Xenon en Engeland

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harry A., 28 mei 2013.

  1. Mijn pa heeft sinds kort een nieuwe Focus 3 in zijn bezit waar af-fabriek Xenon koplampen inzitten. Omdat ze kennissen hebben wonen in Engeland gaan ze een aantal keer per jaar die kant op.

    Voorheen plakte ze de koplampen altijd af met die stickers die ze bij de Halfords verkochten, werkte altijd prima.
    In de handleiding van de nieuwe focus staat dat ik naar de dealer moet om de koplampen geschikt te maken voor het rijden aan de linker kant.

    De dealer waarbij ze de Focus gekocht hebben zeiden "Ja, je hebt automatische verlichting, dus dat doet hij helemaal automatisch". Dit vond ik wel het grootste onzin verhaal ooit, want hoe weet de auto in godsnaam dat hij in Engeland is en ik heb ook geen optie in de BC gevonden.
    De dealer waarbij ik in onderhoud zit vertelde dat er gewoon een sticker op de koplamp geplakt kon worden.

    Beide dealers heb ik de pagina uit de handleiding laten zien en wuifde het weg met de melding van "Daar hebben we nog nooit van gehoord".

    Ik heb ooit een keer iets gelezen over een hendel in de unit die omgezet moest worden, weet iemand hier meer over?
     
  2. De reflectoren van de gasontladingskoplampen zijn zodanig gebouwd dat een aanpassing aan nationale verkeersregels (linksrijdend/ rechtsrijdend verkeer) bij het reizen niet nodig is.

    De schakelaar waar je het over hebt is alleen bij Halogeen
     
  3. In de Golf7 werkt dit wél automatisch. Zal wel niet standaard zijn maar toch. ;)
    Hoe het precies werkt weet ik niet maar ik zou me kunnen voorstellen dat het werkt via de GPS.
    Zo herkent de BC in de Nissan GT-R ook wanneer deze zich op een circuit bevindt en dus de automatische snelheidsbegrenzer er af kan.
     
  4. Volgens mij zitten er in de originele Xenons van een focus 1 dat palletje ook om het om te zetten.
     
  5. Zit bij de Focus 2 in allebei de koplampen een palletje wat je moet omzetten. Hiermee word de lijn vlak gemaakt. Als ik het goed heb is iets dergelijks verplicht in originele xenonlampen.
     
  6. denk dat ze bedoelen dat je naar de dealer moet gaan zodat die dat palletje kan omzetten, staat zeker ook in de handleiding dat als je lamp kapot is dat je ook naar de dealer moet??!
     
  7. #7 antig01, 28 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2013
    Dat is fijn, maar de TS heeft het over een Focus 3

    De tekst heb ik regelrecht gekopiërt van Etis, maar ga gerust op zoek naar een palletje.

    Ik zeg er eerlijk bij dat ik er niet eerder mee te maken heb gehad, of de koplamp nader heb bekeken.
     
  8. #8 Harry A., 28 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2013
    Bedankt voor de reacties heren!

    Maar verblind je niet ongelofelijk de tegenliggers wanneer je met xenon naar Engeland gaat?
    Of wordt de lichtbundel dermate goed geprojecteerd dat het niet kan verblinden?

    Maar als de TS het zegt zal het wel zo zijn:schater:
     
  9. TS = Topicstarter, en dat ben je zelf haha
     
  10. Ow haha! stom, had hem ff verkeerd gelezen.

    Maar het klinkt wel aannemelijk dat zn palletje er zit, want waarom zou je naar de dealer terug moeten wanneer er niks veranderd hoeft te worden.
    Ik neem aan dat dit er niet voor niks staat.

    Maar ik ga dan binnenkort maar even kijken of er ergens in de unit een palletje is te vinden.
     
  11. #11 Blauwitje, 28 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2013
    Focus 2 heeft ook een palletje! Dan zal focus 3 het ook wel hebben alleen moet je daarvoor de koplampen demonteren!

    Heb wel een foto denk ik
    Op het palletje staat eu deze lenzen worden ook voor andere auto's gebruikt volgens mij?!
    [​IMG]

    De lampen heb ik omgebouwd naar handmatig stelbare met het motortje vandaar dat de lens eruit moest.


    Neem aan dat dit bij een focus 3 niet veel anders is maar iemand die zijn xenon lamp heeft verwisselt heeft dit kunnen zien je zou je lamp even los kunnen maken en kijken of je bij je xenon lamp kan komen?!

    Wat ook mooi is is de grootlicht motor op de lens als die aangaat met grootlicht geeft hij vrij baan aan een zee van licht!



     
  12. Dat staat in de handleiding omdat degene met halogeen verlichting wél een palletje heeft en diegene heeft dezelfde handleiding.

    Ford geeft in het werkplaatshandboek voor focus 1 en 2 precies aan waar het palletje zit, maar voor Focus 3 geven ze aan dat er op xenon verlichting géén aanpassing gedaan hoeft te worden, omdat het lichtbeeld van de xenon van de Focus 3 niet verblindend is als je aan de andere kant van de weg gaat rijden.

    Het zal mij dus zeer verbazen als er een palletje aanwezig is in de focus 3.
     
  13. Als je als focus 3 dit lichtbeeld heb dan ga je in engeland mensen verblinden...

    Anders zou het vlak moeten zijn, dat schuine vlak is juist om de wegmarkering en borden eerder te zien.

    [​IMG]
     
  14. nee bij de focus 3 loopt het iets omhoog, om vervolgens weer vlak verder te lopen.
     
  15. Jij zal er meer verstand van hebben dan ik en liegen zal je denk ook niet doen:baeh:
    Maar dan staat het toch echt fout in de handleiding, letterlijk staat dit er:

    KOPLAMPEN AFSTELLEN -
    AUTO'S MET: ADAPTIEVE
    VERLICHTING, VOOR/XENON
    KOPLAMPEN
    Ga naar uw dealer voor het instellen van
    de koplampen voor rechts- of linksrijdend
    verkeer.


    Op bladzijde 56.

    Ik ga er toch eens een mailtje aan wagen aan Ford Nederland. Nu wil ik het gewoon weten:schater:
     
  16. Goed idee, ben benieuwd. Ik zal morgen 2 xenon koplampen in de showroom demonteren, nu wil ik het weten ook.
     
  17. Haha super!
     
  18. Anton, het lichtbeeld wat je noemt is gelijk aan het lichtbeeld van de xenon van de Focus 2.
     
  19. Heb de xenon unit eruit gehad bij een Focus 3, zoals ik al vermoedde is er geen enkel palletje of verstelmechanisme te zien.
     
  20. Mischien hebben ze het vlak gehouden omdat het witte van de xenon genoeg reflextie geeft aan de wegbewijzing?!
     

Deel Deze Pagina