(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. Meer dan gedacht/gevraagd en wat de meeste dealers er voor bieden.
     
  2. #1202 Kaz, 4 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2014
    Het is lang stil geweest, vooral omdat ik druk was met ons nieuwe huis. Veel zaken die ik later wilde gaan doen hebben ineens een stuk meer haast gekregen, omdat er een kleine op komst is :cheer: Nieuwe functie op werk erbij en opeens hou je niet veel tijd en/of energie over.

    Dus de M3 is na de eerste (ietwat mislukte) ronde bij RDW/APK half november met een volle tank V-power in de garage gezet, en er pas vanochtend voor het eerst weer uitgekomen. In de tussentijd heb ik dus wel het nodige aan onderhoud en onderdelen verzameld, en de bedrading hervoorbereid op Europese koplampen. Maar dat was het dan ook wel. Even de accu op moeten laden uiteraard, die is na zo'n lange tijd redelijk leeg. Ff paar keer de brandstof pomp aan/uit gedaan totdat ik hoorde dat ie meteen na contact inschakelen druk had, starten et voila: meteen aanslaan :thumbup: Was ff vergeten hoeveel leven het ding ook alweer maakt. Niet normaal.

    Vanochtend is Paul Lekx van Steijn Sportscars langs geweest voor een taxatie, want wil de auto nu toch wel beetje gaan gebruiken. Ook voor verzekering is het wel zo handig. Ik had bij de RDW in november wel wat roest issues gezien al, en de taxatie bevestigde dat. Tamelijk serieuze issues bij het schutbord, de wielkuipen voor, dorpels, de voorste draagbalken en de achterste wielkuipen. Zijn conclusie was dat naast een aantal E30 specifieke issues de auto ooit schade voor heeft gehad die niet goed (genoeg) gerepareerd is, waardoor de boel is gaan roesten. Mogelijk is de auto ook niet helemaal recht meer, een van de draagbalken voor zit een kleine slinger in en is wat getordeerd, de andere heeft een licht vervormde kreukelzone. Dat de deur aan bestuurderskant niet helemaal goed sluit komt waarschijnlijk mede doordat de auto een tik heeft gehad. Om een en ander op fatsoenlijke wijze te repareren zodat je nog jaren plezier hebt van de auto, zit je eigenlijk al op het niveau van een restauratie ben ik bang.... Dus auto deels demonteren, tectyl verwijderen, rotte plaatdelen eruit halen, nieuwe delen maken en inlassen, primen, auto opnieuw spuiten, stickers opnieuw. Mogelijk laten richten, en/of reparatie aan het draagframe. Ik moet nog uitzoeken wat het gaat kosten (bij BMW expert Lekx in Alphen aan de Rijn of Autoschadebedrijf van Duin in Oudewater), maar heel goedkoop zal het niet zijn. Ik reken op zeker 5-6k.

    Voel me een redelijke sul dat ik de auto niet beter heb (laten bekijken) voordat ik m kocht. Autoliefde maakt soms ook blind. Van de vorige eigenaar hoef ik weinig te verwachten waarschijnlijk, die wast zijn handen in onschuld. En gelijk heeft hij, ben ik bang.

    Anyway, ben nu aan t overwegen om m'n verlies te nemen en de auto maar weer weg te doen. Ben erg bang dat het een soort bodemloze put wordt. Als je eenmaal begint kom je geheid nog meer tegen en voor je het weet ben je 10k verder. Dan blijft er weinig meer over voor het rijden zelf :crying:
    Maar als iemand daar een andere visie tegenover weet te zetten: graag :thumbup:

    Nog ff wat foto's die ik vandaag genomen heb

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Jammer, het is een brute wagen....

    Maar wel begrijpelijk. Maar goed reken niet dat je in deze staat er heel veel geld voor krijgt....

    Maar wel gefeliciteerd met jullie aanstaande ouderschap. Ik als aanstaande papa weet ook heel goed dat tijd voor de geboorte een kostbaar goed is. :grin:
     
  4. Thanks Marco :) De tijd voor de geboorte is zeker kostbaar, nu kun je nog lekker uitslapen en zo :mrgreen:

    De taxatiewaarde in huidige staat ligt niet eens zo ver van wat ik er voor betaald heb. Verrassend genoeg. En vind maar een enigszins fatsoenlijke M3 (want dat is t nog wel ondanks de issues) voor minder dan 20k. Je kunt er ook prima mee rijden zo, mechanisch is ie ok, maar vroeg of laat moet er toch iets aan gedaan worden. En de vraag is of ik dat ga doen, en het dan naar mij eigen standaarden (laat) doen (en dat betekent dat t goed moet gebeuren), of het aan een ander overlaat en voor een alternatief project kies. Bv een kit, of een kart.
     
  5. Kennis van mij heeft er ook 1 maar dan een echte zeldzame uitvoering ,vraag me niet wat voor weet dat hij rood/oranje is en dat hij als nieuw is.

    Kan je vertellen dat deze auto's nog duurder zijn dan de escort Rs cosworth dus zou ik er niet te veel aan doen als je er echt veel aan moet gebeuren! Gaat je zeker meer dan 6k kosten
     
  6. Ik zou deze auto wegdoen. Gooi dat ding op internationale auto verkoop sites en zie snel je dat ding weer kwijt kan zijn. E30 M3 handel is een beetje anders dan dat van "normale" auto. En ga dan verder kijken naar een "echte" E30 M3. Ze bestaan echt wel maar je moet goed en vooral rustig kijken. Wil niet lullig zijn; maar op de foto's die jij plaatst zie ik zo al 2 handen vol aan punten waarop ik de auto zou laten staan. Ik heb iets te veel E30 M3's afgelopen 20 jaar bekeken :cool:. Met in gedachte dat je de auto echt een liefhebbers auto wil maken is deze auto niet echt een goede basis, tenzij je er echt heel serieus geld in gaat steken. En dat red je echt niet met 6k. Tenzij je lekker trackdays wil gaan rijden met deze auto dan is dit een prima ding....
     
  7. Gefeliciteerd Michel, bijzondere periode :)

    Met betrekking tot de M3, eeuwig zonde... Ik zeg op naar Koos met deze auto.
    Heeft hij ook weer wat te doen in zijn vrije tijd ;)
     
  8. Gefeliciteerd met jullie aanstaande ouderschap en je nieuwe functie Michel :D

    Jammer van de E30 M3. Succes met het maken van je keuze.
     
  9. Wijsheid achteraf is altijd makkelijk. Meerdere mensen die de auto kennen vinden/vonden t een prima auto. De auto is inderdaad bedoeld als trackday & (klassieker) rally auto. En daar heb ik m ook voor gekocht. Om volledige originaliteit etc. geef ik (zeer) weinig, ook omdat de auto al zover omgebouwd is. Wat ik wel wil voorkomen is dat de auto in een conditie geraakt waarin niemand er meer wat aan heeft. Vooral de plekken met roest moeten daarom aangepakt worden. Als dat te veel geld moet kosten doe ik m denk ik weer weg, in zijn geheel of in delen. Alleen een compleet S14 blok is al een verbazingwekkende hoeveelheid geld waard.

    Dit http://www.r-box.be/nl/news kan ook, maar dat wordt dan wel een erg lange termijn project!
     
  10. Michel kun je eens een filmpje maken van het geluid van die machine?
    Dat is iets wat wel heel gaaf is van deze wagens. Dat metalachtige snerpende gejank!
     
  11. Ja, dat kan ik wel even doen binnenkort. Eerst even op kenteken zetten, vervolgens APK en stuk basisonderhoud wat sowieso gepleegd moet worden. Daarna kan ik m een keertje goed warm rijden en wat opnames maken. Dat enorm snerpende wat je bv hier http://youtu.be/vap2nDUe27o?t=27s hoort komt door een speciale airbox en de 8000+ toeren. Mijne heeft nog een standaard airbox, dus het geluid is wat minder spectaculair. Ombouwen is nogal een project, omdat er dan meteen allerlei electronica mee veranderd moet worden.
     
  12. gefeliciteerd met het aankomende ouderschap en de nieuwe functie Michel :thumbup:

    moeilijke keuzes met de BMW, maar je gaat er vast uit komen, als je alles op een rijtje hebt gezet.
     
  13. Dank allen! We hebben tijdelijk in onzekerheid geleefd over de gezondheid van ons kleintje. Vergeleken daarmee is een autootje met wat roest redelijk onbelangrijk...
     
  14. Tja, als het wat roest en wat herstel werk is, dan denk ik dat ik deze racer zou aanpakken. Maar dan wil ik eerst weten wat de structural damage is vanwege een "tik"die de auto heeft gehad. Dus:
    stap 1: Op de richtbank en kijken of de auto recht is.
    stap 2: bepalen schade/roest
    stap 3: aan de hand van stap 1 en 2 besluiten wat je wilt.

    Overigens heeft Chris gelijk, die M3 ben je zo weer kwijt. Dus wegjassen is zeker een optie.
     
  15. Vandaag nog even met de taxateur gesproken, die stelde het ook zo voor. Hij was er niet voor om m zomaar weg te doen, beter is er wel maar kost ook (een stuk) meer en ook omdat je er op zich prima mee kunt rijden (trackdays). Ik heb er tijdens het rijden ook niets van gemerkt, auto stuurt prima, symmetrisch, stuur in t midden en geen gekke slijtagepatronen op de banden. Remmen gaat ook netjes recht. Maar goed, dat zegt niet alles.

    Dus in ieder geval registreren, verzekeren, dan eens op de uitlijning en wat dingen nameten. Kijken wat noodzakelijk herstel kost. Knoop doorhakken.
     
  16. Als het een trackday machine is, dan is dit een prima basis zo te lezen. Lekx weet heel veel van deze auto's, dus daar zou ik gewoon bij blijven. Enne een S14 op het circuit is echt een groot feest. Balans is zo mooi van deze auto's, op het moment dat je denkt dat je op de grens zit, kan je echt nog een klap harder. Paar keer trackdays met de ex S14 van mijn senior gedaan, en met weemoed denk ik eraan terug. Echt een feest, maar moest mij beetje inhouden omdat die auto in een zeer nette staat verkeerde en zo moest blijven... ;) Daar hoef jij dus niet aan te denken, gewoon gaan en genieten :D
     
  17. @s14, helemaal eens, een heerlijk hoogtoerig ding. Lekkker even door Jeroen laten fijnafstellen, eventueel even de lagerschalen van de krukas vervangen, daar slijt een S14 echt wel.

    Maar wat nameten zou ik echt veranderen in een riondje richtbank. Onze [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION]; kan je daarbij ook helpen, denk ik.
     
  18. Daarom is het ook een E30 M3 geworden :) RWD, motor, balans. Je kunt met dit ding zoveel harder door bv. Eau Rouge dan met de ST. Ik dacht eerst dat ie op slicks stond, terwijl het gewoon een setje Fulda Carat is.

    Met Jeroen is ook al heel wat contact geweest, dus daar ga ik zeker ook langs. Wat je ook verder met de auto doet, het is nooit weggegooid geld om even goed naar de motor te kijken.
    Richtbank is een evt. vervolgstap. Niet doen als het niet per se nodig is, je kunt ook dingen slopen op zo'n bank.
     
  19. nee, dat slopen kan als als je m gaat richten ;-) Als je m alleen opspant op de bank, kun je kijken wat er aan mankeert, daarna kun je nog beslisen om dat erin te laten zitten of om m te richten. Mijn advies was gericht op het vaststellen van de afwijkingen.
     
  20. Ah, op die manier! Wat zie je meer op een richtbank t.o.v. een uitlijning?

    Je moet er vanuit gaan dat als de boel scheef is, er (mogelijk) ergens staal plastisch vervormd is geraakt. Als je er dan aan gaat trekken maak je t dan niet alleen maar erger?
     

Deel Deze Pagina