1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xenon knippert en stoort op radio P4 nieuwe vragen

Discussie in 'Electronica' gestart door Rickvh, 6 dec 2011.

  1. #1 Rickvh, 6 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2011
    Hey allemaal,

    Ik heb xenon ingebouwd met angel eyes koplampen van merk (sonar)

    de xenon lampen zijn HID lampen.

    Maar als de motor loopt *******t de rechter koplamp een beetje
    Filmpje:http://www.youtube.com/watch?v=KZEes...&feature=g-upl

    en de xenon stoort heel erg op de radio..

    Het merk van de koplampen is ''sonar'', een goed merk wat ik zo gehoord heb, er zit ook een hele mooie strakke lijn in de lampprojectie.

    Maar mogelijke oplossingen voor het knipperen van de lampen en het storen wat ik kan doen?

    1e tip: isoleer kastjes van chassis tegen storen
    2e tip: ferrietkernen toevoegen.

    Maar is er specifiek iets te doen tegen het knipperen? Het is maar een deel van de lichtbundel die dat doet.. want de projectie op de deur zit geen knippering in.

    Iemand tips?!

    Groet, Rick

    Ps. ik heb de hele startpost aangepast;)


    EDIT:

    Beide lampen knipperen iets kwam ik achter.
    Wouter kijkt nog voor mij voor evt steunen voor de ballasten, en denkt dat het niet een probleem vanaf de dynamo is.

    Echter,
    Kan het niet zijn dat de frequentie van de dynamo door*******t op de lamp?
    Heeft het zin om vanaf de koplamp (- poot van H1 lamp) een massa draadje te leggen naar carosserie?
    Waar zou ik evt anders kunnen proberen extra massa te trekken?

    Gr. Rick
     
  2. De goedkope Xenon sets hebben vaak dit soort fratsen, goedkoop is dan duurkoop. Zelf ook last van trillende lampen en storende radio gehad, setje was van Lux-Pro :nocheer:

    Nu Pilot erin met slim ballasten en klaar :cheer:
     
  3. Dit zal niet aan de koplampen liggen, sonar is een goed merk, wat ik al eerde gezegd he, het plaatsen van ferrietkernen helpt de storing op je radio
     
  4. Knipperen is waarschijnlijk de ballast. Zou me niets verbazen dat als je die lamp loshaalt (met ballast) dat je storing op de radio ook weg is.
     
  5. Kijk even bij handleiding focus 2, inbouw HID, pagina 3 over de ferrietkernen
     
  6. Strakke lijn, zou je lampen nog wel laten stellen (zowel links-rechts als boven-beneden)
     
  7. Idd mooie strakke lijn, sonar blijft een goed merk
     
  8. Ja hier heb ik dus het volgende probleem:
    Die kapotte leds tussen de angel ringen in ga ik weghalen/ontkoppelen
    maar hoe stel ik deze lampen? bij de originele lampen kon ik dmv een imbus stellen, maar bij deze lampen gaat dat niet.. er zitten wel tandwieltjes om te stellen, maar geen imbus oid....

    Filmpje komt trouwens morgen van de *******ing... hij is aan het verwerken.
     
  9. In het tandwiel kun je waarschijnlijk een kruiskop schroevendraaier mee draaien?
     
  10. Tuurlijk! Stomm niet aan gedacht!
    Bedankt, dat is alweer 1 drama minder
     
  11. storen van de radio kan je verhelpen door de ballasten niet op het chassis te bevestigen of er een stuk tape of ander isolerend materiaal tussen te doen. dit hielp bij mij iig enorm! :)
     
  12. Jemig, dat geknipper is wel heel erg, maar de lamp die knippert is ook een stuk feller dan de andere lamp...
    Wissel de ballasen of lampen eens om en kijk of het probleem naar de andere kant verhuist.
     
  13. Komt door de afstelling van de lampen .ze zijn wel even
    Fel. Als ik de ballasten omdraai blijft het probleem
    Rechts...

    Gr. Rick
     
  14. denk dat de massa dan niet helemaal 100% is van je rechterkant.

    Het signaal dat van de ballast naar de lamp loopt, is een hoogfrequent signaal. Deze frequentie ligt in hetzelfde bereik als het FM signaal. Het ballast signaal is in principe gewoon ruis en je kabels functioneren als zendantenne. Je radio antenne vangt dit weer op en dit hoor je. De ferrietkernen zorgen ervoor dat de kabels het signaal niet meer uit kunnen zenden.
    En je zet de klemmen niet op de kabels die de lampen aansturen, maar op de kabels waar de 12v op staat. Als je de ferriet kernen op de aanstuurkabels zet, dan ondruk je de opstart spanning van de xenon lampen. Omdat je een kleine piek nodig hebt tijdens het opstarten, gaan je lampen naar verloop van tijd kapot als je hem op de aansturende kabels aansluit.
     
  15. Het volgende heb ik ontdekt:

    aan de goede kant van de xenon gaat vanaf de kabelboom
    Blauw --> blauw --> Ballast
    Zwart --> Zwart --> Ballast

    aan de knipperende kant zit het anders:

    Blauw --> zwart --> ballast
    Zwart --> blauw --> ballast

    Kan dit de rede zijn van het knipperen of is dit puur een principe kwestie?

    Durf hem niet om te draaien omdat ik bang ben dat de lamp knapt.

    Net is bij het proberen extra massa aan ze (blauw zwart) te zetten de zekering van de lamp gesprongen...

    gr. rick
     
  16. Niet normaal dat je het op 2 verschillende manieren hebt aangesloten.
    Bij mij zitten de ballasten in beide lampen met dezelfde kleurcodes aangesloten. Had ik bij de Focus C-max zo en nu bij de Fiesta weer.
    Fiesta heeft andere kleurcodes dus dat zet ik niet neer. Had ze wel symmetrisch aangesloten.

    Ik blijf het raar vinden dat je linker lamp wel een mooie cut-off heeft, maar niet zoveel licht produceert als je rechter (knipperende) lamp.
    Ook raar van de zekering, heb je een multimeter? Meet het even door dan. Of je koplampen intern gelijk zien. Xenon loshalen, tussen de 2 kabels naar je dimlicht de spanning meten. Zie je snel genoeg wat + en - is.
     
  17. Ik zeg kabels omdraaien durf te wedden dat het dan al stukken beter is.
     
  18. Kabels gedraaid doet hij het helemaal niet. Weer gedraaid en
    Nu is het weer werkend.
     

Deel Deze Pagina