1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wanneer diesel of benzine?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fokkus, 11 jan 2010.

  1. Even snel wat berekend:
    Prijsverschil aanschaf 2e hands diesel of benzine is ongeveer gelijk aan de
    afschrijving, dus het is maar net hoeveel je wilt uitgeven, aan het eind van de
    rit heb je dezelfde hoeveelheid afschrijving.
    Ik ga er voor het gemak vanuit dat je de Focus 2 jaar houd, dus bereken ik
    het ook over 2 jaar.
    Gemiddeld verbruik 1.8 diesel 1:17, gem. verbruik 1.6i benzine 1:14
    je gaat per jaar 15.000km rijden, dus 30.000 p/2 jaar
    Liters diesel p/2 jaar = 1765, liters benzine p/2 jaar = 2143
    landelijke adviesprijs diesel = €1.14, benzine = €1.50
    Kosten diesel p/ 2 jaar = 1765x1.14 = € 2012,-
    kosten benzine p/ 2 jaar - 2143x1.50 = € 3215,-
    Wegenbelasting telt ook mee, de diesel weegt 1165 kg en kost €1092 p/jaar
    de benzine weegt 1080 kg en kost €432 p/jaar, dit is voor jouw regio!!
    De uitkomst:
    Diesel:
    30.000km p/2 jaar: brandstofkosten € 2012 + wegenbelasting € 2184
    totaal € 4196,-
    Benzine:
    30.000km p/2 jaar: brandstofkosten € 3215 + wegenbelasting € 864
    totaal € 4079,-
    De benzine variant zou €117,- p/2 jaar goedkoper zijn, dus € 58,50 p/jaar
    hierbij zit niet berekend de onderhoudskosten, een diesel is iets duurder in
    onderhoud dan een benzine.
    In het algemeen rijd een diesel wat rustiger vanwege de lekkere koppel en het
    lage toerental wanneer hij al goed begint te trekken.

    Hoe het in de toekomst gaat met belastingen voor wel of niet een roetfilter
    weet ik niet, dus daar kan je dan ook nog geen rekening mee houden.
    Ik zal vast wel wat vergeten zijn, maar in grote lijnen klopt het allemaal;)
     
  2. Waar kan je die informatie vandaan halen?
    Wat doet de "gewone" diesel dan?
    Want het verschil tussen de econetic en de gewone variant (uitgaande van de 1.6 tdci) is slechts 12 g/km CO2
     
  3. ik rijd zelf ook diesel, niet dat ik veel km's maak, (20000 per jaar), maar ik vind diesel ook veel lekkerder en rustiger rijden,

    daarentegen met die tdci motoren... als je vermogen nodig hebt, is het er...

    dus of ik het eruit haal kwa kosten of niet, dat neem ik maar voor lief;)

    auto's kosten zowieso een hoop geld :P
     

  4. pfff, en ik dacht dat ik iets voordeel had met die retrofit roetfilter ..... :?

    Ontopic: ik heb het een half jaar geleden nog eens uitgerekend. Aangezien ik geen nieuwe auto's kan betalen en dus weinig af te schrijven heb, veel reparaties zelf doe lag mijn omslagpunt op 11.000 km per jaar.
    Inmiddels zal die nog lager zitten nu ik in deze zuinige grijs kenteken fofo tdci rij.
     
  5. kogel door de kerk etc...
    Gaat een donker blauwe 2005 1.8 tddi futura worden.

    Heb aardig wat modelletjes bekeken en dit is een knappe bak met mooi lederen bekleding.
    Ik wil iedereen bedanken voor de input.

    ps. de navigatie die erin zit.. is die te updaten met nieuwe software?? Mischien kan ik dan bij de dealer de laatste cd lospeuteren :-)

    Groets,
    H.
     
  6. Welk model 2005 is het?
    de Focus I fase II
    of de Focus II fase I?
    ik verwacht de Focus I fase II en dan de Futura uitvoering (identiek als die van ons)
    Dan zou je een travelpilot DX versie erin hebben zitten, hier zijn via de
    nieuwsgroepen met regelmaat nieuwere versies software te downloaden,
    ik heb zelf bijna de gehele collectie 2009/2010;)
     

Deel Deze Pagina