1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wanneer diesel of benzine?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fokkus, 11 jan 2010.

  1. Yo, FoFo's,

    Ik ben dus op zoek naar een FoFoWa(gon).
    Nu kan ik uiteraard begrijpen dat er nogal wat factoren meespelen in de keuze, zoals veel/weinig snelweg, totaal aantal km's per jaar etc.
    Ben al even aan het zoeken geweest naar dit topic, maar niet echt een antwoord kunnen vinden
    Maar is er nu een "simpele" berekening voorhanden om eea inzichtelijk te maken?
    Ik rij ca 14k-15k per jaar, woon/werk maar ook familie bezoek ( belgie, duitsland, brabant), met de kleine erbij nu zal dit ongetwijfeld wat meer gaan worden.
    Ik heb me laten vertellen dat een diesel toch echt wel zuiniger is dan de benzine, wat het dus weer aantrekkelijk maakt. brandstof prijsverschil liegt er ook niet om. (ca 34ct/ltr)
    Al met al een lastig plaatje om ff snel een beslissing te maken.
    Wie durft er een uitspraak te doen?
    Greetz, Hans
     
  2. Met zo weinig kilometers per jaar: benzine, zonder enige twijfel!
     
  3. #4 Mr Bullet (Sietze), 12 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2010

    Ik heb toevallig laatst zelf een berekening gedaan in een excelsheetje die precies lijkt op de site hierboven.

    In deze test heb ik een Mondeo 2.0 16v benzine
    en een Mondeo 2.2 TDCi vergeleken.

    Op basis van 15.000 kilometer bleek de diesel +/- 400 euro goedkoper op jaarbasis.

    Op basis van de website kom ik op de volgende gegevens:

    Deze afwijking ten opzichte van mijn berekening zit hem in de afschrijving want daar had ik toen geen rekening mee gehouden.
     
  4. Ik weet niet precies hoe de dieselrijders de komende jaren worden "behandeld" door de regering t.o.v. benzinerijders. Misschien ook iets om even uit te zoeken en rekening mee te houden.
     
  5. @Dragunov: in België geldt een ander regime t.o.v. diesels he :cool:

    Ik denk dat, als je rond de 14-15 duizend km per jaar denkt te gaan rijden, je met een diesel nog steeds goedkoper uitbent dan wanneer je benzine rijdt. Hiervoor geldt wel: hoe ouder de auto, hoe goedkoper het wordt. Afschrijving wordt dan namelijk een stuk minder.

    Gewoon even alle kosten op een rijtje zetten, is niet zo lastig. (verzekerings-sites, www.belastingdienst.nl , enz. enz.)
     
  6. Tijden veranderen, blijkt maar weer.
    Waar je vroeger moest denken aan een diesel omslag punt van rond de 25 a 30k per jaar zit je inderdaad nu rond de 15k per jaar in theorie.
    Bijv deze site bevestigd dat: http://www.occasionadvies.nl/handboek/17

    Hoe dan ook dat de diesel een paar hondert euro goedkoper mag zijn per jaar. Als je 15 a 20k per jaar rijd. De diesel blijft ten alle tijde flink duurder kwa aanschaf dan de benzine.
    Bijv: Een focus van 2 a 3 jaar oud toch +/- 2500,- euro, gelijke uitrusting, gelijke km stand. Op een prijs van 20.000 euro van de diesel is de benzine toch ongeveer een kleine 10% goedkoper.
    Hoe ouder de auto mag zijn des te goedkoper worden de aanschaf prijzen en word dat verschil ook kleiner. Maar over het algemeen worden met diesels langere afstanden gereden. Dus als je een oudere auto koopt heeft deze ook aanzienlijk meer gereden wat grotere reparaties tot gevolg heeft. Helaas is het tegenwoordig ook niet zo dat een diesel langer door tokkelt. Want met de huidige hoge druk inspuit technieken gaat een diesel blok over het algemeen aanzienlijk minder lang mee. Enkele feiten dus wat aan moet geven dat het echt moet lonen om diesel te gaan rijden.

    Mijn persoonlijke mening blijft toch om pas een diesel te kopen pas als je echt zeker weten meer dan 20.000km per jaar gaat rijden.
     
  7. Vergeet niet de wegenbelasting, per jaar is het echt veel benzine 400 diesel 1100 euro. Hoe dit met km heffing wordt weet niemand want deze belasting verdwijnt, maar ergens moeten de provinciale gelden vandaan komen.
    Ook is onderhoud en reparaties aan een diesel duurder. Persoonlijk zou ik in jou geval voor benzine gaan, zeker als je veel korte ritten rijdt. Het verbruik van een diesel is natuurlijk veel lager (globaal benzine 1 op 12 diesel 1op19)

    De aanschafprijs ligt bij een 3 jaar oude auto niet echt veel van een benzine af
     
  8. Voor een goed advies geef je te weinig info, geef iig aan in welk jaartal je zoekt
    wat de motorinhoud bij diesel en benzine minimaal moeten zijn, en hoeveel
    jaar je denkt de auto te blijven sturen.
    Dat heeft te maken met de aanschafprijs, de restwaarde na de genoemde tijd
    dat je hem blijft sturen, het gewichtsverschil in benzine en diesel ivm de
    wegenbelasting, het brandstofverbruik over de komende jaren.
    Hierbij laten we de verzekering even links liggen, ondanks dat een diesel iets
    suurder is in de verzekering (heeft te maken dat men verwacht dat een dieselrijder
    meer km's maakt op jaarbasis), ook het onderhoud van een diesel valt iets duurder
    uit.

    Dat alles bij elkaar leverd een reeel overzicht op voor je aankoopadvies;)

    als je de gegevens aanvuld wil ik best een overzichtje voor je maken....
     
  9. Ok, anders was het vlug in orde ;)
     
  10. Gek genoeg is mijn ervaring precies het tegenovergestelde.

    In 2007 mocht ik van mijn toenmalige werkgever een lease auto uitzoeken :cheer: Omdat ik erg gewend was geraakt aan het karakter van de 2.0 liter Rally Edition wist ik eigenlijk direct waar de zoektocht van start zou gaan.

    Na veel wikken en wegen, uit laten zoeken door de lease maatschappij, was ik met stomheid geslagen wat er ondanks mijn 40.000 kilometer per jaar mogelijk was uitgaande van een 2L benzine motor. Geloof het of niet maar de 2L benzine was goedkoper op jaar basis dan de 1.8L diesel. Kleine kanttekening het betrof hier niet de Focus maar de Mondeo.

    Uiteindelijk heb ik voor de Mondeo 2L benzine gekozen voor een lease periode van 4 jaar, helaas heb ik daar niet meer dan 1,5 jaar van mogen genieten, maar dat is een heel ander verhaal :mrgreen:

    Kortom indien er spraken is van een nieuwe auto valt het nog te bezien of het omslagpunt 15 of 20K is, mijns inziens moet je eerder denken aan 35+K, dit was in 2007 in ieder geval de reden voor de gemaakte keus.
     
  11. En als de nieuwe kilometerheffing er echt door komt. Dan gaan de prijzen voor een diesel fors omhoog. Het is al eerder gezegd maar ik kaart het nog even aan.

    Een benzine wil op zich ook wel zuinig rijden, zolang je beheerst met je rechtervoet overweg kan. Dan haal je naar mijn idee makkelijk 1 op 12.
     
  12. Bij een nieuwe aanschaf ligt dat idd heel anders dan een 2e handse. Denk dat de topicstarter kijkt naar 2e hands.
     
  13. Vanwege het dan wel of niet komen van de kilometerheffing heb ik zelf gekozen om een hele goedkope dieselauto te kopen en ben nu tijdelijk afgestapt van een Focus diesel (helaas door omstandigheden)...want ook ik denk mocht dit doorgaan zoals wat al eerder is vermeld, je duur uit zult zijn met een diesel en waarschijnlijk zal een dieselauto tegen die tijd ook moeilijk weer zijn te verkopen...
    Als de kilometerheffing doorgaat uiteraard.

    Overigens ik diesel wel degelijk goedkoper en rij tussen de 15000 á 20000 km per jaar...
     
  14. Ik rijd ook ongeveer 15000 km per jaar
    ik heb gekozen voor diesel

    in maandlasten ongeveer hetzelfde als benzine.
    - langere levensduur van de motor
    - meer rijprezier wegens trekkracht, zeker als je ook eens een caravan wilt trekken.
    - verbruik van ee focus 1.8liter benzine 2005 weet ik niet. maar ga iig niet uit van de theorie zeker niet als je in de heuvels woont zoals ik. ik rijd met erg zuinig rijden ongeveer 1 op 16/17. als ik 100 over de a2 rijd haal ik de 1 op 20 net.

    het grote nadeel is het rekeningrijden straks.
    5.3cent per kilometer voor de focus diesel tegenover 1.5cent voor benzine
     
  15. BTw als je ook op de motor let.

    een 1.8 liter heeft een 5bak
    de 2.0 liter een 6bak. dus op de autobaan bij hoge snelheden is een 2.0liter diesel zuiniger als de 1.8liter diesel.

    de 1.6 liter is het zuinigst gemiddeld van de diesels. maar ik vond hem net niet krachtig genoeg.
     
  16. Als je maandlasten bijna gelijk zijn dan denk ik dat je niet in Nederland woont:P.
     
  17. #18 jason101, 19 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2010
    In mijn geval als ik nu een diesel zou kopen zou ik op jaarbasis
    plusminus € 400,- minder kwijt zijn. Aangenomen dat ik er 4 jaar mee rijd met gemiddeld 20k per jaar. Als ik dit afweeg tegen de aanschaf van een diesel vind ik dit te verwaarlozen.
     
  18. Heren bedankt voor alle info.
    Ben even twee weken internetloos geweest en zie dat het topic aardig gevuld is :-)

    En voor Dexter, ik ben opzoek naar een bouwjaar van rond de 2004. Diesel variant zal dan een 1.8 zijn, tegenover 1.6 van de benzine die ik gekozen zou hebben. De tijd dat ik een auto hou hangt toch af van de technische staat waarin deze is.
    "Issie goed dan hou ik m".
    Afschrijving zal hetzelfde zijn tussen de beide brandstoffen lijkt me.
    Het bedrag voor mn verzekering zou evengoed niet erg hoog zijn, heb volledig no-claim opgebouwd.

    Groeten,
    Hans
     
  19. Mijn diesel doet met rekeningrijden straks maar 2.2 cent per km :)
    Huray for econetic :cheer:
     

Deel Deze Pagina