Uiteraard laten wij hem niet warm draaien, maar warm rijden.. maar er zijn nog zat mensen die dit wel doen. en wat betreft het rijden met winterbanden in de zomer, het valt wel mee met het slijten van die banden in de praktijk, mijn broertje heeft ze net eronder uit gehaald, eindelijk waren ze bestelde velgen binnen, de winterbanden waren maar 2 mm gesleten bij 10.000km.....
Dan is je broer waarschijnlijk een hele nette rijder die zich niet waagt aan hoge snelheden en krap bochten werk Ik vertrouw niet op winterbanden onder mijn en al helemaal niet in de zomer
ik heb ook nog nooit winterbanden gebruikt of gekocht in de winter.. red het prima op mn normale banden.. gewoon met beleid rijden scheelt al een hoop hehe
Is natuurlijk ook een optie Ik vrees dat dit voor mij niet opgaat vrouw lief ziet me aankomen, "schat het is glad buiten ik pak de Fiesta" Antwoord:
Zo dacht ik er eerst ook over. Maar ja, dan sta je daar te krabben, eindelijk auto ijsvrij, starten en wegrijden.......en na 20 meter weer stoppen omdat de ruiten binnen beslaan en buiten ook weer een ondoorzichtige ijsfilm op de ruiten zit. Sta je nog stationair te draaien en de boel weer doorzichtig te maken. Met de moderne motoren en de dunne volsynthetische olie valt het allemaal best wel mee, paar minuutjes stationair draaien zal weinig kwaads doen.
Het is toch beter dit niet te doen, maar gelukkig staat er geen staf op als je het wel doet het is een keuze welke je zelf maakt. In het stukje geef ik alleen aan dat er problemen door kunnen ontstaan en motor problemen zijn de laatste die ik wil hebben. Zelf heb ik zowel voor- als achterruit verwarming dus eerst even snel alle ramen krabben starten en beide verwarmings elementen aanzetten. Kachel en de blower een standje hoger dan normaal en geen centje pijn. Overigens is voorruit verwarming echt een uitkomst ik heb dit al op diverse Ford mobielen, welke ik heb mogen rijden, tot mijn beschikking gehad.
Ooit gelezen dat bij een koude motor de zuigers rammelen in de cilinders bij stationair toerental, daarom is het beter om de koude motor meteen (rustig) te belasten
Heb ook voorruitverwarming maar die werkt nou ook weer niet binnen 20 m hoor. En nog even wat "tegengas" ;-). Als de motor koud is zit er meer ruimte tussen de cilinders en cilinderwand. De nog wat dikkere olie kan dan makkelijker de boel smeren.
Ik zeg: lang leve de garage achter het huis, geen gezeur met krabben de Renault staat in een garagebox, alleen die verrekte bedrijfswagen moet je 's winters aan 2 kanten van de voorruit krabben, dat doen we uiteraard wel met stationairdraaiende motor......bedankt baas
FF krabben, starten, voorruit verwarming aan, telefoon in de houder, ruitenwisser één keer aan en uit raam schoon. Dit werkt bij mij afdoende om een schoon raam te hebben waarmee je verantwoord de weg op kan. Zolang er geen pak sneeuw op het raam ligt of een dikke korst ijs welke je niet eerst hebt verwijderd, ontwazemd/ontdooid de voorruitverwarming bij mij de boel binnen een 20 tot 30 seconden. Keuzes daar draait het om, de motor in mijn is mij meer waard dan het voorverwarmen van de binnenkant van de auto, of het makkelijker krabben van de ruiten. :p