1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welk merk inleg/vervanging luchtfilter

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Pat76, 31 jul 2022.

  1. Ik ben voornemens, om een vervanging inleg sportluchtfilter aan te schaffen, voor mijn focus x road 1.8 flexifuel. Deze komt dus in het originele luchtfilterhuis. Graag zou ik willen vragen welk filter nu het meest geschikt is, k&n, green filter, of pipe cross ?
     
  2. Gewoon de orginele laat je niet al te gek maken door al de dure filters daarmee ga je weinig tot niets winnen. En alleen maar problemen veroorzaken als je die filters niet heel goed onderhoud
     
    Pat76 vindt dit leuk.
  3. Bedankt voor je reactie. Ik hoef niet zo zeer meer vermogen of geluid, Dit is goed zo. De reden waarom ik een ander filter wil is namelijk de volgende : bij koude start valt de motor met een beetje gas geven terug in toeren dit is best vervelend. Ik heb al gelezen dat een software update bij de dealer dit probleem wellicht zou kunnen verhelpen, maar geen garantie bied en aardig prijzig is. Het probleem zou de lucht/brandstof verhouding zijn bij koude start/motor. Een andere/ betere luchtfilter zou dit probleem naar het schijnt ook kunnen verhelpen. Zodoende mijn vraag welke de beste vervanging optie zou kunnen zijn. Ik nijg momenteel naar pipecross, omdat ik daar niks lees over in-oliën oid.
     
  4. Dit klinkt als symptoom bestrijding in plaats van probleem oplossen.

    Er zijn naast de dealer ook hier op het forum mensen die je met de updates zouden kunnen helpen.

    Ik vermoed zelf dat de ECU namelijk zichzelf vanzelf aanpast aan de wijziging in lucht doorlaat van dit filter en dat je binnen enkele ritten weer het zelfde euvel hebt.
     
    Wichelroede en Pat76 vinden dit leuk.
  5. Alle drie zijn prima vervangingsfilters. Geen ervaring met Green filter maar PiperCross en K&N wel.

    Je moet de boel schoon houden maar dat geldt natuurlijk ook voor het gebruik van een OEM filter. Het kan voorkomen dat er storingen optreden. De meeste daarvan zijn toch echt toe te schrijven aan het gebruiken van een te grote hoeveelheid olie. Ook nieuw uit de verpakking maak ik het filter eerst zelf schoon voordat ik het plaats. Op twee issues na gebruik ik al jaren een K&N filter (totaal ongeveer 400K kilometer in 15 jaar). De 1.6 MK3 Ecoboost reageerde in eerste instantie minder goed op het K&N filter. Ik ben toen overgestapt op een PiperCross filter mede omdat ik ook met de MK2 ST een issue heb gehad in combinatie met een K&N filter. Het feit dat ik een nieuw filter schoonmaak voordat ik het plaats is dan ook dankzij het ST issue ontstaan waarna ik met de ST geen problemen meer heb gehad. Ook in het geval van de 1.6 MK3 ben ik na twee jaar het PiperCross filter gebruikt te hebben, toch weer overgestapt op een K&N filter zonder last te hebben van issue dat eerder wel opspeelde ;) Mijn toenmalige MK1 (TDDI) en MK2 (RE) deden het uitstekend in combinatie met een K&N filter, dat geldt ook voor de MK3 ST en RS.

    Het is in het geval van PiperCross niet altijd even duidelijk maar ook die filter moeten van een laagje olie voorzien worden om de werking te optimaliseren. Wat die olie betreft daar hoef je geen angst voor te hebben zolang je maar zuinig bent met het gebruik ervan. Ik heb ooit eens een post geplaatst waarin ik heb beschreven hoe ik dat doe en heb de methode de Iodokus methode genoemd :schater:

    Zoals je zelf al aangeeft levert het geen extra paarden op maar, zeker in het geval van een turbo motor, zal het (aanzuig)geluid er zeer zeker beter van worden en de respons van het gaspedaal neemt over het algemeen ook toe. :mrgreen:
     
    Pat76 vindt dit leuk.
  6. Een sportfilter om je klacht te verminderen? vergezocht, maar wel leuk....
    Ik rijd zelf al vanaf 2000 met K&N filters in meerdere auto's en motoren,
    1x een Green filter gehad en 1x een BMC filter als uitstapje (werkt ook prima)
    Wat ik standaard doe is zodra ik het filter binnen heb, uit het plastic halen
    en minstens 3 dagen ergens neerleggen zodat de olie kan drogen, en dan
    pas monteren, anders is er een kleine kans dat de olie een sensor vervuild.

    Voor de rest zou ik ook eens kijken naar de staat van je gasklephuis, gewoon de
    slang vanaf je luchtfilterbox volgen totdat je het gasklephuis tegen komt, deze
    hoort lekker schoon van binnen te zijn, zo niet, dan kan alleen schoonmaken
    al een verbetering geven.

    Als voorbeeld het gasklephuis van een Focus II Fase II 2.0i:

    Gasklephuizen01.jpg
     
    Pat76 vindt dit leuk.
  7. Ik zou gewoon een welwillende dealer opzoeken die de firmware van je PCM wil updaten, kosten ca 50-60€ ?
    De klachten die je hebt zijn heel typisch voor de problemen met de eerste fw-versies, ik ken nog niemand waarbij de update niet geholpen heeft …
     
    Pat76 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina