Xenon en Engeland

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harry A., 28 mei 2013.

  1. Of omdat het simpelweg het goedkoopste is om maar 1 type koplamp te maken dat voor zowel links als rechtsrijdend verkeer geschikt is.


    De originele Focus 2 Xenon koplampen hebben welliswaar een hendeltje om het lichtbeeld te veranderen maar dit is bij mijn weten alleen voor tijdelijk gebruik. Het is niet zo als je dit hendeltje om zet het lichtbeeld compleet veranderd van rechts naar linksrijdend of omgekeerd. Er zijn dus verschillende Xenon koplampen voor links en rechtsrijdend verkeer. Dit is dus ook de reden dat originele koplampen uit de UK na het omzetten van het hendeltje geen mooi lichtbeeld geven.
     
  2. Jammer dat je de engelse koplampen niet kan ombouwen tot europese met alleen het palletje te veranderen.
     
  3. Bedankt voor het kijken antiq01!

    Ik heb net de mail naar Ford Nederland eruit gegooid, maar ik ga er gewoon vanuit dat verstellen/afplakken niet nodig is.
    Wanneer ik antwoord krijg zal ik het nog even posten.
     
  4. Koplamp in Engeland verschilt wel degelijk qua lichtbeeld van Nederland mag ik aannemen.
    Waar Anton op doelt is dat de Focus 3 een DOT cut-off heeft in de xenon.
    Focus2 heeft blijkbaar een ECE cut-off.

    http://www.retrofitlab.com/blog/tag/ece/
     
  5. Als ik dat stukje lees heeft de Focus 2 een DOT cut off. Het palletje zorgt ervoor dat dat hogere stuk word afgevlakt waardoor het lichtbeeld (zo goed als) vlak word.
     
  6. Idd, zo ziet het eruit op een lichtstelapparaat. Wist niet dat de ene dot was, en de ander ece..
     
  7. Ik heb het palletje ook in mijn Fiesta en dat is gewoon ECE.
    Geldt ook voor de verschillende Focus lichtbeelden die ik heb gezien.

    Daarvoor is juist dat palletje, met DOT heb je geen probleem in Engeland (dus geen palletje). En met ECE heb je een probleem dus heb je een palletje.
    Voor dat palletje hoeft je koplamp er overigens niet uit normaal gesproken.
     
  8. Weer wat geleerd!
     
  9. Het is even geleden, maar ik heb inmiddels contact gehad met Ford Nederland en het antwoord luidt als volgt:

    "Uw twijfel is namelijk terecht, de koplampen van uw Ford Focus dienen afgesteld te worden voor links rijden in bijvoorbeeld Engeland. Via IDS uitleesapparatuur kunnen de koplampen van uw Ford Focus worden afgesteld."

    Conclusie, wanneer ik naar Engeland ga moet ik toch langs de dealer om het lichtbeeld aan te laten passen. Het is natuurlijk wel een interessante vraag hoeveel de gemiddelde dealer hiervoor vraagt en of dat de moeite waard is...
     
  10. Ik vind dat heel apart, maar als ze dat zo makkelijk kunnen regelen, waarom dan niet beschikbaar maken via boordcomputer?
    Of beter nog, automatisch, via de GPS?
     
  11. Denk omdat ze de lampen lager afstellen.
    Als Harry een ECE cutt-off heeft kan hij de lampen ook met de hand ff lager draaien.
    Wel markeren hoe hoog de lampen staan voor als je terug komt...
    Neem aan dat je bij de Focus3 ook de lampen kan afstellen onder de motorkap met een schroevendraaier oid.
     
  12. Raar antwoord van Ford..
     

Deel Deze Pagina