1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

winterbanden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Tetteroo, 1 sep 2009.

  1. :hehe: Voor- en achterruit verwarming, verwarmde spiegels en een verwarmde garage aan huis :harhar:


    O nee, dat is niet bij mij thuis dat was bij mijn grootouders :???:
     
  2. achterruit verwarming, verwarmde spiegels, verwarmde stoelen, verwarmde garage + electrische deur inclusief afstandsbediening of kan het nog beter? :lol:

    Of nee, om ontopic te blijven: verwarmde winterbanden opslag.
     
  3. Nog een maandje of 2 en de winterbanden gaan er weer onder.
    @Iodukus: ik ga het weer proberen, eerst krabben dan starten. Tzt hoor je wel of het werkt :-)
     
  4. Toppie :thumbs: :mrgreen:

    Nou maar hopen dat het een beetje winter wordt :naughty:
     
  5. Zakenlijk gezien ja, persoonlijk....nee dankje, het is leuk in de sneeuw, maar als
    ik sneeuw wil, dan rijd ik daar liever een paar uurtjes voor:cool::mrgreen:
     
  6. Het hoeft van mij ook niet hoor, geef mij maar droog weer kan ik lekker bochten :sturen: :mrgreen:
     
  7. Heren, we gaan nu wel heeeeeeeeel erg offtopic... het begint over winterbanden en vervolgens zit iedereen op te scheppen over hoe weinig ze hoeven te krabben om het raam schoon te krijgen :loco: (dat win ik trouwens, ik ga nl altijd op de fiets naar m'n werk :p)

    Nu maar weer een beetje ontopic aub :D

    :ontopic:
     
  8. Ik ben zelf voorstander van winterbanden. Dit komt door meerdere dingen:

    - Ik woon dicht bij de Duitse grens, dus ik kom er regelmatig (boodschappen en uitgaan) en het strooibeleid daar is heel anders dan in NL (lees: bijna niet) dus dan zijn winterbanden echt aan te raden. Bovendien kun je deels aansprakelijk gesteld worden bij een ongeval als je geen winterbanden hebt, ook al was het jouw schuld niet.
    - In dit deel van Nederland wordt het 's zomers warmer en 's winters kouder dan in pak m beet Almere of Den Haag ;-) dus ook eerder kans op vorst en sneeuw
    - Ik hou van wintersport ;-)

    Eerdere ervaringen van mij met winterbanden zijn zeer goed, vooral op die dagen dat er sneeuw op de weg bleef liggen.

    Het is voor iedereen een vrije keuze natuurlijk, maar ik vind winterbanden een goede investering. Je zomerbanden slijten niet in de winter, en je zal toch maar nét 's winters in een situatie terechtkomen waarbij je juist door je winterbanden je auto niet in de prak rijdt ;-) En dan kun je zo defensief rijden als je wil, maar als je probeert een aanrijding te voorkomen op zomerbandjes en je zit te glibberen op het wegdek, dan pas zou je wensen dat je winterbanden gehad had.

    Mijn kleine bijdrage ;-)
     
  9. on topic: als je een gummetje over een glad oppervlak duwt istie lekker stroef. Leg datzelfde gummetje nu eens een half uurtje in de vriezer en probeer het nog eens. Het gummetje vliegt over de tafel. Datzelfde gebeurd ook bij je zomerbanden. Verder is het argument dat je defensief moet gaan rijden een hele mooie, maar er zijn nog 10 miljoen andere weggebruikers en die rijden niet allemaal defensief. Zelfs niet als het -10 vriest en het zicht 15 meter is. (Eigen waarneming)
    Tel daarbij de andere voordelen die al genoemd zijn op (geen slijtage aan je zomerbanden) en je begrijpt dat ik al jaren op winterbanden rij.
    De nadelen zie ik echter ook wel hoor (commercie, dure eerste investering ect,) maar die wegen bij mij niet op tegen de veiligheid voor mijzelf en medepassagiers.
     
  10. Yes, zo komt de discussie weer lekker op gang, maar ondanks de mooie vergelijking voor mij geen winterbanden, lukt al bijna 25 jaar ik hou vol :mrgreen:
     
  11. #51 Joannes, 15 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2009
    Aan alle lezers die zelf al 25 jaar op zomerbanden rijden en zich op de borst kloppen :

    Wij wonen in Vaals aan een doorgaande weg en zien ELKE winter weer de nodige autos met zomerbanden tegen de (lantaarn)palen of -erger- tegen andere weggebruikers knallen. Meestal ga ik even kijken of er zomerbanden op de betreffende auto zitten en tot nu toe bleek dat ALTIJD het geval te zijn.

    Bij de "schuivers" zitten opvallend veel mannen die in hun sportieve wagen op 17 of 18 inch de voorbumper in puin rijden, snel uitstappen om te kijken of ze verder kunnen rijden, schichtig om zich heen kijken om vervolgens al schuifelend hun weg te vervolgen..........ik heb dan altijd de bezem klaar staan om de scherven en bumperdelen aan de kant te kunnen vegen.

    Zelf zou ik niet graag in bijv. Duitsland in de winter met mijn auto op zomerbanden in een ongeluk verzeilt raken...........je bent echt het haasje hoor.

    Van mij mag iedereen in de winter op zomerbanden blijven rijden, ik monteer gewoon op tijd mijn wintersetje. Tweedehands relatief voor weinig geld te krijgen overigens.

    Overigens zou ik inderdaad voor de 16 inch velg met 205/55 gaan. Rijdt toch wat prettiger (lees vaster en dus veiliger) in M&S.
     
  12. Ga nu niet mensen aanvallen op hun menig en borst klopperij is er al helemaal niet bij. Ook ik heb de wijsheid niet in pacht, maar creëer een menig op basis van een aantal jaren rij ervaring, het is mijn menig en ik leg hem niemand op.

    Voor alle duidelijkheid ik woon niet in het zuiden des lands maar in het noorden en over het algemeen is de sneeuwval hier minder dan bij jullie. Dat neemt niet weg dat ook hier glibber en glij partijen voorkomen maar voor mij te weinig om mijn auto te ontsieren met een velg en bandenmaat waar de rij eigenschappen van de :st: niet echt veel beter van worden.

    Bij deze sluit ik mijn aandeel in dit draadje met de woorden: "Voor mij geen winterbanden zolang daar geen noodzaak toe is, dus lekker :sturen: en niet zeuren" :mrgreen:
     
  13. Winterbanden geven inderdaad meer grip. En zeer waarschijnlijk zal ik in de recente toekomst ook overgaan op winters. Ik ben het wel met Iodokus eens dat het sterk afhankelijk is van factoren als: omstandigheden, hoeveelheid kilometers, locatie, portomonnee en eigen rijkunst. Aan de andere kant: Voor die paar dagen dat er sneeuw is in NL. Al presteert onder de 7 graden een winterband altijd beter t.o.v. een zomerband.

    Ik denk dat we met ons alle blij moeten zijn dat er in nederland geen regel is als in duitsland. Want nu kan ieder het voorzich zelf bepalen.

    Maargoed, hoe zou een 16inch stalen velg zonder wieldopen staan op een blauwe ST 3drs :mrgreen:
     
  14. tja, winterbanden wel of niet? er is al veel over gezegd, maar het zal vooral een persoonlijke keuze zijn.

    Ik gebruik ze wel, vooral vanwege de gladde wegen in de herfst en winter, door veel regen, bladeren, soms sneeuw.

    het is dat ik ze goedkoop over kon nemen, maar als ik een andere auto weer zou moeten kopen, dan zou ik denk ik eerder voor een all-season band kiezen.
     
  15. Een all-season band zou ik dus nooit kopen. Het is hier meestal droog, dus dan mis je gewoon de eigenschappen van een zomerband. En als je in de winter naar bijv. duitsland wilt, dan moet je alsnog andere banden monteren.
    En volgens mij beseffen veel mensen niet dat, als je redelijk prijzige zomerbanden hebt, het rijden op winterbanden uiteindelijk minder kosten geeft.
     
  16. Absoluut waar, en dat realiseer ik mij. Maar ik vind dat winterbanden onder een auto met hoog vermogen rijden als een natte krant. Vandaar dat ik liever niet met winterbanden rijd.
     
  17. Mijn idee :mrgreen:


    FF off topic mooie nieuwe avatar Chris :thumbs:
     
  18. Ik rijd al jaren alleen met zomerbanden, maar met de nieuwe Focus heb ik toch maar gekozen voor de winterbandenregeling op het werk.
    Wat is zo'n beetje de tijd om de winterbanden er onder te laten leggen? Oktober, november ofzo? Lijkt me wel handig om te weten, omdat ik rond die tijd wel de nodige drukte bij de bandenboer verwacht. Kan ik in elk geval ruim op tijd een afspraak maken.
     
  19. Over het algemeen is het handigst om de winterbanden te laten monteren ongeer in november uiterlijk begin december wanneer de temperaturen zeker onder de 7 graden blijven

    En zomderbanden montage weer in februari/maart uiterlijk april wanneer de temperaturen boven de 7 graden komen.

    (dat was het advies wat ik altijd aan de klant moest geven bij mijn Werkplaatsreceptiefunctie. De wisseldrukte was ook altijd in die periode)
     
  20. Ik leg ze er begin november altijd op.
     

Deel Deze Pagina