1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: Leds change: instrument lights

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 3 okt 2019.

  1. [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zie de doffe plekken. Niet mooi geworden. Denk ook niet dat de zon dit fixt. Denk een 2de keer droog, beter resultaat geeft
     
  2. Geduld ! Dat trekt nog helemaal weg.
     
  3. Oke :vingertje: afblijven Zwiers haha
     
  4. Nou heren, jullie hadden gelijk.

    Aardige netjes geworden.

    En dat voor een eerste keer haha.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    WPI, John_mk2_RS, gerardTDCI en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Zei ik toch….;):lol:
     
    gerardTDCI, R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Na al die klussen aan andere autos, eindelijk weer eens wat sleutel werk aan de fiesta.

    Allereerst begreep ik dat de straat last had van marters, dus maar een verjager op de Space star en op de Fiesta gemaakt.

    [​IMG]

    Vervolgens was de olie alweer een jaar oud. En wel geteld 3000 km mee gereden. Dus tijd voor een beurtje.

    [​IMG]

    Weer geen stukjes metaal aan de magneet van de sump plug. Dus dat is ook altijd weer fijn om te weten.

    [​IMG]
    Ik gebruik zelf al een hele lange tijd MANN filters. En voor de duratec 2.0 is het de W7015, maar blijkbaar zijn die veranderd.
    Nou voelt die wel een stuk compacter/steviger, kan hem niet inelkaar duwen met de hand zeg maar.
    [​IMG]

    Daarna nog ff de oil catch can gecontroleerd, die was helemaal droog. Goed teken, motor wordt dus lekker warm.

    Van de week nog een nieuw interieur filter, en een kleine aanpassing aan het stuurbekrachtiging systeem. Kan die er weer tegen aan.
     
  7. even uit interesse Richard,
    heeft zo'n oil catch can nog wel zin als je weinig km maakt en ieder jaar de olie ververst?
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Hij vangt bij mij eigenlijk nooit echt olie. Eerder toen ik de radiator niet deels had afgeblind werd de motor in de herfst/winter nooit echt lekker warm. Hier door krijg je veel condens vorming wat normaal dus via je kleppendeksel en Carter ontluchting naar je inlaat gaat, en zo verbrand wordt. Maarja, water in je motor?... Vind ik geen fijn iets.

    Ik heb de aanzuig op het inlaat afgeblind. Dus bij mij dampt de vochtige lucht af via het filter van de catch can. En komt t niet in mn inlaat/motor.

    Eerder had ik bij koud weer soms dat potje wel helemaal vol zitten met water, en een klein beetje olie.
     
  9. aha, dank voor de uitleg. :thumbup:
     
  10. Vandaag ook maar nieuw olie en luchtfiter geplaatst van Mann, natuurlijk ook de olie gewisseld, van Castrol naar Liqui Moly.
    Blokkie en basie happy.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  11. Aller eerst interieur filter vervangen.
    Toch een stuk makkelijker met zon verlengde ratel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Daarnaast eens even een experiment gedaan om te kijken hoe het werkt.
    Voor een toekomstig project.

    Ontroesten met elektrolyse.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Moet zeggen. Na 5 uur en gemiddeld 4.2 A zag het er toch heel bijzonder goed uit.

    [​IMG]
    [​IMG]
    De kathode iets minder haha.
    [​IMG]

    Nu nog een keer proberen zelf een laag nikkel er op te krijgen .
     
    John_mk2_RS, Nofinger, Paul_U en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Heuj, ik heb 2 weken vakantie.
    Dus eindelijk even wat klusjes aan pakken aan de fiesta.

    Aller eerst. Het stuurbekrachtiging systeem van de Fiesta was toe aan een nieuwe slang, en wou er een magneet filter in zetten.

    Dus. Drainen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De slag die toen bij de kit werd geleverd, was niet geschikt en werd zacht. Dus nu een 19mm olie/brandstof slang voor 10bar, inclusief bescherm kous.
    [​IMG]
    Deze slang is wat stugger, dus moest even ruimte maken zodat die t bochtje mooi kon maken. Lekker weg frezen.
    [​IMG]
    Vervolgens de magneet filter in de return lijn gezet.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nou morgen kijken naar het centrale deur vergrendeling slot eens bekijken. Die doet t niet altijd.

    En dan nog maar even verder met de stads verlichting van de bestuurder kant koplamp.
    Die doet t niet meer.
    Wat wel apart is, als ik gewoon 12 volt direct op de stekker van de koplamp zet. Doet die t.
    Maar als ik hem aan de stekker van de auto zet en de schakelaar aan zet. Doet die t niet.

    Als ik de koplampen om draai. Dan doen ze t beide niet. Maar de niet werkende werkt ook niet aan de kant die wel werkt.

    Als ik meet, meet ik 7.8V op de stekker.
    Apart weer
     
  13. Lekker bezig Richard!
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. koplamp klinkt als een massaprobleempje.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. Magneetfilter. Is dat hetzelfde als een magneet filter voor benzineleiding. Ter bevoordering van brandstofgebruik.

    Zie niet echt rede in dat magneetfilter iets toevoegt over de looptijd van de auto.
    Rede enige waar ijzer van af komt is gietijzere huis van de hydraulischepomp.
    Rest is eigenlijk alluminium. Dus magneet werkt daar niet echt op.
    Naast dat ken ik weinig autos die vervuiling hebben gehad met ijzer. Alleen na defecte stuurhuis of pomp dat mag best defect raken na 20jaar dienst.
    Nieuwe is met olie eerst paar keer spoelen.
    Nog nooit defect gezien of gehad door metaalvijzel
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  16. Lekker geklust!

    Wat betreft de catchcan, deze vangt ook dampen op waardoor de boel mooi schoon blijft.
    Ik heb er een op de Pajero zitten. Met de EGR dicht en een catchcan blijft het hele inlaattraject mooi schoon nu.
     
    gerardTDCI en R.Zwiers vinden dit leuk.
  17. Baat t niet dan schaadt t niet toch? In het Brandstof systeem zit sws al 1 filter, bij het stuurbekrachtiging systeem, zit bij deze alleen een filter in het reservoir. Dat hebben niet eens alle. Dus ja, waarom niet toch.

    Dus, maar eens verder gegaan met de koplamp. Het blijkt dus een component probleem.

    Ik ga er van uit dat dit een weerstand is. Er staat natuurlijk niks op.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik dacht ik zaag hem open, dan kom ik misschien meer te weten.
    Helaas haha
    [​IMG]
    Maar goed ik heb dus tegenwoordig wat meer test mogelijkheden.
    Dus ik heb de lamp aangesloten aan de spanning. En de led strip doet t gewoon.
    Maar dan trekt die 0.22 A dus zonder weerstand.
    Als ik de goed werkende lamp aan sluit meet ik 0.122 A
    De spanning is 12.6V

    Dus volgens mij heb je dan een weerstand van 120 Ohm (ongeveer).

    De leds heb ik niet mee genomen, het zijn er 10 van geen idee hoeveel watt. Of moet dat op t print plaatje staan?

    Maar, t gekke is, als ik er een 40 ohm weerstand tussen leg, dan trekt die 0.5 A. En die weerstand wordt warm(duuh) na 10 minuten was die 70⁰C.

    Nu is eigenlijk beetje de vraag, moet er een weerstand tussen, of is het een weerstand voor een canbus systeem. Want dat heeft mn oude beestje toch niet. Ik zal t alleen zonde vinden als ik er geen weerstand tussen zet, en dat die bij laad spanning (14.6-14.7V) een voor een de ledjes op brand.

    En wanneer wel, iemand enig idee hoe en wat?

    Ik kan zulke dingen met 4 draden moeilijk vinden, zeker met koellichaam
     
  18. Ik denk dat er 2 weerstanden in zitten die samen voldoende belasting geven om te voorkomen dat een canbus instalatie van slag raakt of om hyperflash te voorkomen.

    er worden heel wat van die weerstanden aangeboden
    Ik verwacht dat de led op zich ook goed zal werken zonder de weerstand alleen dus risico op valse meldingen
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Ik vind wel een hoop weerstanden met koellichaam, maar dan met 2 draden die daar uit komen.

    Nou kan ik 2 weerstanden monteren, in de + en de - of gewoon 1. Maakt dat nog uit?

    En enig hoeveel watt / ohm ik zal moeten hebben.
     
  20. De weerstand zit bij can bus van lmus naar min. Dit is vaak gelijk aan de lamp dus of 25watt (bij 12v is dat 6ohm) of 55watt weerstand. Ohm durf ik zo niet te zeggen. Want je sluit je weerstand kort over plus en min.
    Zolang je per led 1.5 a 2 v hebt is het goed. Dus 15v kan snel 8 a 10 leds in serie zijn. Waardoor elk led uiterste geval 1.5v of meer krijgt.
    Echter is de vraag brand het tussen 1.5 en 2v even fel.
    Nagenoeg krijg je constant voeding. Dus niet voeding die teveel varieert. Waardoor felheid veel varieert.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina