1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk K&N luchtfilter probleem

Discussie in 'Performance' gestart door Eriontec, 29 okt 2012.

  1. Ik heb mijn Fofo3 nu een jaar en een maand. En sinds dag 1 zit er een K&N vervangingsfilter in.

    In totaal heb ik nu een drie keer last gehad van de melding "Motor Storing, Onderhoud Nu!." Elke keer als ik naar de garage (vanKalmthout te hoofddorp) ging werdt er geconstateerd dat het aan dit filter zou liggen. Nu na drie keer de melding gereset te hebben en daarna weer een tijd gereden te hebben eist de garage nu dat ik het originele filter plaats.

    Zijn er meer Fofo3 EcoBoost rijders die problemen met het vervangingsfilter hebben?

    Er staat nu 33000 km op de teller. De melding blijft dan ook gewoon een 15000 km weg voor deze weer terugkomt. Dus daarom vindt ik het vreemd dat dit het filter zou zijn.
     
  2. Hoelang rij je al met het K&N filter en hoe voelt deze aan? Het filter moet wel droog aanvoelen ondanks dat het geolied is.
     
  3. Het kan idd aan het filter liggen, kan hoeft niet natuurlijk.

    Irwan geeft het al aan de olie (roze/root van kleur) welke gebruikt wordt om het filter te optimaliseren, kan een negatieve werking hebben op de performance van de auto.

    Hoewel ik sinds kort geen K&N filter meer gebruik ben ik na wat negatieve ervaringen met mijn toenmalige ST die ook voorzien was van een K&N filter erg voorzichtig geworden t.a.v. de hoeveelheid olie welke op het filter "moet" zitten. Mocht het filter wat vochtig aanvoelen dan kan dat tot gevolg hebben dat er olie resten op de sensor van de MAF (Mass Air Flow) kunnen komen wat meestal een storingsmelding of een performance probleem tot gevolg heeft.

    Om dit probleem tot een minimum terug te brengen heb ik de Iodokus was methode ontwikkeld welke ik ook op een nieuw (uit de doos) filter toepas voordat ik het filter (terug)plaats.

    Wassen met lauw water, inspuiten met de K&N reinigingsspray, laten inwerken, wassen met lauw water. Dit herhalen totdat het filter helemaal schoon (vetvrij is) is. Vervolgens aan de lucht laten drogen en heel licht inspuiten met de K&N olie. Laten drogen aan de lucht en daarna je handen goed inzepen met handzeep het filter in je handen nemen en wassen met lauw water hierna het filter laten drogen aan de lucht.

    Het is wat omslachtig maar tot nu toe leverde het een uitstekend resultaat op. Leverde omdat ik zoals gezegd sinds kort ben overgestapt op het merk Pipercross en ik moet zeggen dat ik daar heel erg tevreden mee ben en dat ik niet meer overga op K&N. De Ecoboost reageert veel beter op het Pipercross filter dan op de K&N en dit herleid ik uit het feit dat ik met het K&N filter een dip had rond de 2300-2500 toeren en die is nu volledig verdwenen ;)
     
  4. En zalmroze als kleur van de olie na het wassen en opnieuw oliën is voldoende :)
     
  5. Mijn filter stond na het wassen volledig wit.

    Als ik 1 kant inspuitte met olie, dan was andere kant nog maagdelijk wit, dus andere kant ook nog lichtjes ingespoten.

    Beide kanten stonden terug mooi roze
     
  6. Ik mag aannemen dat het filter na 1 jaar nu wel droog is:schater:
    Even heel simpel gedacht, zet lekker het originele erin, ben je van het gezeur af, en valt hij dan
    weer op die storing, dan eis jij een excuus......hadden hun gelijk, dan kan je een mailtje naar
    K&N sturen met de vraag om uitleg......hoe erg kan dat zijn?
     
  7. Hallo Eriontec,
    Ik heb precies de problemen die jij ook hebt!
    Echter volgens mijn dealer kon het niet aan het filter liggen.....
    De auto is nu al vier keer door de dealer uitgelezen. Telkens zonder resultaat anders als softwareupdaten....

    Na jouw topic gelezen te hebben heb ik vorige week toch maar het originele filter teruggeplaatst. De storingen blijven uit nu!

    Had jij bij de melding "motorstoing, Onderhoud nu!" ook een niet werkend start-stopsysteem? Het systeem werd uitgeschakeld (controle lampje OFF ging branden) en ik kon het niet meer inschakelen.

    Vanochtend een mailtje naar K&N gestuurd, wellicht weten zij een oplossing.
    Ik ben benieuwd, zou het toch leuk vinden om het K&N filter erin te hebben.

    Jeff
     
  8. @ jeffocus

    ik heb precies dezelfde problemen gehad met een k&n filter in mijn ecoboost, iedere keer de maf sensor gereinigd ivm olie op de maf sensor.

    de k&n filter heb ik 6x verwijderd en auto voorzien van de originele filter klachten waren toen weg maar merkte een verschil kwa respons op het gaspedaal, toch weer de K&N gemonteerd 300 km later weer dezelfde storing!!!!!


    heb zelfs het filter nog gereinigd zelfs dit werkte niet.

    uit eindelijk ben ik overgestapt op een sportfilter van pipercros, en moet eerlijk zeggen ook ik vindt de auto lekkerder rijden op de pipercros dan op die van K&N, en de storing heb ik ook niet meer gehad.


    de filters van K&N worden te veel in de olie gezet!!!!!!!!!!


    joost(iodokus) zegt het zelf ook al, zelf hij merkt een betere respons van de geweldige ecoboost motor,

    en heeft ook met zijn vorige auto de st nare ervaringen er aan overgehouden in italie!!!!!!!

    dus probeer met je leverancier te overleggen of ze het filter terug willen nemen jij je geld terug en ga voor die van pipercros!!!!!!!!!!



    2 ecoboost rijders advieseren je dit (lol)
     
  9. Bedankt Michael, maar ik wil eerst even de eventuele reactie van K&N afwachten.
    Zal ondertussen wel eens het internet afzoeken naar zo een pipercros filter

    Zelf heb ik het filter niet geolied of gereinigd, zo nieuw uit doos gemonteerd.
    Beetje jammer dat ik Tarragona, Spanje met een caravan aan de haak, stond met de eerste storingsmelding. vermogen was ook helemaal weg daardoor. gelukkig een zeer behulpzame Ford garage in Reus gevonden.
    Mijn vrouw was er minder gecharmeerd van, heb vier weken lang het verwijt aan moeten horen dat ik niet aan de wagen moest klooien, ivm de tuning en het filter haha
     
  10. Ik had gisteren net hetzelfde probleem. De K&N zat er bij mij op van rond de 1400km. Nu heb ik een kleine 3200km en eergisteren kreeg ik plots motorstoring. De auto presteerde niet meer genoeg en gaf motorstoring aan ook na het aan en afzetten van het contact.. Naar de garage gereden met de wagen, hebben niks gevonden, ze verzochten mij wel mijn K&N filter te verwijderen en te kijken of ik het nog had. Dus de foutcode was gewist, en heb nog naar huis gereden met K&N en geen problemen meer gehad. Toch uit voorzorg de originele filter geplaatst, en hopen dat het geen errors meer geeft.

    Kan je die sensor zelf reinigen? Of is dat niet meer nodig na dat de foutcode eens is gewist en de originele terug is geplaatst?
     
  11. Ik kan beamen dat de wasmethode van Joost prima werkt ! :) Ik heb zijn K&N filter in mijn Ecoboost zitten en nu 35000 km mee gereden zonder storing....
     
  12. Als de fout wegblijft niets aan doen. Komt de fout terug dan kan je de maf/map reinigen met remmenreiniger (eigen risico).
     
  13. Bij gevoelige motoren waste ik altijd het filter eerst uit, en dan monteren zonder het gebruik van olie.
    Zeker de GTT modellen van Subaru hadden er een handje van om storingen te geven op dit soort filters.

    De hittedraad die de luchthoeveelheid meet heeft erg snel last van vervuiling door de olie uit de filters. Hierdoor geeft hij verkeerde waardes en gaat soms zelfs helemaal stuk.

    Schoonmaken met remmenreiniger kan, let alleen op dat je NOOIT aan de draad zit. Ook niet met een wattenstaafje o.i.d. Een defecte sensor is dan bijna zeker het gevolg.

    De filters zijn dik genoeg om hun werk te doen zonder olie. Je kunt beter helemaal geen olie gebruiken of heeeeeel erg weinig en maar aan 1 kant van het filter (de vuile kant)
     
  14. #14 JefFocus, 16 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2013
    Na de motorstoringsmeldingen en het tot viermaal toe laten uitlezen bij de dealer, had ik het wel gehad met de vervangingsfilters....

    Maar helaas na het terugplaatsen van het originele filter komt zo nu en dan de storing terug, met de bijbehorende ongemakken (vermogensverlies en hoog brandstofverbruik, plus het niet functioneren van het start/stop-systeem(minst grote probleem))

    Het K&N filter aan een kennis met dezelfde motor in zijn Focus gegeven, hij heeft nog geen enkel probleem. De ene motor is de ander niet blijkbaar....
     

Deel Deze Pagina