Xenon koplampen

Discussie in 'Electronica' gestart door Vincent_, 10 jun 2015.

  1. #1 Vincent_, 10 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2015
    De :focus3: 1.6 TDCI First Edition uit 2011 wil ik gaan uitrusten met xenon verlichting.
    De originele xenon verlichting met LED heeft de voorkeur. De gebruikte setjes zijn schaars maar is dit plug & play of komt er meer bij kijken om het werkend te krijgen?
    Als alternatief heb ik ook zitten denken aan het inbouwen van een projector in de originele lamp en voorzien van een after-market setje. Maar dit is nog een secuur werkje. Wellicht heeft iemand hier al ervaring mee?
    Verder zijn er natuurlijk ook after market units te koop. Veelal ook met ingebouwde LED verlichting. Veel van deze lampen vindt ik niet bij de auto passen.
    Uiteraard past een xenon setje ook in de huidige lampen maar uit ervaring weet ik dat er op termijn een afwijkend lichtbeeld ontstaat.

    Wie kan mij op weg helpen?:mrgreen:

    Update: het eindresultaat

    [​IMG]
     
  2. Of de originele Xenon koplampen plug and play zijn is afhankelijk van of de koplamp connectoren volledig zijn bedraad. Bij auto's met standaard halogeen koplampen is dit vaak niet het geval. Als dit het geval is zal de ontbrekende bedrading die nodig is voor de Xenon koplampen en LED dagrijverlichting nog moeten worden aangebracht.

    Daarnaast zal de hoogteregeling van de koplampen niet werken als je achteraf de originele Xenon koplampen monteert. De hoogteregeling stelmotoren van de originele Xenon koplampen zijn niet compatible met de elektrische handmatige hoogteregeling die nu aanwezig is. Het is ook niet mogelijk om dit om te bouwen zonder de koplampen open te maken. De stelmotoren zijn namelijk niet te vervangen. Als je dus de hoogteregeling werkend wil krijgen zal je ook de complete automatische hoogteregeling in moeten bouwen.

    Verder zal de configuratie van de auto moeten worden aangepast. De koplampinstelling moet worden gewijzigd naar Xenon en de LED DRL functie van de koplampen moet worden geactiveerd. Verder acht ik de kans op foutmeldingen erg groot als bijvoorbeeld de automatische hoogteregeling niet aanwezig is.
     
  3. Kijk hier heb ik wat aan. Bedankt!
    Ik heb al gezien dat de connector inderdaad niet volledig is bedraad.
    Zijn de after market setjes wel zonder zonder problemen te gebruiken? In dat geval is dat een betere optie.

    Jij hebt toch de sky wing koplampen? is dat goed spul?
     
  4. Volgens mij had [MENTION=11684]barttigges[/MENTION] het werkend zonder automatische hoogteregeling..
     


  5. Ik heb zelf inderdaad een set Sky Wing projector koplampen in combinatie met een aftermarket (H7) Xenon set in mijn Focus 3 fase 1. Dit functioneert perfect en is met de huidige regelgeving volledig legaal. De Sky Wing koplampen zijn standaard voorzien van dezelfde soort stelmotoren als de originele halogeen koplampen. Hierdoor blijft de handmatige elektrische hoogteregeling gewoon werken. De kwaliteit en het materiaalgebruik van de Sky Wing koplampen die geproduceerd zijn door Eagle Eyes is zeer goed te noemen (gelijk aan of zelfs beter als de originele koplampen). Een nadeel is dat de Sky Wing koplampen afgelopen jaar behoorlijk duurder zijn geworden. Daarnaast zijn er ook andere (veelal Chinese) fabrikanten die praktisch dezelfde koplampen maken. Wat ik hierover gelezen heb is dat de kwaliteit daarvan een stuk minder goed zou zijn maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.



    Het grootste probleem met aftermarket Xenon in een Focus 3 is het lampcontrole systeem en de PWM (Pulse Width Modulation) regeling van halogeen koplampen. Omdat Xenon lampen (35 Watt) over het algemeen minder stroom verbruiken als halogeen lampen (55 Watt) wordt dit door het lampcontrole systeem gezien als een defecte lamp. Hierdoor krijg je een foutmelding en kan het voorkomen dat de spanning preventief uitgeschakeld word door de BCM. Verder worden de halogeen lampen aangestuurd met een PWM (frequentie) signaal en niet met een stabiele 12 Volt spanning. De reden hiervan is om de levensduur van de halogeen lampen te verlengen. Hierdoor kan het gebeuren dat er als je gaat meten maar 8 of 9 Volt op de lampen staat. De gemiddelde aftermarket Xenon set kan hier niet goed tegen. Sommige sets schakelen zichzelf uit vanwege te lage spanning en daarnaast is het mogelijk dat de levensduur ernstig wordt beïnvloed door het gebruik van PWM.

    Bovenstaande problemen werden (en worden) vaak omzeild door gebruik te maken van weerstanden en relais (kabels) of zogenaamde warning cancelers. Feitelijk wordt er hierbij voor gezorgd dat de Xenon set evenveel stroom verbruikt als normale halogeen lampen om het lampcontrole systeem voor de gek te houden. Tevens schakelt het PWM systeem bij een dergelijke schakeling alleen een relais. De ballast van de xenon set wordt vaak rechtstreeks vanaf de accu gevoed.

    Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van. Een van de voordelen van Xenon lampen is het lagere stroomverbruik. Bij het gebruik van weerstanden en relais (kabels) of warning cancelers is het stroomverbuik hetzelfde of zelfs hoger als bij halogeen lampen. Daarnaast worden weerstanden vaak erg heet en wordt er extra bedrading en componenten geplaatst die voor storingen en problemen kunnen zorgen.



    Ik heb het zelf dan ook op een andere manier opgelost en wel door de BCM opnieuw te configureren. Ik heb de BCM geconfigureerd voor Xenon koplampen met handmatige hoogteregeling. Op deze manier krijgt de Xenon set geen PWM signaal maar een stabiele 12 Volt voeding vanuit de BCM en houdt het lampcontrole systeem rekening met stroomverbruik van Xenon lampen in plaats van halogeen lampen. Daarnaast heeft dit als groot voordeel dat er buiten de aftermarket Xenon set geen andere onderdelen benodigd zijn.

    Tot nu toe werkt dit alles probleemloos. Bij mij staat de lichtschakelaar altijd op "AUTO" en ook hierbij heb ik nog geen problemen kunnen ontdekken. De Xenon lampen worden pas opgestart als de motor loopt. Dit voorkomt dat de lampen opstarten en vervolgens weer uit gaan vanwege de spanningsdip tijdens het starten van de motor.
     
  6. [MENTION=142]JW[/MENTION] als je de BCM op deze manier configureert, zouden de originele xenon koplampen dan ook kunnen werken?
     
  7. Feitelijk configureer je de BCM op deze manier voor de originele USA Xenon koplampen welke geen automatische hoogteregeling hebben.


    De originele Xenon koplampen zullen dan inderdaad gewoon moeten werken zonder foutmeldingen.

    De stelmotoren van de originele Xenon koplampen zijn echter anders dan die van de halogeen koplampen en de handmatige hoogteregeling zal dan ook niet werken. Een mogelijke oplossing hiervoor is de stelmotoren in de Xenon koplampen te vervangen door die van de halogeen koplampen. Je kan hier echter vanaf de buitenkant niet bij (de stelmotoren zijn officieel ook niet meer te vervangen). Om deze te kunnen vervangen zal dus de koplamp open moeten worden gemaakt.
     
  8. Even een update!

    Toch gekozen voor het inbouwen van een projector in de originele koplampen. Met een setje pilot pro line welke ik nog heb liggen.
    Nog even de laatste onderdelen verzamelen en dan kan ik aan het knutselen:mrgreen:
     
  9. #9 Vincent_, 12 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jul 2015
    De koplampen zijn inmiddels open. Hier was wel veel geduld voor nodig.
    Met hulp van hier
    Nu ik de lampen toch open heb wil ik gelijk een LED strip inbouwen.
    Heeft iemand suggesties voor een nette platte LED strip?
     
  10. #10 rfknol, 12 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2015
    Hoe wkil je dat dan gaan doen met de apk? De koplampunits hebben geen goedkeuring voor drl (ik neem ten minste aan dat je ze daarvoor gaat gebruiken).
    Neem je bixenon of gewone projectors?
     
  11. Wat betreft goedkeuring maak ik mij geen zorgen. Wordt over het algemeen net als met xenon niet naar gekeken. Ik weet nog niet of ik de leds als drl of stadslicht schakel.
    Het zijn bi xenon projectors.
     
  12. Bij APK doen de goedkeuringen op de lampunit er niet toe..
     
  13. In België dan weer wel.

    Hier kijken ze of er koplampsproeiers zijn, hoogteregeling is en DCR op je koplampen staat (sticker)
     
  14. Hier wordt er gelukkig niet moeilijk over gedaan. Ik denk niet dat ik de bi xenon projectors als grootlicht schakel. Verder zoek ik nog een goede led strip om in te bouwen. Wil een strip met lange levensduur zodat ik niet weer de koplamp hoef te openen. Daarnaast ook geen tokkie uitstraling.
     
  15. Ik denk dat het handig is om te bepalen of je ze als drl wil gebruiken of als standslicht. Dan kun je daar de lichtopbrengst op uitzoeken.
    Bixenon is wel erg lekker en ik kan het zeker aanraden om toch aan te sluiten.
     
  16. Ja precies. Aangezien ik toch vrijwel altijd dimlicht aan heb dienen de leds dus als stadslicht. Een te hoge lichtopbrengst vind ik dan storend. Bi xenon sluit ik inderdaad aan. Dat gaat maar om een draad en is via de openingen goed bij te komen.
     
  17. Wrm niet een gewone DRL in de grill inbouwen ?
     
  18. De Gewone DRL worden veelal in de driehoeken geplaatst en dat vind ik zelf niet mooi. Aangezien ik de koplampen nu toch open heb liggen voor de projectors kan ik de DRL gelijk in de unit verwerken.
     
  19. dat is idd een keuze, ikzelf heb wel gekozen om in deze driehoeken de DRL's te steken.
    [​IMG]
     
  20. Dat staat ook zeker niet verkeerd.
    Zelf rijd ik eigenlijk altijd met dimlicht aan waardoor ik niet veel waarde hecht aan DRL. De xenon verlicht vind ik daarin tegen wel belangrijk.

    Voor dit project heb ik een 2e set originele koplampen aangeschaft waardoor ik hier ook geen haast bij heb. De projectors zijn inmiddels gemonteerd. Nu is het wachten op de passende scrouds.
     

Deel Deze Pagina