Xenon

Discussie in 'Electronica' gestart door sjansse, 28 mrt 2010.

  1. daar was ik al achter ja :nocheer: zelfs koplampunits met projectielens zijn niet tot nauwelijks te vinden... nouja, rustig afwachten dan maar.
     
  2. Volgens mij staan er op dit forum wat te koop

    zilveren uitvoering voor VFL focus

    misschien dat je je eerst moet aanmelden

    http://www.focusforum.de/viewtopic.php?t=19617
     
  3. @sjansse, toen jij de lampen erin heb gezet en het (befaamde) kabeltje aansloot op de lamp, hoorde je toen een klik of zit ie er bij jou ook enigzins los op?

    Het volgende probleem is namelijk bij mij gerezen. Toen ik de lampen net had, ging de rechterlamp wel eens uit. Ik heb toen de units gedemonteerd en tape om de gehele starter en stekker gedaan zodat het niet meer los kon. Althans dat dacht ik :(. Vanmorgen ging de lamp weer uit.
    Vanmiddag heb ik de unit gemonteerd en schijnbaar word die lamp toch zo warm dat de tape de kans heeft gekregen om uit te rekken waardoor de stekker weer los zat :angry:. Heb er dus maar weer tape omheen gedaan maar ben bang dat dit helaas weer een tijdelijke oplossing is:(

    Maar zit jouw of jullie stekker net zo los of is dit weer een "audi-kwaal"? :baeh:
     
  4. Bij mij geen last gehad.
    Tijdens het aanduwen van de kabel wel een soort klik gevoeld.
    Maar daar moest ik wel even voor doordouwen.
    Verder kan ik er helaas niet over oordelen, de kabels hebben immers nooit in mijn auto gezeten:mrgreen:
    Gewoon stevig aandrukken en dan proberen los te trekken, als je de kabel er weer af kunt trekken is het hoe dan ook niet goed.

    Wat een getrek zeg:schater:
     
  5. @Barry,

    Dan controleer je dit toch ff met je halogeen units? Bij mij klikken ze ook idd. (wel na hard aandrukken)
     
  6. @ Mark.

    Ik bedoel het stekkertje van de ballast naar de lamp zelf en niet de stekker van de auto naar de unit toe;)
    Misschien ben ik idd niet erg duidelijk geweest :jerry:
     
  7. Als ik het zelfs niet snap ben je idd onduidelijk geweest... :lol:
     
  8. Vraagje: Hoe zit het met Xenon en de daglichtsensor? Is het schadelijk als de lampen aan gaan en na een paar minuten weer uit?
     
  9. Ik gebruik die functie iig niet meer om de reden die je zelf aangeeft;)
     
  10. Ik gebruik die functie gewoon wel.
    Ik heb in sommige gevallen het idee dat het licht aan had gemoeten, met name bij wegen met aan 2 kanten hoge bomen zoals je hier veel hebt.
    Maar bij gewoon daglicht blijven ze dan toch uit.
    In de tunnel van de A73 gaan ze uiteraard aan, en na ongeveer 200 meter weer uit.

    En bij fikse regenbuien gaan ze ook aan, ik kan niet zeggen dat er onnodig geschakeld wordt, met andere woorden, als ik de lampen handmatig zou bedienen, zouden ze vaker aan en uit gaan als met de stand auto.
     
  11. Oke, maar is het ook schadelijk voor de lampen? Zullen ze harder slijten of zo?
     
  12. Ik heb het idee van niet.
    Als je de stand auto gebruikt heb ik nog nooit meegemaakt dat de lampen aan zijn terwijl dat niet nodig is.
    Slijten doen ze ook als je ze met de hand aan zet, en ik heb het idee dat je handmatig vaker je verlichting gebruikt, terwijl dat eigenlijk niet had gehoeven.

    Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen om je verlichting gewoon altijd aan te zetten.

    Levensduur is ongeveer 6 jaar bij anderhalf uur per dag.
    Dus na 6 jaar zijn nieuwe pitten weer stukken goedkoper als nu, (heb er 2 maanden geleden 43 euro stuk voor betaald.)

    Dus ik zeg, laat branden die handel, tis ervoor gemaakt.
     
  13. Het lijkt mij niet zo goed voor de starters. Bijvoorbeeld op het ritje huis-werk gaan zij bij in auto stand al 3 x aan.
    Zoals Sjansse al oppert, heb ik ze ook standaard gewoon aan :P
     
  14. Oke, ik snap het.
    Ik zal de verlichting standaard aan zetten.

    (misschien toch nog proberen om de dagrijverlichting aan te krijgen m.b.v. het extra relais en de draadbrug dan staan ze ook altijd aan)
     
  15. Maar ook tijdens het starten en dat lijkt me zeker niet goed. Zodra je start valt de spanning eraf en starten ze dus alsnog weer op(iig bij halogeen, xenon niet geprobeerd) Dit is natuurlijk het geval als het donker is maar op merkwaardige wijze ook de 1e keer nadat je de auto in het donker weg hebt gezet. Ook al is het dan allang weer licht buiten.

    Wat betreft de dagrijverlichting. Bij een focus die standaard geleverd is met halogeen, brand tijdens dagrijverlichting de verlichting op 90 procent. Ik weet niet wat het spanningsbereik van xenon is maar dit kon ook nog wel eens een probleem gaan vormen.

    Ik zou toch echt de auto-stand cq dagrijverlichting laten voor wat het is en het toch met het handje doen;)
     
  16. oja, dat is ook weer zo. Jammer want de dagrijverlichting is wel een mooie gadget. ;)
     
  17. Sinds ik (in mijn vorige auto al) xenon heb laten installeren ben ik gestopt met het gebruik van de automatsiche inschakeling. Eerst de motor starten en dan de verlichting permanent aan.

    Recent met de Focus sloeg de motor af en kreeg ik de motor met xenon aan niet eens gestart. Verlichting uitgezet en de motor sloeg wél aan.

    Off Topic: Maandag kwam mij een Audi Q7 tegemoet met zowel links als rechts knipperende xenonlampen. Stroboscoopeffect? Heel irritant.

    Recent ook BMW 3- en 7-serie tegengekomen waarbij een complete lichtunit het niet meer deed. Bij Audi de befaamde led-balken uit.

    Geeft mij nog steeds een gevoel dat (xenon-) verlichting door autofabrikanten dan wel toeleveranciers niet onder controle te krijgen is.

    Arjan
     
  18. Ikzelf heb geen AUTO stand voor me lichten en zo te zien mis ik ook niks.

    Me volgende koplampen worden dus koplampen met lens, dus zo te zien zal ik dus niks verkeerd doen om terug halogeenlampjes erin te hebben.

    Daarbij om Xenon legaal te krijgen moet ik teveel kosten doen....
     
  19. Arjan,

    Ligt dan echt aan jou hoor. De keren dat ik mijn auto af laat slaan (gebeurd niet heel vaak...) kan ik gewoon starten met ingeschakelde xenonverlichting... Verbruikt ook maar 2x35 watt als ze opgestart zijn. Ik heb wel originele xenon verlichting, wellicht dat dat nog uitmaakt?

    De AUTO functie gebruik ik hier ook niet, starten, dan permanent licht aan. Is veel beter voor de ballasten.

    Was de Q7 geen auto van de overheid? Speciaal arrestatieteam ofzo.. Kom ik ook weleens tegen in de dikste SUV's.
     
  20. Ik heb dagrijverlichting in combinatie met aftermarket xenon. Ik start de auto met de lichtschakelaar op OFF (dan werkt dus ook de dagrijverlichting niet). Daarna zet ik pas de schakelaar op AUTO en branden de xenon lampen (dagrijverlichting). Dat deze maar een spanning van 90% krijgen is geen enkel probleem. Als ik de auto start met de lichtschakelaar op auto wil het wel eens voorkomen dat 1 lamp niet opstart. Als je dagrijverlichting hebt heb je dus ook niet het probleem dat de verlichting telkens aan en uit gaat.

    Ik heb mezelf dus aangeleerd om elke keer als ik de sleutel uit het contact haal de lichtschakelaar op OFF te zetten en pas op AUTO als de motor loopt. Ik doe dit zo al ruim 2 jaar en nooit geen problemen met de xenon lampen gehad.
     

Deel Deze Pagina