toegankelijke positie zat, (relatief) goed bereikbaar is als de kofferruimte is vol geladen en niet in de weg zit. Dit bleek echter nog niet zo eenvoudig. De ruimte achter de bekleding en panelen is vrij beperkt waardoor er niet veel plaatsen zijn om de 12 Volt aansluiting netjes in te kunnen bouwen.

    Uiteindelijk heb ik een positie gevonden die aan al mijn eisen voldoet:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nadat ik de 12 Volt aansluiting had ingebouwd was het tijd om de bedrading aan te sluiten. De Min draad heb ik simpelweg voorzien van een 6 mm oog en onder de massa bout vastgezet die er vlak naast zit.

    De Plus draad aansluiten was wat lastiger. Bij de ongebruikte posities in de zekeringkast zijn gedeeltelijk geen contacten aanwezig. Aan 1 zijde waar de zekeringen in worden gedrukt zit een strip met contacten waar permanent 12 Volt op staat. Aan de andere zijde bestaan de contacten uit contacten welke aan de bedrading vast zitten. Bij ongebruikte posities is er geen draad en dus ook geen contact aanwezig.

    Daarnaast is de zekeringkast voorzien van 2 verschillende type zekeringen. Naast de standaard mini steek zekeringen worden er ook enkele female PAL zekeringen gebruikt.

    [​IMG]


    Gezien ik nog enkele schuif contacten had liggen die goed in het gedeelte met PAL zekeringen van de zekeringkast passen heb ik ervoor gekozen om een female PAL zekering toe te passen. ik heb de Plus draad van de 12 Volt aansluiting dus voorzien van een passend schuif contact en deze in de zekeringkast geklikt. Nadat alles weer netjes was ingebouwd was het alleen nog een kwestie van de zekering plaatsen.

    [​IMG]


    Ik heb er hierbij voor gekozen om een 20 A zekering te plaatsen. Origineel zijn de 12 Volt aansluitingen ook voorzien van een 20 A zekering. De female PAL zekering die ik heb gebruikt is wat langer als degene die Ford origineel toepast. Dit is echter geen enkel probleem. Het afdekkapje past nog netjes voor de zekeringkast.





    Verder kwam ik enkele weken per toeval een paar foto's tegen van een Focus 3 met zilverkleurige schakelaars en een zilverkleurig Climate Control paneel.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Na wat onderzoek blijkt dit paneel en schakelaars te zijn toegepast in sommige Aziatische uitvoeringen van de Focus 3. Persoonlijk vind ik het zilverkleurige paneel en de zilverkleurige schakelaars mooier als de zwarte die standaard in de Europese Focus 3 zijn geleverd.

    Ik heb inmiddels een gebruikt zilverkleurig paneel en schakelaars gevonden voor weinig geld. Helaas is de communicatie vrij lastig en zijn vooralsnog de verzendkosten erg hoog.
     
  13. zeer netjes gedaan weer Wilco :thumbs:

    dat zilverkleurig paneel ziet er goed uit, lijkt me idd erg lastig om het juiste paneel te vinden met de schakelaars die jij ook in je :focus3: hebt.
     
  14. Netjes gedaan die 12v aansluiting in de kofferruimte! Wellicht dat ik het zelf ook ga inbouwen. Met jou handleiding moet dat zeker lukken.
     
  15. Man man man wat een Draadje dit zeg! deze blijf ik volgen :)
     
  16. #296 JW, 16 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Na lang zoeken heb ik vandaag een set DRL lampen gevonden welke aan mijn eisen voldoet.

    Ik was al een tijdje op zoek naar een nette set welke de originele driehoeken in de bumper vervangt. Het probleem hierbij was echter dat 90% van de sets die worden aangeboden hoogglans zwart zijn. Mijn auto is echter voorzien van de mat zwarte grille en driehoeken welke ik persoonlijk mooier vind als hoogglans (het is een kwestie van smaak). Persoonlijk vind ik mat zwarte grille en driehoeken mooier bij midnight sky passen als hoogglans zwart.

    Bij sets die wel in mat zwart worden geleverd was de prijs vaak een stuk hoger als exact dezelfde set in hoogglans zwart.


    Na contact te hebben gezocht met enkele Chinese aanbieders heb ik er een gevonden die de set die ik wil ook kan leveren in mat zwart. Nadat deze aanbieder mij via AliEXpress een scherpe aanbieding heeft gedaan heb ik de set maar meteen besteld.


    [​IMG]


    Nu is het dus afwachten tot ik de set in huis heb.
     
  17. Dat ziet er heel netjes uit, ik heb ze zelf ook(in hoogglans) pas erin gezet bij mijn auto.
    Ik vind het echt de voorkant afmaken met deze lampen.
    Succes ermee.
     
  18. Bij midnight sky passen matte bumperdelen in mijn ogen beter inderdaad. Toch apart dat de matte drl zo moeilijk te vinden is, of is het soms weer een tick van NL om als enige land matte delen te leveren?
     
  19. In geheel Europa worden zowel mat als hoogglans zwarte grille en driehoeken geleverd. welke er is toegepast is afhankelijk van het uitrustingsniveau van de auto.

    De Champions Edition is geleverd met mat zwarte grille en driehoeken wat ik persoonlijk dus mooier vind als hoogglans.


    In de VS zijn verreweg de meeste uitvoeringen geleverd met hoogglans zwarte grille en driehoeken. Opvallend is dat veel mensen dit niet mooi vinden en het dus populair is om de grilles en driehoeken mat zwart te spuiten of te vervangen door mat zwarte exemplaren.
     
  20. Mooie set zal prachtig staan.
    Zoals je zegt kwestie van smaak maar ik heb de hoogglans bumperdelen en vind dit ook passen bij midnight sky.
    Heb diezelfde set als jou ook via aliexpres besteld, denk dat ik één van de eerste was op het forum zelfs :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina